«12»Pages: 1/2     Go
بۇ تېما 568 قېتىم كۆرۈلدى
kokturuk
ئىنسان دىگەن نىمە؟ ئىنساندەك ياشاشچۇ؟

دەرىجىسى : باشقۇرغۇچى


UID نۇمۇرى : 410
نادىر تېما : 3
يازما سانى : 370
شۆھرەت: 2317 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 2322 سوم
تۆھپە: 1301 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1319 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 512(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-28
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 ئەدەبىيات ۋە مىللىي تەپەككۇر

باشقۇرۇش ئەسكەرىتمىسى :
بۇ يازما bagdax تەرىپىدىن نادىرلاندى(2011-04-01)
ئەدەبىيات ۋە مىللى تەپەككۇر

  


      ئەدەبىيات دەرسى - بىزنىڭ زاغرا تىلىمىز بىلەن ئېيتقاندا بىزنىڭ كۇندە سۆزلىشىۋاتقان ئانا تىلىمىزدا يارىتىلغان بەدىئىلىككە كۆتىرىلگەن،سۆزلىرى گۇزەل، مەزمونى مول بولغان ئەسەرلەرنى ۋە بۇ ئەسەرلەردە يارىتىلغان ئىنسان تەبىئىتىنى كۆرسىتىدۇ، شۇڭا بەزىلەر ئەدىبىياتنى ئىنسانشۇناسلىق دىسە، بەزىلەر بىزنىڭ ئانا تىلىمىز دەيدۇ، مەن كىيىكى ئېقىمدىكىلەرگە مايىل.

      ئەدەبىيات ئاچچىق بىلەن دىگەندە مائارىپتىكى نان يىيىش ئەڭ ئاسان كەسىپ، شەرت شۇكى ئۇيغۇر تىلىدا سۆزلىيەلىسە ،ئۇيغۇرچە خەت يازالسىلا بولدى  ،مەسئوليەتچانلىق بىلەن دىگەندە مىڭدىن بىر ئوقۇتقۇچىدىنمۇ ئەدىبىياتچىنى تاپماق بەس مۇشكۇل .

    ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى مىللى مائارىپتىكى ئالەمچە ھەسرەتنى چۇشىنشى كىرەك ،ئۇۋال بولمامدۇ بىزگە،ئانا مائارىپىمىزنىڭ كۆز يېشىغا چۆكۇپ،ھەسرەتلىك سۇيىدە ئېقىپ كەتسەك.ئەدىبىيات ئۆزىنىڭ پەنلەر ئالدىدىكى سەردارلىق رولىنى يوقۇتۇپ قويسا مائارىپتىكى تەڭپۇڭلۇق بۇزۇلىدۇ،ئەۋلادلارنىڭ تەپەككۇر شەكلى ئۆزگۇرۇپ،مىللى تەپەككۇرىمىزدە ئۇنسىز چىكىنىش كىلىپ چىقىدۇ.يېققىدا بىر تورخەۋرى كۆرگەن ئىدىم  (ياپۇنيەلىك بۇ ئاپتورنىڭ ئىسمى تازا يادىمدا قالماپتۇ)ئۇيغۇرلانىڭ ئەقىل قۇۋۋىتى شىنجاڭدىكى ئازسانلىق مىللەتلەرنىڭ ئىچىدە تۆتىنجى ئورۇندا ئىكەن ،بۇنىڭ ئىچىدە قازاقلارنىڭ بىرىنجى ئورۇندا تۇرىدىكەن .بىر يىلنىڭ ئالدىدا ئۇيغۇرلارنىڭ ئەقىل قۇۋۋىتى 2- ئورۇندا ئىدى ،بىر يىل ئۆتمەيلا .. ھە..

     تارىختا دۇنيانىڭ ئۇستازى دەپ نام ئالغان فارابىنىڭ ئەۋلاتلىرى بىز،ئۇرۇقۇمىز ئىسىل،قېنىمىز ئىسىل دىيىش ھازىر ئاقمايدۇ،چۇنكى بىز قايسى بىرىمىز قارابىنىڭ كىتاپلىرىنى كۆرۇپ باقتۇق، قايسى بىرىمىز قۇتادغۇ بىلىكنى ئوقۇپ باقتۇق، تۇركى تىللار دىۋانىچۇ؟ مانا بۇ مىللى تەپەككۇر قاتلىمىنى شەكىللەندۇرگەن ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىنىڭ تېز كۆرىنىشى.

    ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى كىرزىسنى ھىس قىلىشىمىز،باشقا ھەر قانداق ۋاقىتتىكىدىن بەكرەك ھىس قىلىشىمىز كىرەك.

    ئەدەبىيات- مىللى تەپەككۇرنى شەككىللەندۇرىدىغان بولغاچقا ساپاسىز،پۇچەك ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلار بىزنىڭ ماڭقۇرتلىشىپ كىتىشىمىزگە، مىللى تەپەككۇر ۋە ئەقىل قۇۋۋىتىمىزنىڭ چىكىنىشىگە بىۋاستەجاۋاپكار،بىز بىر نەچچە ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىمىزنىڭ نان تېپىش بەدىلىگە ئەۋلاتلارنى ۋە ئۇلارنىڭ روھى دۇنياسىنى ،ئەقىل قۇۋۋىتىنى ۋەيران قىلىش ئەرزىمدۇ؟ بىز بۇ جاۋاپكارلىقنى ئۇستۇمىزگە ئېلىشىمىز كىرەك،ھالال ،پاكىز ئەقىل،ساپ ۋىجدان بىلەن ئەدىبىيات رۇياپقا چىققاندىلا ئاندىن باشقا دەرسلەرنىڭ گۇللىنىشىدىن سۆز ئاچقىلى بولىدۇ،شۇڭا ئەدىبىيات دەرس ئۆتۇش شەكلىگە تۇگىمەس ئىسىم قويغاندىن كۆرەئەملى ،ھالال بىر ئىش قىلغان ياخشى.

       مىنىڭچە تۇۋەندىكى شەرتلەرنى ھازىرلىغان ئوقۇتقۇچىلار ئەدىبىياتچى بولسا بولىدۇ.

       1.    ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ئىجادىيەت بىلەن شوغۇللانسا ياخشى بولاتتى، چۇنكى ئەدىبىيات (ئانا تىل)تۇختىماس جەمىيەت تەرەققىياتلارغا ،تىل تەرەقىياتلارغا ،ھىسيات تەرەققىياتلىرىغا ماسلىشىش ئۇچۇن  ئەدىبىياتچىلار روشەن يېڭىلىىققا ماسلىشىپ ۋە ئۇنى مىللى خاراكتىر بىلەن يۇغۇرۇپ،ئۆزلۇك دۇنياغا ئېلىپ كىرىشى كىرەك.باشقىلار ياراتقان يېڭىلىق ۋە تەرەقىياتنى ئالدى بىلەن ئانا تىل(ئەدىبىيات)كۆزىمىز بىلەن كۆرىشىمىز كىرەك،دىمەك ئەدىبىياتچى سەزگۇر پەيلاسوپ بولۇپلا قالماي،ھوشيار ئىجادىيەتچى بولۇش كىرەك.ئىجادىيەت بىلەن شوغۇللانماق بەس مۇشكۇل ،بۇ مىڭدىن بىر كىشىگە نېسىپ بولىدىغان پۇرسەت ،ئىجادىيەت ياراتماق تېخىمۇ مۇشكۇل،بىر ئايال تۇغۇتتا مىڭ بىر جاپادا قىينىلىپ بۇۋاق تەئەللۇت قىلغاندەك،ئىجادىيەتچىمۇ قىلدەك تولغۇنۇپ ،كۆڭۇل دەرياسىدىن گۇھەر تېرىشتا شۇنداق جاپانى تارتىدۇ.

     2. ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى پەلسەپە بىلەن شوغۇللۇنۇپ،پەيلاسوپ بولغان بولسا ياخشى بولاتتى،مائارىپىمىز ئاجىز مائارىپ ئەمەس ،بەلكى بارغانسېرى ئاجىزلاۋاتقان ،ئىچكى ئېنىرگىيە خۇراۋاتقان مائارىپ، چۇنكى ئەدىبىيات دەرسىنى يىتەكلەيدىغان كۇچلۇك پەيلاسوپلار ئەدىبىيات قوشونىدىن چىقىشى كىرەك ئىدى،لېكىن ھازىر ھىچنىمە چىقمايۋاتىدۇ،پەقەت ئەدىبىيات دەرسى ئۆتىدىغان ئوقۇتقۇچىلارلا چىقىۋاتىدۇ،بۇ ئىگىزدىن پەسكە قاراپ چۇشىۋاتقان يۇكنى ھىچكىم يوقىرغا تارتىشقا جۇرئەت قىلالمايۋاتقاندەك بىر ئىش،چوڭدىن-كىچىككىچە ھەممىمىز كۆزىمىزنى مويسپىتلارچە يومىۋالدۇق ، ئەلشىر ناۋائى تىل ھەققىدە توختىلىپ« تىل بىر خاقانلىققا ئوخشايدۇكى، ئۇنىڭ تېرتورىيىسى بولسائاناتىل،ئەسكەر- قاراۋۇللىرى بولسائەدىب- شائىرلار،سەردار-سەرۋازلىرى بولسا پەيلاسوپ-ئالىملىرىدور ،بۇخانلىقنىڭ چىگرىسى تېلىمىزدىكى سۆزلەردۇر،ئانا تىلنى پىششىق بىلىپ باشقا تىللارنى ئۆگىنىش باشقا تىل مەدىنيىتىنى تېز چۆكتۇرگەندەك سائادەتلىك ئىش دىگەن» ناۋائىنىڭ قەلمى ئاستىدىكى تىل خانلىغىدىكى ئۇچ قاتلام ئىچىدىكى ئەڭ يوقىرى قاتلامغا بىز  ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى كىرىمىز، بىز ئۆزىمىزگە قاراپ باقايلى ،ناۋائىنىڭ سۆزىدىن قانچىلىك يىراقلىقتا ،،..

      3. ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى مىللى تەپەككۇردىكى كىرزىسنى چۇشىنىشى،ئۆزىنى يېڭىلاپ تۇرىشى كىرەك.ئەدىبىيات باشقا پەنلەرگە  ئوخشاش بىلىم قاتلىنىشى ئەڭ سەزگۇر پەنلەردىن ھىسابلىندۇ.شۇڭا ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى دائىم ئۆزىنى يېڭىلاپ تۇرىشى،قاسراق تاشلىشى لازىم.نۇۋەتتىكى تۇرغۇن تەپەككۇر ئەندىزە،تۇرغۇن دەرسخانىدىن قۇتۇلۇپ چىقىشى كىرەك،دەرسخانىمۇ ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىغا نىسبەتەن خۇددى ياخشى يىزىلغان بىر پارچ شېئردەك ئوقۇغۇچىلارغا لەززەت بىغىشلىيالايدىغان بولسۇن.ئوقۇتقۇچى يۇكسەك دەرىجىدە ئۆزلۇك ئېڭىنى يىتىلدۇرىشى ،ئۆزىنى،ئۆزگىلەرنى چۇشىنىش ئىقتىدارىنى شەكىللەندۇرىشى كىرەك.بولۇپمۇ روھىنى ئەجداد روھى بىلەن يۇغۇرىشى ،ئەجداد روھىنى ئەۋلاد روھىغا سىڭدرىشى كىرەك،بىزنىڭ ئەجدادلىرىمىز بىز نومۇس قىلغىدەك ،ئۆگەنمىگىدەك دەرىجىدە ئەمەس ،بەلكى دۇنيانى تاڭ قالدۇرغىدەك مەدىنيەت ياراتقان،شۇڭا ئەجدادلارنىڭ مەدىنى مىراسلىرى ئەۋلاتلارنىڭ كۆڭۇل ئەينىگىدە كۆرىنىشى كىرەك،چۇنكى ئەينەككە قارىغان ئادەم باشقا بىرىنى ئەمەس ئۆزىنى كۇرىدۇ،شۇڭا ئالدى بىلەن ئۆزىمىزنى تونۇشىمىز، ئۆزىمىزنى ئۆگىنىشىمىز ،ئۇنى يۇكسەكلىككە كۆتىرىشىمىز كىرەك،بولمىسا ئەينەكتىكى كۇرۇندىغىنى ئۆزىمىز ئەمەس،يۇزلىرىگە قارا سۇركەلگەن ،ئىشەككە تەتۇر مىندۇرۇلگەن،شەرمەندە بولغان مەننى كۆرىدۇ،بۇنىڭدىن نومۇس قىلىشنى بىلمىسە نىمە دىگۇلۇك؟؟؟؟. 

         ئەجدالىرىمىز ياراتقان مەدىنى مىراسلار بىز ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ئارقىلىقلا ئۆز ئىگىسىنى تاپىدۇ،بىز ئامانەتنى چوقۇم ئۆز ئىگىسىگە تاپشۇرۇشىمىز كىرەك،شۇنداق بىر كۇنلەر كىلىدۇكى ،ئارىمىزدىن تارىخنىڭ بۆيۇك يۇلتۇزى فارابىدەك، كىميەگەرسەردارى ئىبنى سىنادەك ئادەملەر ئارىمىزدىن يىتىشىپ چىقىدۇ،بۇنداق ئادەملەر ئارىمىزدىن چىقىشتىن بۇرۇن بىز ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلار ئەجداد شەجەرىسىدىن كەلگەن روھى ئۇرۇقنى تېپىشىمىز،ۋە ئۇنى تېرىشىمىز كىرەك،بۇئۇرۇق ئۆزىنىڭ روھى ئەينىگىدە ئۆزىنى ۋە ئۆزلىرىنى كۆرۇش كىرەك ،بۇ ئەينەك دەل ئوقۇتقۇچىلاردۇر،ئەينەك يالغانچى بولسا ئەۋلاتلارئۆزلىرىنى كۆرەلمەي ئاۋارە بولغاننىڭ ئۇستىگە،ئۆزلىرىنى خىلمۇ- خىل شەكىللەرگەئۆزىنى ئوخشىتىپ چوڭ بولىدۇ،بۇندىن مىڭ يىل مۇقەددەم ئەبۇ نەسىردىن مۇھەممەت فارابى ئىيتقان «پەزىلەتسىز شەھەر ئاھالىلىرى» دەل كۆرومسىز،يالغانچى، كاززاپ ئەينەكنىڭ قۇربانلىرى ئەمەسمۇ؟........

مەنبە:ئۆزۇمنىڭ كۇنۇپكا تاختىسى
چوققا [باش يازما] ۋاقتى : 2011-03-29 23:43 |
almas
دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 545
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 227
شۆھرەت: 1225 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1225 سوم
تۆھپە: 717 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 717 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 179(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-02-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

خەتلەر قانداق چىكەتتى ، ئوڭشىۋىتىڭە،  
music bagdax
چوققا [1 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-29 23:50 |
tarati
http://risaletmerdan.blogbus.com/

دەرىجىسى : تەكلىپلىك ئەزا


UID نۇمۇرى : 81
نادىر تېما : 7
يازما سانى : 571
شۆھرەت: 3166 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3158 سوم
تۆھپە: 1866 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1848 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 1326(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-09
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

خەت نۇسخىسىنى تۈزەپ قويدۇم.


ئەدىبىيات ۋە مىللى تەپەككۇر

  

ئەدىبىيات دەرسى - بىزنىڭ زاغرا تىلىمىز بىلەن ئېيتقاندا بىزنىڭ كۇندە سۆزلىشىۋاتقان ئانا تىلىمىزدا يارىتىلغان بەدىئىلىككە كۆتىرىلگەن،سۆزلىرى گۇزەل، مەزمونى مول بولغان ئەسەرلەرنى ۋە بۇ ئەسەرلەردە يارىتىلغان ئىنسان تەبىئىتىنى كۆرسىتىدۇ، شۇڭا بەزىلەر ئەدىبىياتنى ئىنسانشۇناسلىق دىسە، بەزىلەر بىزنىڭ ئانا تىلىمىز دەيدۇ، مەن كىيىكى ئېقىمدىكىلەرگە مايىل.

ئەدىبىيات ئاچچىق بىلەن دىگەندە مائارىپتىكى نان يىيىش ئەڭ ئاسان كەسىپ، شەرت شۇكى ئۇيغۇر تىلىدا سۆزلىيەلىسە ،ئۇيغۇرچە خەت يازالسىلا بولدى  ،مەسئوليەتچانلىق بىلەن دىگەندە مىڭدىن بىر ئوقۇتقۇچىدىنمۇ ئەدىبىياتچىنى تاپماق بەس مۇشكۇل .

ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى مىللى مائارىپتىكى ئالەمچە ھەسرەتنى چۇشىنشى كىرەك ،ئۇۋال بولمامدۇ بىزگە،ئانا مائارىپىمىزنىڭ كۆز يېشىغا چۆكۇپ،ھەسرەتلىك سۇيىدە ئېقىپ كەتسەك.ئەدىبىيات ئۆزىنىڭ پەنلەر ئالدىدىكى سەردارلىق رولىنى يوقۇتۇپ قويسا مائارىپتىكى تەڭپۇڭلۇق بۇزۇلىدۇ،ئەۋلادلارنىڭ تەپەككۇر شەكلى ئۆزگۇرۇپ،مىللى تەپەككۇرىمىزدە ئۇنسىز چىكىنىش كىلىپ چىقىدۇ.يېققىدا بىر تورخەۋرى كۆرگەن ئىدىم  (ياپۇنيەلىك بۇ ئاپتورنىڭ ئىسمى تازا يادىمدا قالماپتۇ)ئۇيغۇرلانىڭ ئەقىل قۇۋۋىتى شىنجاڭدىكى ئازسانلىق مىللەتلەرنىڭ ئىچىدە تۆتىنجى ئورۇندا ئىكەن ،بۇنىڭ ئىچىدە قازاقلارنىڭ بىرىنجى ئورۇندا تۇرىدىكەن .بىر يىلنىڭ ئالدىدا ئۇيغۇرلارنىڭ ئەقىل قۇۋۋىتى 2- ئورۇندا ئىدى ،بىر يىل ئۆتمەيلا .. ھە..

تارىختا دۇنيانىڭ ئۇستازى دەپ نام ئالغان فارابىنىڭ ئەۋلاتلىرى بىز،ئۇرۇقۇمىز ئىسىل،قېنىمىز ئىسىل دىيىش ھازىر ئاقمايدۇ،چۇنكى بىز قايسى بىرىمىز قارابىنىڭ كىتاپلىرىنى كۆرۇپ باقتۇق، قايسى بىرىمىز قۇتادغۇ بىلىكنى ئوقۇپ باقتۇق، تۇركى تىللار دىۋانىچۇ؟ مانا بۇ مىللى تەپەككۇر قاتلىمىنى شەكىللەندۇرگەن ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىنىڭ تېز كۆرىنىشى.

ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى كىرزىسنى ھىس قىلىشىمىز،باشقا ھەر قانداق ۋاقىتتىكىدىن بەكرەك ھىس قىلىشىمىز كىرەك.

ئەدىبىيات- مىللى تەپەككۇرنى شەككىللەندۇرىدىغان بولغاچقا ساپاسىز،پۇچەك ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلار بىزنىڭ ماڭقۇرتلىشىپ كىتىشىمىزگە، مىللى تەپەككۇر ۋە ئەقىل قۇۋۋىتىمىزنىڭ چىكىنىشىگە بىۋاستەجاۋاپكار،بىز بىر نەچچە ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىمىزنىڭ نان تېپىش بەدىلىگە ئەۋلاتلارنى ۋە ئۇلارنىڭ روھى دۇنياسىنى ،ئەقىل قۇۋۋىتىنى ۋەيران قىلىش ئەرزىمدۇ؟ بىز بۇ جاۋاپكارلىقنى ئۇستۇمىزگە ئېلىشىمىز كىرەك،ھالال ،پاكىز ئەقىل،ساپ ۋىجدان بىلەن ئەدىبىيات رۇياپقا چىققاندىلا ئاندىن باشقا دەرسلەرنىڭ گۇللىنىشىدىن سۆز ئاچقىلى بولىدۇ،شۇڭا ئەدىبىيات دەرس ئۆتۇش شەكلىگە تۇگىمەس ئىسىم قويغاندىن كۆرەئەملى ،ھالال بىر ئىش قىلغان ياخشى.

مىنىڭچە تۇۋەندىكى شەرتلەرنى ھازىرلىغان ئوقۇتقۇچىلار ئەدىبىياتچى بولسا بولىدۇ.

1.        ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ئىجادىيەت بىلەن شوغۇللانسا ياخشى بولاتتى، چۇنكى ئەدىبىيات (ئانا تىل)تۇختىماس جەمىيەت تەرەققىياتلارغا ،تىل تەرەقىياتلارغا ،ھىسيات تەرەققىياتلىرىغا ماسلىشىش ئۇچۇن  ئەدىبىياتچىلار روشەن يېڭىلىىققا ماسلىشىپ ۋە ئۇنى مىللى خاراكتىر بىلەن يۇغۇرۇپ،ئۆزلۇك دۇنياغا ئېلىپ كىرىشى كىرەك.باشقىلار ياراتقان يېڭىلىق ۋە تەرەقىياتنى ئالدى بىلەن ئانا تىل(ئەدىبىيات)كۆزىمىز بىلەن كۆرىشىمىز كىرەك،دىمەك ئەدىبىياتچى سەزگۇر پەيلاسوپ بولۇپلا قالماي،ھوشيار ئىجادىيەتچى بولۇش كىرەك.ئىجادىيەت بىلەن شوغۇللانماق بەس مۇشكۇل ،بۇ مىڭدىن بىر كىشىگە نېسىپ بولىدىغان پۇرسەت ،ئىجادىيەت ياراتماق تېخىمۇ مۇشكۇل،بىر ئايال تۇغۇتتا مىڭ بىر جاپادا قىينىلىپ بۇۋاق تەئەللۇت قىلغاندەك،ئىجادىيەتچىمۇ قىلدەك تولغۇنۇپ ،كۆڭۇل دەرياسىدىن گۇھەر تېرىشتا شۇنداق جاپانى تارتىدۇ.

2.        ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى پەلسەپە بىلەن شوغۇللۇنۇپ،پەيلاسوپ بولغان بولسا ياخشى بولاتتى،مائارىپىمىز ئاجىز مائارىپ ئەمەس ،بەلكى بارغانسېرى ئاجىزلاۋاتقان ،ئىچكى ئېنىرگىيە خۇراۋاتقان مائارىپ، چۇنكى ئەدىبىيات دەرسىنى يىتەكلەيدىغان كۇچلۇك پەيلاسوپلار ئەدىبىيات قوشونىدىن چىقىشى كىرەك ئىدى،لېكىن ھازىر ھىچنىمە چىقمايۋاتىدۇ،پەقەت ئەدىبىيات دەرسى ئۆتىدىغان ئوقۇتقۇچىلارلا چىقىۋاتىدۇ،بۇ ئىگىزدىن پەسكە قاراپ چۇشىۋاتقان يۇكنى ھىچكىم يوقىرغا تارتىشقا جۇرئەت قىلالمايۋاتقاندەك بىر ئىش،چوڭدىن-كىچىككىچە ھەممىمىز كۆزىمىزنى مويسپىتلارچە يومىۋالدۇق ، ئەلشىر ناۋائى تىل ھەققىدە توختىلىپ« تىل بىر خاقانلىققا ئوخشايدۇكى، ئۇنىڭ تېرتورىيىسى بولسائاناتىل،ئەسكەر- قاراۋۇللىرى بولسائەدىب- شائىرلار،سەردار-سەرۋازلىرى بولسا پەيلاسوپ-ئالىملىرىدور ،بۇخانلىقنىڭ چىگرىسى تېلىمىزدىكى سۆزلەردۇر،ئانا تىلنى پىششىق بىلىپ باشقا تىللارنى ئۆگىنىش باشقا تىل مەدىنيىتىنى تېز چۆكتۇرگەندەك سائادەتلىك ئىش دىگەن» ناۋائىنىڭ قەلمى ئاستىدىكى تىل خانلىغىدىكى ئۇچ قاتلام ئىچىدىكى ئەڭ يوقىرى قاتلامغا بىز  ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى كىرىمىز، بىز ئۆزىمىزگە قاراپ باقايلى ،ناۋائىنىڭ سۆزىدىن قانچىلىك يىراقلىقتا ،،..

3.        ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى مىللى تەپەككۇردىكى كىرزىسنى چۇشىنىشى،ئۆزىنى يېڭىلاپ تۇرىشى كىرەك.ئەدىبىيات باشقا پەنلەرگە  ئوخشاش بىلىم قاتلىنىشى ئەڭ سەزگۇر پەنلەردىن ھىسابلىندۇ.شۇڭا ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى دائىم ئۆزىنى يېڭىلاپ تۇرىشى،قاسراق تاشلىشى لازىم.نۇۋەتتىكى تۇرغۇن تەپەككۇر ئەندىزە،تۇرغۇن دەرسخانىدىن قۇتۇلۇپ چىقىشى كىرەك،دەرسخانىمۇ ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىغا نىسبەتەن خۇددى ياخشى يىزىلغان بىر پارچ شېئردەك ئوقۇغۇچىلارغا لەززەت بىغىشلىيالايدىغان بولسۇن.ئوقۇتقۇچى يۇكسەك دەرىجىدە ئۆزلۇك ئېڭىنى يىتىلدۇرىشى ،ئۆزىنى،ئۆزگىلەرنى چۇشىنىش ئىقتىدارىنى شەكىللەندۇرىشى كىرەك.بولۇپمۇ روھىنى ئەجداد روھى بىلەن يۇغۇرىشى ،ئەجداد روھىنى ئەۋلاد روھىغا سىڭدرىشى كىرەك،بىزنىڭ ئەجدادلىرىمىز بىز نومۇس قىلغىدەك ،ئۆگەنمىگىدەك دەرىجىدە ئەمەس ،بەلكى دۇنيانى تاڭ قالدۇرغىدەك مەدىنيەت ياراتقان،شۇڭا ئەجدادلارنىڭ مەدىنى مىراسلىرى ئەۋلاتلارنىڭ كۆڭۇل ئەينىگىدە كۆرىنىشى كىرەك،چۇنكى ئەينەككە قارىغان ئادەم باشقا بىرىنى ئەمەس ئۆزىنى كۇرىدۇ،شۇڭا ئالدى بىلەن ئۆزىمىزنى تونۇشىمىز، ئۆزىمىزنى ئۆگىنىشىمىز ،ئۇنى يۇكسەكلىككە كۆتىرىشىمىز كىرەك،بولمىسا ئەينەكتىكى كۇرۇندىغىنى ئۆزىمىز ئەمەس،يۇزلىرىگە قارا سۇركەلگەن ،ئىشەككە تەتۇر مىندۇرۇلگەن،شەرمەندە بولغان مەننى كۆرىدۇ،بۇنىڭدىن نومۇس قىلىشنى بىلمىسە نىمە دىگۇلۇك؟؟؟؟.

                ئەجدالىرىمىز ياراتقان مەدىنى مىراسلار بىز ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ئارقىلىقلا ئۆز ئىگىسىنى تاپىدۇ،بىز ئامانەتنى چوقۇم ئۆز ئىگىسىگە تاپشۇرۇشىمىز كىرەك،شۇنداق بىر كۇنلەر كىلىدۇكى ،ئارىمىزدىن تارىخنىڭ بۆيۇك يۇلتۇزى فارابىدەك، كىميەگەرسەردارى ئىبنى سىنادەك ئادەملەر ئارىمىزدىن يىتىشىپ چىقىدۇ،بۇنداق ئادەملەر ئارىمىزدىن چىقىشتىن بۇرۇن بىز ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلار ئەجداد شەجەرىسىدىن كەلگەن روھى ئۇرۇقنى تېپىشىمىز،ۋە ئۇنى تېرىشىمىز كىرەك،بۇئۇرۇق ئۆزىنىڭ روھى ئەينىگىدە ئۆزىنى ۋە ئۆزلىرىنى كۆرۇش كىرەك ،بۇ ئەينەك دەل ئوقۇتقۇچىلاردۇر،ئەينەك يالغانچى بولسا ئەۋلاتلارئۆزلىرىنى كۆرەلمەي ئاۋارە بولغاننىڭ ئۇستىگە،ئۆزلىرىنى خىلمۇ- خىل شەكىللەرگەئۆزىنى ئوخشىتىپ چوڭ بولىدۇ،بۇندىن مىڭ يىل مۇقەددەم ئەبۇ نەسىردىن مۇھەممەت فارابى ئىيتقان «پەزىلەتسىز شەھەر ئاھالىلىرى» دەل كۆرومسىز،يالغانچى، كاززاپ ئەينەكنىڭ قۇربانلىرى ئەمەسمۇ؟........
چوققا [2 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-29 23:52 |
kokturuk
ئىنسان دىگەن نىمە؟ ئىنساندەك ياشاشچۇ؟

دەرىجىسى : باشقۇرغۇچى


UID نۇمۇرى : 410
نادىر تېما : 3
يازما سانى : 370
شۆھرەت: 2317 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 2322 سوم
تۆھپە: 1301 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1319 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 512(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-28
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

رەھمەت تاراتى ،مەن ئوڭشالمىغان ئىدىم ،سىز قانداق ئوڭشىدىڭىز.
hawar
چوققا [3 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-29 23:54 |
tarati
http://risaletmerdan.blogbus.com/

دەرىجىسى : تەكلىپلىك ئەزا


UID نۇمۇرى : 81
نادىر تېما : 7
يازما سانى : 571
شۆھرەت: 3166 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3158 سوم
تۆھپە: 1866 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1848 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 1326(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-09
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئۇيغۇر ئېدىتنىڭ مۇشۇنداق ئىقتىدارى بار. سىزدە ئۇيغۇر ئېدىت بارمۇ ؟ بولمىسا ئىۋەتىپ بىرەي.
چوققا [4 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-29 23:56 |
ئۇدۇن
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 817
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 100
شۆھرەت: 540 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 540 سوم
تۆھپە: 316 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 316 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 44(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-04-30
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

نۇرغۇن ئادەملەر ئەدەبىيات كەسىپنى ئاسان دەيدۇ،بۇ قارىغۇلارچە قاراش بۇلۇش مۇمكىن.ئەدەبياتنىڭ رولىنى تۇنۇش كېرەك.
music bagdax
دۇنيا ئىبرەت بىلەن تولغان!
چوققا [5 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-30 00:45 |
tohotur

دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 251
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 267
شۆھرەت: 1425 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1435 سوم
تۆھپە: 841 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 841 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 391(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-21
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-04-30
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

بەلكىم بىز ھەممىز ئەدىبياتچى بولۇشىمىز پىسخىكا ھەم پەلسەپە بويىچە خېلى يوقۇرى نۇقتىغا يىتىشىمىز كېرەكتۇ ،ھەممىنى مائارىپقا ياكى ئەدىبيات ئوقۇتقۇسىغا تاپشۇرۇپ قويوپ مانتا يەپ يۇرگۇلى بولماس دەپ ئويلايمەنغۇ
چوققا [6 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-30 11:49 |
arzuyum
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 111
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 121
شۆھرەت: 655 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 655 سوم
تۆھپە: 383 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 383 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 93(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-10
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-04-30
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ھەقەقەتەن ئەھمىيەتلىك تېما بوپتۇ. ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى چوقۇم ئوقۇشى كېرەك بولغان تېما ئىكەن. توغرا بىر قىسىم ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى باركى ئۆزىنىڭ شەخسى پىلانىنىمۇ ئوڭشاپ يازالمايدۇ.
hawar
چوققا [7 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-30 12:22 |
iztirap1
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1161
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 33
شۆھرەت: 200 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 210 سوم
تۆھپە: 109 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 109 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 44(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-25
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-04-29
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

مىللى تەپەككۇر ئەدەبىياتنىڭ جېنى.بىزدە تېخى ھەقىقى مەنىدىكى ئۇيغۇر ئەدەبىيات نەزەرىيەسى مەيدانغا كەلگىنى يوق.شۇ سەۋەپتىن ئەدەبىياتىمىزنىڭ خەلققە ئەمەلىي نەپ بېرىش دەرىجىسى تولىمۇ تۆۋەن بولماقتا.خۇددى<<ئۇيغۇر ئەدەبىيات كۆلدۇرەلىدى،يىغلىتالىدى،لېكىن ئويلاندۇرالمىدى>>دېگەندەك.
ئەھەت ئىسمايىل.
چوققا [8 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-30 16:55 |
tograk
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 101
شۆھرەت: 975 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 975 سوم
تۆھپە: 492 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 492 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 803(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-05-01
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

             بۇ ماقالىنى ئوقۇغاندىن كېيىن ، مۇنداق ئۈچ خىل ئادەملەر كۆز ئالدىمغا كېلىۋالدى .    
           بىرىنجىسى ،  باشلانغۇچ ، ئوتتۇرا مەكتەپ ھاياتىدىلا ،  ھېكايە - ماقالىلارنى مەتبوئاتلاردا ئېلان قىلغان ئوقۇغۇچىلار ، يېزا - قىشلاقلاردا جاپالىق ئىش ئورنىدا نادىر ئەسەرلەرنى يارىتىپ كىشىلەرگە روھى ئوزۇق بىرىۋاتقان مېھنەتكەش ( ئىلمى ئونۋانسىز ) يازغۇچى ، شائىرلار .
            ئىككىنجىسى ،  داڭلىق بىلىم يۇرتلىرىدا ئوقۇپ ، بىر ئۆمۆر ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىسى بولۇپ ، يوقۇرى تەمىنات بىلەن ئالى ئونۋانغا ئېرىشىپ ، بىر كۇبلىت شىئېر ، بىرەر پارچە ئىلمى ماقالە ياكى ھىكايە - تەمسىل يېزىپ باقمىغان ، ئەمما سورۇنلاردا پالانى - پۇستانى ( يازغۇچى - شائىرلار ) مىنىڭ ئوقۇغۇچۇم دەپ خەققە گەپ بەرمەيدىغان بەزى ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى . 
            ئۈچىنجىسى ، ئومرىدە بىرەر پارچە بىر نەرسە يېزىپ باقمىغان ، لېكىن يازغۇچى - شائىرلارغا باھا بېرىپ ۋە ئۇلارنىڭ ئەسەرلىرىدىن پۇتاق چىقىرىپ ھارمايدىغان ئادەملەر .  
[ بۇ يازمىنىtograkدە2011-03-31 00:39قايتا تەھرىرلىد ]
چوققا [9 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-31 00:26 |
qinyvrak
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1239
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 3
شۆھرەت: 15 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 15 سوم
تۆھپە: 9 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 9 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 0(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-31
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-04-25
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

بۇ ئەسەرنىڭ تىلى ئاددى بولسىمۇ،روھى شاش،ئۆزىمىزگە خاس بولغاچقا مېنىڭ شائىرلىق،يازغۇچىلىق، روھىمغا يېشىل چىراق ياقتى، مەن شۇ يولنى بويلاپ ئىلگىرلىسەم دەيمەن،ئىلگىرلىسەك دەيمەن.
چوققا [10 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-03-31 10:19 |
كۆرۈلگەن تېما خاتىرىسى كۆرۈلگەن سەھىپە خاتىرىسى
«12»Pages: 1/2     Go
Bagdax bbs » تەرمىلەر