saltanat lutun elan berig
«1234»Pages: 1/4     Go
بۇ تېما 21059 قېتىم كۆرۈلدى
tograk

دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 8
يازما سانى : 420
شۆھرەت: 3858 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3833 سوم
تۆھپە: 2033 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 2057 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 3897(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 مەشھۇر ئۇيغۇر ئالىمى جىيەن بوزەننى بىلەمسىز؟

            
                       جيەن بوزەن



    مېنىڭ  فامىلەم  ۋە  يۇرتۇم

       جەمەتىمنىڭ فامىلىسى جۇڭگو تارىخى كىتابلىرىدا ئۇچىرىمايدۇ ، ھەتتا ھەر قايسى تارىخى دەۋرلەردە تۈزۈلگەن جەمەتلەر شەجەرىلىرىدىمۇ ئۇچىرىمايدۇ ، بۇنىڭ سەۋەبى نېمە ؟ بۇنى كۆرگۈچىلەر ، ئاڭلىغۇچىلار بۇنىڭغا تولىمۇ ھەيران بولىدۇ .
       ئەگەر مەن تارىخنامىلارنى ئاساس قىلىپ ئۆزۈمنى خۇاشيا مىللىتىنىڭ ئەۋلادى دەپ چالۋاقىسام ، جەمەتىم فامىلىسى " جۇ يوسۇنلىرى . ئەدلىيە ۋەزىرلىكىدە ئىشلىگەن جيەن فامىلىلىك ئەمەلدارلار " _ دىن كېلىپ چىققان دېيىشكە ھەقلىقمەن . ئەگەر شۇنداق بولسا جەمەتىم فامىلىسىنىڭ تارىخى مەنبەيىنى زورلاپ تېپىۋېلىپلا قالماي ، يەنە تولىمۇ ئىپتىخارلىق ھېس قىلغان بولاتتىم .
        لېكىن مەن جەمەتىمنىڭ شەجەرىسىنى ئاختۇرۇپ كۆرسەم ، ئۇرۇق _ جەمەتىمنىڭ " جۇ يوسۇنلىرى .  جيەن فامىلىلىك ئەمەلدارلار " بىلەن قىلچە مۇناسىۋىتى يوق ، ئەكسىچە بۇ فامىلە مىڭ سۇلالىسى پادىشاھى تەغدىم قىلغان فامىلە ئىكەن . مېنىڭ ئەجدادىم ئاتالمىش خۇاڭدىنىڭ ئەۋلادى ئەمەس ھەمدە خەنزۇلارنىڭمۇ بىر تارمىقى ئەمەسكەن ، بەلكى شىنجاڭدىن كەلگەن غەربىي دىيارلىقلار ئىكەن . شۇڭا مەن تارىخى كىتابلارغا ئېسىلىۋېلىپ چالۋاقاشتىن ، يەنى ئۆزۈمن خۇاڭدىنىڭ ئەۋلادىمەن دەپ ئەتىۋارلىنىشتىن ، شۇنىڭ بىلەن ئۆزۈمنى خەنزۇلارنىڭ بىر تارمىقى دەپ نىقابلاپ ، ليۇ جىژجىنىڭ " كىشىنىڭ جۇۋىسىدا تەرلىمەك " دېگىنىدەك مازىقىغا قېلىشتىن ئۆزۈمنى تارتتىم . شۇڭا مەن جەمەتىم فامىلىسىنىڭ " جۇ يوسۇنلىرى .  جيەن فامىلىلىك ئەمەلدارلار " بىلەن ھېچقانداق مۇناسىۋىتى يوقلىقىنى، بىزنىڭ ئەجداتلىرىمىزنىڭ غەربىي دىياردىن كەلگەنلىكىنى ئىتىراپ قىلىشنى خالىدىم .
     جەمەتىمىز  شەجەرىسىنىڭ بىرىنچى بابى " ئۇيغۇرلار شەجەرىسىنىڭ مەنبەيى " _ دىن باشلىنىدۇ . بۇ بابتا ئەجدادلىرىمىزنىڭ كىلىپ چىقىشى ، مۇشۇ فامىلىگە ئېرىشىش جەريانى ۋە جەنۇبقا يۈرۈش قىلىپ خۇنەنگە كەلگەن ۋاقتى توغرىسىدا خاتىرىلەر بار . ئۇنىڭدا مۇنداق دېيىلگەن :  " جيەن فامىلىلىكلەرنىڭ ئەسلى فامىلىسى جيەن ئەمەس . بەلكى < قا > دۇر .ئۇلارنىڭ ئەجدادى غەربىي دىياردىكى ئۇيغۇرلار . سۇڭ سۇلالىسى دەۋرىدە غەربىي دىياردىكى ئۇيغۇرلار ئىچىدە داڭلىق ئۇرۇقلاردىن ئىدى . يۇەنتەيزۇ ( چىڭگىزخان ) غەربكە يۈرۈش قىلغاندا غەربىي دىياردىكى ئۇيغۇرلار ئۇلارغا بېقىنغان . كۆپ قېتىملىق جەڭلەردە ئۇيغۇرلار يۇەنتەيزۇ ( چىڭگىزخان ) بىلەن بىرگە جەڭ قىلغان .  قالى ئىسىملىك كىشى تەيزۇ بىلەن بىرگە تاڭغۇت قەبىلىسىنى ئېلىشتا ھەر قېتىملىق جەڭدە غەلبە قىلغان . ئۇنىڭ ئۇرۇشتىكى تۆھپىسى زور بولغاچقا ، ئۇنىڭغا " ھۇجۇمچى سانغۇن " دېگەن نام بېرىلگەن . شۇنىڭدىن كېيىن ئەجدادلىرىمىز شەرققە يۈرۈش قىلغان . ئەۋلادمۇ - ئەۋلاد يۇەن سۇلالىسىدا ئەمەل تۇتقان . مانا بۇ جيەن فامىلىلىك ئۇيغۇرلارنىڭ شەرققە كۆچۈشىنىڭ باشلىنىشىدۇر .
        مىڭ سۇلالىسى باش كۆتەرگەندە قالىنىڭ ئەۋلادى بارس (  八十 ) مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) نىڭ ھەربىي يۈرۈشلىرىگە ياردەملەشكەن . بارس باتۇر ھەم تەدبىرلىك بولغاچقا كۆپ قېتىملىق جەڭلەردە خىزمەت كۆرسەتكەن . ئۇنىڭ كۆپ قېتىملىق توپىلاڭلارنى باستۇرۇشتىكى ئالاھىدە تۆھپىسىنى تارتۇقلاپ ، مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) "جيەن" ( يوقىتىش ) فامىلىسىنى تەغدىم قىلغان . ئۇنىڭ ئىسمى(  八十 )  دىن (  八士 ) غا ئۆزگەرتىلگەن مانا بۇ جيەن فامىلىلىك ئۇيغۇرلارنىڭ فامىلىسىگە ئىگە بولۇشىنىڭ باشلىنىشىدۇر .
        
 ( داۋامى بار )
[ بۇ يازمىنىhawarدە2012-04-07 11:29قايتا تەھرىرلىدى ]
تېما تەستىقلىغۇچى : duttarqi
تەستىقلانغان ۋاقىت : 2012-03-31, 07:47
چوققا [باش يازما] ۋاقتى : 2012-03-30 17:03 |
arknur
دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1896
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 279
شۆھرەت: 1513 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1527 سوم
تۆھپە: 892 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 892 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 221(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-05-20
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-21
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

بۇ ئادەمنىڭ موشۇ ئەسىرىگە قاراپلا ئۇنىڭ نەقەدەر مىللەتپەرۋەر، ۋىجدانلىق، غۇرۇرلۇق ئادەم ئىكەنلىگىنى بىلىۋالغىلى بولىدۇ. كىيىن بۇ ئادەم ناھەقچىلىققە چىدىماي ئۆلۈپ كەتكەن. مەرھومنىڭ ياتقان جايى جەننەتتە بولغاي!
lutun
چوققا [1 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-03-31 12:26 |
tograk

دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 8
يازما سانى : 420
شۆھرەت: 3858 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3833 سوم
تۆھپە: 2033 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 2057 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 3897(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

         مىڭ سۇلالىسى  خۇڭۋۇ ( سەلتەنەت  دەۋرى ) نىڭ 5 - يىلى ( مىلادى 1372- يىلى ) مىڭتەيزۇ بارسنى جىڭشاڭنىڭ ۋالىيلىقىغا تەيىنلەپ ، ئۇنىڭغا « جەنۇبنى تېنچلاندۇرغۇچى ، دۆلەتنى خاتىرجەم قىلغۇچى سانغۇن » ھەمدە « ۋەلئەددى تەربىيىچىسى » دېگەن ئونۋان ئاتا قىلغان . ئۇنى جىنچاڭ ئايمىقىنى قوغداشقا بۇيرىغان . شۇ يىلى خونەن ، گۇاڭدۇڭ قاتارلىق جايلاردىكى 49 قەبىلە ھەمدە جيۇشىۋىي ، جيۇدۇ ، شۇيپىڭ ، سەنماۋ ، لۇشى قاتارلىق جايلاردىكى مەنلەر بىرلىشىپ توپىلاڭ كۆتۈرۈپ ، ئەتىراپتىكى ئايماقلارغا تەھدىت سالىدۇ ، بارس پادىشاھنىڭ بۇيرۇقى بويىچە توپىلاڭنى باستۇرۇشقا بېرىپ 48 قەبىلىنى ئالىدۇ . كېيىن يەنە تۇگۇ ، ۋۇكەي ،ساۋدې ، تىڭلاڭ ، دۇمۇ ، خۇڭجۇ ، گۇجۇ قاتارلىق جايلاردىكى مەنلەرنى تىنجىتىدۇ .  خۇڭۋۇ ( سەلتەنەت  دەۋرى ) نىڭ 14 - يىلى 5 - ئايدا ۋۇشىدىكى مەنلەر قايتا توپىلاڭ كۆتەرگەندە بارس يەنە خاننىڭ بۇيرۇقى بويىچە توپىلاڭنى باستۇرۇشقا بارىدۇ . توپىلاڭچىلار « جيەن » خەتلىك توغلارنى كۆرۈپ پاتپاراق بولۇپ قاچىدۇ . شۇنىڭدىن كېيىن ھەرقايسى جايلاردىكى مەنلەر ياۋاشلاپ تىنچلىنىدۇ . خۇڭۋۇنىڭ 16 -يىلى بارىسنىڭ توپىلاڭچىلارنى باستۇرغان تۆھپىسىنى نەزەردە تۇتۇپ ،پادىشاھ ئۇنىڭغا رەسمى « تەخت ۋارسىنىڭ ئۇستازى » دېگەن نامنى تەغدىم قىلغان . « كېڭەش بېگى » دېگەن مەنسەپ ئىنئام قىلغان . خۇڭۋۇنىڭ 22 - يىلى ( مىلادى 1389 - يىلى ) بارس جەڭدە ئۈلىدۇ ، ئۇ پادىشاھنىڭ ئەمىرى بىلەن چاڭدى سېپىلى سىرتىدىكى خۇاڭلۇڭگاڭغا دەپنە قىلىنىدۇ . مانا بۇ  جيەن فامىلىلىك ئۇيغۇرلارنىڭ خۇنەن ، گۇاڭدۇڭ ، گۇاڭشىلارغا كۆچۈشىنىڭ باشلىنىشىدۇر .
        بارسنىڭ بەيجۇ ئىسىملىك بىر ئوغلى بولۇپ ، ئەسلىدە جىڭشاڭ ۋالىي مەھكىمىسىنىڭ باش بۇغى بولغان . كىچىكىدىنلا ئاتىسىغا ئەگىشىپ جەڭلەرگە قاتناشقان ، ئۇرۇشقا ماھىر ئىدى . بارس جەڭدە ئۆلگەندىن كېيىن بەيجۇ ئۇنىڭ ئەمىلىگە ۋارسلىق قىلىدۇ .  خۇڭۋۇ ( سەلتەنەت  دەۋرى ) نىڭ 18 - يىلى 4 - ئايدا بەيجۇ پادىشاھنىڭ بۇيرۇقى بويىچە ۋۇكەي ، ساۋدى قاتارلىق جايلاردىكى مەنلەرنىڭ توپىلاڭلىرىنى باستۇرۇشقا بارىدۇ ۋە ھەر ئۇرۇشتا زەپەر قۇچىدۇ ، تۆھپىسىگە ئاساسەن ئۇنىڭغا « چىگرىنى تېنچلاندۇرغۇچى سانغۇن » دېگەن نام ئىنئام قىلىدۇ .  « تەخت ۋارسىنىڭ ئۇستازى » ، « كېڭەش بېگى » دېگەن مەنسەپ بېرىلىدۇ . كېيىن بەيجۇمۇ جەڭدە ئۈلىدۇ .  ئۇمۇ پادىشاھنىڭ ئەمرى بىلەن چاڭدى سېپىلى سىرتىدىكى خۇاڭلۇڭگاڭغا دەپنە قىلىنىدۇ .
        مىڭ سۇلالىسى ھۆكۆمىتى بارس ئاتا - بالىلارنىڭ جەنۇبتىكى مەنلەرنىڭ توپىلىڭىنى باستۇرۇشتىكى تۆھپىسىنى ۋە ئۇلارنىڭ ئۆخشاشلا ئۇرۇشتا ئۆلگەنلىكىنى خاتىرلەش ئۈچۈن ، ئۇلارنىڭ ئەۋلادىنىڭ چاڭدى ياساۋۇللار مەھكىمىسىنىڭ رەسمىي بۇيۇرغۇسى بولۇشىنى كۆرسىتىدۇ . ئۇلار «جيەن توغلۇق قوشۇن » غا قۇماندانلىق قىلىپ ، چاڭدى ، تاۋيۇەندە ھەربىي تېرىقچىلىق بىلەن شوغۇللۇنۇپ ، تىرىكچىلىك قىلىش ۋە ۋۇلۇڭنى قوغداشقا بويرىلىدۇ .شۇنداقلا پادىشاھ يەنە تاۋيۇەندىكى تېرىقچىلىق ۋە مۇھاپىزەت ئورنىدا « تۆھپىكارلار مۇنارى » ئورنۇتۇپ ، ئۇرۇشتا ئۆلگەن مەردلەرنى خاتىرلەشنى بۇيرىغان .
       بەيجۇنىڭ ئىككى ئوغلى بولۇپ ، چوڭىنىڭ ئىسمى چاڭپۇ ، كەنچىسىنىڭ ئىسمى چاڭلى قويۇلغان . بەيجۇ ئالەمدىن ئۆتكەندىن كېيىن چاڭپۇ ئاتىسىنىڭ مەنسىپىگە ۋارسلىق قىلىپ چاڭدى ياساۋۇللار مەھكىمىسىنىڭ بۇيۇرغىسى بولغان . ئەمما ، چاڭپۇ ئەمەل ئونۋانىدىن ۋاز كېچىپ شىمالغا يەنى ئۆز ئەۋلادلىرى ياشاۋاتقان غەربىي دىيارغا قايتىپ كەتكەن ، بارسنىڭ قول ئاستىدىكى سەركەردىلىرىدىن كۆپچىلىكى ئۇنىڭغا ئەگىشىپ ئۆز يۇرتىغا كەتكەن . پەقەت چاڭلىلا چاڭدى ، تاۋيۇەننىڭ تاغ - دەريالىرىدىن مېھرىنى ئۈزەلمەي شۇ جايدا ماكانلىشىپ قالغان . شۇنىڭدىن كېيىن جيەن فامىلىلىكلەرنىڭ قىسمەنلىرى غەربىي دىياردا ياكى ئوتتۇرا تۈزلەڭلىكتە ئولتۇراقلىشىپ قالغان . شۇڭا چاڭلىلا ئەمەلىيەتتە خۇنەن ، گۇاڭدۇڭ ، گۇاڭشىلاردىكى جيەن فامىلىلىك ئۇيغۇرلارنىڭ ئەجدادىدۇر .
       چاڭلىنىڭ ئوغلى يۇەندى ، يۇەندىنىڭ ئوغلى چىڭ ، چىڭنىڭ ئوغلى شياڭ ، شياڭنىڭ ئوغلى دىڭ قاتارلىقلار چاڭدى ياساۋۇللار مەھكىمىسىنىڭ بۇيۇرغۇلىقىغا ۋارسلىق قىلىپ كەلگەن . دىڭنىڭ ئوغلى كېغا دۇڭنىڭ كۆلى ئەتىراپىدىكى جايلارنىڭ سالغۇنلىقى بېرىلگەن . كېيىنكى بەش ئەۋلادنىڭ ئىگىلىكى روناق تاپقان . ئەمەل - تاجى ، ئونۋانى يوقىرى بولۇپ ، شۇ دەۋىرنىڭ يوقىرى ئەمەلدارلىرىدىن بولۇپ قالغان . كېيىن ئەمەل - ئۇنۋانى قولدىن كېتىپ پۇقراغا ئايلىنىپ قالغان . مىڭ سۇلالىسىنىڭ دەسلىۋىدىن ھازىرغا قەدەر ئەۋلادلىرى كۆپۈيۈپ ، خۇنەن ئۆلكىسىدە ئولتۇراقلىشىپ ، دېھقانچىلىق ۋە سودا - سېتىق بىلەن شۇغۇللىنىپ ئۇرۇق - جەمەتى بويىچە توپلىشىپ ياشاپ ، ئىسلام دىنىغا ئىتقاد قىلىپ كەلگەن . گەرچە خەنزۇ تىل - يېزىقىنى قوبۇل قىلغان بولسىمۇ ، ئەمما تا ھازىرغىچە خەنزۇلار بىلەن نىكاھلانمىغان . ئەجدادلىرىنىڭ باتۇرلىقى ، جەڭگىۋارلىقى ئۇلارنىڭ ۋۇجۇدىدا تاكى ھازىرغىچە ساقلىنىپ كەلمەكتە .
       « ئۇيغۇرلار شەجەرىسى » ناملىق بۇ شەجەرىنى مىنىڭ 16 - بوۋام شەنشېڭ دېگەن كېشى يازغانىكەن . يېزىلغان ۋاقتى چىڭ سۇلالىسى تۇڭجىنىڭ 3 - يىلى ( مىلادى 1864 - يىلى ) . شەنشېڭ دېگەن بۇ كىشى ئېھتىمال بىزنىڭ ئىچىمىزدىكى خەنزۇ تىل - يېزىقىنى بىلىدىغان تۇنجى كىشى بولسا كېرەك . ئۇ يۇلۇ مەدىرىسىنىڭ تالىپى ئىكەن . ئۇ يېزىپ قالدۇرغان شەجەرە ھەرگىز ئاساسى يوق نەرسىلەردىن تۈزۈلگەن نەرسە ئەمەس ، بەلكى ئۇيغۇر يېزىقىدىكى شەجەرىلەر ۋە مىڭ سۇلالىسى پادىشاھىنىڭ نۇرغۇن پەرمانلىرىغا ئاساسەن يېزىپ چىقىلغان . بۇ ئۇيغۇر يېزىقىدىكى شەجەرىلەر ۋە مىڭ سۇلالىسى پادىشاھىنىڭ  پەرمانلىرى ئەسلى « تۆھپىكارلار خاتىرە مۇنارى » دا ساقلىنىپ كەلگەن بولۇپ ، ھازىر يۇقىلىپ كەتكەن . ئەمما مۇندەرىجىسى ھازىرغىچە ساقلىنىپ كەلمەكتە . شەنشېڭ بەلكىم مۇشۇ تارىخى ماتېرىياللارغا ئاساسلانغان بولىشى مۇمكىن . جيەن فامىلىسىنىڭ كېلىپ چىقىش تارىخى توغرىسىدا شۇنجىنىڭ 4 - يىلى تۈزۈلگەن تاۋيۇەن ناھىيىسى تەزكىرىسىدىمۇ يوقىرىدىكىگە ئوخشاش خاتىرىلەر بار . بۇ خاتىرىلەر « ئۇيغۇر شەجەرىسى » دىكى ماتېرىياللارنىڭ ئەمەلىيەتكە تولىمۇ ئۇيغۇنلىقىنى تۇلۇق ئىسپاتلاپ بېرىدۇ . « تاۋيۇەن تەزكىرىسى » دە مۇنداق يېزىلغان : « جيەن فامىللىلىك ئۇيغۇرلارنىڭ فامىلىسى ئۇنىڭ ئەجدادى بارسنىڭ ئۇيغۇرلارنى باشلاپ مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) غا ياردەملىشىپ ۋۇشىدىكى مەنلەرنىڭ توپىلىڭىنى باستۇرۇشتىكى تۆھپىسى ئۈچۈن ئىنئام قىلىنغان ھەمدە < جەنۇبنى تېنچلاندۇرغۇچى سانغۇن > نامىغا ئېرىشىپ ، ئاتىسىنىڭ ئورنىغا ۋارسلىق قىلغان . ئۇمۇ چېگرىدا قۇربان بولغان ، پادىشاھنىڭ بۇيرۇقى بويىچە دەپنە قىلىنغان . ئۇنىڭ كېيىنكى ئەۋلادلىرى چاڭدىنىڭ بۇيۇرغىلىقىغا ۋارسلىق قىلىپ كەلگەن » .
       بارس بىلەن بەيجۇ مىڭ سۇلالىسىنىڭ دەسلەپكى مەزگىلىدىكى داڭلىق سانغۇنلار بولۇپ ھېساپلىنىدۇ . ئۇلارنىڭ ئىش - ئىزلىرى نىمە ئۈچۈن مېڭ سۇلالىسىنىڭ كىتابلىرىغا يېزىلمىغان ؟ بۇنىڭ سەۋەبى مېنىڭچە ياكى ئارخىپلار يوقاپ كەتكەن ياكى ماتېرىياللار تۇلۇق توپلانماي قالغان . چۈنكى يۇەن ، مىڭ سۇلالىرى ئارىلىقلىرى ۋە مىڭ ، چىڭ سۇلالىسى ئارىلىقلىرىدا يالغۇز سۇلالە ئالمىشىشلا بولۇپ قالماي ، بەلكى يەنە ئېرقىلانىڭ ئالمىشىشى يۈز بەرگەن . توختاۋسىز ئۇرۇش بولۇپ تۇرغان ، ھاكىمىيەتلەر ئالماشقان ، شۇڭا نۇرغۇن ئارخىپلار يوقاپ كەتكەن . ئۇنىڭ ئۈستىگە يۇەن سۇلالىسىنىڭ تارىخى كىتابلىرى قولنىڭ ئۇچىدىلا تۈزۈلگەن بولۇپ ، نۇرغۇن مەزمۇنلار چۈشۈرۈپ قويۇلغان . ئادەم ئىسىملىرى ، يەر ناملىرىدا نۇرغۇنلىغان خاتالىقلار كۆرۈلگەن . مىڭ سۇلالىسى تارىخى كىتابلىرىنى يېزىش ئۈچۈن خېلى كۆپ ئەجرى سىڭدۈرۈلگەن بولسىمۇ ، ئەمما ۋىلايەت ، ناھىيە تەزكىرلىرىدىن كەڭ دائىرىدە پايدىلىنىلمىغان . شۇڭا بارىس ۋە بەيجۇ توغرىسىدىكى ماتېرىياللار گەرچە  « تۆھپىكارلار خاتىرە مۇنارى » دا ساقلانغان ۋە تاۋيۇەن خاتىرىسىدە خاتىرلەنگەن بولسىمۇ ، ئەمما مىڭ سۇلالىسى تارىخىنى يۈزگۈچىلەر بۇ ماتىرىياللاردىن پايدىلانمىغاچقا ، مىڭ سۇلالىسى تارىخىغا  بۇ توغرىدىكى ماتېرىياللار كىرگۈزۈلمەي قالغان . بۇنى شۇ دەۋىردىكى تارىخچىلارنىڭ سەۋەنلىكى دېمەي مۇمكىن ئەمەس . جيەن فامىلىلىكلەرنىڭ جەنۇبقا كۆچۈشى پەقەت ئېرقنىڭ كۆچىشىلا بولۇپ قالماي،  بەلكى مىڭ سۇلالىسى ھۆكۆمىتىنىڭ غەربىي جەنۇبنى ئېچىشىدا ئۆچمەس تۆھپىلەرنى قوشقان .
       يۇەن ، مىڭ سۇلالىسى تارىخى ماتېرىياللىرىنى ۋاراقلاپ كۆرگەندە ، مېنىڭ جەمەتىم شەجەرىسىدە خاتىرلەنگەن ۋاقەلەرگە ناھايىتى ماس كېلىدىغان تارىخى ماتېرىياللار بار . جەمەتىم شەجەرىسىدە : « جيەن جەمەتىنىڭ ئەجدادىنىڭ فامىلىسى قا ، سۇڭ سۇلالىسى دەۋرىدە غەربىي دىياردىكى ئۇيغۇرلارنىڭ داڭلىق ئۇرۇقلىرىدىن ئىدى . يۇەنتەيزۇ غەربكە يۈرۈش قىلغاندا ، ئۇيغۇرلار يۇەنتەيزۇ ( چىڭگىزخان ) غا بېقىنغان . كۆپ قېتىملىق جەڭلەرگە قاتناشقان . قالى شۇ چاغدا يۇەن سۇلالىسى قوشۇنلىرى بىلەن بىرگە شەرققە يۈرۈش قىلىپ غەربىي شيا ( تاڭغۇتلار ) _ نى ئالغان ، ئاندىن ئوتتۇرا تۈزلەڭلىككە كىرگەن » دېيىلگەن . ئارخىپلاردا غەربىي دىياردىكى ئۇيغۇرلارنىڭ ھەممىسى ئىدىقۇت خانلىقىغا تەۋە ئىكەنلىكى خاتىرلەنگەن . يۇەن سۇلالىسىنىڭ تارىخىدىكى بارچۇق ئارت تېكىننىڭ تەرجىمھالىدا مۇنداق خاتىرىلەنگەن : « ئىدىقۇت دۆلىتى ئۇيغۇرلارنىڭ دىيارى . شۇڭا ئىدىقۇت دۆلىتى ئۇيغۇرلار قۇرغان دۆلەتتۇر . شۇ چاغلاردا ئۇيغۇرلار ئىگەللەپ تۇرغان زېمىننىڭ چېگرىسى شىمالدا بەشبالىقنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ ، جەنۇبتا جۇچۇەنگە تۇتىشىدۇ ، شەرقتە ئۇدۇن جاسقا ، غەربتە تىبەتكە بارىدۇ ، قىتانلارغا ( غەربىي لياۋ ) قارايدۇ . سۇڭ سۇلالىسى نىڭزۇڭ خاننىڭ 2 - يىلى ( مىلادى 1209 - يىلى )چىڭگىزخاننىڭ مۇڭغۇلىيىدە باش كۆتۈرگەنلىكىنى ئاڭلاپلا قىتانلار ئەۋەتكەن تەكشۈرگۈچى ئەمەلدارلارنى قەتلە قىلىپ ، تاتارلار بىلەن بىرلەشمەكچى بولغان . شۇ چاغدا چىڭگىزخان ئۇلارنىڭ دۆلىتىگە ئەلچى ئەۋەتكەن ، ئۇيغۇرلارنىڭ قەبىلە باشلىقلىرى بۇنىڭدىن ناھايىتى خوشال بولۇپ ، ئۇنىڭغا ئەلچى ئەۋەتىپ ، ئىتائەت قىلىدىغانلىقىنى بىلدۈرگەن . شۇنىڭدىن كېيىن ئۇيغۇرلار قىتانلارنىڭ ھۆكۈمىرانلىقىدىن ئايرىلىپ تاتارلارغا قارايدىغان بولغان ،  كېيىن ئۇلارنىڭ ئەۋلادلىرى تاتارلارغا ئەگىشىپ كۆپ قېتىملىق جەڭلەرگە قاتنىشىپ غەربكە يۈرۈش قىلغان . غەربىي شيا ( تاڭغۇتلار ) نى ، جىن ( جۇرجىتلار ) نى ، سۇڭ سۇلالىسىنى ئالغان . شۇ چاغلاردا ئۇلارنىڭ ئەمىر - پەرمانىغا بويسۇنمايدىغان ھېچقانداق جاي قالمىغان . » قالى بەلكىم چىڭگىزخان قۇماندانلىقىدىكى قوشۇندا ئىسلام قىسىملىرىنىڭ سانغۇنى بولغان بولۇشى مۇمكىن . ئۇ ئۇيغۇرمۇ ئەمەسمۇ بۇنىڭغا بىر نېمە دېيەلمەيمەن . ئەمما ، ئۇنىڭ شىنجاڭدىكى ئۇيغۇرلار ئارىسىدا يەنى قېدىمقى ئىدىقۇت دۆلىتىدە نۇسىرەت تاپقانلىقىنى مۇئەييەنلەشتۈرۈشكە بولىدۇ . قالىنىڭ قەۋمى قاچاندىن ئوتتۇرا تۈزلەڭلىككە بېرىپ قالغان ، بۇنىڭ ۋاقتى ھەققىدە بىر نېمە دېيەلمەيمەن . لېكىن تاتارلارنىڭ غەربىي شيا ( تاڭغۇتلار ) نى بويسۇندۇرۇشى توغرىسىدىكى تارىخى ماتىرىياللار ئۈستىدە تەتقىقات يۈرگۈزسەك ، سۇڭ خانداقلىقىنىڭ خانى لىزۇڭنىڭ باۋچىڭ 3 - يىلى ( مىلادى 1227 - يىلى ) غەربىي شيا ( تاڭغۇتلار ) نى بېسىۋالغان دەل قالىنىڭ قەۋمى ئىدى . ئۇلارنىڭ 1227 - يىللاردا ئاللىقاچان شەرققە كۆچۈپ  ، گەنسۇنىڭ شەرقى شىمال جايلىرىدا ئولتۇراقلىشىپ بولغانلىقىنى مۇئەييەنلەشتۈرۈشكە بولىدۇ .  
        ( داۋامى بار )
چوققا [2 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 00:17 |
a.kaxkiriy
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 5015
نادىر تېما : 1
يازما سانى : 167
شۆھرەت: 904 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 902 سوم
تۆھپە: 531 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 534 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 570(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-12-17
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-18
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 




 
istanbol
كۆكتىن تامدۇق، يەردىن ئۈندۇق.
چوققا [3 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 04:03 |
anka
دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 6068
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 270
شۆھرەت: 1336 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1343 سوم
تۆھپە: 803 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 810 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 288(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2012-02-27
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-08
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

مەن قەتئىي ئاڭلاپ باقمىغان ئىشكەن جۇما بۇ؟ داۋامىنى ساقلاي!
simfoniya
چوققا [4 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 12:24 |
tograk

دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 8
يازما سانى : 420
شۆھرەت: 3858 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3833 سوم
تۆھپە: 2033 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 2057 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 3897(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئىشلىتىش
بۇ مەزمۇن 1قەۋەتتىكى arknurدە2012-03-31 12:26يوللىغان يازمىسىغا نەقىل :
بۇ ئادەمنىڭ موشۇ ئەسىرىگە قاراپلا ئۇنىڭ نەقەدەر مىللەتپەرۋەر، ۋىجدانلىق، غۇرۇرلۇق ئادەم ئىكەنلىگىنى بىلىۋالغىلى بولىدۇ. كىيىن بۇ ئادەم ناھەقچىلىققە چىدىماي ئۆلۈپ كەتكەن. مەرھومنىڭ ياتقان جايى جەننەتتە بولغاي!

نىمىشقا ئۈلىۋېلىشقا مەجبۇر بولىدۇ ؟ سەۋەب ، جەريانى يېزىلغان " ئۈلۈشىدىن پۇشايمان يېمىگەن جيەن بوزەن " دېگەن ئەدەبىي خاتىرە قولۇمدا . ماۋۇ تېمىنى تۈگىتىپ ئۇنىمۇ يوللىماقچىمەن . ئىككىسىلا ھەقىقەتەن تەپسىلى ئوقۇپ قويۇشقا تېگىشلىك ماقالىلاركەن .
lutun
چوققا [5 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 13:00 |
muqam
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1060
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 129
شۆھرەت: 690 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 690 سوم
تۆھپە: 407 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 407 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 283(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-21
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئاخىرىغا تەشنامەن .... پۈتۈن ماقالىنى ئوقۇپ بولۇپ ئاندىن تەپسىلىي ئىنكاس يازسام بولغۇدەك
چوققا [6 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 17:01 |
tograk

دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 8
يازما سانى : 420
شۆھرەت: 3858 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3833 سوم
تۆھپە: 2033 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 2057 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 3897(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

          قالىنىڭ ئەۋلادلىرى يۇەن سۇلالىسى دەۋرىدە زادى تاتار ھۆكۈمرانلىرىنىڭ بۇيرۇقى بىلەن غەربىي - شىمال چېگرىنى قوغدىغانمۇ  ياكى پايتەختنى قوغدىغانمۇ بۇ ھەقتە ئېنىق مەلۇمات يوق . بۇنى ئىسپاتلاشمۇ تەس . ئەمما يۇەن سۇلالىسى دەۋرىدە نۇرغۇنلىغان غەربىي دىيارلىقلار جۇڭگودا قوشۇنلارغا باشچىلىق قىلغان ياكى ھاكىمىيەتكە قاتناشقان . شۇڭا قالىنىڭ ئەۋلادلىرىنىڭ ئەجدادلىرىنىڭ سانغۇنلۇق مەنسىپىگە ۋارسلىق قىلىپ كەلگەنلىكىنى مۇئەييەنلەشتۈرۈش مۇمكىن . قالىنىڭ ئەۋلادى بارس نېمە ئۈچۈن مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) غا بېقىنغان ؟ مېنىڭ جەمەتىم شەجەرىسىدە بۇ توغرىلىق ئېنىق مەلۇمات يوق . ئەمما بۇنىڭ سەۋەبىنى ئاسانلا پەرەز قىلغىلى بولىدۇ . چۈنكى مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) تاتارلارنى قوغلاپ چىقىرىشتا كۈچىنى مەركەزلەشتۈرۈش ئۈچۈن ئىسلام دىنىغا ئىتقاد قىلىدىغان مىللەتلەرنى يېنىغا تارتىش سىياسىتىنى قوللانغان . شۇنىڭ بىلەن بىرگە  مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) بارس قۇماندانلىقىدىكى مۇسۇلمان قوشۇنلىرىنى يوقۇتۇپ تاشلاشقا كۈچى يەتمىگەن بولىشى مۇمكىن . شۇڭا مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) ئۇلارنى يۇمشاق ئۇسۇل بىلەن بېقىندۇرۇش ۋاستىسىنى قوللىنىشقا مەجبۇر بولۇپ ، ئۇلارغا خەنزۇلارنىڭ فامىلىسىنى ئىنئام قىلغان ، ئۇلارغا ئەمەل - ئۇنۋان بەرگەن . شۇڭا ، مېنىڭ ئەجدادلىرىم مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) نىڭ دۆلەت زېمىنىنى كېڭەيتىشتىكى ئاۋانگارتلارغا ئايلانغان . ئەمما بارس قۇماندانلىقىدىكى مۇسۇلمان قوشۇنىنىڭ تاتار ھۆكۈمرانلىرى بىلەن تارىخى مۇناسىۋىتى بار بولغاچقا ، مىڭتەيزۇ ئۇلارنىڭ تىل بىرىكتۈرىۋېلىشىنىڭ ئالدىنى ئېلىپ ، ئۇلارنى جەنۇبىي دىيارغا كۆچۈرۈپ ئورۇنلاشتۇرۇشقا مەجبۇر بولغان  . بۇ ئۇسۇل بىلەن ئۇلارنىڭ تاتارلار بىلەن بولغان ئالاقىسىنى ئۈزۈپ تاشلىغان . ئۇنىڭ ئۈستىگە شۇ چاغلاردا غەربىي _ جەنۇبتىكى مەنلەر توپىلاڭ كۈتەرگەن بولغاچقا ، مىڭتەيزۇ ( جۇيۇەنجاڭ ) بۇ مۇسۇلمان قوشۇنلىرىغا بۇ توپىلاڭنى باستۇرۇش ۋەزىپىسىنى تاپشۇرغان . شۇ ئارقىلىق ياتلار ئارقىلىق ياتلارنى بويسۇندۇرۇش سىياسىتىنى يۇوغا قويغان .
        جەنۇبتىكى مەنلەر توپىلىڭىنىڭ باستۇرۇش ۋەقەسى توغرىسىدا ئەجدادلىرىمىزنىڭ جەمەت شەجەرىسىدە خاتىرىلەنگىنى بىلەن ھۆكۆمەت تارىخناملىرىدا خاتىرىلەنگەنلىرى ماس كېلىدۇ . جەمەت شەجەرىمىزدە بارس مەنلەر توپىلىڭىنى ئىككى قېتىم بويسۇندۇرغان دەپ خاتىرىلەنگەن . بۇنىڭ بىر قېتىملىقى خۇڭۋۇنىڭ 5 - يىلى ، يەنە بىر قېتىملىقى خۇڭۋۇنىڭ 14 - يىلى . بەيجۇمۇ  مەنلەر توپىلىڭىنى ئىككى قېتىم بويسۇندۇرغان . بىرىنچى قېتىملىقى خۇڭۋۇنىڭ 18 - يىلى ، يەنە بىر قېتىملىقى خۇڭۋۇنىڭ 22 - يىلى دەپ خاتىرىلەنگەن .مىڭ سۇلالىسى تارىخىغا ئاساسلانغاندا يوقىرىقى تۆت يىلدا لەشكەر تارتىپ جەنۇبتىكى مەنلەر توپىلىڭىنى باستۇرۇش ھەققىدە ھەقىقەتەن خاتىرىلەر بار . مەسىلەن : خۇڭۋۇنىڭ 5 - يىلى دىڭ يۈگە خۇنەن ، گۇاڭشىدىكى مەنلەر توپىلىڭىنى باستۇرۇشقا يارلىق چۈشۈرۈلدى .خۇڭۋۇنىڭ 14 - يىلى جۇدېڭشغا ۋۇشىسدكى مەنلەر توپىلىڭىنى باستۇرۇشقا يارلىق چۈشۈرۈلدى . خۇڭۋۇنىڭ 18 - يىلى تاڭ خې ، جۇدىشىڭ قاتارلىقلارغا چۇبېگى جىڭ بىلەن بىرگە سىجۇدىكى مەنلەر توپىلىڭىنى باستۇرۇشقا يارلىق چۈشۈرۈلدى . خۇڭۋۇنىڭ 22 - يىلى فۇيۇدېغا يۈننەن ، گۈيجۇدىكى مەنلەر توپىلىڭىنى باستۇرۇشقا يارلىق چۈشۈرۈلدى دەپ خاتىرلەنگەن . بۇ بىر نەچچە قېتىملىق توپىلاڭنى باستۇرۇش جەڭلىرىگە مېنىڭ ئەجدادلىرىمدىن بارس بىلەن بەيجۇ باشچىلىقىدىكى ئىسلام قوشۇنى قاتناشقان ، شۇنداقلا بۇ بىر نەچچە قېتىملىق جەڭلەردىكى ئاساسلىق قوشۇن بولۇپ قالغان . يوقىرىدا تىلغا ئېلىنغان تاڭ خې . جۇدېشىڭ ، فۇيۇدې قاتارلىقلار پەقەت مىڭ سۇلالىسى ھۆكۆمىتى ئەۋەتكەن قوشۇن نازارەتچىلىرىدىن ئىبارەت .
istanbol
چوققا [7 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-01 19:14 |
tograk

دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 61
نادىر تېما : 8
يازما سانى : 420
شۆھرەت: 3858 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 3833 سوم
تۆھپە: 2033 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 2057 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 3897(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-07
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-24
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

         بۇنى مىڭ سۇلالىسى ھۆكۆمىتى بارس ۋە بەيجۇغا چۈشۈرگەن پادىشاھ پەرمانلىرىدىن كۆرىۋالغىلى بولىدۇ . ئەمما مىڭ سۇلالىسى تارىخى كىتابلىرىدا ئىسلام قوشۇنى سانغۇنلىرىنىڭ ئىسىملىرى يوق . بۇنداق بولۇشتىكى سەۋەب ئەگەر تارىخچىلارغا ماتېرىياللانىڭ كەمچىللىكى سەۋەب بولمىغان بولسا ، بىردىنبىر سەۋەب ئۇلارنىڭ يات مىللەت بولغانلىغىدۇر . شۇڭلاشقا بۇلارنىڭ نامى خاتىرلەنمىگەن . بۇ تارىخقا بولغان سەمىمىيەتسىزلىك . ئەمما لەشكەرلەر ۋە سەركەردىلەرگە مەنلەر رايۇنىدا تېرىقچىلىق قىلىپ ، ئۇ يەرنى قوغداش يارلىقى چۈشۈرۈلدى دېگەن سۆزلەرگە قارىغاندا ، ئۇلار بەلكىم بۇ سەركەردىلەرنىڭ ئىسمىنى بىلمىگەن بولىشى مۇمكىن .
       بەيجۇنىڭ ئوغلى چاڭپۇ بارسنىڭ قول ئاستىدىكى بىر قىسىم قوشۇنلارنى باشلاپ ، ئەمەل- ئۇنۋانىدىن ۋاز كېچىپ شىمالغا يۈرۈش قىلىپ ، شىنجاڭغا قايتىپ بارغانلىقىنىڭ سەۋەبى توغرىسىدا جەمەت شەجەرىمىزدە ئېنىق مەلۇمات يوق . ئەمما بۇ بىر تۈركۈم كىشىلەرنىڭ ئۆز يۇرتى شىنجاڭغا قايتىپ بارغانلىقى ئەمەلىيەت . چاڭدى ، تاۋيۇەن قاتارلىق جايلاردا قېلىپ قالغانلار مىڭ سۇلالىسىنىڭ دەسلىپىدە ئەۋلادتىن ئەۋلاد تۆھپە يارىتىپ كەلگەن . ئۇلارنىڭ ئەمەل - ئۇنۋانى ھازىرغا قەدەر قەبرە تاشلىرىدا ساقلانماقتا .
       ھازىر پادىشاھنىڭ بۇيريقى بويىچە ياسالغان « تۆھپىكارلار مۇنارى » ئاللىقاچان بۇزۇلۇپ ئۆرۈلۈپ كەتكەن . ئەمما بۇ مۇنارىنىڭ ئىزىنى ھازىرمۇ پەرق ئەتكىلى بولىدۇ . پادىشاھ ئىنئام قىلغان دوبۇلغا - ساۋۇت ، ئوقيا ۋە باشقا كىيىم - كېچەكلەر ئاللىقاچان يوقاپ كەتكەن . لېكىن ھازىرمۇ جەمەت شەجەرىمىزدىن بۇ نەرسىلەرنىڭ تىزىملىكىنى كۆرگىلى بولىدۇ . قورۇل ئورنىنىڭ ئىزى ئاللىقاچان ئۆچۈپ كەتكەن . لېكىن جيەن جەمەتىمىز توپلىشىپ ئولتۇراقلاشقان جايلار تاكى ھازىرغىچە جيەن قوشۇنى قورۇلى دەپ ئاتىلىدۇ . ئەجدادلىرىمىز ۋارسلىق قىلىپ كەلگەن « جەنۇبنى تېنچلاندۇرغۇچى سالغۇن » دېگەن ئۇنۋان ئاللىقاچان بىكار قىلىنغان . لېكىن تا ھازىرغىچە بىزنىڭ مىللىتىمىزدىكى ھەر بىر ئائىلە ئىشىك بېشىغا  « جەنۇبنى تېنچلاندۇرغۇچى سالغۇن ئىبادەتخانىسى» دېگەن ئىبادەتخانە نامىنى يېزىپ كېلىۋاتىدۇ . ئىسلام قوشۇنىنىڭ ئاتلىق ئەسكەرلىرى ھازىر يوق ، لېكىن تا ھازىرغىچە بىزنىڭ مىللىتىمىز « قۇرئان كەرىم » دىكى « نۇسرەت تاپاي دېسەڭ غازات قىل » دېگەن ھېكمەتنى ئېسىدە چىڭ ساقلاپ كەلمەكتە .
       تارىختا پەيدا بولغان بەزىبىر تەسادىپىلىقلارنى كىشىلەر مۆلچەرلىيەلمەيدۇ . مېنىڭ ئەجدادلىرىم تارىم ۋادىسىدىكى چېغىدا ئۆزلىرىنىڭ ئوتتۇرا تۈزلەڭلىككە بېرىپ قېلىشىنى چۈشىدىمۇ ئۆيلاپ باقمىغان بولغېيتتى . ئەمما 13 - ئەسىرنىڭ دەسلىپىدىكى تاتارلارنىڭ دۇنيانى ئىستىلا قىلىشى خۇددى بىر شىددەتلىك قارا قۇيۇندەك دۇنيانى سۈپۈرۈپ ئۆتكەن . نۇرغۇنلىغان ئۇششاق ، ئاجىز مىللەتلەر خۇددى قۇم دانچىلىرىدەك تارىخنىڭ بۇ قارا قۇيۇنى ئىچىدە پەلەككە ئۇچۇرۇلۇپ ئۆزلىرىمۇ ئويلاپ يەتمىگەن جايلارغا تاشلانغان . مېنىڭ ئەجدادىم قالى دەل مۇشۇ تارىخنىڭ قارا قۇيۇنلۇق دەۋرىدە ئۆز يۇرتىدىن مەجبۇرى ھالدا ئايرىلىپ ئوتتۇرا تۈزلەڭلىككە بېرىپ قالغان . ئەمما يۇەن سۇلالىسى دەۋرىدە ئوتتۇرا تۈزلەڭلىك بىلەن غەربىي شىمالنىڭ قاتنىشى تولىمۇ قولاي بولغاچقا ھەر تەرەپلىمە ئالاقە تولىمۇ قويۇق بولغان . شۇ ۋاقىتلاردا مېنىڭ ئەجدادلىرىم ئۆز يۇرتى بىلەن چوقۇم قۇيۇق ئالاقىدە بولغان بولىشى مۇمكىن . كىم بىلىدۇ ، 14 - ئەسىرنىڭ ئوتتۇرىغا كەلگەندە تارىختا يەنە بىر قېتىم قارا قۇيۇن كۆتۈرۈلۈپ ، تاتار ئىستىلاچىلىرىنى ئوتتۇرا تۈزلەڭلىكتىن قوغلاپ چىقارغان . تارىخنىڭ بۇ قارا قۇيۇنى ئىچىدە مېنىڭ ئەجدادلىرىمدىن بارس خۇددى قۇم دانچىلىرىدەك خۇنەنگە ئۇچۇرۇپ تاشلانغان . گەرچە ئۇلار خۇنەنگە بارغان بولسىمۇ ، ئەمما ئۇ يەردە ئۇزۇن مۇددەت تۇرۇپ قېلىش جىيالىدا بولمىغان . شۇڭا مېنىڭ 3 - ئەجدادىم چاڭپۇ ئەمەل - ئۇنۋانىدىن ۋاز كېچىپ يۇرتىغا قايتىشقا رازى بولغان . ئويلىمىغان يەردىن چاڭپۇنىڭ ئىنىسى چاڭلى خۇنەندە تۇرۇپ قېلىشنى خالىغان . بۇ پۈتۈنلەي تاسادىپىلىق . شۇنىڭدىن تارتىپ ئەسلى شىنجاڭدا ياشاپ كەلگەن «قا » فامىلىلىك جەمەت تارىختىكى بۇ ئىككى قېتىملىق قارا قۇيۇننىڭ ئۇچۇرىشى بىلەن خۇنەندىكى جيەن فامىلىلىك ئۇيغۇرلارغا ئايلانغان .
       بۇنىڭغا ئۆخشاش ئاز سانلىق مىللەتلەرنىڭ خەنزۇچە فامىلە قوللىنىش ھادىسىسى پەقەت جيەن فامىللىكلەر بىلەنلا چەكلەنگەن . جۇڭگونىڭ تارىخىدا بۇنداق مىساللار ناھايىتى كۆپ .  مەسىلەن ، « ۋىي سۇلالىسى تارىخى . ئەمەلدارلار تەزكىرىسى » دە خاتىرىلىنىشىچە ، 120 ئاز سانلىق مىللەت فامىلىسىدىن خەنزۇچىلاشتۇرۇلمىغىنى پەقەت يۈۋىن ، مۇرۇڭ ، تۇيغۇن ، خېرۇ ، ناگىڭ ئالتە فامىلە بولۇپ ، ئۇنىڭدىن باشقا 114 فامىلە پۈتۈنلەي خەنزۇلار فامىلىسىگە ئۆزگەرتىلگەن . مانا بۇ ئەڭ ياخشى مىسالدۇر . گەرچە كېيىنچە ئۆز فامىلىسىنى ئەسلىگە كەلتۈرىۋالغانلار بولسىمۇ ، 114 فامىلىنىڭ ھەممىسىلا ئەسلى فامىلىسىگە ئۆزگەرتىلگەن ئەمەس . ئاز سانلىق مىللەتلەر فامىلىسىنى خەنزۇلار فامىلىسىگە ئۆزگەرتكەنلەرنىڭ ئەجدادلىرى ئۆز نەسەبى ھەققىدە سۆزلىگەندە تارىخى كىتابلارنى ئاساس كەلتۈرۈپ ، قارىسىغىلا ئۆزىنى خەنزۇ دەۋالغانلارمۇ يوق ئەمەس . چىڭ جياۋنىڭ « ئۇمۇمى تەزكىرە ، ئۇرۇق جەمەتلەر . كىرىش سۆز » دە « فامىلە ئەڭ ئۇمۇملاشقان دەۋىر تاڭ سۇلالىسى ئىدى . لېكىن پادىشاھنىڭ فامىلىسى ئېنىق ئەمەس » دەپ خاتىرىلەنگەن . نېمە ئۈچۈن پادىشاھنىڭ فامىلىسى ئېنىق بولمايدۇ ؟ بۇنىڭ سەۋەبى تاڭ سۇلالىسىنىڭ تۈنجى پادىشاھى لى يۇەننىڭ فامىلىسى ھەقىقى خەنزۇلار فامىلىسىمۇ ياكى ئەمەسمۇ ۋە ياكى باشقا مىللەت فامىلىسىدىن ئۆزگەرتىگەن خەنزۇچە فامىلىمۇ  ، دېگەن مەسىلىدە گۇمان بار . شۇنىڭ بىلەن بىر ۋاقىتتا ئەكسىچە خەنزۇلارنىڭ ئىچىدە فامىلىسىنى ئۆزگەرتىپ باشقا مىللەتلەرنىڭ فامىلىسىنى قوللانغانلارمۇ بولغان . مەسىلەن ، غەربىي ۋىي سۇلالىسى دەۋرىدە خەنزۇلارغا توبات ، يۈيۋېن ، دۇگۇ ، يۈدى ، خېلەن قاتارلىق يات مىللەتلەر فامىلىسى ئىنئام قىلىنغان . بۇ فامىلىلەرنى قۇبۇل قىلغانلارنىڭ سانىنى بىلىپ بولمايدۇ . باشقا مىللەتلەرنىڭ فامىلىسىنى قوللانغانلارنىڭ ئەۋلادلىرى ئۆزلىرىنى ھەقىقەتەن ئاز سانلىق مىللەت دەپ خاتا چۈشەنگەن . بۇ ئۇلارنىڭ ئەجدادلىرىنىڭ ھۆكۈمرانلارغا خۇشامەت قىلىش ئۈچۈن قوللانغان ھۆقۇق ھېيلىسى ئىكەنلىكىنى چۈشەنمىگەن . ئادەتتىكىچە قىلىپ ئېيىتقاندا ، تارىختىكى ئېرقى ئالمىشىش دەۋرىدە مىللەتلەر فامىلىسىنىڭ ئالماشتۇرۇپ قوللۇنۇش ھادىسىسى دائىم بولۇپ تۇرغان . مەسىلەن ، قوش فامىلىلىكلەر يى ، دىلارنىڭ ئەۋلادى ، تاق فامىلىلىكلەر خۇاشيالارنىڭ ئەۋلادى دەپ قاراش بەزىدە ئېھتىمال ئەكسىچە بولىشى مۇمكىن . ليۇجىژجى مۇنداق دېگەن : « دۇنيادا كىشىلەر يوقىرى تەبىقىدىكىلەرگە ئېتىبار بىلەن قارايدۇ ئادەتتىكىلەرگە ئېتىبار بەرمەيدۇ . ھەركىم ئۆز تەبىقىسىنى يوقىرى تەبىقىدىن بولغان دەپ پەخىرلىنىدۇ  » . مەن ئۆز تەبىقىلىرىدىن پەخىرلەنگەن كىشىلەرنىڭ ئازدۇر - كۆپتۇر ئۆزىنى تۇتۇۋېلىشىنى ، ئۆز ئەجدادلىرىنى ئالماشتۇرۇپ قويماسلىقىنى ، باشقىلارنىڭ ئەجدادلىرىغا سەجدە قىلىپ يۈرمەسلىكىنى ئۈمىد قىلىمەن .
        قالى ئوتتۇرا تۈزلەڭلىككە كەلگەندىن بۇيان ھازىرغىچە 700 يىل ئۆتتى . بارسنىڭ خۇنەنگە كەلگەنلىكىگىمۇ 500 يىل بولدى . ئۇزۇن يىللار ئۆتكەچكە ، بىزنىڭ مىللىتىمىز ئۆز تىل - يېزىقىنى ئۇنتۇپ كەتتى . لېكىن مەسچىدلەردە يەنىلا تۈرۈك تىل سېستىمىسىدىكى تىل بىلەن ئوقۇلغان « قۇرئان » ساداسىنى ئاڭلاشقا بولىدۇ . ھازىرقى قانۇنغا ئاساسەن بىز خۇنەنلىك ھېسابلىنىمىز . لېكىن بىزنىڭ مىللىتىمىز 14 - ئەسىرنىڭ ئاخىرىدا بىر قىسىم كىشىلىرىمىزنىڭ ئۆز يۇرتىمىز شىنجاڭغا قايتىپ كەتكەنلىكىنى ھازىرغىچە ئېسىدە ساقلىماقتا . بۇ كىشىلەر بەلكىم كېيىنچە ئۆز فامىلىسىنى ، ئۆز تىلىنى ئەسلىگە كەلتۈرگەن بولىشى مۇمكىن . نەچچە يۈز يىلدىن بۇيان ئۇلار جۇرجتلار نىڭ زۇلىمىغا ئۇچىراپ تا ھازىرغىچە ئېرقى ئەركىنلىككە ئېرىشەلمەي كېلىۋاتىدۇ . لېكىن مەن شۇنى ئۈمىد قىلىمەنكى ، چوقۇم بىر كۈنى ئۇنىڭ ئۈستىگە ئۇزۇنغا قالماي ئۇلار ئېرقى قۇللۇق كېشىنىنى پاچاقلاپ تاشلايدۇ .

         « ئەدەبىي تەرجىمىلەر » دىن ئېلىندى .
          « باغداش تورى » غا خاس .
ozgul munbar
چوققا [8 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-02 11:23 |
a.kaxkiriy
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 5015
نادىر تېما : 1
يازما سانى : 167
شۆھرەت: 904 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 902 سوم
تۆھپە: 531 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 534 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 570(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-12-17
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-18
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

  خۇنەن تاۋيۈەن ناھىيىسى فېڭشۇ يېزىسىدىكى ئۇيغۇرلارغا ئائىت سۈرەتلەر















كۆكتىن تامدۇق، يەردىن ئۈندۇق.
چوققا [9 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-03 12:35 |
a.kaxkiriy
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 5015
نادىر تېما : 1
يازما سانى : 167
شۆھرەت: 904 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 902 سوم
تۆھپە: 531 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 534 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 570(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-12-17
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-09-18
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 








كۆكتىن تامدۇق، يەردىن ئۈندۇق.
چوققا [10 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-03 12:47 |
كۆرۈلگەن تېما خاتىرىسى كۆرۈلگەن سەھىپە خاتىرىسى
«1234»Pages: 1/4     Go
Bagdax bbs » تارىخ بەتلىرى