saltanat lutun irpan tera kesallikliri xipahanisi
بۇ تېما 28880 قېتىم كۆرۈلدى
bozqir
پەرۋايىم پەلەك

دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1208
نادىر تېما : 12
يازما سانى : 296
شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 [بوزقىر] قەشقەردىكى قىيىن تېمىلار

باشقۇرۇش ئەسكەرىتمىسى :
بۇ يازما duttarqi تەرىپىدىن نادىرلاندى(2012-04-03)
              قەشقەردىكى قىيىن تېمىلار ۋە شىنجاڭنى ئىدارە
                                   قىلىش سىتراتېگىيىسى 

  


              خېنەن پەن-تېخنىكا ئۇنۋېرسىتېتىنىڭ دوتسېنتى : ۋاڭ خوڭتاۋ

 

                                                      بوزقىر تەرجىمىسى

 

       « 5-ئىيۇل » ۋەقەسىدىن كېيىن يۈز بەرگەن «18-ئىيۇل،»،«30-ئىيۇل»، «31-ئىيۇل» ۋە  «28-فېۋرال» زوراۋانلىق-تېرورلۇق ۋەقەلىرى پۈتكۈل مەملىكەتنى چۆچۈتتى.كىشىلەرنىڭ دىققەت نەزىرى قەشقەردىن ئىبارەت جۇڭگونىڭ ئەڭ غەربىدىكى شەھەرگە مەركەزلەشتى.2003-يىلى ج خ مىنىستىرلىقى 1-تۈركۈمدە بېكىتكەن 11نەپەر تېرورچى ئۇنسۇرنىڭ 6نەپىرى قەشقەردىن . 2008-يىلى 16نەپەر قوراللىق ساقچى قىسىم ئەسكەرلىرىنىڭ ئۆلۈشىنى كەلتۈرۈپ چىقارغان «4-ئاۋغۇسىت» زوراۋانلىق ۋەقەسىدىكى ئىككى نەپەر قاتىلمۇ قەشقەردىن .2009-يىلىنىڭ ئالدىنقى يېرىمىدا شۇ يەرلىك ھۆكۈمەت 12 تېرورلۇق شايكىسىغا زەربە بەرگەن. مۇنداقچە ئېيىتقاندا گەرچە ھۆكۈمەت قەشقەرگە غايەت زور ياردەم مەبلىغى سېلىپ، ئىچكى قۇرۇقلۇقتىكى ئالاھىدە رايون قۇرۇلۇشىغا خاس نۇرغۇن ئېتىبار بېرىش سېياسەتلىرىنى بەرگەن ، ھەر قايسى ئورۇنلاردىن شىنجاڭغا ياردەم بېرىدىغان كادىرلارنى قەشقەرگە سەپلەپ بەرگەن بولسىمۇ ئەمما قەشقەر يەنىلا زوراۋان تېرورچىلار ۋە مىللىي بۆلگۈنچى ئۇنسۇرلارنىڭ ھەركىتى ئەڭ كەسكىن رايون بولۇپ كەلمەكتە.جوڭخۇا مىللەتلىرىگە بولغان ئورتاق تونۇشنىڭ كەملىكى، خەنزۇ مەدەنىيىتىگە بولغان چەتكە قېقىش پوزىتسىيىسى، مەركەزنىڭ بەزى سېياسەتلىرىگە بولغان ئۆچمەنلىك قەشقەر ۋەكىللىكىدىكى ئۇيغۇرلار توپلۇشۇپ ئولتۇراقلاشقان رايونلارنى ھۆكۈمەتنىڭ نەزىرىدىكى «كەسسە كېسىلمەيدىغان، تۈزىگەنسېرى قالايمىقانچىلىق ئۈزۈلمەيدىغان» قىيىن تېمىغا ئايلاندۇرۇپ قويدى.


«قەشقەردىكى قىيىن مەسىلىلەر» نىڭ سادىر بولۇشىنىڭ سەۋەبلىرى مۇرەككەپ بولۇپ  ئاساسلىقى تۆۋەندىكى بىر نەچچە جەھەتتىن ئىپادىلىنىدۇ :


1-قەشقەر پۈتۈن مەملىكەتتىكى ئۇيغۇرلار توپلۇشۇپ ئولتۇراقلاشقان ئەڭ چوڭ رايون بولۇپ، ئۇيغۇرلار نوپۇسى تەخمىنەن %80نى ئىگىلەيدۇ. خەلقئارادىكى «پانتۈركىزىم»نىڭ تەسىرىگە ئۇچرىغاچقا جوڭخۇا مىللەتلىرىگە بولغان ئورتاق تونۇش كەم . قەشقەردىكى ئوسمان، مەنسۇر قاتارلىق دائىم ئۇچرايدىغان ئىسىملاردىن پانتۈركىزىم ئىدىيىسىنىڭ بۇ رايونلارغا بولغان تەسىرىنى كۆرۈۋېلىش مۇمكىن.ئەمەلىيەتتە يالغۇز جۇڭگودىلا ئەمەس ھەرقانداق بىر دۆلەتنىڭ ئىچكى قىسمىدىمۇ ئوخشىمىغان مىللەتلەر توپلۇشۇپ ئولتۇراقلاشقان رايونلارنىڭ ھەممىسىدە دىگۈدەك ئازدۇر-كۆپتۇر مىللىي بۆلگۈنچى كۈچلەر مەۋجۇت بولۇپ تۇرىدۇ.

2-  قەشقەر ۋىلايىتىدىكى ئۇيغۇرلار ئىسلام دىنىغا ئېتىقاد قىلىدۇ. يەنە كېلىپ بۇ خىل دىن ناھايتى كۈچلۈك بولغان سىرىتقا قارىتا ئىنتىلىشچانلىق خاھىشىغا ئىگە بولۇپ بەيئەت مەركىزى مەككە. ئۇنى يەرلىكلەشتۈرۈش مۇمكىن بولمىغاچقا مەدەنىيەت جەھەتتىن جۇڭخۇا مەدەنىيىتىنىڭ سىرتىدا تۇرۇپ كەلگەن.ئىسلام دىنى يەھۇدىي دىنىدىن ھامىلە بولغاچقا يەھۇدىي دىنىنىڭ كونسېرۋاتىپلىق دىنىي ئەھكاملىرىغا ۋارىسلىق قىلغان. يات دىندىكىلەر بېلەن نىكاھلىنىشنى تەشەببۇس قىلمايلا قالماي يەنە ئۇنىڭغا قارشى تۇرىدۇ. ئىسلام دىنىنىڭ يەھۇدىي دىنىغا ئوخشىمايدىغان يېرى مۇسۇلمانلارنىڭ يات دىندىكىلەرگە «غازات قىلىش» مەجبۇرىيىتى بەلگۈلەنگەن، شۇڭا ئۇ خېلى كۈچلۈك بولغان زەربە بېرىش خاراكتىرىگە ئىگە.

3- چېگرا سىرتىدىكى تېرورچى تەشكىلاتلارنىڭ تەشۋىقاتى ۋە سىڭىپ كىرىشى. 1933-يىلى يامان نىيەتلىك ئەنگىلىيە قەشقەردىكى يەرلىكلەر قۇرغان ئاتالمىش «شەرقىي تۈركىستان ئىسلام جۇمھۇرىيىتى » نى قوللاپ، بىر قىسىم مىللىي بۆلگۈنچىلەردىن پايدىلىنىپ، ۋەتەننى بۆلۈۋېتىشكە ئۇرۇنغان.«شەرقىي تۈركىستان ئىسلام ھەركىتى »، «ھېزبوت»، «ھىجرەت» قاتارلىق چېگرا سىرتىدىكى تېرورلۇق تەشكىلاتلار چېگرا سىرتىدا رادىئو ئىستانسىلىرىنى قۇرۇپ، تەشۋىقات بويۇملىرىنى بېسىپ، ئىنتېرنېت تورىدىن پايدىلىنىپ، چېگرا ئىچىدىكى ئەسەبىي ئۇنسۇرلارنى ئاتالمىش«غازات قىلىش» قا قۇيراتماقتا. قەشقەر ۋىلايىتى بولسا ئەشۇ سادالارنى ناھايتى ئاسان ئاڭلىيالايدۇ.

4-ھۆكۈمەتنىڭ قاتتىق قول سېياسىتىدىن بىر قىسىم ئەكسىيەتچىلەر پايدىلىنىپ كەتمەكتە. قەشقەردە ئۆستەڭبويى ، چاسىدىن ئىبارەت ئىككى كونا شەھەر رايونى بار.بۇ يەردە 120مىڭ ئۇيغۇر ياشايدۇ. كونا شەھەر رايونىنىڭ ئىچكى قۇرۇلمىسى مۇرەككەپ، قارىماققا سىرلىق قەسىرگىلا ئوخشايدۇ. قورولار بىر-بىرىگە تۇتىشىپ كەتكەن، يەر ئاستى گەمىلىرى بار. بۇ ھال ھۆكۈمەتنىڭ باشقۇرىشىنى قىيىنلاشتۇرىۋەتكەن. كونا شەھەر رايونىدىكى ئاھالىلەرنىڭ مۇتلەق كۆپ قىسمى چېقىپ كۆچۈرۈشكە قارشى. ھۆكۈمەت زور مىقداردا تۆلەم بېرىشنى ئېيىتسىمۇ ئەمما، ئۇلار بۇ يەردىن ئايرىلىشقا ئۇنىمايدۇ. بۇنىڭ ئاساسلىق سەۋەبلىرىنىڭ بىرى مەركەز بۈگۈنگە قەدەر يەرگە بولغان ئومۇمىي مۈلۈكچىلىكتىن ئىبارەت قاتتىق قول سېياسەتنى بوشاتمىغاچقا تاۋار ئۆيلەرنىڭ ئىگىدارلىق ھوقۇقى ئاران 70يىل قىلىپ بېكىتىلگەن. گەرچە ۋەزىيەت تەرەققىياتىدىن ئېيىتقاندا ئاخىر ئۇنىڭ خۇسۇسلۇشۇش ئېھتىمالى بولسىمۇ ئەمما سېياسەتتە بەرىبىر كونا ئۆيلەرگە ئالماشتۇرىلىدىغان تاۋار ئۆيلەرنىڭ ئىگىدارلىق ھوقۇقى 70يىل دەپ بېكىتىلگەن.چېگرا سىرتىدىكى بۆلگۈنچى كۈچلەرنىڭ تەشۋىقاتىنىڭ تەسىرىدىن كەڭ ئۇيغۇر ئاممىسى ئۆزلىرىنىڭ كونا تۇرالغۇسىدىن ۋاز كېچىشنى خالىماي كەلمەكتە. يەنە كېلىپ بۇ ئەجداتلىرىدىن مىراس قالغان تۇرالغۇ بولغاچقا ھۆكۈمەتمۇ ئۇلارنى مەجبۇرىي چېقىپ كۆچۈرۈشكە ئامالسىز.يەنە بىر سەۋەب كونا شەھەر رايونىنىڭ ھېيىتكا جامەسىنى مەركەز قىلغان سودا رايونى بېلەن بولغان ئارىلىقى يېقىن، كونا شەھەرنى ئۆزگەرىتكەندىن كېيىنكى دۇكانلارنىڭ باھاسى ناھايتى يۇقۇرى بولغاچقا شۇ يەردىكى ئۇيغۇرلار ئۇنى قوبۇل قىلىپ بولالمايدۇ. يەنە كېلىپ  يېڭىدىن قۇرۇلغان ئاھالىلەر ئولتۇراق رايونى ساپلا شەھەر ئەتراپىدىكى رايونلارغا بەرپا قىلىنىدىغان بولغاچقا ئۇلار بىر خىل شەھەردىن قوغلاپ چىقىرىلغاندەك ھېسىياتقا كېلىپ قالىدۇ؛ يەنە بىر تەرەپتىن سودا قىلالماسلىق ۋە ئىشسىز قېلىشتىن ئەندىشە قىلىشتەك ئىچكى تەشۋىش ئىچىدە تۇرۇپ كەلمەكتە.بۇ ئەھۋال مىللىي بۆلگۈنچىلەرگە قولايلىق يارىتىپ بەرمەكتە.بۇنداق ئەھۋالدا ۋەزىيەت كونتۇرۇلسىز قالغان ھامان زور كۆلەملىك قان تۆكۈلۈش ۋەقەلىرى  كېلىپ چىقىشى مۇمكىن. 

5-شىنجاڭنىڭ سېياسىي، ئىقتىسادىي، مەدەنىيەت مەركىزى شىمالغا مايىللاشقان.بۇ ھال جەنۇبىي شىنجاڭدىكى ئاممىنى ئۈمىدسىزلىك تۇيغۇسىغا دۇچار قىلغان.خەرىتىگە قارىساقلا شۇنى بىلەلەيمىزكى، ياۋرو-ئاسىيا چوڭ قۇرۇقلۇق كۆۋرۈكى ئۈرۈمچى، تاشئېقىن(شىخەنزە)،كۇيتۇن قاتارلىق شىمال لېنىيىسىدىكى شەھەرلەردىن ئۆتىدۇ؛ئاپتونوم رايوننىڭ مەركىزى ئۈرۈمچىدە، شىنجاڭ ئىشلەپچىقىرىش-قۇرۇلۇش بىڭتۇەنىنىڭ باش شىتابى تاشئېقىن(شىخەنزە) دە ؛ دۆلەتنىڭ 211نۇقتۇلۇق قۇرۇلۇش تۈرىگە كىرگۈزۈلگەن شىنجاڭ ئۇنۋېرسىتېتى بېلەن تاشئېقىن(شىخەنزە) ئۇنۋېرسىتېتىدىن ئىبارەت بارى يوقى ئىككىلا ئۇنۋېرسىتېتنىڭ بىرى ئۈرۈمچىدە ، يەنە بىرى تاشئېقىن(شىخەنزە) دە . بۇ خىل ھالەت تارىختىكى سېياسىي، ئىقتىسادىي، مەدەنىيەت مەركىزىنىڭ كۆپ ھاللاردا جەنۇبىي شىنجاڭدا بولۇش ئەھۋالى بېلەن تۈپتىن ئوخشىمايدۇ. 10-11-ئەسىرلەردە قەشقەر قاراخانىيلار سۇلاسىلىنىڭ شەرقىي ئاستانىسى ۋە مەدەنىيەت مەركىزى بولغان، يەنە كېلىپ ئۇ يىپەك يولىدىكى مەشھۇر قەدىمىي دۆلەت ھېساپلىنىدۇ. يەكەندىمۇ مەدەنىيىتى تەرەققىي قىلغان سەئىدىيە خانلىقى قۇرۇلغان. سېياسىي مەركەزنىڭ شىمالغا يۆتكىلىشى ، خوتەن، يەكەنلەرگە تا بۈگۈنگە قەدەر تۆمۈر يولنىڭ تۇتاشماسلىقى ، شۇنچە چوڭ جەنۇبىي شىنجاڭ ئۇيغۇرلار رايونىدا پەقەت قەشقەر پىداگوگىكا ئىنىستىتۇتى ۋە خوتەن پىداگوگىكا ئالىي تېخنىكومىدىن ئىبارەت كەسىپ تۈرلىرى ئاز، دەرىجىسى تۆۋەن ئىككىلا ئالىي مەكتەپ نىڭ تەسىس قىلىنىشىدىن ئىبارەت بۇ ھالەتلەرنى تارىختىكى كۈچلۈك ئىپتىخارلىق تۇيغۇسىغا ئىگە جەنۇبىي شىنجاڭلىقلار قانداقمۇ قوبۇل قىلالىسۇن؟

6-ھۆكۈمەتنىڭ ئۇيغۇرلارنىڭ مەدەنىيىتى ، ئىسلام دىنى چۈشەنچىسىگە بولغان چۈشۈنىشى يېتەرلىك بولمىغاچقا ئىچكىرى ئۆلكىلەردىكى ئىدارە قىلىش تەجرىبىلىرى بويىچە باشقۇرىۋاتىدۇ.ھۆكۈمەت قارغۇلارچە  GDPقوغلۇشۇپ ، قانۇنسىز ئۇسۇللار بېلەن كونا ئۆيلەرنى چېقىپ كۆچۈرۈپ، شەھەر كۆلۈمىنى كېڭەيتىپ، ئاممىنىڭ قولىدىكى يەرلەرنى ئەرزان باھادا سېتىۋېلىپ ، يەر-زېمىن سودىگەرلىرىگە يۇقۇرى باھادا ساتىدىغان «تىجارەت شەھرى »قۇرىۋاتىدۇ. بۇ خىل زوراۋانلىق تۈسىنى ئالغان چېقىپ كۆچۈرۈش تۆلەم پۇلى بېرىش، ياكى بىردىن ئىككى يۈرۈشكىچە ئۆي بېرىش ئۇسۇلى بېلەن ھەل قىلىنغاندەك قىلسىمۇ ئەمما شۇ يەرلىك ئاممىنى ئىشسىزلاشتۇرۇپ، ھۆكۈمەت كادىرلىرى بېلەن سودىگەرلەرنىڭ ئېغىز- بۇرۇن يالىشىشى، زورلۇق كۈچ بېلەن مەنپەئەت ئېلىشى ، تۇرمۇشتا چىرىكلىلىشى قاتارلىق مەسىلىلەرنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدۇ.بۇنداق مەسىلىلەرگە قارىتا خەنزۇلار رايونىدىكى ئاممىنىڭ ئاللىقاچان سەۋىر قاچىسى توشتى.شۇڭا بۇنداق ئاممىۋى ۋەقەلەرنىڭ ئايىغى يىلبويى ئۈزۈلمەيۋاتىدۇ. مۇبادا بۇنداق ۋەقەلەر ئۇيغۇرلار رايونىدا يۈز بېرىپ قالسىچۇ؟

7-جۇڭگو نېفىتچىلىكى ،  جۇڭگو نېفىت-خېمىيەچىلىكى قاتارلىق دۆلەت ئىلكىدىكى چوڭ كارخانىلار ھەر يىلى شىنجاڭدىن زور تۈركۈمدە نېفىت ۋەتەبىئىي گاز قېزىۋاتىدۇ.«غەرىبنىڭ نېفىتىنى شەرىققە يەتكۈزۈش»،«غەرىبنىڭ گېزىنى شەرىققە يەتكۈزۈش» قۇرۇلۇشى ئارقىلىق شىنجاڭنىڭ نېفىت-تەبىئىي گازلىرى شاڭخەي، گۇاڭجۇ قاتارلىق شەرىقتىكى شەھەرلەرگە توشۇلىۋاتىدۇ.ئەشۇ شىركەتلەر چەتئەللەردە نېفىت قازسا زور دەرىجىدە مەبلەغ سېلىپ خەيرى ساخاۋەت، مەكتەپ ئېچىش، ئاممىۋى پاراۋانلىق ئىشلىرىنى يولغا قويماي قالمايىتتى.ئەمما شىنجاڭدا بۇنداق قىلماقتا يوق ھەتتا ئىشلەيدىغان ئىشچىلارنىمۇ ئىچكىرىدىن ئەكىلىشىۋاتىدۇ.شۇڭا يەرلىكلەر ئۇلارنىڭ پايدىسىنى كۆرمەك تۈگۈل ئەكسىچە مۇھىت بۇلغۇنىشنىڭ زىينىنى تارتىدۇ.بۇنداق ئىشلار شۇ يەرلىكتىكىلەرنىڭ كاللىسىدىن ئۆتەرمۇ؟

يۇقۇردىكى مەسىلىلەرگە چوقۇم ئەستايىدىل مۇئامىلە قىلىپ، مۇۋاپىق بىر تەرەپ قىلىش زۆرۈر.مۇبادا ئەشۇ  مەسىلىلەرنىڭ بىرەرسى ياخشى ھەل قىلىنمىسا مالىمانچىلىق چىقىشى مۇمكىن.سېياسىي ساھەدىكىلەر چوقۇم بۇ مەسىلىلەرنى ئومۇمىيلىق نۇقتىسىدا تۇرۇپ ئويلىشىشى ، باش ئاغرىسا پۇتقا دارا قىلماي كېسەل نەدە بولسا شۇ يەرنى داۋالىشى كېرەك. ئاپتور يەنە تۆۋەندىكىدەك بىر قانچە تۈرلۈك پىلان-تەدبىرلەرنى سېياسىيونلارنىڭ پايدىلىنىغا سۇنماقچى:

1-              قەشقەر، خوتەن، لوپ، چەرچەن، ماڭلىڭخا ، نىڭشىيانى لىنيە قىلغان تۆمۈريول قۇرۇلۇشىنىڭ زۆرۈرلۈكىنى توللۇق تونۇپ يېتىش كېرەك. بۇ قەدىمقى يىپەك يولىنىڭ چىڭخەي لېنيىسى بولۇپ، شىمالىي ۋېي سۇلالىسىدىكى سوڭ يۈن ، خۇي شېڭ قاتارلىق راھىبلار چىڭخۇ خانىشنىڭ بۇيرۇقى بويىچە ئەنەتكەك(ھىندىستان)كە نوم ئالغىلى باراشىدا مۇشۇ يول بېلەن ماڭغان. بۇ يول چىڭخەي-شىزاڭ تۆمۈر يولىدىن موھىم تۇرسا تۇرىدۇكى ھەرگىز تۆۋەن تۇرمايدۇ. بۇنى يالغۇز ئىقتىساد، نوپۇس، تەبىئىي شارائىت نۇقتىسىدىنلا ئەمەس ئەڭ موھىمى دۆلەت بىخەتەرلىك نۇقتىسىدا تۇرۇپ ئويلىنىش كېرەك. تۆمۈر يول تۇتاشسا ئۇيغۇر ئاممىسىنىڭ سىرىتقا چىقىشى، سودىگەرلەرنڭمۇ بۇ رايونغا كىرىشىگە قولايلىق يارىتىلىپلا قالماي يەنە شۇ جاينىڭ دىنىي كەيپىياتىنى زور دەرىجىدە سۇسلاشتۇرغىلى بولىدۇ. بۇ يەنە مىللەتلەر ئارا ئالاقە ۋە يۆتكۈلۈشكە  ، شۇ جايدىكى ئاممىنىڭ بېكىنمىچىلىكىنى ئاجىزلىتىشقىمۇ پايدىلىق.

2-شىنجاڭ رايونىدىكى پىلانلىق تۇغۇت سېياسىتىنى قويۇۋېتىش كېرەك.جۇڭگونىڭ زېمىنى كەڭرى، يەر تۈزۈلۈشى مۇرەككەپ ۋە ھەرخىل ، نوپۇسنىڭ جايلىشىشى تەكشى ئەمەس . شەرقىي قىسىم رايونلاردا پىلانلىق تۇغۇتنى يولغا قويۇشنى توغرا چۈشىنىشكە بولىدۇ ، ئەمما يېرى كەڭ نوپۇسى شالاڭ شىنجاڭ رايونىغا نىسبەتەن ئېيىتقاندا پىلانلىق تۇغۇتقا چەك قويۇۋالماسلىق كېرەك ئىدى، گەرچە ئاز سانلىق مىللەتلەر ئاساسىي جەھەتتىن پىلانلىق تۇغۇتنىڭ چەكلىمىسىگە ئۇچرىماي كەلگەن بولسىمۇ.

3-قاتتىق قول سېياسەتنى ئۆزگەرتىش كېرەك. چېقىپ كۆچۈرۈلگەندىن كېيىنكى يېڭى ئۆيلەرنىڭ ئىگىدارلىق ھوقۇقىنى يەر ئىگىدارلىق كېنىشكىسى بېلەن بىرگە  مەڭگۈلۈك قىلىپ بېرىش؛ ئۆيى كۆچۈرۈلگەن، چېقىلغان ئائىلىلەردىكى ئىشسىزلارنى سودا رايونىدىن ھەقسىز دۇكان ياكى تۆۋەن باھالىق دۇكانلار بېلەن تەمىنلەپ، ئۇلارنىڭ ئەسلىدىكى تىرىكچىلىك يولىنى ساقلاپ قېلىش كېرەك.

4-جەنۇبىي شىنجاڭ رايونلىرىدا خىرىستىيان دىنى ۋە بۇددا دىنىنىڭ تەرەققىي قىشىغا رۇخسەت قىلىش ۋە ئۇنى قوللاش كېرەك.ئۇيغۇرلار تارىختىن بۇيان شامان دىنى، بۇددا دىنى ، ئاتەشپەرەسلىك دىنى ، خىرىستىيان دىنى قاتارلىق كۆپ خىل دىنغا ئېتىقات قىلىپ كەلگەن. نۆۋەتتە جەنۇبىي شىنجاڭ رايونىدا خىرىستىيان ۋە بۇددا دىنى ئاز-تولا تەرەققىياتلارغا ئېرىشىۋاتقان بولسىمۇ ئەممە توقۇنۇشتىن قورقۇپ بېسىش؛ چېركاۋ ۋە ئىبادەتخانىلارنى سېلىشقا رۇخسەت قىلماسلىق ئەھۋاللىرى ھېلىھەم مەۋجۇت. بۇ پەقەت مۇقىملىقتىن ئىبارەت كۆز ئالدىدىكى تار دائىرنىلا ئويلىغانلىق بولۇپ،دۆلەتنىڭ دىنىي ئېتىقات ئەركىنلىكى سېياسىتىگە ماس كەلمەيدۇ. خىرىستىيان ۋە بۇددا دىنى گەرچە ھۆكۈمەت تەشەببۇس قىلىپ كېلىۋاتقان ئاتېزىمغا ئوخشاپ كەتمىسىمۇ ئەمما ئۇلاردا ھېچبولمىسا باشقا مىللەتلەر بېلەن نىكاھلىنىشقا چەك قويۇش  ۋە غازات قىلىشتەك دىنىي قانۇنلار يوق، ئىدارە قىلماقمۇ نىسبەتەن ئاسان.

5-چېگرا سىرتىدىكى بۆلگۈنچى كۈچلەرگە زەربە بېرىش سالمىقىنى ئاشۇرۇش لازىم.جۇڭگو بىرلەشكەن دۆلەتلەر تەشكىلاتىنىڭ دائىمىي ئەزاسى، دۇنيادىكى 2-چوڭ ئىقتىسادى كۈچلۈك دۆلەت بولۇش سۈپىتى بېلەن ئەتراپتىكى ئۇششاق دۆلەتلەردە مەۋجۇت بولۇپ تۇرىۋاتقان چوڭ-كىچىك بۆلگۈنچى تەشكىلاتلارغا كۈچلۈك بېسىم ئىشلىتىپ ، كەسكىن تەدبىر قوللۇنۇپ ئەشۇ تەشكىلاتلارنى ئەمەلدىن قالدۇرىۋېتىش ، زۆرۈر تېپىلغاندا قورال كۈچى ئىشلىتىپ ھەل قىلىشقا تامامەن قادىر.

6- دۆلەت كارخانىلىرى ئۇيغۇرلار رايونىدا زاۋۇت قۇرۇپ، شۇ يەرلىكلەرنى ياللاپ ئىشلىتىپ، يەرلىكنىڭ ئىشقا ئورۇنلاشتۇرۇش مەسىلىسىنى ھەل قىلىپ، خەيرى-ساخاۋەت ۋە ئاممىۋى پاراۋانلىق ئىشلىرىنى پۈتۈن كۈچى بېلەن قوللاپ، ئۆز ئوبرازىنى ياخشىلىشى كېرەك.بەزىلەر شىنجاڭنىڭ  مەلۇم جەھەتتىن ئېيىتقاندا تەبىئىي شارائىت جەھەتتىن ئىسرائىلىيە بېلەن ئىنتايىن ئوخشاشلىققا ئىگە ئىكەنلىكىنى،بولۇپمۇ ئۇلار ياراتقان قۇملۇق يېزا ئىگىلىكىنىڭ پۈتكۈل يەرشارىدىكى ئەڭ كاتتا مۆجىزە ھېساپلىنىدىغانلىقىنى ، شۇڭا ئىسرائىلىيىنىڭ تەجرىبىلىرىنى ئۆرنەك قىلىپ، شىنجاڭغا 100مىليون كۆچمەن يۆتكەپ، 100ئىسرائىلىيە قۇرۇش تەكلىپىنى بەردى. مەن بۇ تەكلىپنى قاتتىق قوللايمەن.شۇنچە يىللاردىن بۇيان ھۆكۈمەتنىڭ بۇ جەھەتتە ئازراقمۇ تەۋرەپ قويمىغانلىقى پەقەتلا كاللامدىن ئۆتمەيدۇ. مەن شۇنداق قارايمەنكى، ھېچ بولمىسا جانۇبىي شىنجاڭدا چوڭ-كىچىكلىكى 10ئىسرائىلىيىگە باراۋەر كەلگۈدەك قۇملۇق يېزا ئىگىلىكى تەرەققىي قىلدۇرۇلسا شۇ يەرنىڭ ئىشقا ئورۇنلۇشۇش ۋە تەرەققىيات مەسىلىسىنى ھەل قىلىشقا ياردىمى بولاتتى.

7- شىنجاڭ ئۇنۋېرسىتېتى ، شىنجاڭ سەنئەت ئىنىستىتۇتى، شىنجاڭ تىببىي ئۇنۋېرسىتېتى، شىنجاڭ مالىيە-ئىقتىساد ئۇنۋېرسىتېتى قاتارلىقلارنى قەشقەر ۋە خوتەنگە يۆتكەش كېرەك. جۇڭگودا قەدىمدىن بۇيان «چېگرانى تەڭرىقۇتلار ساقلايدۇ» دېگەن ئەنئەنە  بار. شۇڭا پايتەخىتنى بېيجىڭدىن قەشقەرگە يۆتكەشنى ئويلىشىپ كۆرۈش كېرەك.سۇن جوڭشەن ئەپەندىمۇ پايتەخىتنى قەشقەرگە كۆچۈرۈشنى ئويلىشىپ باققان. بۇنىڭ ئاساسلىق سەۋەبى قەشقەر پامىر ئىگىزلىكىگە جايلاشقان ، ئاسىيانىڭ يۈرىكى ھېساپلىنىدۇ. بۇ يەردىن ئاسىيانى چۈشەنگىلى ۋە ئۇنىڭغا يېتەكچىلىك قىلغىلى بولىدۇ.قەشقەر شىمالدا شىمالىي يىپەك يولى لىنىيىسىگە؛ شەرىقتە جەنۇبىي يىپەك يولى لىنىيىسىگە ؛ غەرىبتە غەربىي يىپەك يولى لېنىيىسىگە تۇتىشىدۇ. غەربىي يىپەك يولى لېنىيىسى ئارقىلىق غەربىي ئاسىيا ۋە شىمالىي ئافرىقىغا بارغىلى بولىدۇ.جەنۇبتا پاكىستانغا تۇتىشىدىغان جەنۇبىي يىپەك يولى تارماق  لېنىيىسىگە تۇتىشىدۇ. قەشقەرنى ئاسىيا ھەتتا ياۋروپا چوڭ قۇرۇقلۇقىنىڭ چاسا يول ئېغىزى دېيىشكىمۇ بولىدۇ.جۇڭگو تارىخدا تېخىچە غەيرى يۇرت مەدەنىتىنى ئاساس قىلىدىغان پايتەخىت بېكىتىلىپ باقمىدى.ئەمما دۇنيا تارىخىدىكى كۆپ مىللەتلىك دۆلەتلەر ئارىسىدا بۇ خىل ئەھۋال كۆپ ئۇچرايدۇ. مەسىلەن قەدىمقى دەۋىردىكى ھون ئىمپىرىيىسى ، ئوسمان ئىمپىرىيىسى دېگەندەك. ھازىرقى زاماندا قازاقىستان بېلەن بىرازىلىيىمۇ غەيرى يۇرت مەدەنىتى رايونىنى پايتەخىت قىلىپ بېكىتىش ئۇسۇلى بېلەن ئەشۇ زېمىنلاردا چىڭ تۇرۇپ، ئۇنى مۇستەھكەم قوغداشقا ئىرادە قىلىپ كەلمەكتە. ئوسمان ئىمپىرىيىسىنى ئېلىپ ئېيىتساق، كونىستانتونپول ئەسلى شەرقىي رىم ئىمپىرىيىسىنىڭ پايتەختى بولۇپ، خىرىستىيان دىنىغا ئېتىقات قىلاتتى.سۇلتان مۇھەممەد ھۇجۇمدىن كېيىن ئۆز پايتەختىنى قوغداپ قېلىش ئۇرۇشىدا گەرچە ئىمپىرىيە مەغلۇپ بولۇپ زېمىنىنىڭ يېرىمى قولدىن كەتكەن بولسىمۇ ئەمما ئىستانبولنى ساقلاپ قالغان . ئىستانبول ساقلاپ قېلىنغانلىقى ئۈچۈنلا تۈركىيىنىڭ خەلقئارادىكى ئورنىمۇ ئوخشاشلا ساقلاپ قېلىنغان. مۇبادا قەشقەر پايتەخىت قىلىنسا زاۋۇدلارنىڭ ھەممىسىنى كۆچۈرىۋېتىپ  ، يالغۇز مەمۇرى مەركەز بولۇش سۈپىتى بېلەنلا نوپۇسنىڭ   1 مىليوندىن  كۆپىيىپ كەتمەسلىك ھالىتىنى  ساقلاپ قېلىشقا كاپالەتلىك قىلغىلى  بولىدۇ. شۇنداق بولغاندا سۇ بايلىقىمۇ ئىشلىتىشكە تامامەن يېتىدۇ. پايتەخىتنى قەشقەرگە كۆچۈرۈش تەكلىپىنىڭ سەۋەبلىرى ناھايتى ئاددى. مۇبادا پايتەخىت كۆچۈرۈلمىسە مەركىزىي ھۆكۈمەتتە زور ئۆزگۈرۈش يۈز بېرىپ (ھازىرقى ھالەتتىن قارىغاندا بۇ خىل ئېھتىماللىقنى يوق دېگىلى بولمايدۇ) جۇڭگو ئۈچۈن ئىنتايىن موھىم بولغان شىنجاڭدىن ئىبارەت بۇ رايون ئەڭ ئاخىردا قولدىن كېتىشى مۇمكىن.

 

(ئەسكەرتىش: ئاپتورنىڭ ئىزاھاتىچە بۇ كۆز قاراش پەقەت ئاپتورنىڭ شەخسىي كۆز قارىشىغىلا ۋەكىللىك قىلىدىكەنكى تور مۇنبەرلىرىنىڭ مەيدانى ياكى كۆز قارىشىغا ۋەكىللىك قىلمايدىكەن)


http://www.chinaelections.org/NewsInfo.asp?NewsID=224532

 

تېما تەستىقلىغۇچى : duttarqi
تەستىقلانغان ۋاقىت : 2012-04-03, 11:59
بۇ يازمىنىڭ يېقىنقى باھالىنىش ئەھۋالى :
  • مۇنبەرپۇلى:+10(duttarqi) ياخشى تەرجىم ..
  • چوققا [باش يازما] ۋاقتى : 2012-04-03 11:27 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

    ئىشلىتىش
    بۇ مەزمۇن 13قەۋەتتىكى babakدە2012-04-03 17:59يوللىغان يازمىسىغا نەقىل :
    بىر قەشقەگە 100مىليون ئادەم ئەپ چىقسا ،   پۈتۈن يۇرتىمىزغا
    ھەممىسى چىقۋالماس ھە..

    نەۋرەم باباك نېمىدېگەن ئەقللىقسىز. سىز ئەسكەرىتمىگەن بولسىڭىز سان خاتالىقى چىقاركەندۇق ئەمەسمۇ. بۇ يەردىكى سان 100مىليون ئەمەس بىر مىليون ئىكەندۇق.
    ---------------------------
    باشقۇرغۇچىلار ، ماقالىنىڭ ئەڭ ئاخىرقى بۆلۈكىدىكى "  يالغۇز مەمۇرى مەركەز بولۇش سۈپىتى بېلەنلا نوپۇسنىڭ 100مىليوندىن  كۆپىيىپ كەتمەسلىك ھالىتىنى  ساقلاپ قېلىشقا كاپالەتلىك قىلغىلى  بولىدۇ.'' دېگەن جۈملىدىكى 100مىليوننى بىر مىليونغا ئۆزگەرتىپ قويۇشۇڭلارنى سورايمەن.ئەسلى خەنزۇچە تېكىست بېلەن قايتا سېلىشتۇرۇپ كۆرسەم خاتا كېتىپتۇ.بۇ بىر سېياسىۋىلىقى كۈچلۈك قىزىق تېما .شۇڭا مۇشۇنچىلىك سەۋەنلىكنى دەپ يانپاشقا چىقىپ قالمىساق دەيمىنا.
    [ بۇ يازمىنىbozqirدە2012-04-11 21:48قايتا تەھرىرلىد ]
    lutun
    چوققا [1 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-11 21:43 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

                                          ئۈچ ئالىمنىڭ سۆھبىتى :

                        1.ئاز سانلىق مىللەتلەر سېياسىتىگە قانداق قاراش كېرەك
        
        فەن جىپىڭ (شىنجاڭ ئۇنۋېرسىتېتى”تەڭرىتاغ ئالىمى “ئالاھىدە تەمىناتىدىن بەھرىمان بولىۋاتقان پروفېسسور ): بۇ ناھايتى سەزگۈر ئەمما ئەھمىيەتلىك تېمىكەن.بىزنىڭ مىللەتلەر سېياسىتىمىز باراۋەرلىكنى ئاساس قىلىپ تۇرغۇزۇلغان.شۇڭا ئاز سانلىق مىللەتلەرگە ئىزچىل تۈردە ئېتىبار بېرىش سېياسىتى يۈرگۈزۈلۈپ كەلمەكتە.ھازىر بۇ ھەقتە نۇرغۇن تالاش-تارتىشلار بولىۋاتىدۇ.ئەمما مەن مۇنداق قارايمەن : ئەڭ دەسلەپتە ھېچ بولمىسا ئازاتلىقتىن كېيىنكى ئۇزۇن بىر مەزگىلدە مۇشۇنداق سېياسەتلەرنى يولغا قويۇش ھەقىقەتەن زۆرۈر ئىدى .شۇنداقلا ئۇ مۇئەييەن دەرىجىدە ئاكتىپ رول ئوينىغانىدى. مۇبادا شۇ چاغلاردا مۇشۇنداق بىر تۈزۈم ئورنىتىلمىغان بولسا مەدەنىيەتتە ئارقىدا قالغان ئاز سانلىق مىللەتلەرنىڭ ئەقەللىي تەرەققىياتىدىنمۇ سۆز ئاچقىلى بولمايىتتى. بۇ سېياسەتنىڭ يولغا قويۇلىۋاتقىنىغا 60يىلدىن ئاشتى. ھازىر دەۋىر ئۆزگەردى. گەرچە بىر قىسىم ئالىملارنى ئۆز ئىچىگە ئالغان نۇرغۇن كىشلەر بۇ خىل سېياسەتتە چىڭ تۇرۇشنى ئارزۇ قىلىپ كېلىۋاتقان بولسىمۇ ئەمما مەن ئۇنى يەنىمۇ مۇكەممەللەشتۈرۈشكە تېگىشلىك ، ئارتۇقچە يەرلىرى يوق ئەمەس ، دەپ قارايمەن.
        
        ما روڭ (بېيجىڭ ئۇنۋېرسىتېتى جەمئىيەتشۇناسلىق-ئىنسانشۇناسلىق تەتقىقات ئورنىنىڭ پروفېسسورى ) : ئازاتلىقتىن كېيىن دۆلىتىمىز ھەر قايسى تەرەپلەردىن سابىق سوۋېت ئىتتىپاقىدىنى ئۆرنەك ئېلىپ كەلگەن.مىللەتلەر مەسىلىسىدىمۇ ئوخشاشلا مىللەتلەر مەسىلىسىنى سېياسىيلاشتۇرۇش ۋە تۈزۈملەشتۈرۈشتەك بىر يۈرۈش تەدبىرلەرنى يولغا قويغان. ئاۋال 20-ئەسىرنىڭ 50-يىللىرىدا ھۆكۈمەت زور كۆلەملىك «مىللەتلەرنى پەرىقلەندۈرۈش » خىزمىتىگە تەشكىللەپ ، 55 ئاز سانلىق مىللەتنى رەسمىي ئېتراپ قىلىپ بېكىتكەن.ھەتتا 10مىللەتكە يېزىق ئىجات قىلىپ بەرگەن. بۇ ئىشلار ئەشۇ ئاز سانلىق مىللەتلەر بېلەن ئاساسىي مىللەت ئوتتۇرىسىدىكى ئوخشىماسلىقنى كۈچەيتىۋەتكەن.ئۇندىن كېيىن ئاز سانلىق مىللەتلەر توپىغا قارىتا «ئاپتونومىيە تۈزۈمى»نى يولغا قويغان. ئۈچىنچىدىن سېياسىي، ئىقتىسادىي، مەدەنىيەت، مائارىپ قاتارلىق تەرەپلەردىن ئاز سانلىق مىللەتلەرگە قارىتا ئېتىبار سېياسەتلەر يولغا قويۇلغان .نۆۋەتتىكى ئەھۋالدىن ئېلىپ ئېيىتقاندا  ھەقىقەتەن سېياسىي ھوقۇقىغا كاپالەتلىك قىلىشقا تېگىشلىك بولغان مىللەت ۋە رايون (مەسىلەن تېبەتتىكى تېبەتلەر  ) بۇنىڭغا ھەقىقەتەن ئېھتىياجلىق. دەرۋەقە بۇ تەدبىرلەر ۋەتەننىڭ بىرلىكىنى قوغداشتا ئاكتىۋال رول ئوينىغان بولسىمۇ ئەمما شۇنىڭ بېلەن بىر ۋاقىتتا ئۇ ئەسلىدىنلا ھېچقانچە سېياسىي تۈسى بولمىغان مىللەتلەرنىمۇ «سېياسىيلاش»تۇرۇپ قويدى.
        
        ۋۇ چۇكې (مەركىزىي مىللەتلەر ئۇنۋېرسىتېتىنىڭ پروفېسسورى )  : سابىق سوۋېت ئىتتىپاقىدىن ئالغان  ئۆرنەكلەر دۆلەت ئەھۋالىمىزغا تازا ئۇيغۇن كەلمىگەچكە دۆلىتىمىزدىكى بىر قىسىم مىللەتلەر سېياسىتى ھۆكۈمەتتىن يىراقلاپ كەتتى. بىرىنچىدىن ، مىللەت تەركىبىنى ئېتىراپ قىلىش ۋە مىللەت ئېتىبارىدىن بەھرىمەن بولۇشتەك  «چۈشەپ قويۇش» ئۇسۇلى سادىر بولدى؛ ئىككىنچىدىن ، مىللەت مەسىلىسى بېلەن سېياسىي مەسىلىنىڭ ئوتتۇرىسىغا تەڭلىك بەلگۈسى قويىۋېلىپ ئۆز ۆزىمىزنى چۈشەپ قويدۇق. ئۈچىنچىدىن ، بىر مىللەتنىڭ مەدەنىيەت ئالاھىدىلىكىنى بىردىن بىر «مىللىيلىك» قىلىۋېلىپ، مىللەتلەر مەدەنىيىتىنىڭ « ئىقتىسادلىشىش» ھەتتا «سودىلىشىش»ى مىللەتلەرنىڭ بەلگۈسىگە ئايلىنىپ قېلىپ، خەنزۇلار بېلەن بولغان «پەرىق»نى كۈچەيتىۋەتتى. بۇ مىللەتلەر باراۋەرلىكىگە قىلىنغان زىيانكەشلىكتۇر.ھەر بىر ئاز سانلىق مىللەت ئۆز مەۋقەسىنى تۇراقلاشتۇرۇش، ئۆزىنىڭ «مىللىي ئالاھىدىلىك ۋە مىللىي ئەن-ئەنىسى» نى ئىختىرا قىلىشتا تەبىئىي ھالدا بىرلىشىشكە قاراپ ئەمەس بەلكى ياتلىشىشقا قاراپ ماڭىدۇ.

    http://opinion.huanqiu.com/roll/2011-09/2021367.html
    چوققا [2 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-13 15:53 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

                                     ئۈچ ئالىمنىڭ سۆھبىتى :

        2.«مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش»نەزەرىيىسىگە تۈزۈتۈش كىرگۈزۈش كېرەك

    فەن جىپىڭ (شىنجاڭ ئۇنۋېرسىتېتى”تەڭرىتاغ ئالىمى “ئالاھىدە تەمىناتىدىن بەھرىمان بولىۋاتقان پروفېسسور ): ئاز سانلىق مىللەتلەرگە ئېتىبار بېرىش سېياسىتىنىڭ تۈپ نۇقتىسى «ناچار»(ئەمەلى ئەھۋالى ياخشى ئەمەس دېگەن مەنىدە بولسا كېرەك-تەرجىماندىن ) مىللەتلەرنىڭ ئەزالىرىنى يۆلەش بولۇشى كېرەك . بولۇپمۇ مائارىپ ۋە پۇرسەتتە نىسبەتەن پاسسىپ ئورۇندا تۇرىۋاتقان دېھقان-چارۋىچىلار ۋە ئۇلارنىڭ پەرزەنىتلىرىنى يۆلەش كېرەك . ئەمما ئاپتونوم رايوننىڭ مەركىزى ئۈرۈمچىدىكى كادىرلارنىڭ پەرزەنىتلىرى ئاساسىي جەھەتتىن  «ناچار»  ھالەتتە ئەمەس. ئالاھىدە بېكىتىلگەن رايونلار ، بولۇپمۇ شىنجاڭغا نىسبەتەن چېگرا رايون،جاپالىق رايون بولغان خوتەن ۋىلايىتىدە شۇ يەرلىك ئاز سانلىق مىللەت %97 نى، خەنزۇلار %3نى ئىگىلەيدۇ. ئەشۇ  97 ئادەمگە ئېتىبار بېرىلىپ، 3 ئادەمگە ئېتىبار بېرىلمىسە  3 ئادەم « ئەكسىنچە كەمسىتىش» ھېس قىلامدۇ -يوق ؟ بىز ئېتىبار بېرىشتە مىللىي تەركىبنىلا ئاساس قىلىدىغان بىر تاياقتا ھەيدەشنى پۈتكۈل نامرات، قالاق رايونلاردىكى بارلىق ئاھالىلەرنى ئاساس قىلىشقا ئۆزگەرىتسەك بولامدۇ-يوق؟  بۇ مىللىي «مىللەتلەر تەركىبى » بېلەن باغلاپ قويۇشقا قارىغاندا تېخىمۇ ئادىل بولغانلىق بولىدۇ، شۇنداقلا تار مىللەتچىلىك ئىدىيىسىنى سۇسلاشتۇرغىلى بولىدۇ.

    ما روڭ (بېيجىڭ ئۇنۋېرسىتېتى جەمئىيەتشۇناسلىق-ئىنسانشۇناسلىق تەتقىقات ئورنىنىڭ پروفېسسورى ) : شىنجاڭدىكى «5-ئىيۇل» ۋەقەسىدىن كېيىن دۆلەت ئىچىدىكى نەزەرىيە ساھەسىدىكى بەزىلەر «جۇڭخۇا مىللەتلىرى»دىن ۋاز كېچىپ 56مىللەت دەپ ئاتاشنى تەشەببۇس قىلىشتى. مېنىڭ قارىشىم دەل ئۇنىڭ ئەكسىچە. «جۇڭخۇا مىللەتلىرى» ئۇقۇمىدا جەزمەن چىڭ تۇرۇش كېرەك . 56مىللەت دېگەن «مىللىي توپ»نىلا كۆرسىتىدۇ. ئۇنى مىللەتلەر مۇستەقىللىقى ۋە مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش بېلەن ئايرىپ قاراش لازىم. 21-ئەسىردە جۇڭگو دۇچ كېلىدىغان ئەڭ چوڭ خەۋىپ دۆلەتنىڭ پارچىلىنىشىدۇر. مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش نەزەرىيىسى بويىچە بولغاندا ھەرقانداق بىر مىللەت مۇستەقىللىق ھوقۇقىغا ئېرىشىشى كېرەك بولغان بولىدۇ. يېنىمىزدىكى قوشنىمىزنى مىسالغا ئالساق سوۋېت ئىتتىپاقىدىن ئىبارەت بۇ غايەت زور  پاراخىوت ئاللىقاچان پەرەختەن بولۇپ كەتتى. مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش نەزەرىيىسى دەل ئۇنىڭ پارچىلىنىشىنى كەلتۈرۈپ چىقارغان چىرىتكۈچى پارازىت بولۇپ قالدى.بۇ چىرىتكۈچى پارازىتلار پاراخوت پالابولبىسىنىڭ بۇلۇڭ پۇشقاقاقلىرىشىچە تېشىپ كىرىپ ئورۇنلىشىۋالدى.كىشىلەر پۈتكۈل پاراخوت گەۋدىسىنىڭ پەسلەپ كېتىۋاتقانلىقىنى سەزمەي قېلىشتى. شۇنىڭ بېلەن بۇ پاراخىوت ئۆزىنىڭ مۇقىملىقىنى يوقۇتۇپ، غايەت زور دولقۇننىڭ زەربىسىدىن پەرەختەن بولۇپ كەتتى. 21-ئەسىردىكى جۇڭگو پارچىلىنىپ كەتكەن سوۋېت ئىتتىپاقىدىن ئىبارەت بۇ «پاراخوتتىن ساۋاق ئېلىشى» كېرەك.

    ۋۇ چۇكې (مەركىزىي مىللەتلەر ئۇنۋېرسىتېتىنىڭ پروفېسسورى ) : ماروڭ مۇئەللىمنىڭ ئوخشىتىشى دەل توغرا ۋە تولىمۇ ئوبرازلىق بوپتۇ. «جۇڭخۇا مىللەتلىرى» ئۇقۇمىدا جەزمەن چىڭ تۇرۇش كېرەك . ئەمما 56مىللەتنىڭ بەزىلىرى «مىللىي توپ» بولۇشقا لايىق، بەزىلىرى لايىق ئەمەس. بۇ يەردىكى گەپ لايىق بولۇش -بولماسلىقتا ئەمەس. موھىمى مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش نەزەرىيىسى تارىخىغا خاتىمە بېرىلىشى كېرەك ، دەپ قارايمەن. غەرىبتىكى « مىللەتلەرنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش » « گىراژدانلارنىڭ ئۆز تەقدىرىنى ئۆزى بەلگۈلەش » كە ئوخشىشىپ كېتىدۇ.«پۈتكۈل پۇخرالار قارارلاش »نىڭ دۆلەتنى پارچىلاشقا ئېلىپ بارىدىغان مىساللار سوۋېت ئىتتىپاقىنىڭ پارچىلىنىشىدىن كېيىن خېلى كۆرۈلدى. شۇڭا دۆلەتنىڭ پارچىلىنىشىدەك خەۋىپنىڭ ئاساسى  يەنىلە بىرلىككە كەلگەن ئاساسىي مىللەت ئۈستىگە مەركەزلىشىدۇ.قەدىمدىن ھازىرغىچە جۇڭگودا يۈز بەرگەن بۆلۈنۈشنىڭ ھەممىسىىلا ئاساسىي مىللەت پەيدا قىلغان ئۆزگىرىش پەيتىگە توغۇرلانغان. يەنە كېلىپ بۇنداق دەۋىر تولىمۇ قىسقا بولغان. ئاساسىي مىللەت بىرلىككە كېلىشنى تەلەپ قىلغان تارىخىي يۈزلىنىش جۇڭخۇا مىللەتلىرىنىڭ ئاساسىي ئېقىمىدۇر.

    http://opinion.huanqiu.com/roll/2011-09/2021367.htm
    saltanat
    چوققا [3 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-13 15:55 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

                             ئۈچ ئالىمنىڭ سۆھبىتى :

    3. باراۋەرلىك ئەڭ ياخشى مىللەتلەر سىياسىتى بولۇشى مۇمكىن

        فەن جىپىڭ (شىنجاڭ ئۇنۋېرسىتېتى”تەڭرىتاغ ئالىمى “ئالاھىدە تەمىناتىدىن بەھرىمان بولىۋاتقان پروفېسسور ): بىزنىڭ سېياسەتلىرىمىز گىراژدانلار بېلەن ئۇلارنىڭ مىللەت تەركىبىنى قەدەممۇ-قەدەم ئايرىۋېتىشنى نىشان قىلغان.ئېتىبار بېرىش ھامان مۇئەييەن ۋاقىت ۋە باسقۇچ خاراكتىرىگە ئىگىكى ئۇ ھەرگىزمۇ مەڭگۈلۈك ئەمەس. مۇنداقچە ئېيىتقاندا ، مۇئەييەن مەزگىلدىكى ئالاھىدە سېياسەتلەر ئارقىلىق نىسبەتەن ئارقىدا قالغان ئاز سانلىق مىللەتلەرنى يۆلەپ ھەر قايسى مىللەت ، ھەر قايسى رايونلاردىكى خەلق بېلەن ئورتاق تەرەققىي قىلدۇرۇشنى مەقسەت قىلىدۇ. ئېتىبار بېرىش سالمىقىنى تارايتىشقا  بولىدۇكى ئۇنى كېڭەيتىۋېتىشكە بولمايدۇ.مەسىلەن ئالىي مەكتەپ ئىمتاھان نومۇر سىزىقىنى ئېلىپ ئېيىتساق 100نومۇر ئېتىبار قىلىنغان بولسا ئۇنى 70-80گە ، 50-60 قا چۈشۈرۈپ ، بارا-بارا ئازلىتىپ مىللەتنى ئېتىبارغا تايىنىپ ئەمەس ئۆزىگە تايىنىپ قۇدرەت تاپقۇزۇشنى مەقسەت قىلماقچى. مانا بۇنى ھەقىقى مۇۋەپپەقىيەت دېسە بولىدۇ.چەتئەللەردىمۇ ئارقىدا قالغانلارغا ئېتىبار بېرىش مەۋجۇت.ئامېرىكا 1961-يىلى يولغا قويغان «يۆلەش ھەركىتى» ئارقىلىق مۇشۇنداق تۈزۈمنى يولغا قويغان .بۇ  ئاسىيا-ئافرېقىلىقلار پۇشتى، لاتىن ئامېرىكىلىقلار پۇشتى قاتارلىق ئاجىزلار توپىغا قارىتىلغان.ئەمما بىز بېلەن ئوخشىمايدىغىنى  ئۇلاردا تەركىبنى تىزىملىتىش بىزدىكىدەكك ئىختىيارى قىلىنمىغان بەلكى چوقۇم ئۆزى ئىلتىماس سۇنۇش، ئىلتىماس قىلغۇچىنىڭ  «ئاجىز» ھالەتتە تۇرىۋاتقانلىقى ئېتىراپ قىلىنىشى شەرىت قىلىنغان. مانا بۇ ئامېرىكا سېياسىيونلىرىنىڭ ئەقىل-پاراسىتىدۇر. ئامېرىكىدەك رىقابەتلىك جەمئىيەتتە ئىقتىدارى بارلىكى ئادەم باشقىلارنىڭ كەمسىتىشىدىن قورقۇپمۇ بولسا ھەرگىز «ئاجىز»لار توپىغا قوشۇلۇپ قېلىشنى خالىمايدۇ.

      ما روڭ (بېيجىڭ ئۇنۋېرسىتېتى جەمئىيەتشۇناسلىق-ئىنسانشۇناسلىق تەتقىقات ئورنىنىڭ پروفېسسورى ) : 2009  -يىلى ئامېرىكا نوپۇسى ئىچىدە نېگىرلارنىڭ نوپۇسى %12نى ئىگىلىگەن. خارۋارد ئۇنىۋېرسىتىتىدا نېگىر ئوقۇغۇچىلار %10.8 نى ئىگىلىگەن. ئەلنىڭ سەرخىللىرى ۋە داھىيىلىرىنى يېتىشتۈرىدىغان مانا شۇنداق ئەڭ داڭلىق ئۇنىۋېرسىتىتلاردا تەربىيەلەنگەن نېگىر سەرخىللار دۆلەتنىڭ سەرخىللار سېپى ئىجتىمائىي تورىغا كىرىپ، جەمئىيەتنىڭ ھەر ساھەسىدە ئىقتىدارىنى نامايان قىلغاندىن كېيىن، نېگىرلارنىڭ دۆلەتكە بولغان ئورتاق تونۇشى كۈچەيگەن. ئامېرىكىدا ئىرقىغا قاراپ ئايرىلغان مەكتەپلەر يوق دېيەرلىك، ئېلىمىزدە بولسا مىللەتلەر ئۇنىۋېرسىتېتى-ئىنىستىتوتىدىن 14 ئى بار. مەسىلەن: شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتىتىدا ئىنىستىتوت-فاكۇلتىتلار ئاز سانلىق مىللەتلەر تىلى ۋە خەنزۇ تىلى بويىچە ئايرىلىدۇ، ئازسانلىق مىللەت ۋە خەنزۇ ئوقۇغۇچىلارغا ئايرىم دەرس ئۆتۈلىدۇ. بۇنداق بولغاندا، مەلۇم جەھەتتىن، ئوقۇغۇچىلارنىڭ مىللەت ئېڭى كۈچىيىپ، ئارىدا توساق پەيدا بولىدۇ. ئاز سانلىق مىللەت ئوقۇغۇچىلىرى تىل ۋە كەسپىي سەۋىيە جەھەتتىكى چەكلىمە تۈپەيلىدىن ئىشقا ئورۇنلىشىش بازىرىدىكى كەسكىن رىقابەتتە پاسسىپ ئورۇنغا چۈشۈپ قالسا، ئوڭايلا بۇنى مىللىي مەسىلىگە تاقىۋالىدۇ. ئاز سانلىق مىللەتتىن بولغان ئىختىساس ئىگىلىرىنى ئاساسلىقى بېيجىڭ ئۇنىۋېرسىتېتى، چىڭخۇا ئۇنىۋېرسىتىتى قاتارلىق ئالدىنقى قاتاردا تۇرىدىغان مەكتەپلەرگە ئەۋەتىپ تەربىيەلەپ، شۇ مەكتەپلەردە دۆلەتنىڭ سەرخىللار تورىغا كىرگۈزۈپ، جوڭخۇا مىللەتلىرىگە بولغان ئورتاق تونۇشىنى كۈچەيتىشىمىز كېرەك. ئەگەر كەلگۈسىدە جۇڭگۇدا موڭغۇل، ئۇيغۇر، تىبەت قاتارلىق ئاز سانلىق مىللەتلەردىن  دۆلەتنىڭ ئەڭ ئالىي رەھبىرى چىقسا، شۈبھىسىزكى، ئاز سانلىق مىللەتلەرنىڭ جوڭخۇا مىللەتلىرى چوڭ ئائىلىسىگە بولغان ئورتاق تونۇشى كۈچىيىدۇ.

       ۋۇ چۇكې (مەركىزىي مىللەتلەر ئۇنۋېرسىتېتىنىڭ پروفېسسورى ) : ئامېرىكىدا ئوقۇۋاتقان بىر ئوقۇغۇچىنىڭ ئېيتىشىچە، مەركىزىي مىللەتلەر ئۇنۋېرسىتېتىنىڭ ئەندىزىسى بويىچە بولغاندا ئامېرىكىدىكى بارلىق ئۇنۋېرسىتېتلارنىڭ ھەممىسىنى مىللەتلەر ئۇنۋېرسىتېتى دېسىمۇ بولىدىكەن. ئېلىمىزنىڭ دېڭىز بويى ۋە شەرقىي قىسىم رايونلىرىنىڭ ئىجتىمائىي ئۇنۋېرسال تەرەققىياتى تېز بولىۋاتىدۇ.شۇڭا غەربىي شىمال، غەربىي جەنۇبتىكى مىللەتلەر قالاق رايونىنىڭ تەرەققىياتىنى يېتەكلىشى كېرەك.چېگرا رايونغا تەۋە بولغان ئەشۇ رايونلاردىكى مىللەتلەرنىڭ كۆپ قىسمى دۇنيا ھالقىغان مىللەتلەر بولۇپ، چېگرا رايوندىكى دۇنيا ھالقىغان مىللەتلەر بېلەن قوشنا ھالەتتە ئولتۇراقلاشقان دۆلەتلەر بۈگۈنكى دۇنيادىكى مۇقىمسىزلىقنىڭ قىزىق نۇقتىسى بولۇپ كەلمەكتە. شۇڭا بىزنىڭ مىللەتلەر سېياسىتىمىزنىڭ نىشانى غەربىي شىمال، غەربىي جەنۇب بېلەن  دېڭىز بويى ۋە شەرقىي قىسىم رايونلىرىغا ئوخشاش كۆز بېلەن قاراشتا ئىپادىلىنىشى كېرەك.پەقەت ئىلمىي تەرەققىيات قارىشىنىڭ ماھىيىتىنى  توغرا تونۇغاندىلا ئاندىن جۇڭگونىڭ مىللەتلەر سېياسىتى ۋە نەزەرىيىلىرى ھەققىدە قايتا ئويلىنىش ئېلىپ بارغىلى بولىدۇ.

    http://opinion.huanqiu.com/roll/2011-09/2021367_3.html

    ئەسكەرتىش : بۇ ئىنكاسنىڭ 2-بۆلىكى تارىمنىڭ 23-قەۋەتتىكى تەرجىمە ئىنكاسىدىن ئېلىندى.
    چوققا [4 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-13 21:15 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

    يۇقۇرقى ئىنكاسلاردىكى «دۇنيا ھالقىغان» دېگەن سۆزنى «دۆلەت ھالقىغان»  دەپ چۈشەنخگەيسىزلەر.
    lutun
    چوققا [5 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-14 08:36 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

                             ۋاپاغا جاپا قىلماي ۋاپا قىلايلى

    ‹‹ بىر سوم پىلانى ›› نىڭ مەسئۇلى، ئوت-يۈرەك ئوغلانىمىز ۋاپادارىم،  11 – نۆۋەتلىك ‹‹ شىنجاڭ 4 – ماي مېدالى ›› مۇكاپاتىغا نامزاتلىققا كۆرسىتىلىپ 10-ئاپىرىلدىن باشلاپ توردا بېلەت تاشلاش باسقۇچىغا كىرگەندىن بېرى كەڭ تور جامائەتچىلىگىنىڭ قوللاپ-قۇۋەتلىشى ۋە يېقىندىن كۆڭۇل بۆلۇشى بىلەن بىر قەدەر ياخشى نەتجگە ئېرىشتى. نۆۋەتتە بېلەت تاشلاش باسقۇچى   ئاخىرلىشىش ئالدىدا  تۇرماقتا، شۇڭلاشقا تورداشلارنىڭ ئەڭ ئاخىرىقى بىر كۈنلۈك پۇرسەتنى چىڭ تۇتۇپ ئەيساجانغا بولغان  قوللىشىمزنى ئەمەلىي ھەرىكتمىز بىلەن بىلدۇرسەكمىكىن. ئەيساجاننىڭ بۇ قېتىملىق غەلبىسى بىز تورداشلارنىڭ قولىدا، بىر ئاز قىممەتلىك ۋاقتىڭىزنى ئاجرتىپ بۇ ساخاۋەتچى ئۈچۈن ئاخىرقى بىر نەچچە بېلەتنى تاشلاپ قويغايسىز!
    http://chengxu.iyaxin.com/newx2/vote/poll.php?id=3

    مەن 4605-بېلەتتاشلىدىم.
    sarkar
    چوققا [6 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-04-15 23:35 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

         «نۇر گېزىتى »نىڭ 2010-يىل 2-ئاينىڭ 2-كۈنىدىكى سانىغا «شىنجاڭ قەشقەرنىڭ كونا شەھەرنى ئۆزگەرتىشتىكى قىيىن تېمدا  قانداق بۆسۈش ھاسىل قىلغانلىقىغا نەزەر »ناملىق بىر ماقالە بېسىلغانكەن.

    http://unn.people.com.cn/GB/14748/10908170.html
    saltanat
    چوققا [7 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-05-07 09:01 |
    bozqir
    پەرۋايىم پەلەك

    دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


    UID نۇمۇرى : 1208
    نادىر تېما : 12
    يازما سانى : 296
    شۆھرەت: 1857 كىشىلىك
    مۇنبەرپۇلى: 1870 سوم
    تۆھپە: 1062 ھەسسىلىك
    ياخشى باھا: 1069 نۇقتا
    توردىكى ۋاقتى : 1467(سائەت)
    تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-03-28
    ئاخىرقى كىرگىنى:2012-05-12
    خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

     

    ئىشلىتىش
    بۇ مەزمۇن 75قەۋەتتىكى begirدە2012-05-07 12:14يوللىغان يازمىسىغا نەقىل :
    دۆلەتنىڭ كېيىنكى بەش يىللىق پىلانىغا قاراپ باقايلى . قانداق قارار چىقىرىلاركىن ؟ شۇ چاغدا بىر نىمە دىيىشكەن تۈزۈك . بۇ يىتىم پەقەت ئۆزۈمگە ۋەكىللىك قىلىدۇ دەپتىغۇ ...
    لېكىنزە ، جوڭگو نېفىتچىلىقى ھەققىدە گەپ قىلالىغان پەقەت شۇلىمىكىن دەيمەن . بۇ گەپ باشقا بىر ئۇيغۇرنىڭ ئاغزىدىن چىققان بولسا باشقۇرغۇچىلار دەررۇ ئۇنى چەكلەيتى .
    مانا بۇ بىز دۈچ كېلىۋاتقان دېمكراتورىيە .

    ئەينى يىللاردا ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونىنىڭ سابىق 1-قول شۇجىسى سوڭ خەنلىياڭ شىنجاڭدىن چىقىدىغان نېفىت  ھەققىدە گەپ قىپتىمىشكەن، مەركەزنىڭ ئاچچىغى كېلىپ ئۇنى بولا-بولماس بىر ئورۇنغا تەڭشىۋېتىپتۇ،شۇڭا سوڭ خەنلىياڭ شۇجى ئاچچىق يۇتۇپ ۋاقىتسىز تۈگەپ كېتىپتۇ ، دېگەن گەپلەر تارالغان . بۇنىسى راسىتمۇ-يالغانمۇ نامەلۇم.
    sarkar
    چوققا [8 - قەۋەت] ۋاقتى : 2012-05-08 01:21 |
    كۆرۈلگەن تېما خاتىرىسى كۆرۈلگەن سەھىپە خاتىرىسى
    Bagdax bbs » تەرمىلەر