قولاي تىزىملىك
ئىگىسى: darya.

سوفىيانە قومۇلدىن غازىيانە ئاقسۇغا سەپەر (ئابدىرىيىم ئابلەتخان)

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

2

تېما

0

دوست

3262

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   42.07%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4198
يازما سانى: 112
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 635
تۆھپە : 547
توردىكى ۋاقتى: 581
سائەت
ئاخىرقى: 2014-5-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 21:22:16 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
    جوڭگو تارىخىدىكى مىللەتلەرنىڭ ھەقىقى يۇغۇرلىشىش ھادىسىسى خەن سۇلالىسىدە ئەمەس بەلكى موڭغۇللار دەۋرىدە يۈز بېرىپتۇ.
ئىچكى يېغىلىقتا ئۇيغۇرلاردىن تۈزۈكرەك سەركەردە يوق ئوخشايدۇ دەپ ئويلاپتىكەنمەن. جىن ۋە جەنۇبىي سوڭ سۇلالىلىرىنى يوقۇتۇپ جوڭگونى تۇنجى قېتىم بىرلىككە كەلتۈرۈشتە ئۇيغۇرلارنىڭ " قوشقان تۆھپىسى غايەت زور" بوپتۇ.
    ھەتتا بەزىلىرى يەرلىك خەلق تەرىپىدىن زىمىن ئەۋلىياسىغا ئايلىنىپ ئىبادەتخانىلاردىن ئورۇن ئاپتۇ. يۈئەن سۇلالىسى تارىخى دىگەن كىتاپتا "ئارق ھىيا(ئۇيغۇر سەركەردە) ئىستىلا قىلغان غەربىي خۇبېي، غەربىي ئەنخۇي، جياڭشى، خەينەن، گۇاڭشى قاتارلىق جايلاردا 58 ئايماق ۋە سانسىز تاغ ئاھالىلىرىنى بويسۇندۇردى. بويسۇندۇرغاندا كۆپۈنچە نەسىھەت بىلەن ئەل قىلدۇردى.قىرغىنچىلىق ئېلىپ بېرىلمىدى. بۇنىڭدىن باشقا ئۇ خەلقنىڭ سېلىقلىرىنى يەڭگىللىتىشنى مىزان قىلدى. شۇڭا، خەلق ئۇنىڭ ئۈچۈن ئىبادەتخانا ياساپ، ئۇنىڭ ھەيكىلىگە باش ئۇردى." دىگەن گەپلەرنى يېزىپ قويۇپتۇ.  
   بۇ دەۋردە ئۇيغۇر مەدەنىيىتى گۈللۈنۈپ موڭغۇل مەدەنىيىتىگە زور تەسىر كۆرسىتىپتۇ.
موڭغۇللار ئۇيغۇر يېزىقىنى قوللۇنۇپتۇ. بۇ يېزىقنى ئىمپىريەنىڭ دۆلەت يېزىقى قىلىپتۇ. دۆلەت ئىچىدىكى بۇيرۇقلاردىن تارتىپ خەت-چەك ھۆججەتلەرگە قەدەر ئۇيغۇر يېزىقى ئىشلىتىپتۇ. ئۇيغۇر يېزىقى ئادەتتىكى مىللى يېزىقتىن دۇنياۋى يېزىققا ئايلىنىپ باشقا دۆلەتلەرگە يېزىلغان ئۇلتىماتۇملاردىمۇ قوللۇنىلىپ ياۋروپادىكى پادىشالارغىچە يېزىلىپتۇ. يەنە چىڭگىزخاننىڭ ۋەسىيىتى "ياساق"مۇ ئۇيغۇر يېزىقىدا خاتىرلىنىپتۇ. بۇلار ئۇيغۇر يېزىقىنىڭ تارىخىدىلا ئەمەس بەلكى كەلگۈسىگە نېسبەتەنمۇ ئەڭ يۇقۇرى پەللە بولۇپ قاپتۇ.
    نۇرغۇن ئۇيغۇر يازغۇچىلار خەنزۇ تىلىدا يېزىقچىلىق قىلىپتۇ. ئۇ چاغلاردا خەنزۇ تىلى دۆلەت تىلى بولمىسىمۇ شۇنداق قىلىپتۇ. چۈنكى ئازادە مۇھىت، ئەركىن تەپەككۈردىكى جەمىيەت كىشىلەرنى تەبىئى بولغان يۈزلۈنۈشكە ئۈندەپتۇ. دىمەك بىراۋنى مەجبۇرلىغاندا ھەتتا ھەسەل يىيىشنىمۇ زۇلۇم ھىساپلايدىغانلىقى ئەشۇ كونا دەۋردىلا ئىسپاتلىنىپتۇ.




چىڭگىزخان قارا قوساق شامان بولسىمۇ دىنىي ئېتىقادنى ھۆرمەتلەپتۇ. ئىسلام  ئۆزىنىڭ يېقىشلىق ھەم ئاۋانگارتلىق سۈپىتى بىلەن ئىمپىريە تەۋەسىدە شۆھرەت تېپىپتۇ. مانى، شامان ۋە بۇددا نىڭ قورشاۋىدا ئۆزىنىڭ ئاكتىپ رولىنى ساقلاپ ئىلگىرلەپتۇ. ئەينى ۋاقىتتا موڭغۇل يۈرىشىگە تۇنجى بولۇپ ئاۋاز قوشقان قۇچۇ خانىنىڭ ئوغلى تۇرپاندا ئىسلامغا كىرگەنلەرنى مەخپى ئۆلتۈرمەكچى بوپتۇ. بۇ ئىش پاش بولغاندىن كېيىن ، ئۇ ئۆلۈمگە ھۆكۈم قىلىنىپتۇ. دىمەك بىر مىللەتنىڭ ھاياتىدىكى ئەڭ مۇھىم بولغان ئېتىقات ئەركىنلىكى دەخلىسىز قوغدىلىپتۇ.
   ئويلاپ باقسام، موڭغۇللاردىن بۇرۇنقى ياكى كېيىنكى ھەرقانداق بىر دەۋردەت ئۇيغۇر مىللىتى بۇنداق مۇنبەت تۇپراققا ئېرىشىپ باقماپتۇ. ھەتتا مىڭ يىلدىمۇ كەلمەيدىغان بۇنداق قىسقىغىنە پۇرسەت، ئۇيغۇر مىللىتىنى تارىخنىڭ كېيىنكى قاراڭغۇلىقىدا يوقۇلۇپ كېتىشىدەك تىراگىدىيەدىن ساقلاپ قاپتۇ. كەلگۈسىدە باشلىرىغا يەنە كېلىدىغان زۇلمەتلىك كۈنلەر ئۈچۈن روھىي قۇۋۋەت تەييارلىۋاپتۇ.
شۇنداق سەۋەپلەر تۈپەيلى باشقا مىللەتلەر موڭغۇللارنى " دۇنيانىڭ ئاپىتى" دەپ ھىساپلىسىمۇ بىراق بىزلەرگە "ئەڭ ياخشى ھۆكۈمرانلار" دىگەن خۇلاسىنى چىقىرىشتىن باشقا ئامال قالماپتۇ.
بۇ دەۋردە ئاقسۇ دىيارى قانداق كۈنلەرنى باشتىن كەچۈرۈپتۇ ؟
    موڭغۇللارنىڭ ھۆكۈمرانلىق مەركىزى ئىلىدىكى ئالمىلىققا يۆتكەلگەندىن كېيىن تەڭرىتاغلىرىنىڭ جەنۇبى،ئىسسىق كۆل، بەدەخشانلاردىن كەلتۈرۈلگەن غەللە-پاراق، سوغات-ئولپانلار ئالدى بىلەن ئاقسۇغا توپلىنىپتۇ. ئاندىن شىمالغا، تەڭرىتاغلىرىدىن ئۆتكۈزۈلۈپ ئالمىلىققا يوللاپتۇ. ئىلگىركى زامانلاردا ئاقسۇنىڭ مەركەزلىك ئورنى ئىككى قوچقارنىڭ ئۇسۇشىدىغان جايى بوپتىكەن. ئەمما بۇ قېتىم ياخشىلىق كەپتۇ. ئاھالە كۆپۈيۈپ سودا-تىجارەت جانلىنىپتۇ. بۇ رايوندىكى شەھەرلەر ئارىسىدا نوپوزى ھەممىدىن يۇقۇرى بوپتۇ.
كەچۈرۈڭ گەپ تولىراپ كەتتى. بىز تۈزۈك ياخشىلىق كۆرۈپ باقمىغاچقا موڭغۇللار توغرىسىدىكى گەپلەرمۇ ئۇزۇراپ قالدى. يەنە بىر تەرەپتىن بىر نەرسىنى تەكىتلەپ قويۇشنى لايىق تاپتۇق. ئۇ بولسىمۇ موڭغۇللار ھۆكۈمرانلىقى دەۋرىدە بۇ زىمىندىكى  ئا  زېتلىق ،  چۇقانلىرى باشقا ھەرقانداق دەۋردىكىدىنمۇ ئاز بولغان. ھەتتا يوق دەپ ئېيتىشقىمۇ تامامەن بولىدۇ. موڭغۇل دەۋرىدە يۈز بەرگەن قوزغۇلاڭ ياكى توپۇلاڭلاردا ھەرقايسى مىللەتلەر شۇنداق جىپسىلىشىپ كەتكەنكى خۇددى بارچە مىللەت موڭغۇللار ئۈچۈن كۈرەش قىلىۋاتقاندەك بىلىنىدىكەن.
    دىمەك، سىرتتىن كەلگەن ھۆكۈمران مىللەت بىلەن بولغان بۇنداق چوڭقۇر تەغدىرداشلىق ئۇيغۇر تارىخىدا تولىمۇ ئاز كۆرۈلىدىغان ئەھۋالدۇر....        
ئونسۇدا بىر مويسىپىت بىلەن پاراڭلىشىپ قالدىم. بۇزرۇكۋار ئېغىر-بېسىق، ئىللىق تەكەللۇپلىرى بىلەن ئادەمدە ئىختىيارسىز ھۆرمەت قوزغايتتى. ئۇ قىرمىش ئاتام توغرىلىق سۆزلەپ بەرگەچ ئاقسۇنىڭ قەدىمدە ئەردەۋىل(جىن-ئالۋاستىلار ماكانى) دەپ ئاتالغانلىقىنى ئېيتىپ بەردى.
ساخاۋەتلىك تەڭرىتاغنىڭ ئالقىنىغا جايلاشقان، باتۇر ئەمگەكچان جاپاكەش خەلقىمىزنىڭ ئانا تۇپرىقى نىمە سەۋەپلەردىن شۇنداق نالايىق نامدا ئاتالغاندۇ ؟
يىتىمنىڭ ئاغزى ئاشقا تەگسە بۇرنى قاناپتۇ. دىگىنىدەك بۇ دىياردىكى مەنسەپ خاپىلىقىنىڭ كېسىلى يەنە تۇتۇپتۇ.
كېيىنچە چىڭگىزخاننىڭ ئەۋلاتلىرى تۇغۇلىۋېرىپ كۆپۈيۈپ كېتىپتۇ. ئەمما بوۋىسى قالدۇرغان مەنسەپ كۆپەيمەپتۇ. كېيىنكى چاغلارغا كەلگەندە ئادەم كۆپ مەنسەپ ئاز بولۇپ قاپتۇ. شۇڭا مەنسەپ تالىشىش باشلىنىپتۇ....
    موڭغۇللاردىن ئارىق بۇقا بىلەن ئارغۇننىڭ قوشۇنلىرى 1264-يىلى 4-ئايدا ئاقسۇ خۇنباش(كېيىنكى جاھانگىر خوجا بىلەن چىڭ مانجۇلىرى تۇتۇشقان مەشھۇر جەڭدىكى قۇمباش، ھازىر قۇمباش دەپ ئاتىلىدۇ)تا تۇتۇشقاندىن باشلاپ تاكى تۇغلۇق تۆمۈرنىڭ ھۆكۈمرانلىققا چىقىشىغا قەدەر ئاقسۇ ۋادىلىرى مەنسەپ جودالىرىنىڭ جەڭگاھىغا، تۈركۈم-تۈركۈم خەلىقنى ئوتۇن قىلغان زۇلۇم-يېغىلىقنىڭ ئوچىقىغا ئايلىنىپتۇ....
چىڭگىزخاندىن كېيىن چاغاتاي سوراپتۇ. چاغاتايدىن كېيىن باشلانغان ھوقوق تالىشىش تاكى شەرق چاغاتاي خانلىقى تىكلەنگىچە بۇ زىمىندىكى  ئىلگىركى مەمۇرچىلىق يىراقتىكى چۈشكە ئايلىنىپتۇ. "كىيىك ئۇ قىزغا ئۇچرايدۇ. بالا بۇ قىزغا" دىگەندەك ئۇرۇشتىن ئامان قالغانلارنىڭ بېشىغا يۇقۇملۇق كېسەل دىگەن خالىس قاراقچى باستۇرۇپ كەپتۇ.

خۇددى ئاقسۇلۇق شائىرىمىز موللا شاكىر "زەپەرنامە" ئېيتقاندەك؛
 

.....كىرىپ ئەردەۋىل شەھرىگە بىر ۋابا،
بۇرەڭ كەلگەن ئەركەنكى قاتتىق بالا.
قېنى ئەردەۋىل شەھرى يوق ئۇندا جان،
ۋابادا ئۆلۈپ كەتتىلەر ھەرقايان.....


دىگەندەك ئورۇقنىڭ، گاداينىڭ ئاخىرقى مېلى بولغان جېنىنى ئالىدىغان يۇقۇملۇق كېسەل يامراپتۇ......
شۇڭا بۇ دەۋردىكى ۋەيرانلىقلار سەۋەبىدىن ئاقسۇ "ئەردەۋىل" دەپ ئاتىلىپتۇ.
   ئاقسۇدا جالالىلىددىن دىگەن ئەۋلىيا توغرىسىدا نۇرغۇن رىۋايەتلەر بار ئىكەن. رىۋايەتلەردە جالالىددىن ئىسىملىك بىر مۇسۇلمان قۇم بېسىپ كەتكەن يۇرتتىن خەلقنى ئېلىپ چىقىپ، باياۋانغا ئايلانغان ئەردەۋىلنى قايتىدىن كۆكەرتىدىكەن.
   تارىختا بۇ رىۋايەتنى يورۇتۇپ بېرىدىغان بىر ۋەقەلىك بار.
چىڭگىزخاننىڭ ئەۋلاتلىرىدىن تۇغلۇق تۆمۈرخان ئاقسۇنىڭ ئايكۆل ئەتراپلىرىغا ئوۋغا چىقىپتۇ. ئوۋ قائىدىسىدە قورشاۋدىكى ئوۋ رايونىغا ھەرقانداق ئادەمنىڭ كىرىشى چەكلىنىدىكەن. ئەمما جالالىددىن ئۇقۇشماستىن ئوۋ رايونىغا كىرىپ قالىدۇ. تۇغلۇق تۆمۈرخان جالالىددىننى چاقىرىپ سۆزلىشىدۇ. تۇغلۇق تۆمۈرخان ئۇنىڭدىن ئىلگىرى ئاڭلاپ باقمىغان كۈچلۈك ۋە ئوتلۇق سۆزلەرنى ئاڭلاپ بۇ "خوتۇن"(موڭغۇلچە ئۇيغۇر)غا  قىزىقىپ قالىدۇ.....سۆھبەتنىڭ ئاخىرى تۇغلۇق تۆمۈرخاننىڭ مۇسۇلمان بولىشى بىلەن ئاياقلىشىدۇ.....
 



سۇ ئېرىقتا ئاقىدۇ  ، تاشقىن سايدا.....

2

تېما

0

دوست

3262

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   42.07%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4198
يازما سانى: 112
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 635
تۆھپە : 547
توردىكى ۋاقتى: 581
سائەت
ئاخىرقى: 2014-5-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 21:47:02 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
 

     ئۇيغۇر ئىسلام تارىخىدىكى دەۋر بۆلگۈنچ ئىككى ۋەقەنىڭ بىرى سۇلتان سۇتۇق بۇغراخاننىڭ ئاتۇشنىڭ جاي پەچچىم دىگەن يېرىدە مۇسۇلمان بولىشى (932-يىلى) يەنە بىرى تۇغلۇق تۆمۈرخاننىڭ ئاقسۇنىڭ ئايكۆل دىگەن يېرىدە مۇسۇلمان بولىشى(1322-يىلى) ھىساپلىنىدۇ. (تارىخشۇناسلارنىڭ يېڭى تەتقىقاتى: تۇغلۇق تۆمۈرخاننىڭ ئاتىسى ئۇيغۇر شائىرى مەشرەپ. ئانىسى بولسا باتۇر قۇنتاجىنىڭ قىزى مىنگا "ئۇيغۇرچە ئىسمى مەڭلىك". تۇغلۇق تۆمۈرخان مۇسۇلمان ئائىلىدە تۇغۇلۇپ، خان بولغاندىن كېيىن جالالىددىننىڭ ئوغلى ئەرشىدىننى خانلىقتا ئىسلام دىنىنى كېڭىيتىشكە ياردەملەشتۈرگەن.)  
      شۇندىن ئېتىۋارەن ئىسلام دىنىنىڭ ئۇيغۇرلار ئارىسىدىكى تارقىلىش سۈرئىتى تېخىمۇ تېزلىشىپتۇ. "قالغانلار" يوقۇلۇپ " يانغانلار" كۆپۈيۈپتۇ. تەڭرىتاغلىرىنىڭ كۈن چىققان يېرىدىن كۈن پاتقان يېرىگىچە ھەممە ئادەم مۇسۇلمان بولۇشقا باشلاپتۇ. كېيىنچە موڭغۇللارنىڭ بۇ زىمىندىكى ھوقوقدارى بولاجى جەمەتىگە يامىشىپ ئۇيغۇرلاردا ئەرشىدىن(جالالىددىننىڭ ئوغلى) جەمەتىنىڭ مەنىۋى ھۆكۈمرانلىقى باشلىنىپتۇ. شۇنىڭدىن ئېتىۋارەن كېيىنكى پىر-غوجاملارنىڭ سەلتەنەت ئىشلىرىغا ئارىلىشىش ۋەقەلىرىگە داغدام يول ئېچىلىپتۇ.....
     شەرق چاغاتاي خانلىقىنىڭ ئاخىرقى پادىشاھى ئابۇبەكرى دەۋرىگە يېتىپ كەلگۈچە خاندانلىق تارىم بويلىرىدىكى پارچە-پارچە بوستانلىقلاردەك ئوخشىمىغان نىيەت-ئىستىقبالنىڭ سەۋدالىرىغا بۆلۈنۈپتۇ. ئىچكى زىدىيەت مىسلىسىز كۈچۈيۈپ خەلقنىڭ بېشىدىكى مۇشاقەت ھەغدادىغا يېتىپتۇ. ئەلۋەتتە ئاقسۇمۇ باشقا يۇرتلار قاتارىدا بۇنداق "نېمەت"تىن قۇرۇق قالمايدۇ-دە. بولۇپمۇ ئابۇبەكرىنىڭ خانلىقنى بىرلىككە كەلتۈرۈش يولىدىكى ئەڭ زور قىرغىنچىلىقلار مۇشۇ بىزنىڭ ئاقسۇدا يۈز بېرىپتۇ.
    ئابۇبەكرى خانلىقى بىلەن تۇرپاندىكى مەنسۇر خانلىقى ئوتتۇرىسىدىكى زىدىيەتتە ئاقسۇ ئابۇبەكرىنىڭ زور كۆلەمدىكى قايتا-قايتا قىرغىنچىلىق قىلىپ ئۆچ ئېلىشىغا ئۇچراپتۇ.
1514-يىلىغا كەلگەندە تۇغلۇق تۆمۈرخاننىڭ يەتتىنچى ئەۋلادى سۇلتان سەئىدخان ئابابەكرى مىرزىدىن ھوقوق تارتىۋېلىپ، يەكەن سەئىدىيە خانلىقىنى قۇرۇپتۇ. مىرزا ئابابەكرى دەۋرىدە ۋەيران بولغان ئاقسۇ، سەئىدخان دەۋرىدە ئون يىلغىچە باج ئالماسلىق سىياسىتى ۋە ئەتراپتىن ئاھالە كۆچۈرۈشتەك تەدبىرلەر بىلەن قايتىدىن گۈللۈنىشكە باشلاپتۇ......





1516-يىلى ئاقسۇدا، سۇلتان سەئىدخاننىڭ يەكەن خانلىقى (جەنۇبى، شىنجاڭ)بىلەن مەنسۇرخاننىڭ تۇرپان خانلىقى(شەرق شىمالى شىنجاڭ) تېنىچلىق بىلەن بىرلىككە كەلتۈرىلىدۇ. قىسقىغىنە داۋاملاشقان بۇ نىسبى پۈتۈنلۈك سەئىدخان ۋاپاتى بىلەن يەنە ئاياقلىشىدۇ. مەنسۇرخان ئاقسۇغا ھۇجۇم قىلىدۇ.
ئىككى تەرەپنىڭ، ئىككى ئۇيغۇرنىڭ، ئىككى قېرىنداشنىڭ ئوتتۇرىسىدا قالغان ئاقسۇ كونا ئادەت بويىچە يەنە قىرغىنچىلىقنىڭ مەركىزىگە ئايلىنىدۇ......
     شۇنىڭدىن باشلاپ جۇڭغارلارنىڭ، خوجىلارنىڭ ۋە مانجۇلارنىڭ رەھىمسىز تاپىنى بۇ دىيارنى نۆۋىتى بويىچە ئۈزلۈكسىز پايمال قىلىشقا باشلايدۇ.
قۇچۇ خانلىقى بىلەن قاراخانىيلارنىڭ توقۇنۇشلىرى ياكى سەئىدىيە خانلىرىنىڭ ھوقوق تالىشىشلىرىدا، قىرغىز-جۇڭغارلارنىڭ توپۇلاڭ-باسقۇنچىلىقىدا ۋە ياكى غوجاملارنىڭ تەغدىر-ئىستىقبال يۈرۈشلىرىدە شۇنداقلا مانجۇلارنىڭ تاجاۋۇزلىرىدا بولسۇن ئاقسۇ جەنۇپ-شىمالدىن ئىبارەت ئىككى تەرەپنىڭ
سۈركۈلۈش بەلۋېغىغا ، تارىخنىڭ ئۇچقۇن چىقىدىغان نۇقتىسىغا ئايلىنىپ، جەڭگى-جىدەل، يېغا-غەلياننىڭ سانىدا يۇرتلار ئارا يۇقۇرى پەللە  يارىتىدۇ......
 
(ئاخىرى تېخىمۇ ئىسىل تۇيۇلدى ماڭا...ئوقۇرمەنلەرگە يەڭگىللىك بولۇشى ئۈچۈن بۆلۈپ يوللاي دىدىم ...داۋامى داۋاملىق يوللىنىدۇ..)
سۇ ئېرىقتا ئاقىدۇ  ، تاشقىن سايدا.....
يۇنىل ئوپال سىلىقلاش مېيى

0

تېما

1

دوست

7097

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   41.94%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9775
يازما سانى: 274
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 1354
تۆھپە : 1299
توردىكى ۋاقتى: 603
سائەت
ئاخىرقى: 2014-9-7
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 21:57:53 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قوللېرىڭىزغا دەرت بەرمىسۇن... ئاخىرىغا تەشنامىز..
تىرىشىمەن

0

تېما

1

دوست

7097

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   41.94%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9775
يازما سانى: 274
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 1354
تۆھپە : 1299
توردىكى ۋاقتى: 603
سائەت
ئاخىرقى: 2014-9-7
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 21:58:07 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قوللېرىڭىزغا دەرت بەرمىسۇن... ئاخىرىغا تەشنامىز..
تىرىشىمەن

yaxnar

1

تېما

4

دوست

5892

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   17.84%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9895
يازما سانى: 438
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 468
تۆھپە : 1486
توردىكى ۋاقتى: 233
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-30
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 22:02:39 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ياخشى تىمىكەن كۆپ تەشەككۇر؟

0

تېما

4

دوست

2714

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   23.8%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  11106
يازما سانى: 51
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 157
تۆھپە : 783
توردىكى ۋاقتى: 389
سائەت
ئاخىرقى: 2015-3-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 22:33:23 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ ماقالىدە مەن ئاڭلاپ باقمىغان ۋەقەلىكمۇ بار ئىكەن .بىلمىگەن تارىخي بىلىملەرنى بىلىۋالدىم . داۋامىنى تېزرەك يوللىسىڭىز. ئاپتۇرغا  كۆپ رەخمەت.

52

تېما

2

دوست

1 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   1.08%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  678
يازما سانى: 378
نادىر تېمىسى: 3
مۇنبەر پۇلى: 2452
تۆھپە : 1529
توردىكى ۋاقتى: 581
سائەت
ئاخىرقى: 2015-2-4
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-12 23:55:11 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
جېنىغا ئاچ كىرىپ كەتكەن سەئىدىيە ئەۋلاتلىرىنىڭ كۆزىگە پەقەت بىر چەلپەكلا دۇنيا كورۈندىغان خۇي مىجەزى سوپىيانە قومۇل بىلەن غازىيانە ئاقسۇنى بەرپا قىلدى!.مانا بۇ ئىدىيەۋى تۇرغۇنلۇقنىڭ ،ئۆزىنى ئۇنتۇشنىڭ مۇقەرەر نەتىجىسى ئىدى.
ئادەمسىمان مايمۇنلار بىلەن ئادەملەرنىڭ ئارلىقىدىكى پەرىق تۈگىسە بۇ زىمىندە چۈشۈنۈش بولۇدۇ.

9

تېما

4

دوست

4558

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   85.27%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9938
يازما سانى: 277
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 726
تۆھپە : 898
توردىكى ۋاقتى: 252
سائەت
ئاخىرقى: 2014-3-20
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-13 12:41:34 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن تۇغۇلۇپ ئۆسكەن، تۇپرىقىغا سانجىپ قويۇلغان بىرەر تال تاياقمۇ كۆكلەپ كېتىدىغان پامان كەنتى توغرىسىدا تۇلۇق ئوتتۇرىدىكى ئەدىبىيات ئوقۇتقۇچىمىز نام توغرىسىدا توختىلىپ : پاماننىڭ ئەسلى ئىسمى پەرمان بۇلۇپ پادىشانىڭ پەرمانچىسى بۇ يەردە كېچە كۈندۈز شاھ پەرمانىنى يەتكۈزۈش ئۈچۈن كېتىۋېتىپ ئۆلۈپ قالغانلىقى ئۈچۈن، يۇرت نامىنى ئۇنى خاتىرلەش سۈپىتىدە پەرمان دەپ ئاتاشقا بۇيرىغان كېيىن ئېغىز ۋارىيانتىنىڭ ئاجىزلىشىشى سەۋەبىدىن پامان بۇلۇپ قالغان دېگىنىنى ئاڭلىغان ئىدىم . كېيىن كۆرگەن نۇرغۇن تارىخى ماتىرياللاردىن پادىشا ئالىپ ئەرتوڭانىڭ ئوغلى بارماننىڭ، ئۆز قوشۇنى ئىچىدىكى باتۇرلارنى خاتىرلەش ئۈچۈن ،ئۆزىنىڭ ئىسمى بىلەن بىنا قىلدۇرغان شەھەر ئىكەنلىكىنى ، كېيىنچە پامان دەپ ئاتىلىپ قالغانلىقىنى بىلىشكە مۇيەسسەر بولدۇم .
مەيلى قايسىسى توغرا بولسۇن پامان كەنتىنىڭ قۇملۇق ئوتتۇرىسىدىكى مەرۋايىتتەك جۇلالاپ ئوت -سۇلىرى ئەلۋەك، يېقىشلىق يۇرت ئىكەنلىكى شاھزادە بارماننىڭ قۇملۇق ئىچىدىن قاغجىراپ چىققاندا ئۇچراپ قالغان بۇ يېشىللىق ماكاننى كۆرۈپ شەھەر بىنا قىلغىنىنى نەزەردىن ساقىت قىلىشقا بولمايدۇ .
ئاپتۇرنىڭ ئەسىرىنىڭ داۋامىغا تەشنامەن.
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )