قولاي تىزىملىك
كۆرۈش: 2934|ئىنكاس: 43

ئالىمنىڭ تۇغۇلغان جايىنى ئۆزگەرتىشتىن پەيدا بولغان تەسىراتلار

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

9

تېما

2

دوست

240

جۇغلانما

ئادەتتىكى ئەزا

ئۆسۈش   20%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  15433
يازما سانى: 47
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 85
تۆھپە : 36
توردىكى ۋاقتى: 26
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-16
يوللىغان ۋاقتى 4 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئابدۇشۈكۇر مۇھەممەتئىمىن زادى قەيەردە تۇغۇلغان؟                                                   

ئالىمنىڭ تۇغۇلغان جايىنى ئۆزگەرتىشتىن پەيدا بولغان تەسىراتلار

غەيرەتجان ئوسمان
(« شىنجاڭ ئىجتىمائىي پەنلەر مۇنبىرى » ژۇرنىلى 2005-يىللىق 2-ساندىن ئېلىندى)


دۇنيا سىر بىلەن تولغان، ئىنسانلار ئۇنىڭ سىرىنى يېشىش ئۈچۈن ئۈزلۈكسىز تىرىشىپ كەلگەن. بەزى سىرلار يېشىلىشكە تەشنا بولغان بولسا، بەزى سىرلار بەكمۇ مۇرەكەپ بولۇپ، ئىنسان ئەقلىنى لال قىلىپ كەلگەن. سىرلارنى يېشىش ئادەم بالىسىنىڭ مۇھىم بىر ئەمگىكى ھېسابلىنىپ كەلگەن. سىرنى يېشىش ئۈچۈن بەزىلەر ئاڭلىق ھەرىكەت قىلسا، بەزىلەر ئىستېخىيىلىك يوسۇندا ئۇرۇنۇپ كۆرگەن. بەزى سىرلار يېشىلگەندىن كېيىن كىشىلەرنى ئاجايىپ سۆيۈندۈرگەن بولسا، بەزى سىرلار يېشىلمىسىمۇ، ئۆزىنىڭ جەلپكارلىقىنى سۇسلاشتۇرماي كەلگەن. ئومۇمەن، سىر ئىنتىلىش، ئىجادىيەت، مۆجىزە دېمەكتۇر. سىر ئەقىللىق ئىنسان ھاياتىنىڭ ئۈمىد چىرىغى، تەلپۈنۈش مەنزىلى. مۇبادا شۇنداق بىر چىراغ ئۆچۈپ قالىدىكەن ياكى تۇيۇق مەنزىل بولىدىكەن، ئىنتىلىش، مېھنەت، ئىجادىيەت ۋە كەشپىيات توختاپ قالغان بولاتتى.

ئالىمنىڭ ئېڭىكىنى تېڭىش جەريانىدىكى ئىزتىراپلار

1995-يىلى 2-ئاينىڭ 27-كۈنى نامازدىگەر ۋاقتى، شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتى مەركىزىي رايونى ئائىلىلىكلەر قورۇسى 17-بىنادىكى ئۆيۈمدىن سۈت سېتىۋېلىش ئۈچۈن چىقىپ كېتىۋاتسام، مەكتىپىمىز سۈت فېرمىسىنىڭ سۈت ساتقۇچىسى پالتاخۇن ئاكىنىڭ ئايالى خەيرىنساخان ( ئۇستازىم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ ئۇدۇل ئىشىك قوشنىسى ) ناھايىتى قاتتىق ساراسىمىگە چۈشكەن ھالدا 18-بىنانىڭ 1-ئىشىكىدىن شىمال تەرەپكە يۈگۈرگەندەك مېڭىپ كەلدى. ئۇ مېنى كۆردى بولغاي، _ ئۇكام غەيرەتجان، تېز بولۇڭ، ئابدۇشۈكۈر ئەپەندىم بولالماي قالدى، رەنا خانىممۇ، بالىلارمۇ يېنىدا يوق، تاكسى توسۇپ دوختۇرخانىغا ئېلىپ بارايلى، _ دېدى. مەنمۇ قولۇمدىكى سۈت قاچىسىنى قەيەرگە قويغىنىمنىمۇ ئاڭقىرماي، يۈگۈرگەن پېتىم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ ئۆيى تەرەپكە باردىم. بىناغا كىرىشىمگە پەرھاد، ئەركىن قاتارلىق ئىككى ياش قوشنىلار كۆرپىگە ياتقۇزۇلغان مۇئەللىمنى ئىككى تەرىپىدىن تۇتۇپ، 3-قەۋەتتىكى ئۆيدىن 2-قەۋەتكىچە ئېلىپ چۈشۈۋاتقان ئىكەن. تاسادىپىيلىق ھەم جىددىيچىلىك ئىچىدە كۆرپىنىڭ يېنىنى تۇتۇشۇپ سىرتقا قاراپ ماڭدۇق ھەم ئىشىك ئالدىغا چۈشتۇق. مەن مۇئەللىمنىڭ باش قىسمىنى قۇچىقىمغا قويۇپ، قوشنىلار بىلەن تاكسىغا چىقىپ، ئۈرۈمچى شەھەرلىك دوستلۇق دوختۇرخانىسى جىددىي قۇتقۇزۇش بۆلۈمىگە يېتىپ كېلىپ، كېسەل كارىۋىتىغا ئۇلاشتۇق. دوختۇرلار ناھايىتى تېزلا سايمانلارنى تەييارلاپ، جىددىي قۇتقۇزۇشقا كىرىشىپ كەتتى. ئالاھەزەل يېرىم سائەت ھەپىلىشىلدى. مەسئۇل دوختۇر ماڭا قاراپ، _ بۇ كىشىنىڭ تۇغقانلىرى ياكى ئىگىسى بارمۇ، _ دەپ سورىدى. مەن : _ مانا مەن ئىگىسى بولىمەن، _ دېدىم ۋە، _ ئالاھىدە ئەھۋال كۆرۈلمەيدىغاندۇ، بۇ مەشھۇر ئادەم، قۇتقۇزۇشقا تىرىشچانلىق كۆرسەتسەڭلار، _ دېدىم. مەسئۇل دوختۇر : _ بۇ ئادەم نەپەستىن قاپتۇ، _ دېدى. مەن : _ نەپەستىن مۇشۇ دەقىقىدە قالدىمۇ ياكى ئىلگىرى قالغانمىكەن، _ دېسەم، دوختۇر : _ بۇنىسى نامەلۇم، خېلى بۇرۇنلا نەپەستىن قالغاندەك تۇرىدۇ، _ دېدى. مەن بۇ گەپلەرنى ئاڭلاۋېتىپ، قۇلىقىمغا قەتئىي ئىشەنمىدىم. ئۇستاز، پروفېسسور ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم مۇشۇنداق ئۆلۈپ كېتەمدۇ، ئۆلۈش دېگەن مۇشۇنداق ئوڭايمۇ، بۇ مەشھۇر زاتنىڭ قەدرىنى بىلىدىغان مەن ۋە ئۇنىڭ بىر ئاشپەز قوشنىسى بار يەردىلا ئۆلۈپ كەتسە قانداق بولغىنى، ئۇنىڭ قەدىناس ئايالى، سۆيۈملۈك بالىلىرى، ئۇرۇق – تۇغقانلىرى يېنىدا بولۇشى كېرەك ئىدىغۇ، دېگەنلەرنى ئويلاپ، كۆڭلۈم تولىمۇ يېرىم بولدى. لېكىن ئۇستازنىڭ ۋاپاتى رېئاللىق ئىدى. ئۇنى قوبۇل قىلماي بولمايتتى. ۋاقىت ئۆتمەكتە. مەرھۇمنىڭ ئېڭىكىنى ۋاقتىدا تېڭىش لازىم ئىدى. دوختۇر – سېستىرالار ئېڭىكىنى تېڭىڭلار دەپ ئالدىراتتى. مەن مەرھۇمنىڭ يېقىن تۇغقىنىدىن بىرەرسى بولمىسا، ئېڭىكىنى تېڭىپ قويساق، ئۇنىڭ گېلىنى بوغۇپ قويغاندەك بولمامدۇ، ئايالى، بالىلىرى كېلىپ قالسا نېمە دەپ جاۋاب بەرگۈلۈك، ئەڭ مۇۋاپىق ئىش يەنىلا ئۆزىنىڭ تۇغقانلىرى ئېڭىكىنى تاڭسا، دەپ، دوختۇر – سېستىرالارنىڭ دالالىتىگە سۈكۈت قىلىپ تۇردۇم. كۆڭلۈمنىڭ بىر يېرىدە ئۇستازىم كۆزىنى ئېچىپ، ئورنىدىن تۇرىدىغاندەكلا تۇيۇلاتتى. لېكىن مۇنداق بولۇشى مۇمكىن ئەمەس ئىدى. ۋاقىت ئۆتۈۋاتاتتى. سېستىرالار مەرھۇمنىڭ ئېڭىكىنى تېڭىۋېتىشىمنى جېكىلىدى. ئامالسىز ئەھۋالدا بەلگىلىمە بويىچە رەسمىيەت ئۆتەپ، 2.80 پۇڭلۇق داكا سېتىۋېلىپ، كىچىك چاغلىرىمدا دادام رەھمەتلىك ئۆگىتىپ قويغان سۈرە – ئايەتلەرنى ئوقۇپ، ئۆزۈم بىلگەن ئۆرپ – ئادىتىمىز بويىچە مەرھۇم ئۇستازىمنىڭ ئېڭىكىنى تېڭىپ قويدۇم. ئۆزۈم بۇنداق ئىشلاردا تەمكىن بولساممۇ، لېكىن بۇ قېتىم خۇدۈكسىرىگەندەك بولدۇم. يەنىلا مەرھۇمنىڭ ئۆز تۇغقانلىرى بۇ مۇقەددەس ئېڭەكنى تېڭىشى كېرەك ئىدى. ئۇيان ئويلاپ، بۇيان ئويلاپ، ئاخىر ئۆز – ئۆزۈمگە تەسەللىي بەردىم. شۇنداق دەپ قارىدىمكى، مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ بېشىنى قۇچاققا ئېلىپ ئولتۇرۇش، ئېڭىكىنى تېڭىپ كۆزىنى يۇمدۇرۇش ماڭا نېسىپ بولغانىكەن، ئۇنى تەقدىر ماڭا ئورۇنلاشتۇرغانلىقى توغرا بولغان ئىكەن. نېمە ئۈچۈن شۇنداق دەيمەن ؟ ئۇنىڭ مۇنداق سەۋەبى بار :

مەن 1978-يىلى 3-ئايدا شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتىنىڭ تىل – ئەدەبىيات فاكۇلتېتىنىڭ ئۇيغۇر تىل – ئەدەبىيات كەسپىگە ئوقۇشقا كىرىپ ئۇزۇن ئۆتمەي، بۇ ئورۇندا ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن دېگەن بىر مۇئەللىمنىڭ بارلىقىنى بىلىشكە مۇۋەپپەق بولدۇم. شۇنىڭدىن باشلاپ ئۇنى پات – پات ئىزدىدىم. 1980-يىللىرى ئۇ بىزگە « ئېستېتىكا » دەرسىنى سۆزلەشكە ئورۇنلاشتۇرۇلدى. دەسلەپ، مۇئەللىمنىڭ ئاددىي – ساددا قىياپىتىگە، لەرزان تەلەپپۇزىغا قاراپ، ئوقۇغۇچىلار ئارىسىدا مەنسىتمەسلىكتەك نادانلىق كەيپىياتى بولۇپ قالدى. كېيىنچە مۇئەللىمنىڭ ئۆتكۈر پىكىرلىك، چوڭقۇر مەزمۇنلۇق لېكسىيىلىرى ھەممىمىزنى تەبىئىي يوسۇندا ئۆزىگە رام قىلىۋالدى. شۇنىڭدىن باشلاپ بىزنىڭ كۆز ئالدىمىزدا ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەدئىمىن تىل – ئەدەبىيات فاكۇلتېتىدىكى ئىستېداتلىق بىر ئوقۇتقۇچى سۈپىتىدە يېڭىباشتىن نامايان بولىدىغان بولدى. بولۇپمۇ مەن 1983-يىلى 3-ئايدا ئۇنىۋېرسىتېتنى تۈگىتىپ، ئۆز مەكتىپىمدە ھەم ئۆز كەسپىمدە ئوقۇتقۇچى بولۇپ قالدىم. شۇنىڭدىن باشلاپ تاكى مەرھۇم ۋاپات بولغۇچە بولغان ئارىلىقتا ئۇستاز بىلەن مۇناسىۋەتنى ئىزچىل ياخشى ساقلاپ كەلدىم. لېكىن خېلى كۆپ كىشىلەر ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم بىلەن ئالاقە قىلىشتىن، ئوغلىنىڭ تويىغا بېرىشتىن ئېھتىيات قىلىپ، تىمىسقىلاپ يۈرگەن چاغلىرىدا مەن ئېغىر مەمۇرىي بېسىم ۋە سۈنئىي چەتكە قېقىلىشلارغا پەرۋا قىلماي، مۇئەللىم بىلەن بولغان ئالاقىنى باشتىن – ئاخىر ئۈزۈپ قويمىدىم. ئاسپىرانتلارغا ئۆتىدىغان دەرسلىرىنى سىرتتىن ئاڭلاپ تۇردۇم، دوختۇرخانىغا بېرىپ، ساناقلىقلا خىزمەتداشلىرى قاتارىدا يوقلاپ تۇردۇم. ئۆمرىنىڭ ئاخىرقى يىللىرىدا كۆپچىلىك خىزمەتداشلىرى قايمۇقۇش ئىچىدە ئۇنىڭدىن يىراقلاپ تۇرغان چاغلاردا مەن ئەڭ يېقىن تۇردۇم. مانا مۇشۇلارنىڭ شاراپىتىدىنمۇ مەرھۇم ئۇستاز ۋاپات بولغاندا، مەن ئۇنىڭ ئەڭ يېقىن ئادىمى سۈپىتىدە ئېڭىكىنى ئۆز قولۇم بىلەن تاڭدىم. مەن بۇ ئىشنى تولىمۇ لايىقىدا قىپتىمەن دەپ ئويلايمەن.

مەڭگۈلۈك سىر بولۇشقا يۈزلەنگەن ئالىمنىڭ تۇغۇلغان جايى

مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم 2-ئاينىڭ 28-كۈنى يەرلىكىدە ياتتى. شۇ كۈنى مەرھۇمنىڭ خىزمەتداشلىرى دوستلىرى، ئۇرۇق – تۇغقانلىرىدىن بولۇپ ئون ئەچچە ئادەم ئۇنىڭ ئۆيىگە جەم بولۇپ ئۆلۈم، نەزىر ئىشى ۋە « مۇسىبەتنامە » ئىشلىرىنى مۇزاكىرە قىلماقچى بولدۇق. مۇزاكىرىگە شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتىنىڭ مۇدىرى ھاكىم جاپپار، تەشكىلات بۆلۈمىنىڭ باشلىقى ئىسمائىل نىياز، تىل – ئەدەبىيات فاكۇلتېتىنىڭ مۇدىرى ئازاد سۇلتان، ئابباس بۇرھان، ساۋۇت موللاخۇن، سېلىم توخسۇن، ئىسمائىل ئوسمان، رەنا خانىم ۋە مەن قاتارلىقلار بار ئىدۇق. مۇزاكىرىدىن ئىلگىرى ئىسمائىي نىياز، ئازاد سۇلتان قاتارلىقلار مەكتەپ ئارخىپخانىسىغا بېرىپ، مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ تەرجىمىھالىغا دائىر ماتېرىياللارنى خاتىرىلەپ كەلدى ( بۇ ئەسلىي ماتېرىيال بۈگۈنكى كۈنگىچە مېنىڭ قولۇمدا ). مۇشۇ ماتېرىيال ئاساسىدا ئالدى بىلەن مەرھۇمنىڭ « مۇسىبەتنامە »سىنى تەييارلاش ئىشى قولغا ئېلىندى. دەسلەپ گەپ مەرھۇمنىڭ تۇغۇلغان جايىنى بېكىتىشتىن باشلاندى. مەرھۇمنى قەيەردە تۇغۇلغان دەيمىز، دەپ سۆز باشلىدى ئارىدىن بىرەيلەن، _ ئاتۇشتا تۇغۇلغان دەيمىز، _ دېدى ئابباس بۇرھان ئەپەندى. ساۋۇت موللاخۇن ئەپەندىمۇ دەرھال سۆز ئېلىپ ؛ _ شۇنداق، ئاتۇشتا تۇغۇلغان دەيمىز، دەپ تەكىتلىدى. ئارىدىن مويدىن بەگ ئەپەندىم ( بۇ ئادەم كېيىن مەرھۇم بىلەن قۇدا بولغان ) سۆز باشلاپ : _ دۇرۇس گەپ قىلايلى، نېمىلا دېگەن بىلەن خۇدانى ئالدىساق بولماس، قەيەردە تۇغۇلغان بولسا شۇ يەردە تۇغۇلغان دېسەك بولمىدىمۇ. نېمە قىلىمىز كىشىلەرنى ئالدايدىغان گەپنى قىلىپ، _ دېدى. مېنىڭ ئوڭ يېنىمدا مويدىن بەگ ئەپەندىم، سول يېنىمدا ساۋۇت موللاخۇن ئەپەندىم ئولتۇرغان ئىدى. ساۋۇت موللاخۇن ئەپەندىم بىز ئولتۇرغان كىرىسلودا دۈمبەم تەرەپتىن ئوڭ قولىنى چىقىرىپ، مويدىن بەگ ئەپەندىمنىڭ سول بېقىنىغا بىر قانچە قېتىم نوقۇغان ئىدى. كۆزۈم سولغا بۇرۇلغانىدى، مويدىن بەگ ئەپەندىمنىڭ سول تەرىپىدە ئولتۇرغان ئابباس بۇرھان ئەپەندىمۇ مويدىن بەگ ئەپەندىمنىڭ ئوڭ بېقىنىغا ھەدەپ نوقۇۋېتىپتۇ. نوپۇزلۇق ئىككى ئادەمنىڭ ئوڭ ۋە سول تەرىپىدىن مەنىلىك ۋە قاتتىق نوقۇشلىرى، سورۇندا ئولتۇرغان يەنە بىر قانچە ئاتۇشلۇق مۇئەللىملەرنىڭ خۇددى كېلىشىۋالغاندەك ( ئۇلار كېلىشىۋالغان، ئەلۋەتتە ) ئارقا – ئارقىدىن تەكىتلەشلىرى ئارقىسىدا، « مۇسىبەتنامە »گە مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم ئاتۇشتا تۇغۇلغان، دېگەن مەزمۇن كىرگۈزۈلىدىغان بولدى ھەم شۇنداق تەييارلاندى.

مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ ۋاپاتىدىن كېيىن ئۇنىڭ ئابرويى خۇددى يانار تاغدەك بىردىنلا كۆتۈرۈلۈپ كەتتى، بولۇپمۇ ئۇنىڭ ئىلمىي ئەمگەكلىرىنىڭ قىممىت شۇنداق ئېشىپ كەتتى. بۇنىڭ بۇنداق بولۇشىدا بىر تەرەپتىن، ئالىمنىڭ ئىلمىي ئەمگەكلىرى ئۇزۇن يىل بىخ ھالىتىدە تۇرۇپ، چېچەكلەپ، دەل ئۇنىڭ ۋاپاتىغا ئۈلگۈرۈپ مېۋە بېرىشكە، بۇ مېۋىگە قىزىققانلارنىڭ ئاغزىنى تاتلىق قىلىشقا، ئېھتىياجىنى قامداشقا توغرا كېلىپ قالدى. يەنە بىر تەرەپتىن، مەرھۇمنىڭ ئائىلىسىدىكىلەر، خىزمەتداشلىرى، شاگىرتلىرى ھەم ئاتا – ئانىسىنىڭ يۇرتىدىكىلەر ئالدى بىلەن ئالىمنىڭ شان – شەرىپىنىڭ ئىززەت – ئابرويىنى قىلدى، كەڭ دائىرىدە تەشۋىقات – تەرغىبات ھەرىكىتى شەكىللەندى. كېيىنچە، ئۇنىڭ ئەسەرلىرى مەرھۇمنىڭ ئاتا – ئانىسىنىڭ يۇرتىدىكىلەرنىڭ مەدەت بېرىشى ۋە شاگىرتلىرىنىڭ تىرىشچانلىقى ھەم دۆلەتنىڭ ئىقتىسادىي ياردىمى بىلەن ئارقا – ئارقىدىن نەشر قىلىنىپ جامائەت بىلەن يۈز كۆرۈشتى، كەڭ جامائەتنى ھەيرانۇ – ھەس قالدۇردى، ئىلىم تەلەپكارلىرىنى مول مەنىۋىي ئوزۇق بىلەن تەمىنلەپ، تارىخىي بۇرچنى ۋە ۋەزىپىنى شەرەپ بىلەن ئورۇندىدى.

مەرھۇم ئۇستازنىڭ تۇغۇلغان يۇرتىنىڭ ئۆزگەرتىلىشىدىن كېيىن، مەن مۇشۇ ھەقتە مەخسۇس ئويلىنىدىغان بولۇپ قالدىم. ئارىدىن يېرىم يىللار ئۆتكەندىن كېيىن مويدىن بەگ ئەپەندى بىلەن ئۇچرىشىپ قېلىپ، ئۇ كىشىدىن : _ مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم قەيەردە تۇغۇلغان بولغىيتتى، ئۆتكەندە مۇسبەت كۈنى ئەجەب تالاش – تارتىش بولۇپ قالدى، _ دەپ ئەتەي سورىدىم. مويدىن بەگ ئەپەندى بىر ئاز ئويلىنىۋالغاندىن كېيىن، _ مەن بۇ ھەقتە ئويلىنىپ كۆرەي، مەسىلىنى ئېنىقلىغاندىن كېيىن سىزگە ئۇچۇر قىلاي، _ دېدى. ئارىدىن بىر قانچە ئاي ئۆتكەندىن كېيىن مويدىن بەگ ئەپەندىگە ۋاقىتنى خېلى ئۆتكۈزۈپ، ئارقا – ئارقىدىن ئىككى قېتىم تېلېفۇن ئۇردۇم. بۇ مۆھتەرەم زات : _ ئىزدىنىۋاتىمەن، ۋاقتى كەلگەندە سىزگە تېلېفۇن ئۇرىمەن، _ دەپ سوئالىمنى جاۋابسىز قويدى. كېيىنچە بىر قانچە قېتىملىق سورۇن – مەرىكىلەردە ئۇ كىشىنى ئۇچراتقان بولساممۇ، لېكىن جاۋاب سىر پېتى قېلىۋەردى. ئويلىدىمكى، مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ مۇسبەت كۈنى ئوڭدىن ۋە سولدىن قىلىنغان زەردىلىك نوقۇشلار سەمىمىي، راستچىل، سالاپەتلىك، پەزىلەتلىك، ئابرۇيلۇق پېشقەدەم بۇ جامائەت ئەربابىنى قاتتىق چۆچۈتىۋېتىپ، ئېھتىياتچان قىلىپ قويغان بولسا كېرەك.

مەرھۇم ئۇستاز ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ تۇغۇلغان جايىنى توغرىلاشقا نېمە ئۈچۈن شۇنچە ئەستايىدىل ئۇزۇن باش قاتۇرۇشۇمدا، بىرىنچىدىن، مويدىن بەگ ئەپەندىنىڭ : _ نېمە ئۈچۈن راست سۆزلىمەيمىز، خۇدايىمنى ئالدىساق قانداق بولىدۇ، _ دېگەن سۆزى كۈچلۈك تەسىر قىلغانلىقى، راستچىل – سەمىمىي خاراكتېرىمنىڭ كۈچلۈكلۈكى، ئارخىپ ماتېرىيال ۋە باشقا بىر قاتار ئەھۋاللار سەۋەب بولدى.

مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ تۇغۇلغان جايىنىڭ ئۆزگەرتىلىشىنىڭ سەۋەبى زادى نېمە ؟ بۇنى تارىخىي، ئىجتىمائىي ۋە رېئال سەۋەبتىن سۈرۈشتە قىلىشقا توغرا كېلىدىغاندەك قىلىدۇ.

بۇنىڭ ئۈچۈن ئالدى بىلەن بىزنىڭ ئالدىمىزغا مەرھۇم ئۇستاز ھايات چېغىدا ئۆزىدە تۇغۇلغان يۇرت مەسىلىسىدە ئىككىلىنىش بولغانمۇ، دېگەن سوئالنى قويۇشقا توغرا كېلىدۇ. بۇنى مەن مۇھاكىمە قىلىشقا قىزىقمايمەن. مېنىڭ پىكىر يۈرگۈزۈدىغىنىم ئىككىلىنىشتىن كېيىن كېلىپ چىققان نەتىجە.

مەرھۇم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ تۇغۇلغان ۋە ئۆسمۈرلۈك دەۋرلىرى شىنجاڭنىڭ ئىنتايىن مۇرەككەپ، داۋالغۇشلۇق چاغلىرىغا توغرا كەلگەن. شۇنداق بولسىمۇ ئاتا – ئانىسى ئۇنى ئوقۇشتىن نېسى قويمىغان. ئۇ 1950-يىلى قەشقەر دارىلمۇئەللىمىندىكى تۆت يىللىق ئوقۇشىنى تاماملاپ، ئۈرۈمچىگە كېلىپ، شىنجاڭ ئىنىستىتۇتىغا ئوقۇشقا كىرگەن. شۇنىڭدىن باشلاپ تاكى 1995-يىلى ۋاپات بولغۇچە ئۈرۈمچىدە _ شىنجاڭ ئىنىستىتۇتى ۋە كېيىنكى شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتىدا تۇرۇپ كەلدى. مەرھۇمنىڭ ئۈرۈمچىدە ئۆتكۈزگەن 40 نەچچە يىللىق ھاياتى ئىنتايىن مەنىلىك ئۆتكەن، شان – شەرەپ قۇچقان، تىنىم تاپماي مېھنەت قىلغان، مول نەتىجىلەرنى قولغا كەلتۈرگەن ھايات، شان – شەرەپ قۇچقان خاسىيەتلىك ھايات بولدى. ئۈرۈمچى شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونىنىڭ مەركىزى بولۇش سۈپىتى بىلەن كەڭ شىنجاڭ خەلقىنىڭ قاتارىدا ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن مۇئەللىمنى ئۆز قۇچىقىدا تەربىيىلەپ، يېتىشتۈرۈپ، دۇنياۋىي سەۋىيىگە يەتكەن ئالىم قىلىپ چىقتى. شىنجاڭ ئىنىستىتۇتى ھەم شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتى مەرھۇمنىڭ تۇرمۇشى ۋە ئۆسۈپ – يېتىلىشىگە ناھايىتى كۆڭۈل بۆلدى. ئۇنىڭ ئۈرۈمچىدىكى، خىزمەتداشلىرى، مەكتەپداشلىرى، ئىجتىمائىي پەن ساھەسىدىكى مۇناسىۋەتلىك خادىملار، ئوقۇغۇچىلىرى، شاگىرتلىرىنىڭ كۆپى دېگۈدەك ئۇنىڭ تۇرمۇشىغا، خىزمىتىگە ۋە ئىجادىيىتىگە ھەمدەمدە بولدى. ئۇستاز ئابدۇشۈكۈرنىڭ ئىلمىي ئىجادىيەتتە زور نەتىجە يارىتىشتا ئۆزىنىڭ شەخسىي تىرىشچانلىقىدىن باشقا كەڭ جەمئىيەتنىڭ قوللاپ – قۇۋۋەتلىشىنىڭ بولغانلىقىمۇ مۇھىم سەۋەبنىڭ بىرى، دېيىشكە بولىدۇ. ئۈرۈمچى شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونىنىڭ كۆزنىكى. بولۇپمۇ زىيالىيلارنى سەرخىللىرى توپلانغان، مەدەنىيەتنىڭ جەۋھىرى يىغىلغان، ئەقىل – پاراسەتلىك كىشىلەر جەم بولغان جاي. ئاپتونوم رايونىمىزنىڭ جاي – جايلىرىدىكى كۆپچىلىك كىشىلەر بۇ يەرگە ھەۋەس قىلىدۇ، ئىنتىلىدۇ، تەلپۈنىدۇ. بۇ يەردە يەنە ئۆتكۈر رىقابەت مەۋجۇت. ئۈرۈمچىدىكى كىشىلەر ئارىسىدا رىقابەت شىنجاڭنىڭ ھەر قانداق يېرىدىكىگە قارىغاندا كۈچلۈك. چۈنكى رىقابەتچىلەرنىڭ سەرخىللىرى مۇشۇ يەرگە يىغىلغان. رىقابەت بىر خىل ھەرىكەتلەندۈرگۈچ كۈچ. توغرا، رىقابەت ئىجتىمائىيلىققا ئىگە بولغان، تارىخىي قىممەت ياراتقان بولىدۇ. كۆپلىگەن كىشىلەر ئاڭلىق ھالدا ئۈزلۈكسىز رىقابەتلىشىدۇ ھەم رىقابەتنى ئىلمىي چۈشىنىدۇ. لېكىن « ئوتى بار يەرنىڭ سۈيى يوق، سۈيى بار يەرنىڭ ئوتى يوق » دېگەندەك، بەزى كىشىلەر ئىنتايىن ھەسەتخور كېلىدۇ، بولۇپمۇ ئىجتىمائىي پەن ساھەسىدىكى جۈملىدىن ئەدەبىيات – سەنئەت ساھەسىدىكى بىر قىسىم كىشىلەر پۈتۈن ئۆمرىنى ئىلگىرى كەتكەنلەردىن قۇسۇر تېپىشقا، ئەيىب – نۇقسانلىرىنى ئىزدەشكە، ھەتتا سۇيىقەست پىلانلاپ، زىيانكەشلىك قىلىشقا بېغىشلىغان. بولۇپمۇ، ئالىي مەكتەپلەردە بىر قىسىم ئوقۇغۇچى – شاگىرتلار ئۇستازلىرىغا ھۆرمەت قىلىش ئۇياقتا تۇرسۇن، ئەكسىچە ئۇستازلىرىنىڭ ئۇلىنى كولاپ، يېغىرىنى ئېچىپ، تۇزكورلۇق قىلىدىغانلار بار.

ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن ئوقۇتقۇچىلىق ھاياتىدا مانا مۇشۇنداق ھەسەت ۋە ئەدەبسىزلىككە، غەلىتە ئىشلارغا يولۇققان. بۇ خىل غەلىتىلىكلەر، رەزىللىكلەر ئۆزىنىڭ بىر قىسىم ئوقۇغۇچىلىرىدىن، خىزمەتداشلىرىدىن، ئاتالمىش ئۈرۈمچىدىكى زىيالىيلاردىن كەلگەن. بۇ ھەقتە ئۆزۈم بىۋاسىتە ئۇچراتقان، ئۆز كۆزۈم بىلەن كۆرۈپ، ئۆز قۇلىقىم بىلەن ئاڭلىغان بىر ئىشنى سۆزلەپ بېرەي : ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن 80-يىللارنىڭ ئوتتۇرىلىرىدا « قۇتادغۇبىلىك خەزىنىسى » ناملىق كىتابىنى نەشرگە تەييارلاپ، قۇتادغۇبىلىك داستانىنىڭ ئاپتورىنىڭ يۇرتى قەشقەردىكى « قەشقەر ئۇيغۇر نەشرىياتى »غا مەقسەتلىك ھالدا نەشر قىلدۇرۇش ئۈچۈن ئەۋەتكەن. نەشرىيات تەھرىر بۆلۈمى شائىر xx كىتابنىڭ قىممىتىنى چۈشىنىپ ئۇنى ۋايىغا يەتكۈزۈپ تەھرىرلەپ بېرەلەيدۇ دەپ قاراپ، ئۇنىڭغا تاپشۇرۇپتۇ. ئەمما xx شائىر بىرەر قۇر ئوقۇپ چىققاندىن كېيىن، تەھرىرلەپ بېرىشتىن ئۆزىنى چەتكە ئېلىپتۇ ( كېيىن بىلىندىكى، xx شائىر كىتابنى ئوقۇپ چۈشىنەلمىگەن )، كىتاب ئارگىنالى تەھرىر بۆلۈمىدە تۇرۇۋاتقان چاغلاردا شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتى تىل – ئەدەبىيات فاكۇلتېتىدىن xx ئوقۇتقۇچى قەشقەرگە بېرىپ قېلىپ، ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ كىتابىدىن خەۋەر تېپىپ، ئۇنى مۇئەللىپكە قايتۇرۇۋېتىشكە ھەرىكەت قىلغان ھەم ئۆزى كىتاب ئارگىنالىنى ئېلىپ كېلىپ، ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ ئۆيىگە ئېلىپ كىرىپ، ئۆز قولىغا قايتۇرۇپ، كىتابىڭىزنى قەشقەر ئۇيغۇر نەشرىياتىدىكىلەر نەشر قىلمايدىغان بولۇپتۇ، دەپ كۆڭلىنى تەسكىن تاپقۇزغان. كېيىنچە بۇ ئوقۇتقۇچى ماڭا ئۆزىنىڭ بەزى ماھارىتىنى سۆزلەپ بەرگەن ئىدى. ئۇ مۇنداق دېدى : « مەن قەشقەر ئۇيغۇر نەشرىياتىنىڭ مەسئۇللىرى ئۈرۈمچىگە كەلگەندە مەخسۇس داستىخان سېلىپ، ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمنىڭ كىتابىنى نەشر قىلدۇرماسلىق ھەققىدە خىزمەت ئىشلىدىم، ئاخىر كۆپ ھەرىكەت قىلىپ يۈرۈپ، كىتاب ئارگىنالىنى قايتۇرغۇزۇۋەتتىم. ئەسلى بەلگىلىمىدە نەشرىيات ئورۇنلىرى قايتۇرىدىغان ئارگىنالنى پوچتا ئارقىلىق ئاپتورنىڭ قولىغا بىۋاسىتە قايتۇراتتى. كىمنىڭ قايتۇرغۇزۇۋەتكەنلىكىنى ئۇقۇپ قالسۇن ئۈچۈن، ئۆزۈم بىۋاسىتە ئېلىپ كېلىپ، يەنە ئۆز قولۇم بىلەن ئۆيىگە ئېلىپ كىرىپ بەردىم. باشقا نەشرىيات ئورۇنلىرىدا كىتابلىرى بولسا ئالاقىلىشىپ يۈرۈپ، يەنە قايتۇرغۇزۇۋېتىمەن ھەم ئارگىنالنى ئۆزۈم ئېلىپ كېلىپ بېرىۋېتىمەن ». ئۇ ئاخىرىدا يەنە : « سىز بىراۋغا ياخشىلىق قىلىشنى بىلىش بىلەن بىرگە زىيانكەشلىك قىلىشنىمۇ ئۆگىنىپ قويمىسىڭىز باشقىلار سىزدىن ئەيمەنمەيدۇ » دېگەن تەربىيىنى بېرىشنى ئۇنتۇمىدى.

مەن ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم بىلەن ئون بەش يىل ئاكا – ئۇكىدەك ھال – مۇڭلىشىپ ئۆتۈش جەريانىدا ئۇ ماڭا دوستلىرىنىڭ، خەيرىخاھلىق قىلغۇچىلارنىڭ ناھايىتى كۆپلۈكىنى، ئەمما نېمە ئۈچۈندۇر، رەقىبلىرى، كۈشەندىلىرىنىڭمۇ خېلى بارلىقىنى سۆزلەپ بېرەتتى. ئۇستازنىڭ رەقىبلىرى ئاساسەن ئۈرۈمچىدە ئىدى، ئۇنىڭ ئەتراپىدا ئىدى، ئۇنىڭ بىلەن كەسپداش بولغانلار ئىدى، ساۋاقداشلىرى، خىزمەتداشلىرى ئىچىدە ئىدى. رەقىبلىرى ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىمگە بوھتان چاپلاشتا، سۇيىقەست پىلانلاشتا ھاردىم – تالدىم دېمەيتتى، ۋاسىتە تاللىمايتتى، كۈچ ئۇلاپ، كەڭ دەبدەبە پەيدا قىلىپ، ھەييارلىق قىلاتتى، قىلچە رەھىم – شەپقەت قىلمايتتى. مۇشۇنداق قىلىشنىڭ سەۋەبلىرى كۆپ خىل ئىدى. چۈنكى ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن مۇئەللىم ساۋاقداشلىرى، زامانداشلىرى، ئۈلپەتداشلىرىدىن ئىلىم ساھەسىدە كۆپ ئوزاپ كەتكەن. ئۇنىڭ بۇ جەھەتتىكى تۆھپىسىنى ئاڭقىرالىغانلىرى ئۇنىڭ خەيرىخاھلىرى بولۇپ قالغان، ھەسەت قىلىدىغانلىرى رەقىبىگە ئايلانغان. ئابدۇشۈكۈر مۇئەللىم ماڭا بىر قانچە قېتىم : ئادەم رىقابەت ئىچىدە ياشايدۇ، لېكىن رىقابەت توغرا يۆنىلىشلىك بولغاندىلا، ئەھمىيىتى بولىدۇ، بىزنىڭ بەزى ئادەملىرىمىز رىقابەت دېگەننىڭ نېمە ئىكەنلىكىنى بىلمەيدۇ. رىقابەتلەشكۈچى ئىككى تەرەپ تەڭ قول سېلىپ ئىشلىگەندە، ئاندىن رىقابەت ئۆزىنىڭ قىممىتىنى نامايان قىلىدۇ، مۇبادا بىر تەرەپ رىقابەت دېڭىزىدا قاتتىق ئۈزۈپ، يەنە بىر تەرەپ پارازىتتەك يېتىۋېلىپ، ئۈزۈپ كېتىۋاتقۇچىغا توسقۇنلۇق قىلسا، ئۇنداقتا بۇ ئەركىن رىقابەت بولمايدۇ. مېنىڭ ئەتراپىمدىكى بەزىلەر رىقابەتچى ئەمەس، بەلكى ئىچى قوتۇر ھەسەتخورلاردىن بولۇپ قېلىۋاتىدۇ. بۇنداق بولسا مىللەتكە ئاپەت بولاتتى. مىللەتنى تەرەققىي قىلدۇرىمىز دەيدىكەنمىز، ئەركىن، ئادىل رىقابەتنى يولغا قويۇشىمىز زۆرۈر ئىدى. بولۇپمۇ ماڭا ھەسەت قىلىدىغان، زىيانكەشلىك قىلىدىغانلار ئىچىدە ئوقۇغۇچىلىرىم تولىمۇ ئاكتىپ بولۇۋاتىدۇ. تاشكەنتكە زىيارەتكە بارغىنىمدا شۇ يەردىكى بىر قانچە ئالىم بىلەن ئۇچراشقان ئىدىم. ئۇلارمۇ ماڭا، ئىلمىي خادىملار شاگىرت تەربىيىلەش بىلەن بىرگە، يەنە ئۆزىنىڭ بەزى ئوقۇغۇچىسىدىن ئېھتىيات قىلىشى كېرەك. بىزنىڭ بېشىمىزغا پېشكەللىك كەلگەن چاغدا دەسلەپ قىلىپ كۆكەمىلىك قىلىدىغانلار دەل ھاماقەتلىكتە ئۇچىغا چىققان ماڭقۇرتقا ئوخشاش ئوقۇغۇچىلىرىمىز بولدى، دېگەن ئىدى. مەن بۇ ئەھۋالنىڭ ماھىيىتىنى چۈشىنىپ بولالمايۋاتىمەن، دەپ سۆزلەپ بەرگەن ئىدى.

ئۇ شۇنداق كۆپ كىتابلارنى يازدى. بۇلارنىڭ ئىچىدە ئۇ ھايات چېغىدا پەقەت تۆت – بەش پارچىسىلا نەشر قىلىندى. قالغانلىرى ئەتراپىدىكى ھەسەتخورلارنىڭ توسقۇنلۇق قىلىشى بىلەن ئۆز ۋاقتىدا نەشر قىلىنماي قالدى. ھەتتا، ئۇ ئۆمرىنىڭ ئاخىرىدا ئوغۇللىرىنىڭ توي مەرىكىسىنى قىلغاندا ئاز ساندىكى كۈشەندىلىرىنىڭ رەزىللىكى تۈپەيلىدىن بەزىلەر تويغا بېرىشقا جۈرئەت قىلالمىدى، مەرىكىدە خىزمەت قىلىدىغانلار ئاز بولدى، ئاز بولغاندىمۇ ئۇلار خۇدۈكسىرەپ يۈردى.

مانا بۇلار ئالىمنىڭ روھىي كەيپىياتىغا قاتتىق تەسىر قىلغان. ئالىم ئۈرۈمچىدىكى ئۆزلىرىنى ئاتالمىش زىيالىي سانىۋېلىپ، بىرەر ئىلمىي ئەمگىكىنىڭ تايىنى يوق ھاكاۋۇر، سۆلەتۋاز، قىتىغۇر،ھەسەتخور، روھىي جەھەتتە ئىنتايىن چاكىنا بىلىمدانلاردىن قاتتىق سەسكەنگەن، بۇرۇختۇملۇق قەلبىنى زەرداپ قىلغان، ئىچ – ئىچىدىن ئۆرتەنگەن. ئۆز باغرىدا كۆز ئاچقان ئوقۇمۇشلۇق كىشىلىرىنىڭ تۈزۈكرەك قىممىتىنى قىلمايۋاتقان ئۈرۈمچى ھادىسە جەھەتتە ئالىمنىڭ قەلبىدە بىر خىل ئۈمىدسىزلىك مۇھىت تۇيغۇسى پەيدا قىلىپ قويغان. ئۆمرىنىڭ ئاخىرىدا ئاتا – ئانىسىنىڭ يۇرتىغا بىر قانچە رەت بارغىنىدا ئاق كۆڭۈل، مېھماندوست، ساددا كىشىلەر پەقەت تۇغقانچىلىق، يۇرتداشلىق ياكى ئادىمىيلىك جەھەتتىنلا ئالىمنى ئىززەتلەپ، ئابرۇيىنى قىلىپ، قىزىق چايلىرى، مەزىلىك غىزالىرى بىلەن مېھمان قىلغان ؛ تۇرمۇشنىڭ ئەڭ ئاددىي تەرەپلىرىگە تويۇنغان سەمىمىي، چىن، ساددا تەلەپپۇزلىرى بىلەن قانغۇدەك ھۇزۇرلىنىپ پاراڭلىشىشقا ئىمكانىيەت يارىتىپ بەرگەن، سىقىلغان قەلبىنى راھەت ھېس قىلدۇرغان، بۇرۇختۇم تەپەككۇرىنى تېخىمۇ ئەركىن قاناتلاندۇرغان، پۇت – قوللىرىدىكى چۈشەكنى بوشىتىپ بەھۇزۇر سوزدۇرغان ؛ يەنە بىر تەرەپتىن، ئاتا – ئانىسىنىڭ يۇرتىنىڭ ئۇزاق تارىخىي مەدەنىيەت نەمۇنىلىكى، جەزبىدار سىماسى ئالىمنىڭ قەلبىدە ئۆزگىچە مېھىر – مۇھەببەتنى يېڭى باشتىن ئويغاتقان. شۇنىڭ بىلەن ھۆرمەتلىك ئۇستاز تۇغۇلغان جايىغا نىسبەتەن قايتىدىن ئويلىنىش ئىستىكىنى پەيدا قىلغان بولسا كېرەك، بۇ پەقەت مېنىڭ ئالىم بىلەن ئۆمرىنىڭ ئاخىرىدىكى ئۇزۇن يىللىق ھال – مۇڭدىشىشتىن چىقارغان يۈزەكى، قىسقىچە خۇلاسەم، لېكىن شۇ نەرسە ئېنىقكى، ئالىم ھاياتىنىڭ قىيامىغا يەتكەن چاغلىرىدا تۇغۇلغان جايى ھەققىدە سۈكۈتكە پاتقان ئىدى. چۈنكى ئۇنىڭ قەلب دۇنياسىدا كىچىك بىر يۇرت ئەمەس، بەلكى ئۆز خەلقىنىڭ كەڭ دائىرىلىك يۇرتى بار ئىدى. ئومۇمىي جەمئىيەت مۇھىتى ئۇنىڭ ئۆسۈپ يېتىلگەن تۇپرىقى ئىدى. بۇ تۇپراق ھەم تەبىئىي، يەنى ماددىي تۇپراق ھەم مەنىۋىي، يەنى مەدەنىي تۇپراق ئىدى. بۇ خىل كەڭلىك ھەم ئومۇمىيەتچىل ئۇقۇم، يەنى چۈشەنچە مۇنداق ئىككى جەھەتتىن كەلگەن دېيىشكە بولىدۇ :

بىرىنچىدىن، ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ بالىلىق، ئۆسمۈرلىك ۋە ياشلىق چاغلىرى بىر قانچە خىل يۇرت بىلەن ئالاقىسى بار بولغان بولۇپ، نوقۇل بىرەر يۇرتتىلا بىرەر قەرنەنى ئۆتكۈزگەن ئەمەس، بۇنىڭغا ئەينى زاماندىكى تۇرمۇش، ئائىلىسىنىڭ ئەھۋالى ۋە جەمئىيەتنىڭ ئەھۋالى سەۋەب بولغان. مەسىلەن، ئاتا – ئانىسىنى ئاتۇشتا تۇغۇلغان دېيىشىمىزدە، ئۇ 1933-يىلىدىن 1950-يىللىرىغىچە خونجىراپ، ئاتۇش، ئۈرۈمچى، غۇلجا، چۆچەك، قەشقەر قاتارلىق جايلاردا تۇرغان، مۇشۇ يۇرتلارنىڭ ھەممىسىنىڭ تەسىرى ئۇنىڭ قەلبىگە مۇئەييەن دەرىجىدە ئىز قالدۇرغان.

ئىككىنچىدىن، ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن ئىلىم ساھەسىدە ئىزدىنىشكە كىرىشىپ نەتىجىلىرى كۆرۈلۈشكە باشلىغاندىن كېيىن، تار دائىرىدىكى مەزھەپچىلەر ياكى بەزى ھەسەتخورلارنىڭ ئاتۇشلۇق ياكى قەشقەرلىك دەپ تىنىم تاپماي يەكلەپ تۇرۇۋاتقانلىقىغا قارىماي، ئومۇمىي مىللەت ياكى ئومۇمىي يۇرت چۈشەنچىسىنى يېتەكچى مەۋقە قىلىپ كەلگەن. چۈنكى، ئۇ ھاياتىنىڭ ئەڭ ئېسىل چاغلىرىنى پۈتكۈل مىللەتنىڭ، پۈتكۈل يۇرتنىڭ تارىخ مەدەنىيىتىنىڭ يارقىن دۇردانىلىرىنى قېزىش ۋە نۇرلاندۇرۇشقا، جەزبىدارلىقىنى كۆرسىتىشكە سەرپ قىلغان، بۇ ساھەدە ھاردىم – تالدىم دېمەي ئىشلىگەن. مانا بۇلار ئالىمنىڭ كەڭ مەنىدىكى يۇرت چۈشەنچىسىنىڭ كېلىپ چىقىشىدىكى تارىخىي ۋە ئىجتىمائىي سەۋەبى بولغان.

ئومۇمەن، ئۇستاز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن 20-ئەسىردە ئۆتكەن ئۇيغۇرلارنىڭ مەشھۇر ئىجتىمائىي پەن ئالىمى. ئۇنىڭ قالدۇرۇپ كەتكەن ئىلمىي ئەمگەكلىرى سان جەھەتتە ئالاھىدە كۆپ بولۇش بىلەن بىرگە سۈپەت جەھەتتىمۇ تەڭداشسىز قىممەتكە ئىگە. ئۇنى كەڭ ئىلمىي خادىملار قەدىرلەپ، ئۆزلىرىنىڭ مەنىۋىي دۇنياسىنى بېيىتىشقا خىزمەت قىلدۇرۇش ئۈچۈن دائىم ئۆزىگە ھەمراھ قىلىدۇ. ئالىمنىڭ سىماسى ۋە مەنىۋىي ئەمگەكلىرى ئۇزاق ئەسىر ئىچىدە كۆزلەرنى ئالاھىدە قاماشتۇرۇپ تۇرىدىغانلىقىغا ئىشەنچىمىز كامىل.

ئالىمنىڭ تۇغۇلغان يۇرتى بىپايان ئۇيغۇر يۇرتى، ئۇنىڭ كونكرېت ئورنى بار. ئەمما بۇ ئورۇن ھازىرچە سىر پېتى قېلىپ تۇرسا مۇۋاپىق بولغۇدەك، دەپ قارايمەن. مەن ئالىمنىڭ شاگىرتى بولۇش سۈپىتىم بىلەن بۇ سىرلىق ئەسلىمىنى يېزىپ، كىشىلەرنى ھەيران قالدۇرۇش بىلەن بىرگە، يەنە يېشىلمىگەن سىرلارنى يېشىش ئۈچۈن توختىماي ئىنتىلىشكە دالالەت قىلىمەن.

( ئاپتور : شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتى فىلولوگىيە ئىنىستىتۇتىنىڭ دوتسېنتى )


3

تېما

0

دوست

33

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   16.5%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  14712
يازما سانى: 9
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 24
تۆھپە : 0
توردىكى ۋاقتى: 6
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-13
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كەمبەغەل ،قولىدىن ئىش كەلمەيدىغان،تۆۋەن  تۇرمۇشتىكىلەر ئاتۇشتا تۇغۇلمايدۇ،
لېكىن ئۇلار بىردىنلا كۆزگە كۆرىنگەندە ئۇ ئاتۇشلۇق بوپ قالىدۇ ، بۇ ئىشلاغا مەن كۆنۈك،
قۇتلان تېلفۇنلىرى

1

تېما

0

دوست

3191

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   48.31%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  8810
يازما سانى: 158
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 777
تۆھپە : 456
توردىكى ۋاقتى: 118
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-15
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاجايىپ «زىيالى» لىرىمىز باركەندە، توۋۋا! مەرھۇمنىڭ ئەسەرلىرىنى نەشر قىلدۇرماسلىق ئۈچۈن ،نومۇس قىلماي نەشرىيات خادىملىرىنى مىھمان قىلىپ،شۇ توغرىلىق قانداق ئېغىز ئاچقاندۇ؟ لەنەت ئۇنداق ئاتالمىش «زىيالى» لارغا!
سىر يەنىلا سىر پېتى قاپتۇ-دە؟ رەھمەت سىزگە.
پەرۋاز

0

تېما

0

دوست

497

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   24.25%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  8381
يازما سانى: 29
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 126
تۆھپە : 70
توردىكى ۋاقتى: 79
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-15
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
غەيرەتجان ئوسمان ئەپەندىنىڭ دېمەكچى بولغىنى ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىن قەشقەردە تۇغۇلغان،ھەممىگە ئايانكى ئاتۇش ئەزەلدىن قەشقەرگە قاراشلىق بىر يۇرت،ھەتتاكى خەن ئىمپىريەسى ۋاقتىدا شىنجاڭ ئايرىم-ئايرىم  ئوتتۇز-قىرىق بەگلىك بولغاندىمۇ ئاتۇش ئايرىم بەگلىك ئەمەس ئىدى، پەقەت 50-يىللاردا قىرغىز ئوبلاستى قۇرۇش ئېھتىياجى بىلەن قەشقەردىن ئايرىۋىتىلگەن.  ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننىڭ ئاتا-ئانىسىنىڭ ، بوۋىللىرىنىڭ ئەينى زاماندىكى كاشىغەرنىڭ ئارتۇچ يېزىسىدىن ئىكەنلىكى ئېنىق. غەيرەتجان ئوسمان ئەپەندىنىڭ قىلماقچى بولغىنى  ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننى ئانىسى ئارتۇچ يېزىسىدا تۇققانمۇ ياكى شەھەرگە كىرىپ تۇققانمۇ دىگەن گۇماننى ئوتتۇرغا قويۇپ، ھازىرقى زاماندىكى يۇرتۋازلىق ئۆلچىمى بويىچە ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەد ئىمىننى قەشقەرگە تەۋە قىلماقچى.

0

تېما

0

دوست

210

جۇغلانما

ئادەتتىكى ئەزا

ئۆسۈش   5%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  5238
يازما سانى: 9
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 59
تۆھپە : 26
توردىكى ۋاقتى: 21
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-13
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
  نادانلىق ئاسارىتىدىكى كىشىلەردە ھەقىقىي يىراقنى كۆرەر كىشىلەرنى رەشىك -ھەسەت ئوقلىرى بىلەن جاراھەتلەندۈرۇپ ، مىللەتنىڭ بىرلىك-ھەمدەملىك كۈچىنى پارچىلايدىغان «قەھرىمان» لار پات-پاتلا مۈنبەرگە چىقىپ قالىدۇ. ياۋايى قەبىلە باخشىلىرى ئۆز تۈركۈمىدە «مۇئەككەل» كۆرۈنگىنىدەك ، ئۇلارنىڭ خېلى سۈرەن -شاۋقۇنلۇق توپلىرى قىمىرلىشىپ يۈرىشىدۈ. سېھىرلىك يېرى شۈكى ئۇلارمۇ «مىللەت» بايرىقىنى ئۆز ھاسىلىرىغا ئىلىۋېلىشقان .
      دېھقانلار  ئارىسىدا سۇ ئېقىنىنى ، چارۋىچىلاردا يايلاق جىلغىلارنى ، خۇجا-ئىشانلاردا مەزھەپنى دەستەك قىلىپ ئەسىلەر بويى داۋام قىلغان ، نەتىجىدە مىللەتنى نادان، نامرات ۋە ۋىجىك قىلىپ قويغان «تۈرگە» ، «تۈركۈمگە» ئايرىغۇچىلارنىڭ ئىزىدىن  ئىلى -قەشقەر، ئۇيغۇر- تارانچى ئېقىمى گەۋدە قىلىنغان چوڭ -كىچىك يۇرتۋازلىق خاھىشلىرى مىللەت گەۋدىسىنى بىتاپ قىلىپ كەلدى . مۇشۇ ئىللەتكە تولىمۇ ھېرىسمەن بولغان «ئۆز يۇرت بالىسى» دىگەنلەر، مىللەت ئالدىدا خىجىل بولۇشنىڭ ئورنىدا ، يۇرتۋازلىققا ئىجىل بولۇپ ياشاشنى لەززەتلىك ياشاش پەلسەپىسى قىلىشىۋالغان. قانچە-قانچە نادىر چىچەكلەرنى قارىلىغان، قانچە-قانچە سەرخىل ئۈنچىلەرنى چەيلەپ دەپسەندە قىلغان، دىلى يۇرتۋازلىق زەھىرى ، تىلى يۇرتۋازلىق نەشتىرى ، قەلىمى يۇرتۋازلىق خەنجىرى بىلەن گۇناھ قىلغانلار ئانا مىللەت ، ئانا ۋەتەنگە قانداق تىكىلىپ قارىيالىسۇن ؟
-ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىن «روھنى ساغلاملاشتۇرۇش مىللەتنى گۈللەندۈرۈشنىڭ مۇقەددىمىسى»

               ئالىمنىڭ يۇرت تەۋەلىكى شۇنچىلىك مۇھىممۇ ؟ قەيەردە تۇغۇلغانلىقى نىمىنى ئىسپاتلاپ بىرەر؟ مەنچە بۇنداق شاۋ-شوۋلارنى ئازراق قىلىپ ئالىمنىڭ ئىلمىي ئەمگەكلىرىنى شەرھىيلەپ ،چۈشەندۈرۈپ ، ئاممىباپلاشتۇرۇپ  ئەمەلىي ئىش قىلساق ،ئۇ ئالەمدە بولسىمۇ روھى ئەمىن تاپارمىكىن؟

باھا سۆز

riwayet  كىندىك قىنى تۆكۈلگەن بىرجاي بولىشى كېرەكقۇ؟نىمىشقا شۇنچە سىرلىق؟ سىزنىڭ سۆزلىرىڭىزدىن يۇرتۋازلىق پۇ....  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا
sewriyar  ،گەرچە قىلچە ئەھمىيىتى بولمىسىمۇ يۇشۇرۇشنىڭ نىمە زۇرۇيىتى ؟!  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا
sewriyar  ئادەم پەقەت بىرلا يەردە تۇغۇلىدۇ بىرقانچە يۇرتتا تۇغۇلىشى مۇمكىن ئەمەس .  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا

0

تېما

0

دوست

67

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   33.5%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  15706
يازما سانى: 15
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 28
تۆھپە : 8
توردىكى ۋاقتى: 7
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-16
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مېنىڭچە ئاپتور بۇ ماقالىنى سان توشقۇزۇش ئۈچۈن يازغاندەك قىلىدۇ، مەيلى، ئەمما ئالىمنىڭ تۇغۇلغان جايىنىڭ قەيەرلىكىنى تالاش-تارتىش قىلىشتەك قىممىتى يوق بىر ئىشنىڭ باھانىسىدە ئالىمنىڭ ھاياتىدا شۇنچىۋالا رەزىللىكلەرنىڭ ئالدىدىمۇ قەددىنى ئەگمەستىن مىللەت ئۈچۈن شۇنچە كۆپ ئىجاد مىۋىلىرىنى قالدۇرۇپ كەتكىنىدىن ئالىمغا بولغان ھۆرمىتىم يەنە بىر ھەسسە ئېشىشىغا سەۋەب بولدى! ئالىمنىڭ ياتقان يېرى جەننەتتە بولغاي!!!

0998

0

تېما

0

دوست

194

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   97%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  14344
يازما سانى: 37
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 67
تۆھپە : 26
توردىكى ۋاقتى: 22
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-16
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مىنىڭ بېلشىمچە  ئابدۇنۇم رايۇن قۇرۇلماستا ھازىرقى ئاستىن ئاتۇش ئاينى چاغدا پەيزىۋات ناھىسىنىڭ قىزىلسۇ يېزىسىغا، قىسەن قىسمى مىشا يىزىسىغا قاراشلىق ئىكەنتۇق ،ئۈستۇن ئاتۇش بولسا تۇققۇزاق ناھيەسىگە قاراشلىق ئىكەنتۇق .(پەيزىۋات قىزلسۇ يىزا ئەينى چاغدا قەشقەردىلا ئەمەس پۇتۇن شىنجاڭ بۇيۇنچە چوڭ يىزا ئىكەنتۇق شۇچاغدا ھازىرقى كالتايلاق ھەمدە ئاستىن ئاتۇشنىڭ كۆپ قىسىمنى ئۆز ئىچىگە ئالاتتى ) ..مەرھۇم سەيپىدىن ئەزىزى شۇچاغلاردا (ئابدۇنۇم رايۇن قۇرۇلغان دەسلەپكى چاغلادا)ئاتۇشنى ناھيە دەرجىلىك رايۇن قىلىش ئۈچۈن ھازىز ئاستىن ئۈستۇن ئاتۇش دەپ ئاتىلىۋاتقان ئىككى ئاتۇشنى بىرلەشتۈرۇپ ئاتۇش ناھيەسى قۇرۇشنى تەشەببۇس قىلغان(بەلكىم يۇقارقى پەيزىۋات ناھيەسىنىڭ زىھمىن دائىرسى زىيادە چوڭ بۇلۇپ كەتكەچگە رايۇنلار ئارا باشقۇرۇشنى ئاسانلاشتۇرۇش ئۈچۈن ئايرىپ چىققان بۇلۇشى مۇمكىن ) كىيىن بۇ مەرھۇم يەركەن ۋىلايىتىنى قۇربان قىلىش بەدىلىگە(يەركەن ،مەكىت،قاغىلىق )  .. ئاتۇشنى يۈز مىتىر كولىسىمۇ قىرغىز نىڭ پۇقىمۇ چىقمايدىغان ئاتۇش ناھييەسىنى قىزىلسۇ قىزغىز ئوبلاستىنىڭ مەركىزى قىلىپ قۇرۇشقا كۈچ چىقاردى ..كىيىن يەنە شەھەر دەرجىسىگە ئۆستۈردى ( بەلكىم مەرھۇم ئۆز يۇرتى خەلىقىگە تىخىمۇ ياخشى تەرەققىيات پۇرسىتى يارتىپ مۇشۇ ئۇسۇل ئارقىلىق ئۇلارنى باياشات تۇرمۇشقا ئېرىشتۈرمەكچىدۇ ...چۈنكى كىچىككىنە بىر يىزا بۇلۇپ تۇرغاندىن ئوبلاست مەركىزى شەھەر بۇلۇپ قۇرۇلسا تەرەققىيات پۇرسىتى تىخىمۇ ياخشى بۇلدۇ ئەمەسمۇ....شۇڭا ئاتۇش خەلىقىنىڭ مەرھۇمغا ھۆرمىتى چۇڭقۇر چۈنكى ئاتۇش خەلىقى ھەقىقەتەن دۆلەتىڭ بەزى ئىتىبار سىياسەتلىرتدىن ئوبدانلا نەپ ئالدى....)شۇڭا ھازىرقى ئاتۇش ياشلىرنىڭ يۇرۇت سۆيگۈ ئىڭى ئۇلارنىڭ مىللى ئېپتىخارلىق ئىڭىدىن ئىشىپ چۈشتى ئۆزنى قەشقەرباغلاشنى نۇمۇس ھىس قىلدىغان ھالەتگىمۇ يەتتى سىياسى كەڭچىلىك قەشقەرگە قارىغاندا كەڭ بولغاچقا ناھايىتى تىزلا بىر تۈركۈم ئاتۇش زىيالىرى يېتىشىپ چىقىپ رايۇنىمىز دىكى ھەرساھە ھەركەسىپتە بەلگىلىك تۆھپىلەرنى قوشتى ..

باھا سۆز

riwayet  نەق گەپنى قىپسىز،لېكىن ئاتۇشلۇقلار مۇشۇ گەپلەرنى چۈشۈنەلەرما؟؟؟؟  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا
salmam888  قايىل قىلارلىق ئىنكاس،ئاغزىڭىزغا ناۋات.........  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا

ئادەم ئادەمدەك ي

0

تېما

0

دوست

1 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   9.45%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  2277
يازما سانى: 570
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 3305
تۆھپە : 1972
توردىكى ۋاقتى: 1101
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-15

تۆھپىكار ئەزا

يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مېنىڭچە بۇ تېمىدا غەيرەتجان ئوسمان ئەپەندى قانداقتۇر يۇرتۋازلىقنى تەرغىپ قىلىشنى ئىلگىرى سۈرگەن بولماستىن،بەلكى ئۆز زامانىسىدىكى بىرقىسىم زىيالىلارنىڭ سىياسىي ئېقىم تۈپەيلى ئالىم ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىننىڭ يۇرتىنى ھەقىقى دىيەلمەسلىكىنى ئۇلاردىكى مەسئۇلىيەتسىزلىكنى ئىپادە قىلىشنى ئىلگىرى سۈرگەن بولىشى مۇمكىن.ئۇلاردىكى سەمىمىيەتنىڭ بوران-چاپقۇنغا بەرداشلىق بېرەلمىگەنلىكىنى ئىلگېرى سۈرگەن بولىشى مۇمكىن.ھەتتا بەزىلەرنىڭ ئاخبارات ساھەسىدىلا زىيالىي ئاتالغانلىقىنى،ئەمەلىيەتتە زىيالىي نامغا ماس كەلمەيدىغانلىقىنى ئىلگىرى سۈرگەن بولىشى مۇمكىن.بەزى زىيالىي ئاتالغانلارنىڭ مىللەت ئۈچۈن ئەمەس بەلكى بۇيرۇتما خىزمەت بىلەن شۇغۇللانغانلىقىنى ئىلگىرى سۈرگەن بولىشى مۇمكىن.بۇ تېمىنى نوقۇل يۇرتۋازلىقنى تەرغىپ قىلىش دەپ چۈشىنىش تولىمۇ خاتا تەپەككۇر دەپ قارايمەن.چۈنكى ھەرقانداق ئىشنىڭ سەۋەپ-نەتىجىسى بولغىنىدەك،ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەدئىمىننىڭ مىيىتىنى ئۇزىتىش جەريانىدىكى سۆھبەتلەر بەلكىم بەزى ئىشلارنىڭ يۈز بېرىشىگە سەۋەپچى بولغان بولىشىمۇ مۇمكىن.

باھا سۆز

junghar  نەق گەپ  يوللىغان ۋاقتى تۈنۈگۈن 10:54
riwayet  ھەممە كىشى سىزدەك تەپەككۈر قىلالىغان بولسا ،ماڭقۇرۇتلارنىڭ قالپاق كىيگۈزىشىگە ئورۇن قالمايتى...ھەيي  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا

1

تېما

0

دوست

1417

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   88.14%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  12697
يازما سانى: 145
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 390
تۆھپە : 186
توردىكى ۋاقتى: 282
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-16
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاقسۇدىن دېگەندەك قىلاتتىيا ؟بۇ گەپلىرىمنى بىر يەردىن ئاڭلىۋالغان.

باھا سۆز

salmam888  مەن ئىچكى مۇڭغۇلدىن دەپ ئاڭلىغان،!!!!!!چاخچاق قىلماڭلارچۇ؟؟؟؟؟  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا
baturhan  مەن خوتەندىن دەپ اڭلىغانغۇ....  يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا

0998

0

تېما

0

دوست

194

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   97%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  14344
يازما سانى: 37
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 67
تۆھپە : 26
توردىكى ۋاقتى: 22
سائەت
ئاخىرقى: 2013-3-16
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شۇسەۋەپ ئاشۇ بىر تۈكۈم ئاتالمىش زىيالىلارنىڭ يۇرىت سۆيگۈسى چىكىگە يەتكەچگە ئۇلار رايۇنىمىزدا مەلۇم تەسىر دائىرسى چوڭ بولغاچغا شۇلارنىڭ دىگىنى دىگەن قىلغىنى قىلغان بۇلۇپ كەتتى .....مەرھۇم ئا.مۇھەممەت ئىمىن قەشقەر شەھەر ئىچىدە تۇغۇلغىنى شۇنچە ئىنىق تۇرسىمۇ ئاتا بۇۋا مۇمىلىرنىڭ يۇرتىنى قىزىپ چىقىرىپ ئارتۇچقا تەۋەقىلدى  شۇنىڭ بىلەن قازانىڭ تۇۋىقى يىپىلدى ....  بۇندىن بۇرۇنقى ئابدۇقادىر دامۇللانىمۇ ئاتۇشلۇق دەپ يۇردى ھەتتا نەچچەمىڭ يىل بۇرۇنقى سۇلتان سۇتۇق بۇغرا قاراخانىمۇ  كالىسى قىزىق ياش ئاتۇش زىيالىلىرى ئاتۇشلۇق دەپ جار سالدى ھەتتا تىخىمۇ ھەدىدىن ئىشىپ قاراخانىلار سۇلالىسىنىڭ پايتەختى ئاتۇش دەپ بۇندىن بۇرۇنقى خاتىرلەرنىمۇ يەنى ئاستانە قەشقەر دىگەن نامىغا قىرىنداش تۈركى مىللەتلەر نىڭ گۇمانىنى قوزغاشقا ئازتۇلا تۆھپە قوشقانمۇ بولدى ...يىقىنقى يىللاردىن بۇيان مەھمۇت قەشقىرنىمۇ ئاتۇش پۇخىراسى قىلىش ئۈچۈن تىرىشماقتا ...                        گەپلىرىم قۇپال  تاققۇ تۇققا چىكەتتى (قايتا تەھر لىگىلى بولمايدىغۇ ھىچ..) بۇنداق دىيىش ئارقىلىق يۇرىت ۋازلىقنى تەرغىپ قىلماقچى ئەمەسمەن ... تارىخ ھامان تارىخ بۇنىڭغا ھىچقانداق شەخسى ھىسىيات ئارلاشمىكەن دىگەن ئۈمۈتتىمەن ....  
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

ئۇلىنىش قوشوش|بايقاش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفون نۇسخىسى|باغداش مۇنبىرى ( 新ICP备06003611号-1 )

GMT+8, 2013-3-16 15:58 , Processed in 0.064867 second(s), 6 queries , Memcache On.

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

© 2001-2012 Comsenz Inc.

چوققىغا قايتىش