- تىزىملاتقان
- 2012-6-5
- ئاخىرقى قېتىم
- 2013-5-16
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 5997
- نادىر
- 0
- يازما
- 428
ئۆسۈش
19.94%
|
kukhelal يوللىغان ۋاقتى 2013-5-7 20:35
ئاندىن قالسا نامازدۇر.
ئاندىن باشقا گۈزەل ئەخلاقلارد ...
قۇرئان كەرىم- ئاللاھنىڭ ئىنسانلارغا رەھمەت قىلىش يۈزىسىدىن پەيغەمبېرىمىزگە چۈشۈرگەن ،بۈيۈك كالامى ۋە ئىسلام شەرىئىتىمىزنىڭ قانۇنى ئاساسدۇر.
ئۇنىڭدا دىنىمىزدىكى پىرىنسىپال،تۇتقىلىق مەسلىللەر گۈزەل ئىبارەتلەر ئارقىلىق ئىخچام بايان قىلىنغان.
ھەدىس شەرف بولسا قۇرئان كەرىمنىڭ تەپسىرى ۋە شەرھىيسىدۇر.
قۇرئان كەرىمدە تومتاق بايان قىلىنغان مەسلىلەرنى ھەدس بىزگە تەپسىلى بايان قىلىپ بېرىدۇ.
مەسىلەن ،قۇرئاندا نامارنىڭ پەرز ئىكەنلىكى بايان قىلىندۇ .ئەمما ئۇنىڭ ئادا قىلىنىش كەيپىياتىنى (يەنى بامدات نەچچە رەكئەت...نامازنىڭ رۇكنىلىرى قايسى...) بىزگە ھەدىس سۆزلەپ بېرىدۇ.
زاكاتنىڭ پەرزلىكى بايان قىلىندۇ.ئەمما ئۇنىڭ قانچىلىك نىسپەتتە ئايرىلىدىغانلىقى تەپسىلى سۆزلەنمەيدۇ.
بۇنىمۇ بىزگە ھەدىس (پەيغەمبېرىمىزنىڭ سۆزى،ئىش-ھەركىتى،سۈكۈت قىلغان ھەركەتلىرى)سۆزلەپ بېرىدۇ.
بۇنداق مىساللار ساناقسىز.
پەيغەمبېرىمىز سەللالاھۇ ئەلەيھى ۋەسەللەم مۇنداق دىگەن؛ «ماڭا قۇرئان ۋە ئۇنىڭ ئوخشىشى بېرىلدى»يەنە مۇنداق دىگەن :«مەندىن كىيىن قۇرئان ۋە سۈننىتىمدىن ئىبارەت ئىككى نەرسىگە مەھكەم ئېسىلساڭلار ئېزىپ كەتمەيسىلەر ».....
شۇڭا ،تارىختا ئۆتكەن ھەرقانداق كاتتا تەپسىرشۇناس ئالىم ھەدىسكە تايانماي تۇرۇپ قۇرئان كەرىمنى ئۆز رايى بويىچە تەپسىرلىگەن،شەرھىلىگەن ئەمەس.
يا سىزدە باشقىچە ئىلىم بارمۇ بىلمىدىم.
يەنە كېلىپ ھۆكۈم قۇرئاندىن ئېلىنغاندا، ئۇنىڭ تەرجىمىسىدىن ئەمەس ئەرەپچە لەۋزىدىن ئېلىندۇ.
بۇ مەسلىدە ئالىملار ئوتتۇرسىدا ئختىلاپ يوق.
مۇشۇ بىر جەھەتتىلا سىزنىڭ قۇرئاندىن بىۋاستە ھۆكۈم ئېلىشىڭىزغا شەرتىڭىز توشمايدۇ.
ئۇنداقتا قۇرئاننىڭ ئەرەپچە لەۋزىنى چۈشەنمىسەك مەنە تەرجىمىسىنى ئوقۇمامدۇق؟
ئەلۋەتتە ئوقۇيمىز بەلكى ئوقۇشىمىز زۆرۈر .
ئەمما بىز ئۇنى مۇجتەھىدلىك قىلغىلى ،فىقھى مەسلىلەرگە ھۆكۈم قىلغىلى ئەمەس ئۇنىڭدىكى بۇيرۇقلارغا ئەمەل قىلغىلى ،توسۇلغان مۇنكەرلەردىن يانغىلى ئوقۇيمىز.
قۇرئان كەرىمدە بىز بىلمىسەك بولمايدىغان ئاساسلىق پىرىنسىپلار تەپسىرشۇناسلارغا ئېھتىياج چۈشمەيدىغان دەرىجىدە ئوچۇق بايان قىلىنغان.
مەسىلەن بىر ئاللاھقا شىرىك كەلتۈرمەسلىك،نامازنى ئادا قىلىش (يەنە كېلىپ جامائەت بىلەن)زاكات بېرىش،باشقىلارغا زۇلۇم قىلماسلىق،ھارامنى يىمەسلىك،زىنا قىلماسلىق،جازانە قىمار،ھاراق،پالچىلىق،قاتارلىق گۇناھى كەبىرلەردىن يىراق بولۇش.......
ئەمدى مەقسەتكە كەلسەك :
دىنىمزنىڭ شەرىئەت مەنبەسى ئاللاھتۇر.
يەنى قۇرئان ۋە ھەدىسى رەسۇلۇللاھتۇر.شەرىئىتىمىزنىڭ ھۆكۈم مەسلىسىدە بولۇپمۇ دىنىمزدا نىمە ئەڭ مۇھىم ؟نىمە ئىككىنچى ئورۇندا تۇرىدۇ؟دىگەندەك مۇھىم مەسلىللەردە ھېچكمىنىڭ ،ھەتتاكى دۇنيا ئىسلام ئالىملىرى ئىتتىپاقىنىڭ رەئىسى بولسىمۇ ھككۈم چىقىرىش سالاھىيتى يوق.
بۇ ھۆكۈمنى پەقەت ئاللاھ ۋە ئۇنىڭ رەسۇلى بېرىدۇ.
مەن ئالدىنقى ئىنكاسىمدا نىمە ئەڭ مۇھىم؟بۇ توغرىسىكى ھەدىسلەرنى ئوتتۇرغا قويدۇم.
بۇنىڭغا ئۇنىمىسىڭىز ئىختىيارىڭىز .
يەنە دەيمەن..
ئىنسانى ئەخلاقلارنىڭ دىنمىزدىكى ئورنى ناھايتى مۇھىمدۇر .چۈنكى ئۇ ئىنسانلارنىڭ بىر بىرىدىكى ھەققىدۇر.
ئەمما ناماز بولسا ئۇنىڭدىنمۇ مۇھىمدۇر.
چۈنكى ئۇ-ئاللاھنىڭ ئىنسانلاردىكى ھەققىدۇر.
4 مەزھەپ ئىماملىرىدىن ،يەنى ئىمام ئەزەم ،ئىمام شافىئى،ئىمام مالىك،ئىمام ئەھمەد قاتارلىقلاردىن ئىممام ئەزەمدىن باشقىسى نامازنى تەرىك قىلغۇچىنىڭ ئۆلتۈرىلىدىغانلىقىغا بىرلىككە كەلگەن.پەقەت ئىمام ئەزەملا، ئۇنداق كىشى (نامازنى تەرك قىلغۇچى)ئۆلگۈچە سولاپ قويىلىدۇ دىگەن .
ئەمما نامازنىڭ پەرزلىكىنى ئىنكار قىلغۇچىنىڭ شەكسىز كاپىر بولىدىغانلىقدا ئۇلار ئىختىلاپ قىلىشمىغان.
پەيغەمبېىرىمىز سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسەللەم مۇنداق دىگەن :«مۇئىمن بىلەن كاپىر ئوتتۇرسىدىكى پەرق نامازدۇر»ئىمام مۇسلىم رىۋايەت قىلغان سەھىھ ھەدىس.
شۇڭا تەۋھىد قۇشۇلمىغان ھەرقانداق ياخشى ئەمەل بىكاردۇر.
ھەرقانداق ياخشى ئەمەلگە ،ياخشى پەزىلەتكە نامز قوشۇلسا ئاندىن ئۇ كامال تاپىدۇ.
ئەمما ئەخلاقمۇ شۇ قەدەر مۇھىم .بۇ ئىككىسى (يەنى ئاساسى پەرزلەر بىلەن ئەخلاقلار)بىر-بىرىدىن ئايرىلالمايدۇ.
|
|