- تىزىملاتقان
- 2013-3-14
- ئاخىرقى قېتىم
- 2013-6-3
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 1340
- نادىر
- 0
- يازما
- 105
ئۆسۈش
34%
|
نىمىشقا باللىرىمىز ياراملىق چىقمايۋاتىدۇ؟ دىگەن تېما ناھايتى ياخشى ئوتتۇرغا قۇيۇلغان بولۇپ، ھازىرقى جەمىيەتتىكى ھەممە ئادەم كوڭۇل بولۇۋاتقان ، جىددى ھەل قىلىش ئۇسۇلىنى تېپ چىقمىسا بولمايدىغان ، ئەڭ مۇھىم تەخىرسىز مەسىلە بوپقالدى .
مەن <نىمىشقا باللار ياراملىق چىقمايۋاتىدۇ > دىگەن تېمىنى ئوقۇپ زىيالى بولماسلىق سۇپىتىم بىلەن چۇشەنمىدىممۇ ياكى تېما چۇشنىكسىزمۇ بىلمىدىم ، ئەيتاۋۇر تېما مەزمۇننى يۇزەكى تەھلىل قىلىنغان دەپ قاراپ ئككى كەلىمە سوز قېتىپ ، ئوز چۇشەنچەمنى ئوتتۇرغا قويۇپ باقاي دىدىم .
1 . ئاتا - ئانىنىڭ سەۋەبىدىن .
چۇنكى ئاتا - ئانىنىڭ بالىغا بولغان تەسىرى ۋە تەربىيسى بىرىنچى ئورۇندا تۇرىدۇ ، ئاتا- ئانىلارنىنىڭ تۇرمۇش بېسىمىنىڭ كۇندىن - كۇنگە ئېغىرلىشىغا ئەگشىپ ئۇلارنىڭ جەمىيات ، تۇرمۇش قارشى ئوزگۇرۇش ياساپ ، ئەجداتلىرىمىزدىن قېپقالغان ۋەتەن ، مىللەت، مەدىنيەت، ، تارىخ ، ئەخلاق ،ئېتقات ، چوڭلارنى ھورمەتلەش قاتارلىق ئسىل ئەنئنەلىرىمىزنى باللارغا سىڭدۇرەلمىدۇق ، ئوزىمىز بىلىپ - بىلمەي ھازىر ناھايتى مۇھىم بولغان پۇل قارشىنى سىڭدۇردۇق، شۇڭا بىز نامرات بولسىمۇ توغرا دۇنيا يىتۇلدۇرگەن ئەجداتلىرىمىزغا يىتەلمىدۇق ، قىسقىسى بالىلار تەربىيسىگە كوڭۇل بولەلمىدۇق، بۇ مەسۇلىيەتنى 2-3 ياشتىن باشلاپلا ئوقۇتقىچىلارغا يۇكلەپ قويدۇق .
2. ئەخلەت مائارىپ سەۋەبىدىن .
ئىلگىرى ئوقۇتقۇچىلاردا ئوزىنى بېغىشلاش روھى بار ئىدى ، مېھنەتسىز بۇ ئەمگەككە ئوزىنى ئۇنتۇغان ھالەتتە ئاتىۋىتەتتى ، ئۇلاردا ئوقۇغۇچىسىنىڭ نەتىجىسىدىن پەخىرلىنىش تۇيغۇسى بولاتتى، ھازىر قارايدىغان بولساق مائارىپتىكى ساھەسىدىكى ناھەقچىلىك، ناچار ئىللەتلەر، ھوقوق ئۇچۇن ، ئىمتىياز ئۇچۇن، پۇل ئۇچۇن، ئوقۇغۇچىلارنى قۇربان قىلدىغان ساپاسىز ئۇقۇتقۇچىلار كوپلەپ مەيدانغا كىلىشكە باشلىدى، ئاساسەن شەكىلۋازلىق قاپلاپكەتتى ، مەسۇلىيەت، مىللەت، ئەخلاق ئورىپ - ئادەت ، ۋەتەن قارشى يوق ماڭقۇرت ئوقۇتقۇچىلارنىڭ قولىدىن قانچىلىك ئوقۇغۇچى چىقماقچى؟ ئۇنىڭ ئۇستىگە قوش تىللىق مائارىپى دەيدىغان نەرسە ئوز تىل - يېزىغىنى پىششىق بىلىپپۇلالمىغان ئاق سۇتكەبى باللىرىمىزنى گاراڭ ھالەتكە ئەكىپقويدى .
3. جەمىيەت تەسىرى سەۋەبىدىن .
ئويىدىكى ۋە مەكتەپتىكى بېسىمنىڭ ئېغىرلىقىغا ئاران چىداۋاتقان باللىرىمىز جەمىيەتنىڭ رەڭگا - رەڭ تەسىرىدىن قۇتۇلالمىدى، بالىلارنىڭ ئەركىن پالىيەت ۋاىتىنى، ئورۇننى ، بالىلارغا خاس ئويۇننى ، ئاساسەن تارتىۋالدۇق، شۇڭا بالىلار بارلىق خوشاللىغىنى سىرىتتىن (تورخاندىن، ئچىملىك، چىكىملىكتىن) ۋە باشقا ئوزىگە ماس كەلمىگەن دۇنيادىن ئىزدەشكە باشلىدى .
4 . ئېتىقات قارشى سەۋەبىدىن .
ھەرقانداق ئادەمدە دىن ، ، ۋەتەن ، مىللەت ، ئەخلاق، ئورىپ - ئادەت قارشى بولىدىكەن ئۇ ئاەمدە ئېتقات بولىدۇ ، ئېتىقات بولغانكەن روھ بولىدۇ ، روھ بولغانكەن تىرىشچانلىق، ئومۇملۇق قارشى بولىدۇ، بىزنىڭ باللىرىمىز بۇ قاراشتىن كۇندىن - كۇنگە يىراقلاۋاتىدۇ ، شەخسىيەتچىلىك قارشى ، پۇل قارشى، مەنمەنچىلىك قارشى يىتىلىۋاتىدۇ ، پەرزەنتنىڭ ئاز بۇلىشىمۇ ئاتا - ئانىلارنىڭ باللىرىغا ھەددىدىن زىيادە كويۇنۇشى باللارنى خاتا يولغا باشلاۋاتىدۇ .
5 . ئاتا - ئانىلارنىڭ ئوزى پۇل تېپىپ بالىلىرىنى خەققە قارتىشى بالىلارنىڭ ئاتا - ئانا مىھرىگە تولۇق قانماسلىغىنى كەلتۇرۇپ چىقىرىپ تەپەككۇردا مەسلە كەلتۇرۇپ چىقىرۋاتقان بۇلۇشى مۇمكىن .
6. بەزىبىر كورگەن ماتىرياللىرىمدا خېمىيەلىك تەركىپ بار يىمەكلىك بالىلارنىڭ تەپەككۇرىغا تەسىر قىلىشى مۇمكىن دىيىلگەنكەن، مەن بۇنىڭغا ئىشىنىمەن ،
7 . ھازىر مەكتەپلەردە بىزنىڭ ئىلگىركى ئالىم ، مۇتەپپەككۇرلىرىمىز يوغىرلىق ھىچقانداق دەرسلىك يوق بۇلۇپ ، باللارنىڭ ئەجدادىدىن ، ئوز - ئزىدىن پەخىرلىنىش تۇيغۇسىنىڭ بولماسلىغى باللارنىڭ تەپەككۇرىغا تەسىر قىلىشى مۇمكىن .
بۇ مىنىڭ ئاددى كوزقارشىم ، مەيلى قانداق بولۇشىدىن قەتتى نەزەر بۇ مەسىلە بىزنىڭ ئالدىمىزدىكى تەخىرسىز، ئوتۇش قىيىن بولغان، لىكىن ھامان ئوتمىسەك بولمايدىغان ئوتكەل . |
|