- تىزىملاتقان
- 2011-8-13
- ئاخىرقى قېتىم
- 2015-4-24
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 5515
- نادىر
- 1
- يازما
- 444
ئۆسۈش
10.3%
|
سودا تور بىكەتلىمىز ھەققىدە ئويلىغانلىرىم
پەرھات ئەمەت(كۈچلەن)
ئۇزاقتىن بىرى تور سودىمىزنىڭ ئەھۋالىغا دىققەت قىلىپ كەلگەن بولساممۇ لىكىن بۇ ھەقتە گاڭىگىراپ قالغان ئىدىم. نېمە ئۈچۈن دېگەن سوئال كاللامغا كېلىشى بىلەنلا بېشمىغا بىر ئاغرىق كىرىپ كېتىدۇ. ھەرقېتىم تاۋباۋ توردىن مال زاكاس قىلغان چېغىمدا ئۇيغۇر تور سودىمىز ھەققىدە بىر دەقىق ئويلنىپ قالىمەن.كۆز ئالدىمىغا خۇددى پۇت قولى ساق بىر ئادەمنىڭ ئەتەي ئاسقاقلاپ مېڭىۋاتقان بىر كۆرۇنۇشى پەيدا بولىدۇ. بۇ ئادەمگە ھاسا بېرىشكە بولمايدۇ پەقەت ئىككى ئېغىز سۆز قىلىشقا توغرا كېلىدۇ. __سەن نېمشقا بۇنداق بولىۋالدىڭ؟...
بىز ئۇيغۇرلارنىڭ سودا ئېڭىمىز شۇنداق ئوچوق بولۇشىمىزغا قارىماي تور سودىسىدىن ئىبارەت بۇ زامانىۋى سودىغا ئۇدۇل قارىماي ئەكسىچە ئۇنى بىر چەتكە قايرىپ قويدۇق . تور سودىسى يامان ئىشمىكىن دېسەك بىرەر چەكلەش بۇيرۇقىمۇ يوق. تاۋباۋدا دۇكان ئېچىپ ئالدىمىز خېلى يول تاپتۇق،كەينمىز ئۇچۇر تورىمىزدا بولسىمۇ ئۇچۇر يوللاپ سودا سېتىق قىلىۋاتىمىز. دېمەك خېلى بولدىغان ئىش ئوخشايدۇ !
بۇ تور سودىسى بىز ئۈچۈن بەك مۇھىم مەسىلە بولسىمۇ لىكىن تا ھازىرغا قەدەر 2000-يىلىنى نەزەرگە ئېلىپ ھېسابلىغاندا ئاز كەم 10 يىلدىن ئارتۇق ۋاقىت سەل قارالدى.
ئەجبەلىنەرلىك يېرى تا ھازىرغىچە ئارىمىزدا بىرەر سادا يوق.شىنجاڭ سودا تورى، ۋە باشقا سودا تورلىرى قۇرۇلغان بولسىمۇ بۇلار ماھىيەتتە بىر ئېلان سۇپسى بولۇپ ئۇچۇر بەتلەردەكلا رولىنى ئويناپ قالدى.سودا بەتلىرىمىزگە كىرىپ قارسىاق بۇيەردە بىر ئېلىم- سېتىىم بولىۋاتقان مەنزىرنى(ھالەتلەرنى) بايقىغىلى بولمايدۇ.
ئەسلىدە ئىقتسادنى يۈكسەلدۇرۇشنىڭ ئاۋانگارتىلىرى بولغان كارخانچلىىرىمىز كاللىسنى بىر سىلكىۋىتىپ بۇ ئىشقا جىددى قارىشى،مەبلەغ سېلىشى كېرەك ئىدى.لىكىن بۇ يەردە مۇنداق مەسىلە بار يەنى تەرەققى قىلماسلىقتىن قورقۇش كېسلى. كارخانچىلار ئىگلىك تىكلەش جەھەتتە تەربىيەلەنگەن بولسىمۇ تورسودىسى جەھەتتە تەربىيلەنمگەن. بۇنداق ئەھۋالدا تور سودىسنى قىلسىمۇ قىلمسىمۇ بولىدىغان ئىشەنچىسىز سودا دەپ قارايدىغان بىرتەرەپلىمە خاتا قاراش ئېغىر بولۇشى ناھايىتى تەبىئى.
نۆۋەتتە مېنىڭ كۈزىتىشىمدىن بىلىشمچە،ئۇيغۇر سودا تور بەتلەرنىڭ بولماسلىىقى ياكى بولسىمۇ تەرەققى قىلماسلىقىدا بىر قانچە مەسىلە بار.
1.،تاۋارلارنىڭ باھاسى قىممەت. بەزىلەر ئالتە توك توك مالنى تورغا چىقىرىپ قويۇپ ،تۈزۈكرەك مەھسۇلات ئۇچۇرى بىلەن تەمىنلىمەي( ئاساسەن خەتلىك قۇرۇق چۈشەندۇرۇش كۆپ)، مەھسۇلاتنىڭ بىر پارچە سۈرىتىنىلا چىقىرىپ قويغان.تاۋباۋدىكى رەسىملەرگە قارايدىغان بولساق بىر كىچىك مەھسۇلاتنى ئوڭچە ياتقۇزۇپ،سولچە ياتقۇزۇپ،ئالدى كەينى،ئىنچكە يەرلىرى،گۇمان قىلىدىغان يەرلىرى قاتارلىق ئورۇنلارنى چوڭ- چوڭ رەسمگە تارتىپ ئەسكەرتىش بېرىپ تەپسلى چۈشەندۇرگەن. بىزنىڭ بەزى چاققان تور سودىچلىرىمىز خۇددى ھەزىل قىلغاندەكلا نومۇس قىلماي تۇرۇپ تاۋباۋ تورىكى ماللارنى ئەينى رەسىمى بىلەن كۆچۇرۇپ كېلىپ ھاغىچە باھانى چاپلاپ ئۇيغۇرچە سودا بىكەتلەرگەچىقىرىپ قويغان. بۇنداق بولغاندا ئەسلىدە ئۇيغۇر تور سودىسىنى قوللاش ئۈچۈن مەھسۇلات سېتىۋالاي دېسىڭىز (ئەسلى تاۋباۋدىكى تور باھاسنى بىلىپ تۇرساقمۇ) لىكىن ھەسسلەپ قويۇلغان باھانى كۆرگەندە ئۆز مەنپەئەتىمىزنى ئويلاپ بولدى قىلىمىز.بۇنى بىرلا سۆز بىلەن ئىىپادىلسەك ___ ئاچكۆزلۈك!
2. تور سودىمىزدا سېتىش يوللىرى قالايمىقان خېرىدارنىڭ ھوقوقىنى قوغداش مۇلازىمەت لىنىيسى يوق.
بىزنىڭ تور سودا بەتلىرىمىز بەك كۆركەم بېزەلگەن بىلەن سېتىش يوللىرى قالايمىقان بولۇپ، توردا سېتىۋىلىش ئىشقا ئاشمىغان. تور سودىسدا ئەڭ مۇھىمى قانداق قىلىپ خېرىدار سېتىىۋىلىشنى خالىغان مالنى يەتكۈزۇپ بېرىش مەسلىسى. يەنە بىرى خېرىدارلارنىڭ پۇلنى سالغاندىن كېيىنكى خاتىرجەم قىلالايدىغان 24 سائەتلىك ھېچ بولمىسا 12 سائەت خىزمەت قىلدىغان مۇلازىمەت لىنسىي بولۇش كېرەكتە. ئەڭ ئاددىسى بازارداسودىلاشساقمۇ يېنىمىزغا بىر ئادەمنى گۇۋاھچى قىلىپ قويۇپ قولنى قويغۇزىمىز.
بۇ يەردىكى مەقسەت توختاملاشقان ئىككى تەرەپنىڭ سودىسغا گۇۋاھچى بولۇپ ئىككى تەرەپنى خاتىرجەم قىلىش ئۈچۈندۇر. تور سودىسنى بىر بىرىنى كۆرمەي سودىلاشقان بولغاچقا بۇ يەردە شۇ تور بىكەتكە ئىشنىپ پۇلنى تاپشۇردىغان گەپ.سېتىش بولسۇن سېتىشتىن كېينكى مۇلازىمەت بولسۇن ھەممسىگە باشقۇرالادىغان كۈچلۈك مۇلازىمەت لىنيسى بولماي تۇرۇپ ئاچقان سودا بەتلىرىمىز ھەرگىز پايدا كۆرمەيدۇ.
3. تىپىك ئالاھىدە مەھسۇلاتلارغا سەل قاراش. رايونىمىز شىنجاڭدا شۇنچە جىق ئالاھىدە مەھسۇلاتلار بار. بەزى ئېچىش خاراكتىرلىك تۈرلەر بار لىكىن تور سودا بەتلىرىمىزدا تاۋاباۋدىكى ئەرزان ماللارنى چىقىرىپ قويۇدىغان،ھە دېسلا ئىچكىر ئۆلكىلەرنىڭ ئىلىكتۇرۇن،كىيىم كېچەك قاتارلىقلارنى سېتىشقا ئۇرۇنۇش خاھىشى كۈچلۈك، بۇ يەردە بۇخىل مەھسۇلاتلارنى ساتسا ئۆتمەيدۇ دېمەكچى ئەمەس ،يەنەبەزىلەر يەرلىك ئالاھىدە مەھسۇلاتلار دېسلا ،قۇرۇق يەل يېمىش،مېۋە چېۋە قاتارلىقلار نى چىقىرىپ قويدىكەن. بۇلارنىى تاۋباۋدا ئىچكىرىدىكىلەرگە ساتساق بولىدۇ.لىكىن بۇيەردە ئۇيغۇر سودا تور بەتلىرىدە ساتساق ئۆتۈشى ناتايىن كوچىغا چىقساقلا ھەممىنى سېتىۋاتسا يەرلى خەلق يەنە سىزنىڭ توردىكى مەھسۇلاتىڭىزنى كۈن ساقلاپ سېستىۋالامدۇ؟
يەردە ئۇيغۇرلار ئۆزلىرنىڭ ئالاقىدە ئىجادىيتى بولغان يېڭى مەھسۇلاتلار،قول ھۆنەر بۇيۇملىرى بولسا سېتىلىش ئۈنۈمى بولىدۇ دەپ قارايمەن. قايسى بىر تور بېتىمىزدە، بىرەيلەن، قولدا تىككەن ئاياغ،ئات جابدۇقلىرنى قاتارلىقلارنى سودا تورىغا چىقارغان ، مانا بۇ ھەقىقى ئۇيغۇرنىڭ مەھسۇلاتى، ھەمدە بىز دېگەن يەرلىك ئالاھىدە مەھسۇلات،
4.سودا تور بەت قۇرغۇچىلار چوقۇم شىجاڭدا كۆرۇنگەن كارخانىلار بىلەن ھەمكارلىق ئورنتىشى، ئۇلارنى تور سودا بېتىگە ئالاھىدە ئەزالىققا تەكلىپ قىلىىشى،ھەمدە سېتىشقا ياردەمدە بولۇش كېرەك. تور بەتنى ئېچىپ، تەشىۋىق قىلىپ قويساقلا ئەزالار يېغىپ كەتمەيدۇ. مۇھىم كۈچلۈك ئىچكى ئاساس بولۇشى كېرەك.
5. سودا تور ئېچىش تەجرىبە كەمچىل،قىزىقىشنى ئاساس قىلغان ،ئۆز مەھسۇلاتلىرنى سېتىشنى مەقسەت قىلغان شىركەتلەر تەرىپىدىن قۇرۇلغان. سودا تور بەت قۇرغۇچىلار،تاۋباۋغا ئوخشاش جوڭگودىكى چوڭ سودا تور بېتى قۇرغۇچى شىركەتلەرنى زىيارەت قىلىپ كۆرۇشى،كۆزدىن كەچۇرۇشى،ھېچ بولمسا ئىچكىرلەپ باشقىلارنى تەتقىق قىلىشى كېرەك.بۇنىڭغا ساپارىمىز، شارائىتىمىز يەتمىسە بۇ ئىشلارنى قىلماق تەس. بىر ئاپتونوم رايوندىكى خېرىدارى بولغان ئۇيغۇرلاردىن بىرەر كشىنى تاۋباۋ شىركىتى كۆرۇشكە زىيارە قىلىشقا قوشۇلمايدۇ دېسە ئىشەنمەيمەن.دېمەكچى بولغىنمىز بىز كۆپ كۆرۇش،كۆپ ئۆگىنىش ئارقىلىق ئاندىن ھەقىقى دىيارىمىزغا ماس كېلىدىغان رايونمىز خەلقى ئۈچۈن خىزمەت قىلالايدىغان تور سودا بىكەتلىرنى قۇرالايمىز.
6. شىركەتلەر توپلىمى ،شىجاڭ ئالاقە تورى ۋە باشقا توپلانما خاراكتىرلىك تور بىكەتلەرمۇ گەرچە سودا قىلىشنى كۆزلىگەن بولسىمۇ لىكىن ماركا تەشىق سۇپسىغا ئايلنىپ قالغان،
ئىلگىرى خەنزۇچ ئېلانلارغا قاراپ ئۆزلىرنىڭ مەھسۇلاتلىرنى بولىشىغا ماختايدىغان ئېلانلاردىن بىزار بولغانتۇق مانا ھازىر بۇ خىل كېسەل شىركەتلەرگە چاپلاشقان ئۇلار سېتىش يوللىرى ئۈستىدە ئىزدەنمەي ،ئېلانغا كۈچەپ كەتكەن. بۇ دەۋىر ماختانچاقنىڭ دەۋىرى،رىياكارنىڭ دەۋرى بولۇپ كېتىۋاتىماقتا. بىرەر خشنى يۆتكەپ قويغان، بىر خالتا ئۇن،بەش كىلو ماي،ئون تۈپ كۆچەت تىككەن بولسىاقمۇ بۇلارنى تېىلۋوزورلارغا چىقىرىپ قىلمىغىنمىز قالمىدى. ئەمدى شۇ شىركەتلەر مەھسۇلات سۈپىتىگە، سېتىش يوللىرى كۆپرەك پۇل خەجلەپ ،پايدىنى ۋاكالەتچىلەرگە بېرىۋەرمەي، تور سودىسىغا بەرسە، بەرگەندىمۇ ھەر بىر شىركەت ئۆز ئالدىغا سودا بەت ياستىپ تارقاق ھالەتتىكى ئۈنۈمسىز تور سودسىدىن قول ئۈزۈپ،كۆپرەك ۋاقتىنى ئىناۋەتى يۇقىرى،ئىشەنچلىك بىر سودا تورىمىز قۇرۇلدى دەپ تۇرايلى شۇ يەردە سېتىپ چىقارسا بولاتتى.
( ۋاقىت مۇناسىۋىتى بىلەن مېنىڭ ئويلىغانلىرىمنى مۇشۇنچلىك يېزىشقا توغرا كەلدى. تەنقىد پىكىر بېرشىڭلارنى قارشى ئالىمەن.)
مەنبە: ئۆزەم
|
|