قولاي تىزىملىك
كۆرۈش: 943|ئىنكاس: 6

ئىنسانشۇناسلىق ھەققىدە

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

16

تېما

0

دوست

812

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   62.4%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  25382
يازما سانى: 26
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 42
تۆھپە : 248
توردىكى ۋاقتى: 8
سائەت
ئاخىرقى: 2014-5-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-12 19:33:14 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

ئابدۇللا خاراباتىنىڭ ئىنسانشۇناسلىق قاراشلىرى ھەققىدە

(دىلئارا ئابلىمىت)

       يۇرتىمىز تارىخىدىكى ئەڭ زۇلمەتلىك ،ئەڭ مۇستەبىت ،ئەڭ ئىستىبىدات ۋە قالايمىقان جەڭگە –جىدەلگە تولغان دەۋىر ،يەنى ئاپپاق غوجا ۋە ئۇنىڭ ئەۋلادلىرى خەلقىمىز ئۈستىدىن ھۆكۈمرانلىق يۈرگۈزۋاتقان مەزگىل بولدى . بۇنىڭ بىلەن قۇچىقى كەڭ ،سۈيى ئەلۋەك ،ئەزەلدىن تارتىپ مەدەنىيەن بۆشۈكى ۋە ئوچىقى بولۇپ جاھان مەدەنىيەت ئاسمىنىدا كۆزنى قاماشتۇردىغان يۇلتۇزلارنى مەيدانغا چىقارغان قەۋىم –ئۇيغۇرلاردىن ،ئىلىم –مەرىپەت ،بەخىت-سائادەت ،ھۆرلۈك،ئاددىيسى ھەقىقى بىر ئىنساندەك ياشاش شارائىتى قاتارلىقلار ئاستا –ئاستا يىراقلىشىشقا باشلىدى ،ئىلىم –مەرىپەت قۇياشى ئۇيغۇرلار ئاسمىنىدا نۇر چاچماس بولۇپ قالدى ،قاراڭغۇلۇق جاھاننى قاپلاپ،ھەممە يەرنى جاھالەت ئىس تۈتەكلىرى ،تەپرىقىۋازلىق ،ئۇرۇش ماجرا قاپلاپ ،تىلى بىر ،ئىمانى بىر بولغان بۇ قەۋىم «ئاق تاغلىق »ۋە «قارا تاغلىق »دەپ ئىككى تۈرگە بۆلۈنۈپ بىر –بىرى بىلەن قىيامەتلىك رەقىپلەردىن بولۇپ قېلىشتى ،بۇ مىللەتنىڭ يۈزىنى تۆۋەن قىلىدىغان نۇرغۇن ئىشلارغا يېشىل چىراغ يېقىپ بەردى .بۇ گورۇھلارنىڭ خۇراپىلىق شامىلىدا كىشىلەر كۈن بويى مازار ۋە خانىقالاردا «ئىستىقامەت »،قىلىشىدىغان  دۇنيانى تەرىك ئېتىش ئومومىيلىققا ئايلىنىپ ،رىئال دۇنيادىن يىراقلىشىشقا تىرىشىدىغان ،پەقەت روھى دۇنياسىدىلا ياشاشقا ئىنتىلىدىغان بولۇپ قالدى .لېكىن ،رېئاللىقتىن قېچىشنىڭ مۇمكىن ئەمەسلىكىنى ،ئادەم بولۇپ تۆرەلگەن ئادەم بولۇپ ياشىمىقى كېرەكلىكىنى ،ئىشلەپچىقىرىش ئەمگىكى بىلەن شۇغۇللىنىپ ،ئاللاھ ئاتا قىلغان گۈزەل ھاياتىنى قەدىرلىشى كېرەكلىكىنى ھەممە ئادەم ئۇنتۇپ قالمىغانىدى .بەزى ئەقلى دانىشلار شۇ دەۋىرنىڭ ئىستىبىداتىغا قارشى شۇنداق ئىسيان كۆتۈرگەنكى ،ئوچۇق ئاشكارا ھالدا :
ئەي ئوغۇل بول دىن پۇرۇشلۇقتىن يىراق ،
دىن پۇرۇشۇ دىل خۇرۇشلۇقتىن يامان .
دىن پۇرۇشلار ئەھلى بى تىمىز بولۇر ،
ئاقىۋەت ئو «دىن پۇرۇش »تونگوز بولۇش .

       دەپ جاكارلاپ ،ئۆزىنى دىنىي داھىي ،پەيغەمبەر ئەۋلادى،مۇسۇلمانلارنىڭ يول باشچىسى دەپ ئاتىۋالغان ،ئەمەلىيەتتە ھوقوق ۋە تەخىت ئۈچۈن جان تىككەن شەرمەندە ئاپپاق غوجا ۋە ئۇنىڭ مۇرىتلىرىنىڭ ئەپتى بەشىرىسىنى ئېچىپ تاشلىغان ،مانا بۇ دانىش دەل بىز سۆزلىمەكچى بولغان مۇھەممەت بىننى ئابدۇللا خاراباتى .
       بۇ زاتى مۇبارەك ياشىغان دەل ئاشۇ چوڭ مۇناپىق تەخىتكە چىققان ۋە ئۇنىڭ ئەۋلاتلىرى ھاكمىيەت يۈرگۈزگەن دەۋىرگە توغرا كەلگەچكە ،ئاپپاق غوجىنىڭ ماھىيىتىنى،قىلمىش-ئەتمىشلىرىنى بەش قولدەك چۈشەنگەن .
      خاراباتىيچە بولغاندا ،ئۆزىنى سوپى دەپ ئاتىغانلار ئۆزىدىن مەرىتلەرچە كېچىشى ،ئۆزلىكىنى يوقىتىشى ،نەپسى بىلەن كۈرەش قىلىشى ،ئاخىرىدا تەڭرى (ئاللاھ) بىلەن بىر گەۋدە بولۇپ كېتىشى كېرەك ئىدى .لېكىن شۇ دەۋىردە كىمنىڭ نېمە ئۈچۈن شۇنداق بولۇپ كېتىۋاتقانلىقى شائىرنى قاتتىق ئۈمۈتسىزلەندۈرگەن ۋە غەزەپلەندۈرگەن .شائىر ئۆز زامانىسىدا ئۇلارنىڭ ئۆز نەپسىگە چوغ تارتىپ پەيدا قىلىۋاتقان ئىجتىمائىي چۈشكۈنلۈكلەرنى خەلقنى ،مىللەتنى ھالاك قىلىدىغان ئاپەت دەرىجىسىگە كۆتۈرۈپ :

مەقسەدى خەلىق ئىچرە تاپماق ئىززەتى ،
  شۇل زامان پەريات ئەتكەي مىللەتى.

        دەپ سۆكىدۇ. ئۇتېخىمۇ ئىلگىرىلەپ بۇنداق نەپسانىيەتچىلىكنى ئىنسان قېلىپىدىن چىققانلىق ،ھەقىقىي ئىنسانلىق قەدىر- قىممىتىنى بىلىدىغان كىشى مۇنداق نەپسانىيەتچىلىككە قارشى كەسكىن كۈرەش قىلىشى لازىم دەپ قەتئى خىتاپ قىلىدۇ :

نەفىسىدىن بولماق خەلاس ئاسان ئەمەس ،
نەفىسىدىن بولماق خۇلاس ئىنسان ئەمەس .
نەفىسىنىڭ زىددىدە قىلغىن ئىشنى تېز ،
ئىككى ئالەم بولغايسەن  ئېزىز .
      

        دىمەك ئىنسان ئاللاھنىڭ نۇرى ئەڭ تولۇقى بىلەن مۇجەسسەملەنگەن ،ئاللاھقا ئەڭ يېقىن جانلىق دەپ قارىلىدىغان سوپىزىم مۇھتىدا ،ئادەمنىڭ ئىجتىمائى ئۇرنىنىڭ بىر تۈركۈم نەپسىنىڭ قۇلىغا ئايلىنىپ كەتكەن رىياكار سوپىلارنىڭ ئىرادىسى بىلەنلام تۆۋەنلەپ كېتىشى ،شائىرنىڭ كاللىسىدىن زادى ئۆتمىگەن .دىمىسىمۇ ئادەم بۇ دۇنيادىكى ئەڭ ئۇلۇغ نەرسە ،ئۇنىڭغا پۈتۈن دۇنيا مۇجەسسەملەنگەن .شۇنداق دېيىشكە بولىدۇكى ،ئادەم دۇنيانىڭ كىچىكلىتىلگەن شەكلى ،بۇنداق بۈيۈك مەۋجۇداتنىڭ ئۆز قىممىتىنى يوقىتىشى ھاياتلىق شەنىگە قىلىنغان چوڭ ھاقارەت بۇنداق ھاقارەتكە ئەلۋەتتە ھەر قانداق ئادەم چىداپ تۇرالمايدۇ.
       مېنىڭچە ،شائىر يۇقىرىقىدەك تۇيغۇلىرى بىلەن ئىنسان قەدىر-قىمىتى كۈندىن –كۈنگە تۆۋەنلەۋاتقان شۇ دەۋىر ئېقىمىغا قارشى تۇرۇپ ،زامانداشلىرىغا ئۆز قەدىر- قىممىتىنى كۆرسىتىپ بېرىش نىيىتىدە ئۆزىدىن بۇرۇن ئۆتكەن فارابى ،يۈسۈپ خاس ھاجىپ،نەۋائىي قاتارلىق ئۇستازلىرىنىڭ ئىنساننى ئۇلۇغلاش ئىدىيىلىرىنىڭ تۈرۈتكىسىدە ئۆز ئەسىرلىرىدە«ئىنسانشۇناسلىق »نۇرلىرىنى چاقناتقان دېيىشكە بولىدۇ.

فارابىي ،يۈسۈپ خاس ھاجىپلارنىڭ خاراباتىغا كۆرسەتكەن تەسىرلىرى
   
      خاراباتىينىڭ تەرەققىيپەرۋەر ئىجتىمائى قاراشلىرى ئەبۇ ناسىر مۇھەممەت فارابىيدىن باشلانغان ،يۈسۈپ خاس ھاجىپ ۋە نەۋائىينىڭ ئەسەرلىرىنى ئۆزىنىڭ يارقىن شېئىرىي شەكلىدە گەۋدىلەندۈرگەن بولۇپ ،ئۇئالەمشۇمۇل ئىلغار پىكىر ئېقىمى ۋە دۇنياۋى ئەدەبىياتىنىڭ داۋامى سۈپىتىدە يىراق مەنبە ۋە كۈچلۈك تەسىرگە ئىگە بولغان .
پروفېسسور ،ئالىم مۇھەممەتئىمىننىڭ فارابىي توغرىسىدىكى ئىلمىي تەتقىقاتىنىڭ نەتىجىسىگە ئاساسلىنىپ .فارابىينىڭ ئىنسان ۋە دۆلەت توغۇرسىدىكى كۆز قاراشلىرىنىڭ خارابتاتىغا بولغان تەسىرلىرىنىڭ چوڭقۇرلۇقىنى بىلگىلى بولىدۇ .
      بىرىنچى،فارابىينىڭ ئىجتىمائىي پەلسەپىلىك قاراشلىرى «ئىنسان مەركەز » لىك نەزىريىسى ئاساسىغا ،تەبىيەت قانۇنلىرى بىلەن جەمىيەت تۇرمۇشىنىڭ گارمۇنىلىك ئاساسىغا ،ئىنسان بەختى ۋە بەختىيار ئىنسانىيەت جەمىيىتى ،دۆلەت ۋە غايىۋى دۆلەت ،ئەخلاق ۋە بەخىت سائادەت قاتارلىق جەھەتلەرنى ئۆز ئىچىگە ئالغان .
      فارابىيچە  بولغاندا ،ئەخلاق پەلسەپىسى مۇستەقىل پەن بولۇپ ،ئىنساننىڭ ئۆزىنى مەنىۋى جەھەتتىن مۇكەممەللەشتۈرۈش ۋە جەمىيەتنى كامالەتكە يەتكۈزۈش شەرتى ھېساپلىناتتى ،ئۇ ئىنسان بەخىت- سائادىتىنى ھەممىنىڭ ئالىي نىشانى دەپ چۈشەنگەن .
      ئىككىنچى ،فارابىي جاھالەتلىك دۆلەتنى يىمك ئىچمەك مەسىلسىنى ھەل قىلالمىغان گاداي دۆلەتلەر ،پۇل تېپىش خاھىشىغا غەرىق بولغان ساختىپەز دۆلەتلەر ،كەيىپ ساپاغا بېرىلگەن ،چۈشكۈنلەشكەن دۆلەتلەر ،خۇشامەتچى ۋە شۆھرەتپەرەس دۆلەتلەر، خۇراپىي دۆلەتلەر پەزىلەتتىن ئاينىپ كەتكەن دۆلەتلەر قاتارلىق تۈرلەرگە ئاجىراتقان .فارابىي جاھالەتلىك دۆلەتلەرنىڭ خەلقى ھەقىقىي بەخىتنى بىلمەيدۇ،باشلىقلىرى ھەقىقى بەخىت ئۈچۈن خىزمەت قىلمايدۇ،ئۇلارنىڭ ھايات مەقسەتلىرى جىسمانىي قاۋۇللۇق ،شۆھرەت ،كەيىپ ساپا ئۆز ئېتقاتلىرىدىن خالىغانچە يۈز ئۆرۈش بولۇپ ،بۇنى بەخىت دەپ بىلىدۇ .،دەپ ئىزاھلايدۇ .فارابيى جاھالەتلىك دۆلەتلەر ئۈستىدە توختالغاندا ئەينى زامان جاھالەتلىك سىياسىي ئىجتىمائىي مۇھىتىغا تەنقىدى خاراكتىر بەرگەن ،ئۇنى ئېچىپ تاشلىغان .

ئاخىرى ئىنكاس ئارقىلىق يوللىنىدۇ
مەنبە: «شىنجاڭ ئىجتىمائىي پەنلەر مۇنبىرى»

32

تېما

2

دوست

4007

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   66.9%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  17305
يازما سانى: 170
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 72
تۆھپە : 1260
توردىكى ۋاقتى: 340
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-20
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-12 22:49:09 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قولىڭىزغا دەرت بەرمىگەي.
يۇنىل ئوپال سىلىقلاش مېيى

1

تېما

2

دوست

3557

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   51.9%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  26478
يازما سانى: 282
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 7
تۆھپە : 1076
توردىكى ۋاقتى: 284
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-12 23:05:14 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇھەممەت ئىبنى ئابدۇللا خاراباتىنىڭ گېپىما؟ماۋۇ تىمىنى تىخى ئوقۇپ باقمىدىم

2

تېما

1

دوست

1648

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   64.8%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  5862
يازما سانى: 83
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 288
تۆھپە : 305
توردىكى ۋاقتى: 267
سائەت
ئاخىرقى: 2015-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-12 23:44:25 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سىنىپىي كۆرەش تېمىسىدىكى ماقالە!

45

تېما

6

دوست

5945

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   18.9%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  8600
يازما سانى: 233
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 973
تۆھپە : 1202
توردىكى ۋاقتى: 446
سائەت
ئاخىرقى: 2015-2-25
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-13 01:37:37 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ماۋۇنى ئەمگەك دەيمىز...مۇشۇنىڭدەك نۇرغۇن ئەمگەكلەر بىزنى كۈتمەكتە.

2

تېما

0

دوست

1311

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   31.1%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  26293
يازما سانى: 80
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 9
تۆھپە : 394
توردىكى ۋاقتى: 201
سائەت
ئاخىرقى: 2014-8-8
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-13 02:29:37 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاخىرنى كۈتىمىز

16

تېما

0

دوست

812

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   62.4%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  25382
يازما سانى: 26
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 42
تۆھپە : 248
توردىكى ۋاقتى: 8
سائەت
ئاخىرقى: 2014-5-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-3-13 15:57:55 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

RE: ئىنسانشۇناسلىق ھەققىدە

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   kamran-bag تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-13 16:03  

                                     ئىنسانشۇناسلىق ھەققىدە
       تىمىنىڭ ئاخىرى:
       ئەمدى خاراباتىغا قاراپ باقايلى :خاراباتى تەپەككۈردە پەلسەپىۋى پىكىر قىلىدۇ،تۇرمۇشتا يىتىلگەن ئەخلاقى ئۆلچەم بىلەن مۇئامىلە قىلىدۇ .ئەسەرلىرىنى پەندى-نەسىھەت خاراكتىرىغا ھۇجۇتقا كەلتۈرىدۇ.
       «كوللىيات»نىڭ مەركىزى ئىدىيىسى ئادالەت ،ھەققانىيەت تىنىچلىق پەرۋەرلىك ۋە ئادەمگەرچىلىكنى تەشەببۇس قىلىش ،قاباھەتلىك ،زالىملىق ،مۇناپىقلىق مالىمانچىلىق قاتارلىق قىلمىشلارنى قارىلاش ،ئۇنىڭ ھەيۋىسىنى سۇندۇرۇشتىن ئىبارەت .شائىر ئادالەت ۋە زۇلۇم ھەققىدە توختۇلۇپ :

زۇلۇمنى كۆپ قىلسا دۆلەتتىن بوشار ،
بىئەجىر كۆپ كۈلسە غەيرەتتىن بوشار .

دەيدۇ.
       خاراباتى ئىدىيىسىنىڭ يەنى بىر ئىلغار قاراش ئادەمگەرچىلىكى ،بۇ -خاراباتىنىڭ يۈكسەك ئەخلاق ئۆلچىمى.ئۇ بۇ خىل ئۆلچەمنىڭ شەرىتلىرىنى تولىمۇ كەڭ ئوتتۇرىغا قويىدۇ،شائىرنىڭ ئادەمگەرچىلىك ئۆلچىمى پىقىردىن تارتىپ پادىشاھقىچە بولۇپ ،دائىرىسى كىشىلىك خاراكتىردىن تارتىپ ئىجتىمائىي مۇناسىۋەت ،يۇقىرى تۆۋەن ئالاقىلارنىڭ ھەممىسىگە چېتىلىدۇ .شائىر ئادەمگەرچىلىكنىڭ قىممىتىنى باھالاشقا تولىمۇ كۈچىگەن .بۇ جەھەتلەردىن فارابىينىڭ «ئىنسان مەركەز»چىلىك تەلىماتىنىڭ دەل ئكزى بولمىسىمۇ ،لېكىن فرابىينىڭ تەسىىرىنىڭ قويۇقلىقىدا گەپ يوق.
       شائىرنىڭ ئۆز دەۋىرىدە ھاكىمىيەت بېشىدا تۇرغانلارنى تەنقىت ئاستىدا ئېلىپ ،ئادىل پادىشاھ ،بەختىيار تۇرمۇش توغرىسىدا پىكىر بايان قىلىپ ،سەئىدىيە خانلىقى قۇرۇلغاندىن كېيىنكى ،بۇلۇپمۇ سەئىدخان ،ئابدۇرشىتخان دەۋىرىدىكى ئادالەتلەك بەختىيار جەمىيەتنى سېغىنىشى ۋە غايىۋى جەمىيەت توغرىسىدا پىكىر بايان قىلىشى ئۇنى بىر تەرەپتىن يۈسۈپ خاس ھاجىپقا يېقىنلاشتۇرسا ،يەنەبىر تەرەپتىن فارابىنىڭ «پەزىلەتلىك شەھەر ئەھلى توغرىسىدىكى كۆز قاراشلار» دېگەن ئەسىرىدىكى كىشىلىك ئەدەپ -ئەخلاق توغرىسىدىكى بايانلىرىغا يېقىنلاشتۇرغان.

ۋاقىتنىڭ يار بەرمەسلىكى سەۋەبىدىن نەچچىگە بۆلۈپ ئەۋەتىشكە توغرا كەلدى .
ئاخىرى داۋاملىق ئىنكاس ئارقىلىق يوللىنىدۇ.


كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )