قولاي تىزىملىك
كۆرۈش: 6565|ئىنكاس: 45

يەنە سۈكۈت قىلىپ تۇرۇشقا بولمايدۇ!

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

4

تېما

0

دوست

461

جۇغلانما

ئادەتتىكى ئەزا

ئۆسۈش   80.5%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  27875
يازما سانى: 15
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 8
تۆھپە : 146
توردىكى ۋاقتى: 29
سائەت
ئاخىرقى: 2015-2-15
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 16:29:27 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

يەنە سۈكۈت قىلىپ تۇرۇشقا بولمايدۇ!
غەيۇر
(مىكرو ئوبزور)
  



ئىلاۋە:
      بۇ مىكرو ئوبزور مېنىڭ بۇندىن 18 يىل بۇرۇن (20 نەچچە ياش ۋاقىتلىرىمدا) يازغان كىتاب ئۇقۇش تەسىراتىم بولۇپ، يېقىندا ماتىرىياللىرىم ئارىسىدىن بايقاپ قېلىپ، كەڭ تورداشلار بىلەن ئورتاق بەھىرلىنىش، مۇلاھىزە قىلىپ بېقىش ئۈچۈن تورغا يوللاپ قويدۇم. بۇنى بىرى، 20 نەچچە ياشلىق ھىسسىياتى ئۇرغۇپ تۇغان بىر ياشنىڭ جۆيلىمىسى، يەنە بىرى، ئۆتكەن ئەسىرنىڭ 90-يىللىرىدىكى ئۇيغۇر ئىجتىمائىي ھاياتىنىڭ مەھسۇلى دەپ بىلەرسىلەر.
      شۇنداق،بىز كۆپسانلىق ئەقەللىي ئىنسانىي ئەخلاق ۋە مىللى ئەنئەنە چۈشەنچىسىگە ئىگە كىتابخانىلار ھازىرغىچە سۈكۈت قىلىپ كەلدۇق، پۈتكۈل ئۇيغۇر مىللى مەدەنىيىتىمىزنى، ئەخلاق ئەنئەنىلىرىمىزنى، جۈملىدىن ،ئۇيغۇر ئەدەبىياتىمىزنى قوغدىغۇچى ۋە ئۇنىڭ تەرەققىي قىلىشى، يۈكسىلىشى ئۈچۈن توغرا يول كۆرسىتىپ بەرگۈچى، يېتەكچىلىك رول ئوينىغۇچى ئىقتىدارلىق قەلەمكەشلىرىمىزدىن، ئەدەبىي ئوبزورچى ۋە ئەدەبىيات نەزىرىيىچىلىرىمىزدىن  ئۈمىد كۈتۈپ كەلدۇق. لېكىن، تا ھازىرغىچە ئۇلاردىن بۇ توغرىدا ھېچقانداق سادا چىقمىدى. ئەمما بىز يەنە سۈكۈت قىلىپ، ئۈمىد كۆزىمىزنى ئەشۇ قەلەمكەشلىرىمىزگىلا تىكىپ، ئىنكاس ساز يۈرىۋېرىدىغان بولساق، گەرچە زۇۋۇلىمىز قەلەمكەش-ئەدەبىياتچى بولۇپ ئۈزۈلمىگەن بولسىمۇ، بىزگە ئەقىل ۋە ۋىىژدان بەرگەن خۇدا ئالدىدا، بىزگە ھەقىقىي ئىنسانلىق يولىنى تونۇتقان، پۈتكۈل ئىنسانىيەت جەمئىيىتىدە ئۆزگىچە ئۇزلىقى بىلەن باشقىلاردىن پەرقلىنىپ تۇرىدىغان گۈزەل مەدەنىيىتىمىزنى، ئەخلاق-ئەنئەنىلىرىمىزنى ۋۇجۇتقا كەلتۈرگەن بۈيۈك ئەجدادلىرىمىز ئالدىدا، شۇنداقلا مىللىتىمىزنىڭ، جۈملىدىن مەدەنىيىتىمىزنىڭ، ئەخلاق مىزانلىرىمىزنىڭ ۋارىسلىرى، يۈكسەلدۈرگۈچىلىرى بولغان ئۈمىدلىك، غايىلىك ئەۋلادلىرىمىز ئالدىدا قارا يۈز بولۇپ كېتىمىز!
         دەرۋەقە، يازغۇچى ئابدۇللا ساۋۇتنىڭ «ماڭا ئىجازەت بېرىڭلا» ناملىق كىچىككىنە كىتابچىسى توغرىسىدا ئەدەبىيات ساھەسىدە شۇنداق زور غۇلغۇلا، دە-تالاشلار بولۇپ ئۆتتى. بىرلىرى ئۇنىڭدىكى مەزمۇنلار «ئىنسان ماھىيىتىنىڭ ھەقىقىي تۈردە ئاشكارىلىنىشى»، «ھەقىقىي مۇھەببەتنىڭ كۈر قۇدرىتىنىڭ نامايەندىسى» دېسە، بىرلىرى ئۇنىڭدىكى مەزمۇنلار «بىز ئۇيغۇرلارنىڭ ئەخلاق-ئەنئەنىلىرىمىزگە يات ئىشلار»، «بۇ پەقەت پارىژنىڭ ئەيشى-ئىشرەتلىك كوچا تۇرمۇشىنى كۆچۈرۈپ كەلگەنلىك» دەپ، ھەر خىل-ھەر رەڭدە باھالارنى بېرىشتى. شۇنداقتىمۇ ئۇلار ئۇ كىتابچىدىكى مەزمۇنلارنى مەيلى بىزنىڭ جەمئىيىتىمىزدە بولسۇن ياكى پارىژ جەمئىيىتىدە بولسۇن، ئىشقىلىپ مۇشۇ ئىنسانىيەت جەمئىيىتىدە مەۋجۇت ئىكەنلىكىنى ئېتىراپ قىلماي قالمىدى.
         لېكىن، شۇنداق سەزگۈر، شۇنداق ئۆتكۈر پىكىرلىك قەلەمكەشلىرىمىز بىز ئۇيغۇرلارنىڭ ئەخلاق-ئەنئەنىلىرىمىزگە تۈپتىن يات بولۇپلا قالماستىن، بەلكى پۇتكۈل ئىنسانىيەتكە ئورتاق بولغان ئەقەللىي ئىنسانىي ئەخلاق ۋە مۇھەببەت قارىشىغىمۇ ئۇيغۇن كەلمەيدىغان مەزمۇنلار ئىلگىرى سۈرۈلگەن، يازغۇچى ئابدۇراخمان قاھارنىڭ «ھايات سىرى» ناملىق رومانى توغرىسىدا تا ھازىرغىچە بىرەر ئېغىز لىللا گەپ قىلىپ باققىنى يوق!ئويلاپ بېقىڭلار!  روماندىكى ئاۋۇدۇنباينىڭ ئۆز پۇشتى-پاناھىدىن بولغان ئوغلى ـــ كامالىدىن بايۋەچچىنىڭ، ئەشۇ ئۆز دادىسىنىڭ ھالال ئايالى بولغان گۈلچىھرە خېنىم بىلەن مۇھەببەتلىشىشى، گۈلچىھرە خېنىمنىڭمۇ پۈتۈن مەيلى- ئىختىيارىنى ئەشۇ ئۆز ئېرى ئاۋۇدۇنباينىڭ ئوغلى كامالىدىن بايۋەچچىگە تاپشۇرىشى ۋە ھەر خىل غەيرىي مۇناسىۋەتلەردە بولىشى، بۇ روماندا ئارقا كۆرۈنۈش قىلىنغان 40-يىللاردىكى ئۇيغۇر جەمئىيىتىگە، شۇ ۋاقىتتىكى ئۇيغۇرلارنىڭ تۇرمۇش قارىشى، مۇھەببەت قارىشى ۋە ئەخلاق-ئەنئەنە قارىشىغىلا ئەمەس، بەلكى ھازىرقى ئاڭ-ئەنئەنە كۆز قارىشى تەرەققىي قىلغان جەمئىيىتىمىز كىشىلىرىنىڭ ئىددىيىسىگىمۇ سىغارمۇ! كېسىپ ئېيتىشقا بولىدۇكى، ئانا بىلەن بالىنىڭ مۇھەببەتلىشىشى ۋە باشقا غەيرىي مۇناسىۋەتلەردە بولىشىدەك  بۇنداق چاكىنا، پەسكەش مۇھەببەت ۋە تۇرمۇش شەكلىنى ھازىرقى مۇشۇ جەمئىيىتىمىزدىلا ئەمەس، بەلكى ئەشۇ ئەيشى-ئىشرەتلىك پارىژ كوچىلىرىدىنمۇ تېپىش مۇمكىن ئەمەس.
         ماقۇل، مىڭ يىللار مابەينىدە بىزنىڭ ئىددىيىمىزگە، ئېڭىمىزغا، كۆز قارىشىمىزغا ھۆكۈمرانلىق قىلىپ كېلىۋاتقان ئىسلام دىنى ئەقىدە-ئەھكانلىرىنى ئېغىزغا ئالماي تۇرۇپ، ئاپتۇرنىڭ ئىددىيىسى بويىچە ئۇ مەزمۇنلارنى فىئۇداللىق كونا مۇھەببەت قارىشى ۋە ئەخلاق قارىشىغا جەڭ ئېلان قىلغانلىق دەيلى. لېكىن ئىنچىكىلىك بىلەن مەزكۇر كىتابنى تەپسىلى كۆرۈپ چىقىدىغان بولساق، ئۇنىڭدا تەسۋىرلەنگەن گۈلچىھرە خېنىم بىلەن كامالىدىن بايۋەچچىنىڭ مۇناسىۋەت تەپسىلاتىدا، ھەقىقىي ۋە چىن مۇھەببەت تەسۋىرى ئىنتايىن كەم ئۇچرايدۇ، ياكى يوق دېيەرلىك. مۇنداقچە قىلىپ ئېيىتقاندا، ئۇلار ئوتتۇرىسىدىكى مۇھەببەت (ئەگەر مۇھەببەت دېيىلسە) ـــ شەخسىيەتچىلىك، شەھۋەتپەرەسلىك ۋە نوقۇل چىراي قوغلىشىش مەقسەت قىلىنغان بىئەخلاق، ناچار، مىشچانلارچە مۇھەببەتتىن ئىبارەت.
        ئاپتۇرنىڭ مانا موشۇنداق مۇھەببەت قارىشى، ئانا بىلەن بالىنىڭ مۇھەببەتلىشىشىدەك ئەشۇنداق چاكىنا، پەسكەش مۇھەببەت شەكلى ئارقىلىق فىئۇداللىق جەمئىيەتتىكى كونا ئەخلاق قارىشى ۋە مۇھەببەت ئەركىنسىزلىكىگە  قارشى چىقىشى تولىمۇ بىمەنىلىكتۇر. نەدىمۇ ئۇنداق ئىش بولسۇن. بۇنى ئەدەبىياتىمىزدىكى بىر چېكىنىش. گۈزەل ۋە يۈكسەك ئەخلاق-ئەنئەنىمىزلىرىنى كۆزگە ئىلمىغانلىق ياكى دەپسەندە قىلغانلىق دېمەي ئامال يوق.
يەنە بىر جەھەتتىن ئېلىپ ئېيىتقاندا، تارىخ تەرىپىدىن ئاللىبۇرۇن سۈپۈرۈپ تاشلانغان، ئادەملەرنىڭ قان قېرىنداش ئايرىماي جىنسىي مۇناسىۋەت ئۆتكۈزىشىدەك، ئۇنداق قالايمىقان جىنسىي تۇرمۇش شەكلىنى، ھازىرقى زامانغا سۆرەپ چىقىش ۋە ئۇنى فىئۇداللىق كونا ئەخلاق ئىسكەنجىسىدىكى مۇھەببەت ئەركىنسىزلىكىگە جەڭ ئېلان قىلغانلىق، دەپ جار سېلىش، ئەمەلىيەتتە ھەقىقىي مۇھەببەتنىڭ ئورنىنى، قىممىتىنى، گۈزەللىكىنى، ئۇزلىقىنى پۈچەكلەشتۈرىۋەتكەنلىك، پەسلەشتۈرىۋەتكەنلىك ! شۇنداقلا، ئەڭ ئەقەللىي ئىنسانىي ئەخلاق ئۆلچىمىگىمۇ ئۇيغۇن كەلمىگەنلىكنىڭ روشەن ئىپادىسىدۇر. بەلكىم ئۇلارنى بىر-بىرىگە ئۆگەي بولغاندىكىن دەپ ئاقلايدىغانلار چىقىشى مۇمكىن. ئۇنداقلارغا شۇنى ئېيتىپ قويۇش كېرەككى ـــ ئۇلار بىر-بىرىگە ئۆگەي بولسىمۇ، بەرىبىر بىرى ـــ ئۆز دادىسىنىڭ ئەر-خوتۇنلۇق مۇناسىۋەتتە بولۇپ كېلىۋاتقان ھالال ئايالى. يەنە بىرى ـــ ئۆز ھالال ئېرىنىڭ پۇشتى-پاناھىدىن بولغان ئوغۇل-دە.
         مەن ئەدەبىي تەنقىدچى ياكى ئەدەبىيات نەزىرىيىچىسى ئەمەس، بەلكى ئىنتايىن ئادەتتىكى ئاددىي بىر كىتابخان. شۇڭا بۇ كىتابنى ئوقۇشتىن ئالغان تەسىراتىمنى تۈزلا بايان قىلدىم. ئەلۋەتتە، بۇ ئەسەرنى نەزەرىيىۋىي ۋە بەدئىيلىك جەھەتتىن شەرھىلەش، مۇھاكىمە قىلىش، باھا بېرىش ھەر قايسى قەلەمكەشلەرنىڭ، ئەدەبىياتشۇناسلارنىڭ ئىشى.

1996-يىلى 8-ماي   مارالبېشى.

ئۇ ئۇخلىمايدۇ ھەم ئۇخلاتمايدۇ

3

تېما

0

دوست

2268

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   8.93%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  19483
يازما سانى: 113
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 9
تۆھپە : 702
توردىكى ۋاقتى: 96
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 17:41:09 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كۇمۇلۇپ قالغان ئالتۇن كانكەنسىز.. قەلىمىڭىز توختاپ قالمىسۇن ....
يۇنىل ئوپال سىلىقلاش مېيى

0

تېما

0

دوست

1577

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   57.7%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  26873
يازما سانى: 161
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 472
توردىكى ۋاقتى: 50
سائەت
ئاخىرقى: 2014-11-5
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 17:52:38 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
گەرچە يازمىڭىزغا  20 يىلغا يىقىن بولۇپ قالغان بولسىمۇ ھازىرغىچە جۇلاسىنى يوقاتمىغاندەك ھېس قىلدىم يازمىللىرڭىز ئۇزۇلۇپ قالمىغاي

0

تېما

2

دوست

4146

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   71.53%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  17988
يازما سانى: 259
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 13
تۆھپە : 1278
توردىكى ۋاقتى: 503
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 18:23:00 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇشۇ دۇنيادىكى ئەڭ قۇرۇق گەپ قىلدىغان ئادەملەر ئەدەبىياتچىمىكى دەيمەن ، ، ،

0

تېما

8

دوست

5451

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   9.02%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  10179
يازما سانى: 338
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 544
تۆھپە : 1321
توردىكى ۋاقتى: 306
سائەت
ئاخىرقى: 2014-11-11
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 18:33:26 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يازمىڭىزغا ئاپىرىن!
مەنمۇ ئەشۇ كۈنلەردە قەلەم تۇلپىرىم تازا تىپچەكلەپ تۇرغان ۋاقىتلار بولۇپ، يېزىقچىلىقتىن ئىبارەت بۇ ئۆركەشلەپ تۇرغان پايانسىز دېڭىزغا شۇڭغۇش ئۈچۈن قەددىمنى رۇسلاپ تەييارلىق قىلىۋاتقان ۋاقىتلىرىم ئىدى. مەزكۇر يازمىڭىزدىن شۇ دەۋرىمنى ئەسلىگەندەك، ئەشۇ زامانلاردا يازغان كۈندىلىك خاتىرىلىرىم ھەم مەلۇم يازمىلىرىمنىڭ سايىسىنى كۆرگەندەك بولدۇم.
خاتىرىلەپ قويغان يازمىلىرىڭىز بولسا يەنە داۋاملىق سۇنغايسىز.

2

تېما

69

دوست

6671

جۇغلانما

تۆھپىكار ئەزا

ئۆسۈش   33.42%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  24182
يازما سانى: 610
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 9
تۆھپە : 2004
توردىكى ۋاقتى: 437
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-24
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 18:59:34 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يىرتىلدى كالىندانىڭ شۇنچە كۆپ بىتى،ۋەلىكىن ئارمانلار يەنە شۇ پىتى.
                                                                                ۋىلى زىرەككەك

9

تېما

3

دوست

2229

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   7.63%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  19310
يازما سانى: 108
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 23
تۆھپە : 686
توردىكى ۋاقتى: 190
سائەت
ئاخىرقى: 2015-4-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 19:20:56 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇ يىللىرى، فېئودال ئىدىيەگە قارشى تۇرۇش مودا بولۇپ كەتكەن نۇرغۇن قەلەمكەشلەرمۇشۇنداق بىمەنە نەرسىلەر نى كۆپ يازغان ، ھەتتا ئەخەت تۇردى ئەپەندىممۇ، يىراقتا قالغان مۇھەببەت ناملىق رومانىنى يېزىپ ئاڭسىز ھالدا بۇ  بىمەنە مودا ئېقىمىغا ماسلاشقان

1

تېما

7

دوست

4332

جۇغلانما

سۆزى چەكلەنگەن ئەزا

ئۆسۈش   100%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  22857
يازما سانى: 531
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2
تۆھپە : 1266
توردىكى ۋاقتى: 216
سائەت
ئاخىرقى: 2014-10-15
يوللىغان ۋاقتى 2014-4-20 19:27:59 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ROCK يوللىغان ۋاقتى  2014-4-20 18:23
مۇشۇ دۇنيادىكى ئەڭ قۇرۇق گەپ قىلدىغان ئادەملەر ئەدەبى ...

ئىنتايىن چولتا پىكىر.نادانلارچە قاراش.
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )