- تىزىملاتقان
- 2011-12-6
- ئاخىرقى قېتىم
- 2015-4-9
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 1121
- نادىر
- 0
- يازما
- 51
ئۆسۈش
12.1%
|
ئەشۇ قىزنىڭ چۇڭ ئاپىسى بىلىم ساپاسى تۈۋەن، ئىدىيىسى قالاق خۇتۇن ئىكەن، غۇلجىلىقنىڭ بىر نىمىسى نىمىكەن؟قەشقەر، خۇتەنلىكنىڭ بىر نىمىسى نىمىكەن؟قۇمۇلۇقنىڭ بىر نىمىسى خەنزۇ، ئۇنداقتا غۇلجىلىقنىڭ بىر نىمىسى ئۇرۇسمىكەن؟بەزى غۇلجىلىقلارغا قارايدىغان بۇلساق چاچلىرى ساپسېرىق، كۈزلىرى كۈپكۈك، ئەمدى بۇنۇڭغا نىمە دەيمىز، ئەينى ۋاقىتتا غۇلجىنى ئۇرۇسلار 10 يىل بىسۋالغان، بىز پالانى يەرلىكلەر ئانداق، پالانىي يەرلىكلەر مۇنداق دەيدىغان يۇرتۋازلىقىنىڭ ئۇرۇقىنى چاچساق بۇلمايدۇ.دۇنيادا ھىچقانداق ساپ ئېرىق مەۋجۇت ئەمەس. مەن بۇيەردە يۇرتۋازلىق قىلماقچى ئەمەس،لىكىن مۇشۇ مەسلىگە نىسپەتەن ئۈز قارشىمنى ئۇتۇرغا قۇيۇشنى لايىق كۈردىم.ئۇيغۇرلا كىىلىپ چىقىش جەريانىدا قەدىمكى ئۇيغۇرلار، ئۇغۇزلار، ھۇنلار تۈركلەر، سۇغدى، ساك ،تۇخار قاتارلىق شىرقى ئىران قەبىلىلىرى ۋە ئۇيغۇرلاشقان چاغاتاي مۇڭغۇلىرىدىن ھازىقى ئۇيغۇرلار شەكىللەنگەن. ئۇيغۇرلاشقان مۇڭغۇللار بارچە ئۇيغۇر يۇرتلىدىدا ئۇيغۇرلارغا ئازدۇر - كۈپتۈر قۇشۇلۇپ كەتكەن. شۇڭا ھازىرقى ئۇيغۇرلار مۇڭغۇل ئېرقى ئارلاشقان ياۋرۇپا ئېرقىنىڭ ھىندى- پامىر، كاۋكاز تىپىغا كىرىدۇ، شۇڭا ھازىرقى ئۇيغۇرلارغا قارايدىغان بۇلساق ياۋرۇپا ئېرقىنىڭ ھەممە تىپلىرىنى تاپقىلى بۇلىدۇ، شۇنداقلا كۇرىيەلىكلەرگە ، مۇڭغوللارغا ئۇخشايدىغان ئۇيغۇرلارنىمۇ تاپقىلى بۇلىدۇ، ئەمما ئۇيغۇرلارنىڭ كىلىپ چىقىش جەريانىدا خەنزۇلارنىڭ ئۇيغۇرلارنىىڭ تەركىبىگە كىرگەنلىك ھەقىدە چەتئەللەرنىڭ ۋەياكى مەملىكىتىمىزنىڭ تارخىي كىتاپلىرىداھىچقانداق مەلۇمات يۇق، بەلىك مۇڭغۇللارنىڭ ئۇيغۇرلارنىڭ تەركىبىگەكىرگەنلىك ھەقىدە مەلۇمات بار، قۇمۇلۇقلارنىڭ بىر نىمىسى خەنزۇ دىگەنلەر ئەسلىدە ئۈزى ھەقىقىي ئۇيغۇر ئەمەس، ئۇيغۇرنىڭ ئارىسىغا يۇشرۇن كىرۋالغان ساختا ئۇيغۇر ھىداپلىنىدۇ. مۇڭغۇلچە ئىلىمنىتلار ئىپادىلىندىغان ئۇيغۇرلارنى قۇمۇلدىن ئۇچرىتىپلا قالماستىن بەلىكى ئىلىدىمۇ ئۇچىتىمىز، تارخىي كىتاپلاردا ئىلىدا تۇغلۇق تۈمۈرخان باشلىق نەچەمىڭ مۇڭغۇل ئۇيغۇرلاشقان دىگەن مەلۇمات بار، قەشقەردىن، دۇلاندىن، خۇتەندىن... ئۇچرىتىمىز، جەنۇبىي شىنجاڭدا ھازىرمۇ مۇغۇللار دەيدىغان ئۇيغۇرلار بار ،ئۇلار دەل مۇڭغۇللاشقان ئۇيغۇرلاردۇ، دەمەك ئۇيغۇرلاشقان چاغاتاي مۇڭغۇلىرىنى بارچە ئۇيغۇر يۇرتلىرىدىن تاپقىلى بۇلىدۇ. ناخشىچى مۈمىنجانغا ، ئابدۇللاغا قاراپ بىقىڭ، داڭلىق رەسسام غازى ئەمەتكە قاراپ بېقىڭ ئۇلاردىمۇ مۇڭغۇلچە ئىلىمنىتلارنى تاپقىلى بۇلىدۇ، ئۇلار دەل قەشقەردىن، مارالبىشىدىن. تۇرپان، قۇمۇلدىن،، لۇپنۇردىن ئەلمىساقتىن بۇيان دىۋانە چىقمايدۇ چۇنكى بۇيەردىكىلەر بەش ئەزايى ساق تۇرۇقلۇق دىۋانىلىق قىلىشنى نۇمۇس دەپ بىلدىغان، يۇزى چۈشۈپ كىتىدىغان ئىش دەپ قاردىغان گۈزەل ئۇدۇم ساقلانغاچقا دىۋانىلەر مەۋجۇت ئەمەس، بۇ دىۋانىلەر تارىختا ئىراندىن ئانا دىييارىمىزغا كىلىپ ھازىرغىچە دىۋانىلىقىنى كەسىپ قىلغان ئۇيغۇرنىڭ يۈزنى تۈكۋاتقان ئابداللاردۇر .بىزمۇ مۇشۇنى تۇتپ تۇرپ جەنۇپتىكى ئۇيغۇرلارنى ئۇلار ئۇيغۇر ئەمەس ئۇلارنىڭ بىر نىمىسى ئىراندىن كەلگەن دىۋانىلەردۇر دەپ قارىساق بۇ تۇغرا بۇلمىغان ھۈكۈمدۈر، ئەينى ۋاقىتتا كەشمىرلىكلەر، ھىندىلار، ئافغانلارجەنۇپتىكى ئۇيغۇرلار بىلەن تۇي قلغانلىق تۇغۇرلۇقمۇ مەلۇمات بار.ىچكىرى ئۈلىكىلەردە ئۇيغۇرنىڭ يۈزىنى تۈكۋاتقان، ئۈز مىلىتىنىڭ بالىلىرىنى، قىزلىرىنى ئالداپ سىتۋاتقان ئۇيغۇرلارنى تۇرپان، قۇمۇلدىن ئۇچراتمايمىز يەنىلا جەنۇپتىن ئۇچرىتىمىز، بىز مۇشۇنى تۇتۇپ تۇرپ جەنۇپتىكى ئۇيغۇرلارنىڭ ھەمىسىنى بىر تاياختا ھەيدىسەك يەنىلا تۇغرا بۇلمايدۇ، شۇڭا بىز مەسلىلەر گە پالانىي يەرلىكلەرنىڭ بىرنىمىسى ئانداق دەپ نادانلارچە چۈشەنچىدە بۇلساق قەتئىي بۇلمايدۇ. |
|