ئاپتورى: سۆيگۈم
تور تېخنىكسىنىڭ يارىمىدە نۇرغۇنلىغان تور بەتلەر ئارقا-ئارقىدىن قۇرۇلدى. ئادەتتە تور بەتلەر خاراكىتىر جەھەتتىن بىر قانچە خىلغا بۆلىندۇ. مۇنبەر بولسا بۇنىڭ ئىچىدىكى مەلۇم ئالاھىدە تۇر بولۇپ ھېسابلىندۇ. ئۇنداقتا ئىنكاس مەدەنىيتى دېگەن يەنە قانداق گەپ؟
كىشلەرگە تولىمۇ يېڭياچە ئاڭلىندىغان بۇ ئۆزگىچە مەدەنىيەت قارىشىنى شەرھىلەشتىن بۇرۇن ئاۋۋال "ئىنكاس "دېگەن ئۇقۇمنى تىلغا ئېلىش كېرەك بولىدۇ. ئىنكاس__مەلۇم يىڭى شەيئىى ياكى مەلۇم ھادىسە تۇپەيلى پەيدا بولغان نەتىجىگە نېسبەتەن كىشلەرنىڭ چوڭ مىڭسىدە ئەكس ئەتكەن ئاڭ ،پىكىردىن ئىبارەت. ئادەتتە ئىنكاس قىلىش،پىكىر قىلىش دېگەندەك سۆزلەر كۈندىلىك تۇرمۇشىمىزدا دائىم ئۇچرايدۇ.
توربەتلەرنىڭ ئۆزىلا بىرخىل مەدەنىيەت تۈسىدە بارلىققا كەلگەن. ئىنكاس مەدەنىيتى دەل تېما بارلىققا كەلگەن يەنى تور بەتلەردە تېما كۆرۇلگەن چاغدىن تارتىپلا بارلىققا كەلگەن. شۇڭا ئۇنىڭ مۇنبەت تۇپرىقى تېما دەپ ئېيتساق خاتالاشقان بولمايمىز. ھەر قايسىمىز ئوتتۇرغا قويىۋاتقان ئىنكاسلار ئەمەلىيەتتە ئۆزىمىز تەۋە بولىۋاتقان مەدەنىيەت تىپنىڭ سىمۇۋۇلىدۇر. شۇڭا نۇقتىنەزەر قانداق بولشىدىن قەتئىنەزەر بىزنىڭ ئارىمىزدا سۇلىھىچىلىك مەۋجۇت بولمايدۇ. نېمشقا بەزى نېمىلار <نادىر>تىما قىززىق تېما بولۇپ قالىدۇ. شۇبىھسىزكى ئۇنىڭغا قارىمۇ قارىشلىق ئىچىدە داۋاملىشىدىغان بىرخىل يۇشۇرۇن ئاڭ مەۋجۇت. ئىنكاس مەدەنىيتى كىشلەر ئۆزلىرى تەۋە بولغان مەدەنىيەتنىڭ ئۆزى ئەمەس بەلكى ئۇ كىشلەرنىڭ قوبۇل قىلشدىن ئۆتكەندىن كېينكى ئادەم مىڭىسىدە يۇغۇرلانغان يەنە بىر خىل ھاسىلانما تىپتىىكى مەدەنىيەت ھادسىسى.
ئەمسە مۇنبەرلەردىكى ئىنكاس مەدەنىيىتىنىڭ ئوخشىماسلىقى ۋە ئوخشاش مەدەنىيەت تىپىدىكى كىشلەرنىڭ ئىنكاسلىرىدىكى ئوخشىماسلىق ھەتتا قارمۇ- قارىشلىقىنى قانداق چۇشۇندۇرۇش كېرەك؟
ئىنسانلارنىڭ كۆپ قېتىملىق مەدەنىيەت يېڭلىنشىى ھەرگىزمۇ ھازىرقىدەك تور ئالدىدا ئولتۇرۇپلا كۇنۇپكا تاختىسى بىلەن ھەرىپلەرنى ئۆزگەرتىۋالغاندەك ئۇنداق ئاسان مەيدانغا كەلگەن ئەمەس. بەلكى نۇرغۇن تارىخى تەرەققىيات جەريانىنى باشتىن كەچۇرگەن. . لىكىن ئىنكاس مەدەنىيتى ئۆزىنىڭ چەت چىگراسىنى ئېنىق ئايرىمىغان ناۋادا بىر كىشىنىڭ ئىنكاسى ئۇنىڭ ئېتىقادى ئەقىلىنىڭ كۈچىدىن پەيدا بولسا ئۇنداقتا شۇبىھسىزىكى ئۇنداق كىشلەرنىڭ ئىنكاسلىرى ھېلىدىن ھېلى ئۆزگىرىپ تۇرمايدۇ. چۈنكى ئەقىلىنىڭ كۈچى ئىتقادقا تەسىر يەتكۇزۇش ۋە ئۇنىڭ ئۆزگىرىش جەريانى ناھايىتى تېرەن پىكىرنى قايتا ئويلىنشنى تەلەپ قىلىدۇ. شۇڭا ئېتقادنىڭ مۇقىم بولماسلىقى ياكى سۇسلاپ كېتىشى كىشلەردە ئوخشاشغان ۋاقتتا ئوخشمىغان ئىككى خىل ئىنكاسنى پەيدا قىلىدۇ.
مەسىلەن بىز ئەمەتنىڭ مەلۇم ھەرىكىتنى كۆرۇپ ئەمەس ئەكسىچە تور بەتتىكى ئەمەتكە ئالاقىدار مەلۇم تېمنى كۆرۇپ ئەمەت ياخشى بالا. دەپ ئىنكاس يازدۇق دەيلى،لىكىن ئارقىدىن ئەمەت ھەققىدە يەنە بىر ناچار ئۇچۇرمەيدانغا كەلسە شۇبھسىزىكى ئالدىنقى ئىنكاسنى ئۆزگەرتىش ناھايىتى ئاسان يەنى قايتا كۆزنەك ئېچىپ " ھۇ ئەبلەخ "دەپ يازدۇق. نېمقشا ئەمەت ھەققىدە ئىنكاس يېزشتىن ۋاز كېچىپ ئاق قالدۇرمايمىز .چۈنكى بىزنىڭ ئادەتلەنگەن تەپەككۇرىمىز
ھەقىقەتتىن بەكرەك ساختا كۆرۇنۇشكە ئادەتلەنگەن. شۇڭا ئاتالمىش سېھرىگەرلەر نەق مەيداندا سزگە ئويۇن قۇيۇپ بەرگەندىمۇ بارلىق جەريانلارنىڭ راسىت دەپ بىلمىز. ئەمەلىيەتتە سېھرىگەرنىڭ ئۆزى بۇنىڭ كۆز بوياش ئىكەنلىكىنى ئېنىق بىلىدۇ. شەيتاننىڭ ئىنسانلارنى ئازدۇرۇش ئىقتىدارنىمۇ شۇنىڭغا تەققاسلاش مۇمكىن.
قانداق بولۇشىدىن قەتئىنەزەر ئىنكاسنى ئۆزىمىزگىلا تەۋە نەرسە دەپ كەتكىلى بولمايدۇ. ئۇنىڭ مەيلى چاقچاق يۇسۇندا پەيدا بولۇشىدىن قەتئىنەزەر ئۇ ھامان بىر خىل مەدەنىيەتنىڭ مەھسۇلى ھېسابلاندى. سەپ تۇزۇپ كەتكەن ئىنكاسلارنى كۆرگىنڭىزدە ۋە ئۆزىڭىزمۇ قىززىپ كېتىپ ئىنكاس يازماقچى بولغان چېغىڭىزدا ئۇنىڭدىكى مەدەنىيەت ئارقا كۆرنىشنى سوغۇققانلىق بىلەن ئويلانغان چىغىڭىزدا ئاندىن نېمشقا بىزنىڭ ھېرىپ قالماي مۇنازىرە قىلدىغانلىقىمىزنى بىلەلەيسز.
[ سۆيگۇمتەرىپىدىن2011-04-14 22:11قايتا تەھرىرلەندى ]