مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 6716|ئىنكاس: 19

قۇربان ھېيتقا يۇشۇرۇنغان ھايات ھېكمىتى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 98321
يازما سانى: 80
نادىر تېمىسى: 2
مۇنبەر پۇلى : 3776
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 200 سائەت
تىزىم: 2013-9-29
ئاخىرقى: 2015-3-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 03:00:32 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

قۇربان ھېيتقا يۇشۇرۇنغان ھايات ھېكمىتى


(مىسرانىم مۇكاپاتلىق ئەسەرلەر پائالىيىتىگە)




ئاپتۇرى:تۇرسۇنجان سۇلايمان (شەررارى)



         ئىنسانغا ھەدىيەقىلىنغان نىئمەتلەر ئىچىدىكى ئەڭ بۈيۈك ، مەنا بەخش نىئمەت - - -تەپەككۇرغا زاكات كەلسە ئىدى ، ئۇنىڭ زاكىتى ئۆمۈر ئوقۇشخانىسىدا تەلقىن ۋە تەپەككۇردا بولۇپ ھايات ھېكمەتلىرىنى بايقاش بولىشى ئېھتىمال . لىكىن مىڭ ئەپسۇسلار بولسۇنكى ، " ئەھلى چەۋەندازلار ئات يېمى غېمىدىلا بولۇپ چەۋەندازلىق كامالىتىنى ئۇنتىغاچقا "تالاي ھېكمەت دۇردانىللىرى نەزەرلەردىن ساقىت قىلىنىپ ئىككى كۆزگە " ئات يېمىدىن " باشقا ھىچ نەرسە كۆرۈلمىدى . بۇ خۇددى پۈتۈن دۇنيانى كۆرۈش قۇدىرىتىگە ئىگە ئىككى كۆزنىڭ ئالدىغا ئىككى تەڭگىنى قويۇپ قويسا ، شۇ ئىككى تەڭگىدىن باشقا ھىچ نەرسىنى كۆرەلمىگەن كۆزنىڭ مىسالىدۇر . شۇڭلاشقا بىزدە <مەن سەھەردە ھەقىقەتنى بىلىۋىلىپ ، كەچتە ئۆلۈپ كېتىشكە رازىمەن > دىگەن سۆزنى قىلغان كۇڭفۇزىدىكى ھېكمەتكە تەلپۈنىدىغان قەلبمۇ ، مۇھەممەد سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسسەللەمنىڭ < ھېكمەت مۆئمىن كىشىنىڭ يۈتتۈرۈپ قويغان گۆھىرى ، ئۇنى نەدىن تېپىۋالسا شۇ يەردىن تېپىۋالسۇن > دىگەن بۈيۈك كۆرسەتمىسىدە ئەسكەرتىلگەندەك ھېكمەت تەقەززالىقىمۇ كەمدىن كەم بولدى . ھالبۇكى ، ھايات دېڭىزىغا تەپەككۇر غەۋۋاسى شۇڭغۇپ كىرىپ ھېكمەت مەرۋايىتلىرىنى پارلىتالىغاندىلا ئۆمۈر زەگەرخانىسى ئۆزگىچە جۇلالانغان بولاتتى . چۈنكى ، ياراتقۇچىنىڭ ھەربىر ھۆكمى ۋە قارارىدا ،تەقدىر ئورۇنلاشتۇرۇشلىرىدا بۈيۈك بىر ھېكمەت چەشمىللىرىنىڭ يارقىن ئىكەنلىكىدە ھىچ شەك يوقتۇر . مەسىلەن ، ئىنسانلارنىڭ چىرايىنى بىر - بىرىدىن پەرقلىق قىلىپ يارىتىشتا ھالال جۇپلىرىنى ئېنىق تونۇپ كۆڭۈل خىيانىتىدىن يىراق بولۇش ، ئاللاھنىڭ مۇقەددەس كىتاب " قۇرئان كەرىم " دە قەيت قىلىغان < نامەھرەملەرگەقاراش شەيتاننىڭ زەھەرلەنگەن ئوقلىرىنىڭ بىرىدۇر ، كىمىكى ئۇنى ( نامەھرەملەرگەقاراشنى ) تەرك ئەتسە ، مەن ئۇنىڭ قەلبىدە تېتىيالىغىدەك ئىمان ئاتا قىلىمەن >دىگەن بۈيۈك سۆزلىرى ئارقىلىق يۈكسەك روھىيەت پاكىزلىقىغا يىتىش ھېكمىتى يۇشۇرۇنغان بولسا ، رامىزان ئېيىدىكى روزا تۇتۇشنىڭ نەفسى ئۈستىدىن غالىب كېلىش ، شۈكۈر قانائەتمەن بولۇش ، روھنى پاكىزلاش قاتارلىق ھېكمەتلەر ئۆز ئىپادىسىنى تاپقان . ئەنە شۇ ھېكمەتكە تولغان ئورۇنلاشتۇرۇشلار ئىچىدىكى " قۇربان ھېيت" ھەققىدىكى ھېكمەت چۆكمىللىرىنى ياراتقۇچىنىڭ ئىلھام بېرىشى ئاساسىدا يورۇتۇپ چىقىش مەزكۇر ماقالىنىڭ ئاساسلىق مەقسىتىدۇر . تارىختىن بۇيان ئۆتكۈزۈلۈپ كېلىۋاتقان بۇ ھېيتنىڭ ھېكمەت قاتلىمىغا يېتەلمىگەنلىكىمىزدىن ئەپسۇس ھېس قىلىمىز . ھەقىقەتەنمۇ ، بارچە بىلىمنىڭ بازىسى بولمىش چوڭ مېڭىنىڭ بىلىم ھەققىدىكى قۇرۇلمىسى سۈزۈك بولىدىكەنيۇ لىكىن بۇ ھېكمەت بايقاشقا يېتەرلىك بولمايدىكەن . ھېكمەت خەزىنىللىرىنى بايقاش ئۈچۈن چوڭ مېڭىنى ئىشلىتىشتىن بۇرۇن قەلب ساپلىقىغا ئەھمىيەت بېرىش كېرەك ئىكەن . چۈنكى بىلىم چوڭ مېڭىدە ساقلانسىمۇ ، ھايات ھېكمەتلىرى قەلب ئارقىلىق سېزىلىدىكەن . بىزنىڭ نەزىرىمىزدىكى قۇربان ھېيىت ئاساسەن " ھېيىت نامىزى ، قۇربانلىق قوي سۇيۇش ، يېڭى كىيىم كىيىش ، ھېيتلىق پۇل تارقىتىش " قاتارلىقلاردىن تەركىب تاپقان ئايەم بىرلىك بولغانلىقى ئۈچۈن ئاساسلىق مەشخۇلاتلىرىمىزمۇ مۇشۇ تۆت نوقتا ئارىسىدا بولىۋاتىدۇ . بۇ خىل " ھادىسە بىرتەرەپلىمىلىكى " بىزلەرنىڭ بۇ مۇقەددەس ھېيتنىڭ ھېكمەت ئارقا كۆرىنىشىنى كۆرىشىمىزگە تەسىر كۆرسىتىدۇ . ئېنىقكى، ھېكمەتنى سەزمىگەن ، مەنىۋىيەتنى مەركەز قىلمىغان ئىشتىن مەنا لەززىتى ۋە پىكىرقۇۋۋىتى ئۆز سىماسىنى ئېلىپ قاچقان بولىدۇ . كىسىپ ئېيتىشقا بولىدىكى ، مۇھەببەت ،مېھىر-ۋاپا ۋە غەيرەتنى ئاستىنقى قاتلام قىلغان ئۇشبۇ ئەزىز بايرامنىڭ بىزلەرگەبېرىدىغان ھايات لەززىتى ئۆزگىچە ۋە مەپتۇنكار بولىدىغانلىقىغا ئىشىنىمىز .

           < قۇربان ھېيت > سۆزى چىققان ھامان رەھمەتلىك مۇمامنىڭ ( ياتقان يېرى جەننەتتە بولسۇن ، ئامىن ) سۆزلەپ بېرىدىغان ئىبراھىم پەيغەمبەر ۋە ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەر ئوتتۇرىسىدىكى مۇشەققەتلىك ئەمما مۇھەببەتكە تولغان سىناق جەريانلىرى ئېسىمگە كېچىدۇ . بۇ ھەم ئۇشبۇ ھېيتنىڭ كېلىپ چىقىش تارىخى سۈپىتىدە ھېكمەتلىك جۇلالىنىدىغان بولۇپ ۋەقەنىڭ قىسقىچە جەريانى مۇنداق :

ئىبراھىم پەيغەمبەر ياراتقۇچىدىن تىلەپ بىر ئوغۇللۇق بولىدۇ ۋە ئوغلىنىڭ ئىسمىنى ئىسمائىل دەپ قويىدۇ . كۈنلەرنىڭ بىرىدە ياراتقۇچى ئاللاھ ، بەندىسى ئىبراھىم پەيغەمبەرنى سىنىماقلىق ئۈچۈن قۇربان ھېيىت كۈنى ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەرنى ياراتقۇچىنىڭ رازىلىقى ئۈچۈن قۇربانلىق قىلىش بۇيرىقىنى ئىبراھىم پەيغەمبەرگە چۈشى ئارقىلىق بىلدۈرىدۇ . ئىبراھىم پەيغەمبەرمۇ ياراتقۇچىنىىڭ رازىلىقىغا ئېرىشىشتەك ئارزۇسىغا يېتىش ئۈچۈن ئۆزى ئەڭ ياخشى كۆرگەن ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەرنى قۇربانلىق قىلىشقا تەرەددۇت قىلىدۇ . ئوغلى ئىسمائىل بولسا دادىسى ئىبراھىم پەيغەمبەرگە بويسۇنىدىغانلىقىنى ، ياراتقۇچىنىڭ رازىلىقى ئۈچۈن شىھىد بولۇشقا ھەرۋاقىت تەييار ئىكەنلىكىنى بىلدۈرىدۇ ۋە پىچاق سۈرۈشتىن ئىلگىرى كۆزىنى يەرگە قارىتىپ قويۇشنى ئۆتۈنۈپ ، ئۆزىنىڭ جان تالىشىش جەريانىدا ئاتىسىغا ئالىيىپ سېلىپ گۇناھكار بولۇپ قېلىشتىن ئەنسىرەيدىغانلىقىدەك پەزىلەتلىك تەشۋىشىنى بايان قىلىدۇ . ئىبراھىم پەيغەمبەر ماقۇللۇق بەرگەندىن كىيىن پىچاقنى ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەرنىڭ بوينىغا سۈرىدۇ ، لىكىن تاشنى كەسكەن پىچاق ئىسمائىل پەيغەمبەرنىڭ بوينىنى كىسەلمەيدۇ . بۇ ھالغا شاھىد بولۇپ تۇرغان پەرىشتىلەر تەسىرلەنسە ، ياراتقۇچى ئۆز بەندىسى ئىبراھىم پەيغەمبەر ۋە ئىسمائىل پەيغەمبەرلەردىن رازى بولىدۇ ۋە جەننەتتىن ئىككى قوشقار ئىنئام قىلىدۇ . ھېكمەتكە تولغان ھېكايەتنىڭ ئاساسى مەزمۇنى مۇشۇ بولۇپ تەپەككۇر ئىگىسىگە ھېكمەت جاۋھاھىراتلىرىنى كۆرسەتكۈسى . تۆۋەندە ئەنە شۇ ھېكمەت تەرمەچلىرىنى كۆڭۈل داستىخىنىڭلارغا ھېيتلىق سوۋغا سۈپىتىدە سۇنماقچىمەن .


          1 . < ھۆرمەت > ھېكمىتى


     مۇسۇلمانلارنىڭ مۇقەددەس كىتابى <قۇرئان كەرىم > دە " شەك - شۈبھىسىزكى بىز ئىنساننى ھۆرمەتلىك ھۆرمەتلىك قىلىپ ياراتتۇق" دىگەن بۈيۈك قۇرلارنى ئۇچرىتىمىز .دۇنيانىڭ بارلىق نىئمەتلىرىنى ئىنسان ئۈچۈن يارىتىپ ۋە ئۇلارنى ئىنسانغا بويسۇندۇرۇپ بەرگەن ياراتقۇچى ئىنساننى ھەقىقەتەن ئەزىز ۋە ھۆرمەتلىك قىلىپ ياراتقان . قايسى بىر پەيلاسوپ " ھايۋان ئەمەس ئىنسان بولۇپ يارالغانلىقىمدىن تەقدىرىمدىن سۈيىنىمەن " دىگەن سۆزى ئارقىلىق شۈكرانىسىنى بىلدۈرسە ، ئۇستازىمىز ئابدۇقادىر جالالىدىن " مەن شائىر ۋە پەيلاسوپ بولۇپ شان - شۆھرەت تېپىش ئۈچۈن يازمىدىم ، مەن ئىنسان ، ماڭا مۇشۇنىڭ ئۆزى يىتەرلىك شان - شۆھرەت " دىگەن بايانلىرى ئارقىلىق ئىنسانىي قەدىر -قىممەتنىڭ ماھىيىتىنى مۇئەييەنلەشتۈرگەنىدى . ئىبراھىم پەيغەمبەرنىڭ تاشقا ئۆتكەن ئۆتكۈر پىچىقى ئىسمائىل پەيغەمبەرنىڭ بوينىغا كەلگەندە ئۆتكۈرلىكىنى يوقىتىدۇ .چۈنكى بۇ يەردە ئىنساننىڭ ھۆرمىتى ياراتقۇچى تەرىپىدىن ئېتىراپ قىلىنغاچقا پىچاق" كەسمە " دىگەن خىتابنى تاپشۇرۇپ ئېلىپ كېسىش خۇسۇسىيىتىنى يوقىتىدۇ . بۇ گەرچە ئەقىلنىڭ لوگىكىسى قۇبۇل قىلالمايدىغان ئىش بولسىمۇ ، لىكىن بەندە بىلەن ئىلاھ ئوتتۇرىسىدىكى مۇھەببەت بۇنىڭغا مۇمكىنچىلىك يارىتىپ بەرگەن . ئىلاھى باغلىنىشتىن يۈز بەرگەن بۇ ھەقىقەت ئۈستىدە ئانالىز ۋە تەسەۋۋۇرلارنى قىلىشقا ئارتۇق جۈرئىتىم بولمىغاچقا قەلىمىمنى مۇشۇ يەردە توختاتماقچىمەن . دەيدىغىنىم ، ھەربىر كىشى ،بۇلۇپمۇ مىللەتنىڭ ئانىسى بولمىش قىزلىرىمىز ياراتقۇچى تەرىپىدىن بېرىلگەن ئىنسانىي قەدىر - قىممەت ۋە ئىززەت - ھۆرمىتىنى سۆيىشى ، ئۇنى بىۋاپا ئالەمنىڭ كىرپىكىدىكى چاڭ - توزان كەبى ئەرزىمەس نەرسىلەر بولغان ئەمەل - مەنسەپ ، مال- دۇنيا ، دىپلوم ... قاتارلىقلارغا تىگىشىپ قويماسلىقىنى ئۈمۈد قىلىدىغانلىقىمنى بىلدۈرىمەن .


         2 . < ۋاپادارلىق > ھېكمىتى


     خەنزۇلارنىڭ مۇتەپپەككۇرى كۇڭزىنىڭ ئىدىيىسى بويىچە ئېلىپ ئېيتقاندا ھەممە ساۋابنىڭ بېشى ۋاپادارلىق بولىدۇ . بۇ خىل كۆز قاراشنى ئەقىدىمىزمۇ قۇۋۋەتلەريدۇ . " ئوغلۇم ، سىنى ئاتاڭ ئاللاھ رىزالىقى ئۈچۈن قۇربانلىق قىلماقچى " دىسە ماقۇل بولۇشتىن سىرت "جان ئاتا ، مىنى بوغۇزلاش جەريانىدا كۆزۈم سىزگە چەكچىيىپ قالمىسۇن ئۈچۈن كۆزۈمنى پەسكە قارىتىپ قويۇڭ " دىگەن سۈيۈملۈك ، پەزىلەتلىك ، ۋاپادار بولغان ئىسمائىل پەيغەمبەرنىڭ ۋۇجۇدىدىكى بۇ خىل ئىتائەت ۋە ھۆرمەت بىزلەرنى ھەرۋاقىت ئويغا سالىدۇ ۋە خىجالەت دەرياسىغا غەرق قىلىدۇ . بۇ ۋەقەنىڭ ئۇمۇمى تەرەققىياتى مۇھەممەد سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسسەللامنىڭ" ئاتا - ئانا پەرزەنتكە مەمنۇن بولۇپ بىر قېتىم قارىسا ، ئاللاھ شۇ پەرزەنتكە بىر قۇلنى ئازاد قىلغانلىقنىڭ ساۋابىنى يازىدۇ " دىگەن مۇبارەك سۆزى بىلەن تومۇرداش بولغانكى زامانىمىزدىكى ھويلىدىكى سۇنى ئەكىرىۋەت دىسە  كومپىيوتۇر ئالدىدىن مېھرىنى ئۈزەلمەيدىغان قەلبى بەز پەرزەنتلەرگە بۈيۈك بىر ۋاپا دەرسى بولالايدۇ ، ئەلۋەتتە . " ۋاپا " ئۇقۇمى ھەرقانداق دىن ، ئېرق ، مەدەنىيەت قاتلىمىدا ئالاھىدە تەرىپلەنگەن مەنىۋىيەت مەلىكىسىدۇر . قەدىمدىن تا ھازىرغىچە ئۆتكەن ئەللامە پەيلاسوپلارنىڭ " ۋاپا " ھەققىدىكى كۆز - قاراشلىرىدا پەرق بولسىمۇ ، لىكىن كىشىگە ئۆزگىچە مەنا بېرىدۇ . رايىشچىلار ئېقىمىنىڭ باشلامچىسى كۇڭزى " پەرزەنتتىكى ۋاپادارلىق ئاتىسىنىڭ گۈزەل ئەخلاقىنى ئۆز ۋۇجۇدىدا نامايەن قىلىشىدا ئىپادىلىنىدۇ " دىسە ، مۇتەپەككۇر مىڭزى " ۋاپادارلىقنىڭ ئەڭ يۇقىرى پەللىسى ئاتا - ئانىنى ھۆرمەتلەشتە " دەپ قارايدۇ .ئۇلۇغ بوۋىمىز قابۇس " ئى ئوغلۇم ، ئاتا - ئاناڭغا ئالتىنچى بارماقتەك پەرزەنت بولۇپ قالما ، كېسىۋەتسە ئاغرىيدىغان ، قويۇپ قويسا ئارتۇقچە " دىگەن سۆزى ئارقىلىق ئاتا - ئانىسىنىڭ قولىغا قول ، پۇتىغا پۇت بولۇپ يۈك بولۇپ قالماسلىقنى ۋاپادارلىقنىڭ ئۆلچىمى قىلىپ بېكىتسە ، يازغۇچى زىيەن " ۋاپادارلىق مىسالى بىر ئەزىم دەريا ، دەريا بېشى توسۇلۇپ قويۇلسا ، دەريا ئاخىرى قۇرۇپ كېتىدۇ " دىگەن سۆزى ئارقىلىق ئۈزۈكسىز قىلىنغان ۋاپادارلىقنى چىن ۋە مۇستەھكەم بولىدۇ دىگەن پىكىرنى ئىلگىرى سۈرىدۇ . ۋەھالەنكى ئىسمائىل پەيغەمبەرنىڭ ۋاپادارلىق يولىدا كۆرسەتكەن پىداكارلىقى ۋە ئىتائەتمەنلىكى ھەربىر پەرزەنتنى ئويغا سالىدۇ . ئاتا - ئانىغا بولغان مېھىر ۋاپانى ماددىي جەھەتتىنلا ئىپادىلەش ، ماددىي پاراغەتنى ۋاپادارلىقنى بىلدۈرۈشنىڭ بىردىنبىر ئۇسۇلى قىلىۋىلىپ چوڭلارنىڭ" تەۋەلىك ئېھتىياجىنى " نەزەردىن ساقىت قىلىش ، چوڭلارنىڭ ئېچىرقىغان كۆڭۈل خىلۋەتگاھىنى سۆھبەت شەربىتى بىلەن سۇغارماسلىق ، چوڭلار يۈزلىنىۋاتقان غېرىپسىنىش ، يالغۇزسىراش مەسىلىلىرىنى نەزەردىن ساقىت قىلىش يۈزەكىلىقتۇر ! شۇسەۋەب ۋاپادارلىقنى ھەر تەرەپلىمە يەتكۈزۈش ئۇشبۇ ھېكمەتنىڭ مېغىزى بولۇپ ھېسابلىنىدۇ . چۈنكى كۇڭزى ئېيتقىنىدەك " ھەربىر پەرزەنت ئاتا - ئانىسىنىڭ يېشىنى ئۇنتۇپ قالماسلىقى كېرەك . سەۋەب ، ئاتا - ئانىسنىڭ ئۇزۇن ئۆمۈر كۆرگەنلىكىدىن شادلىنىش بىلەن بىرگە ، قېرىپ كىتىۋاتقانلىقىدىن  تەشۋىشكەچۈشۈپ ۋاپادارلىق يەتكۈزۈشكە ئالدىرىمىقى ئۈچۈندۇر " .


        3 .  < پىداكارلىق > ھېكمىتى


    مۇتەپپەككۇر ئالىمىمىز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەدئىمىن" ئىنساننىڭ دەردىنى ئاڭلىماسلىق ئىنسانىيەتتىن يۈز ئۆرىگەنلىك " دىگەن سۆزى ئارقىلىق ئۇيغۇرلارنىڭ كۈچلۈك گۇمانىستىڭ كۆز قارىشىنى ئىپادىلىگەنىدى . ئۈجمە دەرىخىنى مۇساپىرلار يىسۇن دەپ باغ ياكى ھويلا - ئارامنىڭ ئىچىگە تىكمەستىن يول لىۋىگە تىككەن بۇ خەلق گەرچە قىسمەن ئىنسانلار تۈپەيلى كىشىلەر تەرىپىدىن خاتا چۈشىنىلىپ كەلگەن بولسىمۇ ، لىكىن ۋۇجۇدىدىكى پىداكارلىق روھى خوراپ كەتكىنى يوق . پىداكارلىق روھى جەمئىيەتنىڭ مۇھەببەت بازىسى ۋە جەمئىيەت ئۇيۇشچانلىقىنى ئاشۇرىدىغان تايانچ كۈچ بولۇپ ھېسابلىنىدۇ . " قۇربان ھېيىت " نامىنىڭ ھېكمەت قاتلىمىدىمۇ پىداكارلىق يوشۇرۇنغان . كۆپلىگەن كىشىلەر بۇ ھېيتنىڭ نامىنىىڭ" قۇربان ھېيت " دەپ بېكىتىلىشىدىكى ئاساسلىق سەۋەبنى قۇربانلىق قىلىنغان قويغا قارىتىدۇ . ھالبۇكى ، قۇربان ھېيت باشقىلارنىڭ بەختى ئۈچۈن ئۆز نەفسىنى قۇربان قىلىدىغان ، باشقىلارنىڭ تەختى ئۈچۈن پىداكارلىققا ئاتلىنىدىغان ھېيتتۇر . بىر مىسكىننىڭ غەمكىن مەڭزىدە كۈلكە غۇنچىسىنى ئېچىلدۇرۋىلىش بىرئەقىدىلىك كىشى ئۈچۈن ئېلىپ ئېيتقاندا ئالەمچە خوشاللىق ۋە مەنىۋى لەززەتتۇر . مۇھەممەد ( س ئە ۋ) پەيغەمبەرنىڭ ئىدىيسىدىكى قۇربان ھېيت پىداكارلىق ۋە باشقىلاربەختى ئۈچۈن قۇربان بېرىشنى ئالدىنقى شەرت قىلغان مۇقەددەس كۈن بولۇپ ، ئۇھەرگىزمۇ سويۇلغان قوينى ئۆزى يەۋىلىپ مىسكىنلەر بىلەن كارى بولماسلىقنى كۆرسەتمەيتتى . ئەگەردە شۇنداق بولغان بولسا ئىدى قۇربان ھېيتتا سۇيۇلغان قوي "قۇربانلىق قوي "دىيىلمەستىن " سۇيۇلغان قوي " دىيىلىشى كىرەك بولاتتى . لىكىن بۇنىڭ " قۇربانلىق قوي " دىيىلىشىدىكى سەۋەب قۇربانلىق قىلغۇچى قۇربانلىق قوينى ئۆز نەفسىنى قۇربان قىلىش بەدىلىگە مىسكىنلەرنىڭ ھالىغا تاپشۇراتتى ۋە بۇ پىداكارلىقى سەۋەبلىك ساۋاب لەززىتى سۈرەتتى . تۆۋەندىكى ھەدىس بۇنىڭغا دەلىل بولغۇسى :

مۇھەممەد ( س ئە ۋ) پەيغەمبەرنىڭ ئايالى ، مۇسۇلمانلارنىڭ ئانىسى ئائىشە رەزىيەللاھۇ ئەنھا قۇربانلىق قوينىڭ كاللىسىدىن باشقا ھەممە يېرىنى مىسكىنلەرگە تارقىتىپ بولغاندىن كىيىن " يا رەسۇللىلاھ ، بىزگە قوينىڭ كاللىسىدىن باشقا ھىچ يىرى قالمىدى " دىگىنىدە مۇھەممەد ( س ئە ۋ) پەيغەمبەر"قوينىڭ ھەممە يىرى بىزدە قاپتۇ ، كاللىسىدىن باشقا " دەپ جاۋاب بەرگەن ئىكەنلەر . سۈيۈملۈك پەيغەمبىرىمىزنىڭ جاۋابىدىنلا بۇ ھېيتقا يۇشۇرۇنغان پىداكارلىق ھېكمىتى نۇرلۇق پارلانغان . شۇ سەۋەب بۇ ھېيتقا مۇشەررەپ بولغۇچى ھەربىرىمىز ئۆز ئارا ھەمدەمدە بولمىقىمىز دەركار .


         4 . < ئارزۇ > ھېكمىتى


     نۇرغۇن كىشىلەر ئۆزىنىڭ " غايە" سىنىڭ بار ياكى يوقلىقىنى بىلمەيدۇ . ئۆزى " غايە " دەپ قارىۋالغان نەرسىنىڭ كۆپىنچىسى غايە بولماستىن خىيال ياكى خاھىشتۇر . بۇنىڭ روشەن ئىسپاتى غايە ئېگىسىنىڭ ھەرىكەت نىيىتىنىڭ كەمچىل ياكى  يوق بولىشى . " ھەرىكەت نىيىتى "دىگىنىمىز ئۆزى ئارزۇ قىلغان  نەرسىگە يىتىش يولىدىكى كۆرەشلىرىدە پەيدابولغان نىيەت دولقىنى بولۇپ ، ئۇ ئىرادىسىزلىك ۋە ھورۇنلۇق بىلەن بىر قەلبتە چىقىشالمايدۇ . بىراق نۇرغۇن كىشىلەر ئۆزىنىڭ ھەرىكەتسىز خىيالىغا " ئارزۇ" ماركىسىنى چاپلاپ بىخۇش يۈرمەكتە ۋە شۇنداق يۈرگەنلىكىدىنمۇ بىخەۋەر ھالەتتىدۇر . پىسخىلوگىيەدىكى بۇنداق ئاگېنوزىم ھادىسىسى ( نىمىنى بىلمەيدىغانلىقىنىمۇ بىلمەسلىك ھادىسىسىنى ئاگېنوزىم ھادىسىسى دەپ ئاتايمىز )ئۇيغۇر ئوقۇغۇچىللىرىدا بىر ئاز ئېغىرراق ساقلانماقتا . ئېنگىلىس ئېيتقاندەك" بىر ئادەم ئارزۇسىغا يىتىشنى ياخشى كۆرىدىكەن ، ئارزۇسىغا يىتىش يولىدىكى جاپا - مۇشەققەتلەرنىمۇ ياخشى كۆرىشى كىرەك " . خىيال ئارزۇنىڭ دەسلەپكى بىخ ھالىتى بولۇپ ، ئۇ ھەرىكەت بىلەن بىرلەشكەندە ھەقىقى كۈچ ۋە قىممەتكە تولىدۇ . مۈشكۈل جاپادىن قورقمىغاندىلا ئارزۇ ئۆز ئېگىسىنى ئەزىز قىلىدۇ . بۇ يەردىكى جاپادىن قورقماسلىق نوقۇل ھالدىكى ئىرادە مەسىلىسى بولماستىن بەلكى ئىدىيىۋى ئادەت يىتىلدۈرۈش جەريانى بولۇپ ھېسابلىنىدۇ . يەنى بەك كۆپ غورۇرنى تەكىتلىۋالماسلىق ۋەجامائەت پىكرىگە بەند بولۇپ قالماسلىقنىمۇ ئۆز كاتېگورىيىسىگە تەۋە قىلىدۇ . چۈنكى، ھە دىسىلا غورۇرنى تەكىتلىۋىلىش ئارقىلىق ئارزۇغا يېتىش يولىدىكى مۈشكۈلات ۋە تەجىربىسىزلىكتىن كېلىپ چىقىدىغان مەسىلىلەرنى ھەل قىلغىلى بولمايدۇ ، بېلگايتىسنىڭ سۆزى بويىچە ئېيقاندا ھە دىسىلا غورۇرنى تەكتىلەپ بوينىنى قاتتىق تۇتقۇچىلار مۇۋەپپىقىيەت قازىنالماسلىقى مۇمكىن . جامائەت پىكرىنى زىيادە قۇبۇللىۋالغاندا ۋە ياكى شۇنىڭغا بەند بولۇپ قالغاندا بولسا ئارزۇ ھەققىدىكى پىكىرلەر بىر نوقتىغا يىغىلالمايدۇ . كىسىپ ئېيتىشقا بولىدىكى ، ئارزۇ يولى غېرىب يولدۇر ، ئۆز ئارزۇيۇڭىزغا بولغان ئەقىدىڭىز كۈچەيگەنسىرى باشقىلارنىڭ كۆزىگە شۇنچىكى سىغمايسىز ، ھەتتا سىزنى ساراڭ دەيدىغانلارمۇ چىقىدۇ تاكى سىزمۇۋەپپىقىيەت قازانغىچە . سىزنى كەمسىتكەن ، سىزنى ساراڭ دىگەنلەر دەرھال سىزنى تەستىقلايدىغان بولىدۇ . مىنىڭ بۇ ئارزۇ ئەھلىللىرىگە ئېينىشتىيىننىڭ "سىنى كەمسىتكەنلەرگە پىسەنت قىلما ، مىنىمۇ قولىدىن ئىش كەلمەيدۇ دەپ مازاق قىلىشاتتى ، ئاخىرىدا قولىغا ئاتومنى پارچىلاپ تۇتقۇزدۇم " دىگەن سۆزىنى سوۋغا قىلغۇم كېلىدۇ . شۇڭلاشقا كوللىكتىپ پىكرىدىن كۆرە ئۆز ئارزۇيىڭىزغا بولغان ئەقىدىڭىز كۈچلۈك بولسۇن . ئارزۇ ھەققىدە شۇنچە كۆپ سۆزلىشىمىزدىكى سەۋەب ئارزۇ بىلەن خىيالنى ئېنىق پەرقلەندۈرۈشنى ئۆگىنىۋىلىش ، ئارزۇ يولىدا ئۆزىمىز ياخشى كۆرمەيدىغان ئىشلارنى قىلالىغاندىلا ، ئۆزىمىزنىڭ ياخشى كۆرگەنلىرىگە ئېرىشالايدىغانلىقىمىزدەك ھەقىقەتنى ئەقلىي تونۇپ يېتىش ئۈچۈندۇر . بىز ئىبراھىم پەيغەمبەرنىڭ ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەرنى قۇربانلىق قىلىش جەريانىدىكى لوگىكىلىق باغلىنىشلارغا دىققەت قىلغىنىمىزدا يۇقارقى سۆزلەرنىڭ ئىسپاتىنى تاپالايمىز .

   ئېنىقكى ئىبراھىم پەيغەمبەرنىڭ " ئارزۇسى " ئاللاھ رازىلىقىغا ئېرىشىش ، بۇنى بىز ئىبراھىم پەيغەمبەرنىڭ يەتمەكچى بولغان ئارزۇسى دەپ چۈشۈنۇپ تۇرايلى . ئىبراھىم پەيغەمبەر بۇ ئارزۇسىغا يېتىش ئۈچۈن ئۆزى ئەڭ ياخشى كۆرگەن ئوغلى ئىسمائىل پەيغەمبەردىن ۋاز كىچىپ ، ئۆزى ئەڭ ياقتۇرمىغان ئىش - - - " ئوغلىنى قۇربانلىق قىلىش" نى قىلىدۇ . يىغىنچاقلاپ ئېيتقاندا ،ئارزۇسىغا يېتىش ئۈچۈن ئۆزى ئەڭ ياخشى كۆرگەن نەرسىسىدىن ۋاز كىچىپ ئۆزى ئەڭ ياخشى كۆرمەيدىغان ئىشلارنى قىلىشقا رازىلىق بەردى ، ئاخىرىدا ئارزۇسىغا يەتتى . دىمەك ، ھەممىگە پىكىر نەزىرى بىلەن قارايدىغان ھەر بىر ئەقىدە ئەھلىگە ئارزۇنىڭ فورمىلاسى مانا مۇشۇنداق ئېنىق كۆرسىتىلىپ بېرىلگەن . ئوتتۇرا مەكتەپ ئوقۇغۇچىللىرىدا ئالىي مەكتەپكە ئۆتۈش قىزغنلىقى بار لىكىن تىرىشمايدۇ ؛ ئالىي مەكتەپ ئوقۇغۇچىللىرىنىڭ خىزمەت تېپىش ئىستىكى كۈچلۈك لىكىن جۈرئەت قىلىشنى خالىمايدۇ ؛ ياشلاردا باي بولۇش قىزغىنلىقى كۈچلۈك لىكىن تىجەشچان ۋە ئەمگەكچان بولۇشنى خالىمايدۇ ؛ ياشانغانلار ساغلام بولۇشنى ئىستەيدۇ لىكىن ھە دىسىلا تىنىگە زۇلۇم بولىدىغان ئىش - ھەرىكەتتە بولىدۇ ... دىمەك ، ھەممە ئادەم " ئارزۇ " قىلىدۇ لىكىن بەدەل تۆلەشنى خالىماي ئارزۇسىنى خىيالغا ئايلاندۇرۇپ قويىدۇ . شۇ سەۋەب ھەرىكەت ئارقىلىق ئارزۇنى قىممەتكە ۋە ئەمىلىيەتكە ئايلاندۇرۇش كىرەك . ھەربىر ئارزۇ ئېگىسى ئۆز ئارزۇسىغا يېتىش ئۈچۈن ئۆزى ياخشى كۆرگەن نەرسىلەردىن ( ئويۇن ، تاماششا ،ھورۇنلۇق ) ۋاز كېچىپ ، ئۆزى ياخشى كۆرمەيدىغان  ئىشلارنى ( تىرىشىش ، ئۆگىنىش قىلىش ) دادىل قىلىمىقى زۆرۈر . مانا بۇ ئىبراھىم پەيغەمبەر قىسسىىسىدىكى ئارزۇ ھېكمىتى ۋە ئارزۇغا يېتىشنىڭ فورمىلاسىدۇر .

         ئېينىشتىيىن " ئىككى خىل ياشاش ئۇسۇلى بار ، بىرى ھىچقانداق نەرسىگە ھەيران قالماي ياشاش ، يەنە بىرى ھەممىنى مۆجىزە دەپ ياشاش " دىگەن . شۇ پىكىر يۆلىنىشىدە دۇنيادىكى بارلىق ئىنسانلارنىمۇ ئىككى تۈركۈمگە ئايرىش مۇمكىن . بىرى ، ھىچنىمىدىن ھېكمەت بايقىيالمايدىغان بەز قەلبلەر ؛ يەنە بىرى ھەر بىر مەۋجۇداتنىڭ جىسمى ۋۇجۇدىدىن ياراتقۇچىنىڭ ھېكمىتىنى بايقىيالايدىغان سۈزۈك قەلب ئېگىللىرى . ئۈمۈدىمىز ، ھەر بىرىمىزنى كىيىنكى ئىنسان تۈركۈمىلىرىدىن بولۇشقا دالالەت قىلىش . ھەربىر نەرسىدىن ھېكمەت ۋە مەنا ئىزدىسەك ، پىكرىمىز تەپەككۇرغا بېقىنسا ، زېھنىمىز تەپەككۇردىن ھاسىل بولغان ھېكمەت ئۇچقۇنلىرى بىلەن بېزەلسە دىگەن ئارزۇيىمىز كۈچلۈكتۇر...ماقالەمنىڭ ئاخىرىنى مۇتەپەككۇر ئالىمىمىز ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەدئىمىننىڭ ھېكمەت ھەققىدە يازغان تۆۋەندىكى رۇبائىيسى ئارقىلىق ئاخىرلاشتۇرماقچىمەن :


                  قىسمىتى قامۇس ھاياتنىڭ ھەربېتى راھەت ماڭا ،

                  مەيلى قايغۇ مەيلى شادلىق كەلگىنى ئامەت ماڭا .

                  بولسا گەر قەلبىڭدە ھېكمەت قىلغۇلۇق جۇتنى باھار ،

                  بولمىسا قەلبىمدە ھېكمەت ئامىتىم ئاپات ماڭا .



                             2014-يىل9-ئاينىڭ30-كۈنى( كورلا )

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   Qabiljan تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-9-30 12:10 PM  


ھازىرغىچە 3 ئادەم باھالىدىمۇنبەر پۇلى يىغىش سەۋەبى
Adarqiz + 300 ھەقىقەتەن كۈچ بەردى
مەھزۇن + 300 ئالقىشلاشقا تېگىشلىك!
uzum-tal + 300 ئېسىل بەك ئېسىل چىقىپ.

ھەممە باھا نومۇرى : مۇنبەر پۇلى + 900   باھا خاتىرىسى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 93811
يازما سانى: 1977
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4274
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 978 سائەت
تىزىم: 2013-3-24
ئاخىرقى: 2015-4-6
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 11:11:29 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئالقىشلار بولسۇن قېرىندىشىم،ناھايىتى ئەھمىيەتلىك تېمىدىن بىرنى يوللاپسىز!
ھەقىقەتەن قۇربان ھېتنىڭ ئاجايىپ خاسىيەتلىرى باركەن ئەمەسمۇ! بىز راستىنلا يۈزەكى قاراپتۇق،ئاللاھ ئەجرىڭىزنى بەرسۇن!
مۇكاپاتقكا ئېرىشىشىڭىزگە تىلەك-داشمەن ئىنىم!

سۆيۈشنى بىلمەي تۇرۇپ،سۆيۈلۈشتىن ئۈمۇت كۈتمە!

ھىچنىمە دىگۈم يوق

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 49
يازما سانى: 2274
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6763
تۆھپە نۇمۇرى: 697
توردا: 7026 سائەت
تىزىم: 2010-5-20
ئاخىرقى: 2015-4-4
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 11:37:28 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
قۇربان ھېيتنىڭ ھىكمىتى ھەقىقەتەن چوڭقۇر. ئىسىل تېمىڭىزغا رەھمەت

مۇشت ئاتمىغان ئادەمنى كىم ئاجىز دەيدۇ؟بەلكىم ئۇنىڭ قوينىدا خەنجەر بولىشى مۈمكىن.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 107189
يازما سانى: 595
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2032
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 167 سائەت
تىزىم: 2014-5-27
ئاخىرقى: 2015-4-6
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 12:08:55 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ناھايتى كۆپ ئەجىر قىپسىز ،يازمىڭىزدىن مەمنۇن بولدۇم،بىلمىگەنلەر ئۇچۇن چوڭ بىر دەرىسلىك بوپتۇ ،ئاپىرىن !

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 108270
يازما سانى: 537
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1666
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 146 سائەت
تىزىم: 2014-7-6
ئاخىرقى: 2015-3-31
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 12:33:20 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
   بەك ياخشى يېزىپسىز! داۋاملىق ئەۋەتىپ تۇرۇڭ. مۇكاپاتقا ئېرىشىشىڭىزگە تىلەكداشمەن!

تەر تۇكۇپ چاچساڭ ئۇرۇق، يەر سېنى قويماس قۇرۇق.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 99071
يازما سانى: 7
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 109
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 31 سائەت
تىزىم: 2013-10-29
ئاخىرقى: 2015-4-1
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 01:21:13 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بەك ياخشى يىزىپسىز قىرىندىشىم،رەببىمىز رەھمەت قىلسۇن،كۆپ نەرسىلەرنى بىلىۋالدىم.
بولۇپمۇ غايە توغرىسىدا ئىيتقانلىرىڭىز ناھايىتى كىشىنى ئويغا سالىدىكەن.
مەن موشۇ تىمىنى ئوقۇغان قىرىنداشلىرىمدىن ئۆز غايىسى توغرۇلۇق ئويلاپ بىقىشىنى تەۋسىيە قىلىمەن.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 90061
يازما سانى: 246
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1603
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 893 سائەت
تىزىم: 2013-1-14
ئاخىرقى: 2015-4-5
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 01:56:30 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئېسىل تەپەككۇر مېۋىللىرىكەن، يارىلىشنىڭ ھەر بىر قىسىمىدا تالاي ھېكمەتلەر بار، چۈشەنگەنلەر ئۈچۈن بۇ بىر ھىدايەت ھەم  ئېسىل  دەرىسلىك.
مۇكاپاتقا ئېرىشىشىڭىزگە تىلەكداشمەن

دىل بېرىپ بىر دىلنى قۇل قىلالىساڭ ،ئەۋزەلدۇر يۈز قۇلنى قىلغاندىن ئازاد

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 110088
يازما سانى: 126
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 374
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 99 سائەت
تىزىم: 2014-9-21
ئاخىرقى: 2015-4-4
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 02:05:18 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ناھايىتى ئەھمىيەتلىك  تېما بوپىتۇ ! تىما ئىگسگە كۆپ تەشەككۈر !

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 91880
يازما سانى: 1481
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8574
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 871 سائەت
تىزىم: 2013-2-18
ئاخىرقى: 2015-4-7
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 03:20:02 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |


بەك ئېسىل چىقىپتۇ بۇ تىما  .  شۇنداق بىر كۆز-قاراشلىرىمنى قالدۇراي دىگەن بىراق كەمىنە لاقا-لۇقا ئىنكاس ئارقىلىق بۇ ئېسىل تېمىنىڭ ھۆسنىگە شەك چۈشۈرۈشنى لايىق كۆرمىدىم .


   بۇ ئەسسەر ھەقىقەتەن مۇكاپاتلاشقا تولىمۇ لايىق ئەسسەركەن . بولسا مۇنبەردىكىلەر ئەزىزاننىڭ ئەسسىرى بىلەن مۇشۇ ئەسسەرنى مۇكاپاتلاشقا شەرتى چۈشىدىغان ئەسسەلەر نامزاتىلىقىغا تاللاشنى ئويلىشىپ بىقىشىنى ئۈمۈت قىلىمەن .

يولدىن چىقما ،خاندىن قوقما

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 20827
يازما سانى: 1522
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8642
تۆھپە نۇمۇرى: 300
توردا: 2969 سائەت
تىزىم: 2010-12-5
ئاخىرقى: 2015-2-25
يوللىغان ۋاقتى 2014-9-30 03:26:19 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مۇكاپاتقا بىر بىلەت كەتتى .

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش