مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1470|ئىنكاس: 15

يۇغۇرلار ۋە ئۇلارنىڭ ئۆرپ-ئادەتلىرى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئاجايىپ سەزگۈ

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 9235
يازما سانى: 372
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 12336
تۆھپە نۇمۇرى: 531
توردا: 5947 سائەت
تىزىم: 2010-9-5
ئاخىرقى: 2015-2-21
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 08:43:15 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

    يۇغۇرلار ئاساسەن گەنسۇ ئۆلكىسىنىڭ سۇنەن-يۇغۇر ئاپتونۇم ناھىيەسىدە ۋە جيۇچۇەن شەھىرىنىڭ خۇاڭنىباۋ يۇغۇر مىللىي يېزىسىدا توپلىشىپ ئولتۇراقلاشقان.
  يۇغۇرلار ئۆزلىرىنى تا يېڭى جۇڭگۇ قۇرۇلغىچە "سېرىق ئۇيغۇر"دەپ ئاتاپ كەلگەن.ئازادلىقتىن كېيىن يۇغۇرلارنىڭ ئارزۇسى بويىچە ھەم"يۇغۇر"سۆزىنىڭ  ئاھاڭ تەرجىمىسىگە ئاساسلىنىپ،مىللەت نامى خەنزۇ تىلىدا "باياشات ۋە مۇستەھكەم" مەنىسىنى بىلدۈرىدىغان"يۈگو"دېگەن نامغا ئۆزگەرتىلگەن.

    ئۇزاق مۇددەتلىك دەلىللەشكەندىن كېيىن،يۇغۇرلارنىڭ ئېتنىك مەنبەسى توغرىسىدىكى قاراشلار ئاساسەن بىرلىككە كەلگەن.تارىخىي خاتىرىلەرگە،يۇغۇر خەلق رىۋايەتلىرىگە،ناخشا-قوشاقلىرىغا،ئەنئەنىۋى ئۆرپ -ئادەتلىرىگە ئاساسلانغاندا،يۇغۇرلارنىڭ ئەجدادلىرى جەنۇبى ۋە شىمالى سۇلالىلەر دەۋرىدە ئۆتكەن گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى بولۇپ،ئۇلار 7-ئەسىرنىڭ ئاخىرلىرىدا ئورخۇن -يېنىسەي ئەتراپلىرىدىن غەربكە كۆچكەن ئۇيغۇرلارنىڭ بىر قىسمى ئىكەنلىكى ئىسپاتلانغان.يۇغۇرلار خېشى  كارىدورىدا ماكانلىشىپ،870-يىلى خانلىق قۇرغان.شۇ زاماندا ئۇلارنىڭ نوپۇسى 300 مىڭدىن ئاشقان. بۇ خانلىق 170 يىلدىن كۆپرەك داۋاملىشىپ، كېيىن ئۆزىدىن سان جەھەتتە نەچچە ھەسسە كۈچلۈك خانلىقلار بىلەن بولغان ئۇرۇش داۋامىدا ئاستا-ئاستا يىمىرىلگەن. ئۇلارنىڭ كۆپ قىسمى خەنزۇ،زاڭزۇ مىللەتلىرىگە سىڭىپ كېتىپ،ئازلا بىر قىسمى ئۆزلىرىنىڭ مىللىي ئەنئەنىلىرىنى ساقلاپ دەۋرىمىزگىچە يېتىپ كېلەلىگەن.

   يۇغۇرلار ھازىرمۇ ئۆزلىرىنىڭ قەدىمكى زاماندا شىمالدا ياشىغان ئۇيغۇرلارنىڭ ئەۋلادلىرى ئىكەنلىكىدىن ئىبارەت ئېتنىك مەنبەسىگە ئائىت تارىخنى ناخشا-قوشاقلار ئارقىلىق كېيىنكىلەرگە ئۈزۈلدۈرمەي بىلدۈرۈپ كەلمەكتە.


 
    نەسلىمىزنى بىلدۇق بىز ناخشا بىلەن قوشاقتىن،

     كەپتىكەنمىز ئەسلىدە غەربتىكى جايلاردىن.

     ماكانلاشقان ئىكەنمىز يېشىل تاغلار باغرىدا،

     بېقىپ قۇياشقا كېلىپ يىراقتىن.




        تىل-يېزىقى ۋە دىنى ئېتىقادى   



      يۇغۇرلارنىڭ تىلى بار،يېزىقى يوق.يۇغۇر تىلى ئالتاي تىللىرى سېستىمىسىنىڭ تۈرك تىل ئائىلىسىگە كىرىدۇ.يۇغۇرلار ھازىر ئۈچ خىل تىل قوللىنىدۇ:سۇنەن ئاپتونۇم ناھىيىسىنىڭ غەربىي قىسمىدا ئولتۇراقلاشقانلىرى ئالتاي تىللىرى سېستىمىسى تۈرك تىل ئائىلىسىگە كىرىدىغان قەدىمكى يۇغۇر تىلىدا سۆزلىشىدۇ؛ئاپتونۇم ناھىيىسىنىڭ شەرقىي قىسمىدا ئولتۇراقلاشقانلىرى ئالتاي تىللىرى سېستىمى موڭغۇل تىل ئائىلىسگە كىرىدىغان يۇغۇر تىلىنى (ئونگىر تىلى دەپمۇ ئاتىلىدۇ) قوللىنىدۇ؛جيۇ چۇەن قاتارلىق جايلاردا خەنزۇلار بىلەن ئۇزاق مۇددەت ئارىلىشىپ ئولتۇراقلاشقان يۇغۇرلار خەنزۇ تىلىنى قوللىنىدۇ.ئومومەن يۇغۇر تىلىدا قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىنىڭ ئالاھىدىلىكلىرى روشەن ساقلىنىو قالغان.

     يۇغۇرلار تارىختا شامان،مانى دىنلىرىغا ئېتىقاد قىلغان بولۇپ، ھازىر لاما دىنىغا ئېتىقاد قىلىدۇ.دەپنە ئىشلىرىمۇ لاما دىنىنىڭ قائىدە -يوسۇنلىرى بويىچە ئېلىپ بېرىلىدۇ.دەپنە ئىشلىرىدا بىر قەدەر كۆپرەك قوللىنىلىدىغىنى__ كۆيدۈرۈپ دەپنە قىلىش دەپمۇ ئېتىلىدۇ)دەپنە قىلىشتۇر.

   


يېمەك-ئىچمىكى

 

     يېمەك-ئىچمىكى جەھەتتە غەربىي شىمالدىكى چارۋىچىلىق  بىلەن شۇغۇللىنىدىغان باشقا مىللەتلەرگە ئاساسەن ئوخشتىپ كېتىدۇ.ئۇلار كۈندىلىك تۇرمۇشتا سۈت،سېرىقماي،گۆش،قېتىق،قۇرۇت،تالقان،زامبا(زاڭزۇچە بىر خىل يېمەلىك) ئېستىمال قىلىدۇ.زامبا يېيشكە ۋە سېرىق ماي چېيىغا يالىڭاچ ئارپا،سۇلۇ تالقىنى سېلىپ ئىچىشنى ياخشى كۆرىدۇ.بۇنداق تالقانلارغا شېكەر،سېرىق ماي،ياڭاق،كۈنجۈت قاتارلىق ئارىلاشتۇرۇلسا ئۇنىڭ تەمى تېخىمۇ مەززىلىك بولۇپ كېتىدۇ.ئاشلىق، كۆكتاتلارنى قوشۇمچە يېمەكلىك قىلىدۇ.

   



  قائىدە-يوسۇنلىرى

          يۇغۇرلار ناھايىتى مېھماندوس كېلىدۇ،ئۆيىگە مېھمان كەلگەندە ئالدى بىلەن سۈت چاي بىلەن كۈتۈۋالىدۇ.چاي قۇيۇشتىن ئىلگىرى چىنىگە تالقان،سېرىق ماي،پىشلاق سېلىپ ئاندىن قاينىغان سۈت چۈينى چىنىگە قۇيۇپ مېھمانلارغا سۇنىدۇ.چاي ئىچىلىپ بولغاندىن كېيىن گۆش ۋە شورپا تارتىلىدۇ،ئاندىن شاراپ قوشىقى ئېيتقاچ مېھمانلارغا ئارپا ھارىقى تۇتىدۇ،ئېزىز مېھمانلار ئۇزىغاندا قوزا تېرىسىنى يوللۇق قىلىپ تۇتىدۇ.

 

                                                                پەرھىزلىرى

          مېھمانلار چىدىرغا كىرگەندە ئەرلەر سول تەرەپتە،ئاياللار ئوڭ تەرەپتە ئولتۇرىدۇ؛ئاياللار ئوڭ تەرەپتە ئولتۇرىدۇ؛ساھىبخان  مېھمانلارنى غىزاغا بېقىشقا تەكلىپ قىلغاندىن كېيىن مېھمانلارنىڭ چىدىر ئىچىدە خالىغانچە مېڭىپ يۈرۈشكە،ئاددىسى ئورنىدىن تۇرۇۋېلىشقىمۇ بولمايدۇ؛ئىبادەتخانا ئىچىدە ۋە ئەتراپىدا شاۋقۇن -سۈرەن سېلىشقا بولمايدۇ؛ياشلار چوڭلارنى بىۋاستە ئىسمىنى ئاتاپ چاقىرسا بولمايدۇ؛ئات،ئېشەك،خېچىر،ئىت،تۈگە ۋە توخۇ،بېلىق،قاتارلىق بېگىز تۇمشۇقلۇق ياكى توم تۇياقلىق جانلىقلارنىڭ گۆشىنى يېمەيدۇ.

    

              مەنبە: ماتىريال 

               
تورغا بېسىپ يوللىغۇچى: كىچىك موللا-زەيدىن

 


يوق ئشىىم ھاكىم،ئەمەلدار،شاھى-سۇلتانلار بىلەن،بىرگە بولسام دەيمەن دائىم باغرى سۇنغانلار بىلەن.

تۆنوگۇن بىلەن بۇ

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 24724
يازما سانى: 413
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 13049
تۆھپە نۇمۇرى: 419
توردا: 2607 سائەت
تىزىم: 2011-1-2
ئاخىرقى: 2013-1-2
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:17:21 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇ توغۇرلۇق باشقىلاردىن ئاڭلاپ ئانچە مۇنچە بىلەتتىم لىكىن ھازىر تېخىمۇ چوڭقۇر چۇشەندىم ،  تىمىڭىزغا رەخمەت مەن يەنە بىر بىلىم ئۇگۇنىۋالدىم !

بۇرۇن دىگەن بۇرۇن ، ھازىر دىگەن ھازىر .  تونوەۇنگە بۇگۇن ئ.وخشاشدۇ ؟

ئارزۇيۇم ئاددي ھەم بۈيۈك

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 14234
يازما سانى: 1706
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 12358
تۆھپە نۇمۇرى: 382
توردا: 2177 سائەت
تىزىم: 2010-10-17
ئاخىرقى: 2015-3-14
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:17:33 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
رەخمەت ... بىلىۋالدۇق!!!!!!!!! [s:166]

قولۇمداقەلەم   ،  يۈرەكتە ئەلەم !يۈتمىسۇن غورور،تەۋرىسۇن ئالەم !

ساپا يوقتا ۋاپا يوق

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 1809
يازما سانى: 3048
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5919
تۆھپە نۇمۇرى: 466
توردا: 650 سائەت
تىزىم: 2010-5-31
ئاخىرقى: 2012-1-27
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:19:50 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مانا قەدىمىي ئۇيغۇرلارنىڭ داۋامى .....
ئۇلار بىزنىڭ دىننىي قىرىندىشىمىز بولمىسىمۇ ئۇلار بىلەن يىلتىزىمىز بىر ئۇلار بىلەن قىنىمىز بىر ئۇلار بىلەن مەنبەيىمىز بىر ،قەدىمدە ئەجدادلىرىمىز بىلەن ئۇلارنىڭ ئەجدادېلىرى ئۇرخۇن ۋادىسىدا شانلىق ئىزلارنى قالدۇرۇپ دەۋرنىڭ بوران چاپقۇنلىرىدا تاۋلىنىپ بۈگۈنگە كەلدى ، بىز بۇ قىرىنداشلىرىمىزنى ئىتراپ قىلىشىمىزغا ئەرزىيدۇ  [s:166]

سەۋرنىڭ تىگى ئالتۇن

ھەر بىر كۈن ئىنس

دائىملىق ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 3912
يازما سانى: 1392
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9121
تۆھپە نۇمۇرى: 887
توردا: 7003 سائەت
تىزىم: 2010-7-13
ئاخىرقى: 2015-3-28
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:24:56 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
لەنىتى تاڭغۇتلار ئۇلارنىڭ خانلىقىنى ھالاك قىلغان .

كىتابلاردىن قانائەت تاپالىسام ئۆزۈمنى بەختلىك ھېسابلايمەن .

توغرا يول ھەمىشە

ئاكتىپ ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 23323
يازما سانى: 787
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 13859
تۆھپە نۇمۇرى: 570
توردا: 312 سائەت
تىزىم: 2010-12-22
ئاخىرقى: 2015-4-5
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:58:59 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئۇلار تۇغرىسىدا مەنمۇ مۇشۇنىڭغا ئۇخشاش ماتىرىياللارنى كۆرگەن ، ئۇلار ھەرقاچان بىزنىڭ ئەجدادىمىز ئۇيغۇرلار بىلەن بىر دەپ قارايدىكەن ، چىقىپلا تۇرمامدۇ "يۈگۇ' دىگەن ئاتالغۇنىڭ باشقا تىل تەرىپىدىن ئۆزگىچىرەك تەلەپپۇز قىلىنغانلىقى. " ۋېيزۇ"دىگەندىن ئىنىقراق بىلىنىپ تۇرىدىكەن ، مىھماندوستلىقى ئوخشاپ قالىدىكەن ،

ئىنساننىڭ ئاغزىنى پەقەت تۇپراقلا تولدۇرىدۇ .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 19780
يازما سانى: 254
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7179
تۆھپە نۇمۇرى: 304
توردا: 4046 سائەت
تىزىم: 2010-11-30
ئاخىرقى: 2013-7-6
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 09:59:17 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بىچارەلىلەر  ئاسسمىلاتسىيە بولۇپ زاڭزۇ،ياكى خەنزۇ  لىشىپ  كىتىغان  بولدى،،10  مىڭى  قاپتۇ ئاران....

غۇرۇر

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 15617
يازما سانى: 624
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9749
تۆھپە نۇمۇرى: 471
توردا: 222 سائەت
تىزىم: 2010-10-29
ئاخىرقى: 2014-8-6
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 10:11:58 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بىر ئىزدەپ بارغۇم بار . [s:166]  [s:162]

ئىرىشىش ئۈچۇن بە

يىـڭى ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 23794
يازما سانى: 39
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6097
تۆھپە نۇمۇرى: 301
توردا: 337 سائەت
تىزىم: 2010-12-25
ئاخىرقى: 2011-10-9
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-7 11:57:52 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
گەنسۇدا ئۇيغۇرلار ياشايدىكەن دەپ ئاڭلىغان .بۇگۇن ئۇلار توغىرسىدا چۇشەنچىگە ئىگە بولدۇم ،يوللىغۇچىغا تەشەككۇر.

دەت ئەلەملەر كىلىدۇ ئوغۇل باللارنىڭ باشىگە، سايدا تۇگمەن چۆرگىلەر كۆزدىن ئاققان ياشىگە.

ئاجايىپ سەزگۈ

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 9235
يازما سانى: 372
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 12336
تۆھپە نۇمۇرى: 531
توردا: 5947 سائەت
تىزىم: 2010-9-5
ئاخىرقى: 2015-2-21
يوللىغان ۋاقتى 2011-1-8 05:15:20 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
سېرىق ئۇيغۇرلار گەنسۇدا ئولتۇراقلاشقان بولۇپ ئاساسەن گەنسۇ ئۆلكىسىنىڭ سۇنان يۇغۇر ئاپتونوم ناھىيىسىنىڭ كاڭلې ،داخې، مىنغۇا ،خۇاڭچېڭ رايونى ۋە ماتى رايونلىرىدا توپلىشىپ ئولتۇراقلاشقان ،يەنە بىر قىسمى گەنسۇ ئۆلكىسىنىڭ جۇ چۈەن ناھىيەسى ،خۇاڭنىپۇ يېزىسىدا ئولتۇراقلاشقان بولۇپ ئومومى نوپۇسى 9 Q. C" Q( |% y% g" B

. J! l u) E. k3 {( O$ }# I4 k/ l7 y
سېرىق ئۇيغۇرلار ھازىر ئۆزىنى يۇغۇر 尧乎尔 دەپ ئاتايدۇ. بۇ 尧乎尔 سۆز ھازىرقى 维吾尔 تارىختىكى 回鹘”、“回纥”、“袁纥”بىلەن بىر مەنىدىكى سۆز بولۇپ سۇڭ سۇلالىسىدە دەۋرىدە ئۇلار سېرىق باش ئۇيغۇر黄头回纥 يۈەن سۇلالىسى دەۋرىدە سېرىق ئۇيغۇر 撒里畏مىڭ سۇلالىسى دەۋرىدە"撒里畏兀儿", يېقىنقى زاماندا 锡喇伟古尔 ، يىڭى جۇڭگو قۇرۇلۇش مەزگىللىرىدە 撒里维吾尔دەپ ئاتالغان. 1953-يىلى خەنزۇچە ئىسىمنى قايتا بېكىتىشتە 撒里维吾尔 دەپ قويسا مىللەت نامىغا يىقىن بولىدىغانلىقى لېكىن شىنجاڭدىمۇ ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ بارلىقى، ئارىلىشىپ كېتىش ئېھتىماللىقى بارلىقى ، دىنىنىڭ تۈپتىن ئوخشىمايدىغانلىقىنى كۆزدە تۇتۇپ، ھەر تەرەپلىمە كېڭىشىش نەتىجىسىدە يۇغۇر سوزىگە يېقىن بولغان خەنزۇچە 裕固尔 دەپ ئاتاشنى قارار قىلغان ،كىيىنچە 尔سۆزى قىسقارتىلىپ 裕固دەپ ئاتالدى. T6 M6 n4 C- C9 W8 R( x7 L/ N
4 \\3 p" v7 T. [" p( S1 L

2 W8 b; l+ e/ C& }5 B Z$ A4 W4 ]9 U( D
سېرىق ئۇيغۇرلار (يۇغۇر مىللىتى) غەربى يۇغۇر تىلى، شەرقى يۇغۇر تىلى، خەنزۇ تىلىدىن ئىبارەت ئۈچ خىل تىلنى قوللىنىدۇ. غەربى يۇغور تىلى “尧乎尔语”“يۇغۇرتىلى دەپ ئاتىلىدۇ . بۇ تىل ئالتاي تىل سېستىمىسىنىڭ تۈركىي تىل ئائىلىسىگە تەۋە بولۇپ قەدىمكى تۈركىي تىلى ئالاھىدىلىگى بىر قەدەر كۆپ ساقلانغان . شۇنداق ئېيتىشقا بولىدىكى بۇ تىل ئەڭ قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىغا تەۋەدۇر ." l+ ~9 W3 Q" j' H) f, f: M

8 D/ b( x0 f: L3 K$ g: o( e" F& d
/ e2 v& p5 S( o7 }4 B$ d& I% u) F* J
سېرىق ئۇيغۇر تىلى ئىككى خىل بولغاچقا ، مىللەت نامىمۇ ئىككى خىل. ئوخشاش تەلەپپۇز قىلىنمايدۇ .شەرقى يۇغۇر تىلىدا سۆزلىشىدىغانلار ئۆزىنى شىرا يۇغۇر ، غەربى يۇغۇر تىلىدا سوزلىشىدىغانلار ئۆزىنى سارىغ يۇغۇر دەپ ئاتايدۇ، خەنزۇچە ياكى زاڭزۇچە سۆزلىشىدىغانلار ئوزىنى يۇغۇر دەپ ئاتايدۇ . سارىغ ۋە شىرا <سېرىق> دېگەن سۆز بولۇپ يۇغۇر، يوگۇر دىگەنلەر <ئۇيغۇر> دېگەن نامدىن كېلىپ چىققان ، دېمەك ئۇلارنىڭ نامى سېرىق ئۇيغۇر دېگەنلىكتۇر .
5 h2 [- p% ]/ J# m9 V5 Y9 G, K9 a, q8 V$ G4 Q. ~' d6 [/ q1 W
غەربى يۇغۇر تىلنى قوللىنىدىغانلار ئاساسەن سۇ نان يۇغۇر ئاپتونوم ناھىيەسىنىڭ غەربىدە ئولتۇراقلاشقان بولۇپ بۈگۈنكى明花区مىنخۇا رايونىنىڭ莲花乡 لىيەنخۇا كەنتى 明海乡 مىنخەي كەنتى 大河区 داخې رايۇننىڭ韭菜沟乡 جۇ سەي گوۋ كەنتى皇城区 خۇاڭ چېڭ رايونىنىڭ 马营乡ما يىڭ شىياڭ كەنتىلىرىدە .
' h0 T% R/ U- ^- F6 p2 K4 V
" b6 v8 M* C3 y; t( B
; T3 {( S8 U! }/ i5 ~- g/ oشەرقى يۇغۇر تىلى “恩格尔语”ئەنگەر تىلى دەپ ئاتىلىدۇ. ئالتاي تىل سىستىمىسىنىڭ موڭغۇل تىلى ئائىلىسىگە تەۋە ، بۇ تىلنى قوللىنىدىغانلار ئاساسەن ئاپتونوم ناھىيەنىڭ东部康乐区 شەرقى كاڭلې رايونىنىڭ康乐乡 كاڭلې،红石窝乡 خۇڭ شى ۋو،青龙乡 چىڭلوڭ قاتارلىق كەنتلىرىدا .大河区داخې رايونىنىڭ 红星乡خوڭ شڭ كەنتىدە شۇنداقلا 皇城区خۇاڭچېڭ رايونىنىڭ 北峰乡بېي فېڭ ،北极乡بېي جى ،东滩乡دوڭتەن كەنتلىرىدا . 7 r+ k; q, o4 w* A( J* } x
; {: Q7 [2 }2 J

! m- _' i% \\& R4 G: xخەنزۇ تىلىنى قوللىنىدىغانلار سېرىق ئۇيغۇرلار ئاساسەن مىخۇا رايۇنى چىيەن تەن明花区前滩ۋە جىيۇ چۈەن ناھىيەسىنىڭ خۇاڭ نې باۋ 酒泉县黄泥堡قاتارلىق جايلاردا ئولتۇراقلاشقان .
, a8 f$ s0 p$ `3 A
( \\4 ?" g( w8 N, Uئوخشىمىغان تىلنى قوللىنىدىغان سېرىق ئۇيغۇرلار خەنزۇ تىلى ئارقىلىق ئۆز ئارا ئالاقە قىلىدۇ . ئۇنىڭدىن باشقا غەربى يۇغۇر تىلى ياكى شەرقىي يۇغۇر تىلى بولسۇن كۆپ سانلىقى خەنزۇ تىلىنى قوبۇل قىلىپ ئىشلەتكەن بولۇپ تارقىلىش دائىرىسى بىر قەدەر كەڭ . تەكشۈرۈشلەرگە ئاساسلانغاندا 大河区داخې رايونى、皇城区خۇاڭچېڭ رايونىدىكى بىر قىسىم كىشىلەر ئىككى خىل تىلنى پىششىق بىلىدىكەن . ئۇندىن باشقا 皇城区خۇاڭ چېڭ رايونىدىكى كۆپ كىشىلەر زاڭزۇ تىلىنىمۇ سۆزلىيەلەيدىكەن.: _# G' J7 K n, E

# N t2 q" r( Q& w* k$ l% Qئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقى مىسلى كۆرۈلمىگەن تەبئىي ئاپەت، قاتتىق ئىچكى نىزا ۋە قىرغىزلارنىڭ پۇرسەتتىن پايدىلىنىپ تۇيۇقسىز ھۇجۇم قىلىشى نەتىجىسىدە پارچىلنىپ يىمرىلدى . ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ ئاساسى كۈچى قىرغىزلارنىڭ ھۇجۇمىنى قايتۇرۇشتىكى شىددەتلىك جەڭدە بىر قىسمى قۇربان بولدى .ئاساسى قىسمى زەربىدىن ئۆزىنى ساقلاپ قىلىش ئىستىراتىگىيىسى بويىچە ياغلاقلارغا مەنسۇپ رەھبەرلەرنىڭ پىلانلىشى ،يىتەكلىشى بىلەن ئىلگىرى ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ ھاكىمىيىتى ئاستىدا باشقۇرلۇپ ئىدارە قىلنىپ كەلگەن< شەرقتە ساجۇ (دۇنخۇاڭ) دىن باشلاپ تارىم ئويمانلىقى يەتتە سۇ ۋە بارسىغانغىچە> بولغان جايلارغا ئەڭ بۇرۇن ماكانلاشقان قېرىنداشلىرىنىڭ يېنىغا قاراپ كۆچۈشتى .بۇ چوڭ كۆچۈشتە ئۇيغۇرلار 3 تارماققا بۆلۈنۈپ غەرب ۋە جەنۇپقا قاراپ كۆچتى، ھەر بىر تارمىقى ئالدى كەينى بولۇپ ئۆز ئالدىغا ھاكىمىيەت قۇردى .
2 i+ c3 H q# H! X: x5 B/ t2 `! K( n- h' K
بۇنىڭ ئىچىدىكى بىر تارمىقى قۇملۇقنىڭ شىمالىدىكى يايلاقتىن جەنۇپقا قاراپ مېڭىپ خۇا مېي شەن تېغىنى ياقىلاپ جۇ يۇەن ساسلىقىغا بارغاندىن كىيىن ، رۇۋ شۈ دەرياسىنى بويلاپ خېشى كارىدورىغا كېلىپ بۇ قەدىمكى ماكانىدىكى ئىلگىرى كېلىپ ئورۇنلاشقان قېرىنداشلىرى بىلەن بىرلىشىپ مۇناسىۋەتنى قويۇقلاشتۇردى. خېشى كارىدورىغا 河西走廊كەلگەن بۇ ئۇيغۇرلار بىر قىتىمدىلا ئەمەس بەلكى خېلى زور كۆلەمدە ئىككى تۇركۈمگە بۆلۈنۈپ كۆچۈپ كەلدى، بۇلاردىن باشقا يەنە بەزى قەبىلىلەر ئىلگىرى كىيىن بولۇپ ئاز-ئازدىن كۆچۈپ كەلدى .+ @: c6 X* T2 U: P. U: q

3 E# g R9 y- I. _ lبۇ قىتىم گەنجۇغا كۆچۈپ بارغان بۇ گۇرۇپپىغا ياغلاقالار ئۇرۇقىدىكىلەر يىتەكچىلىك قىلغان ئىدى. دەل بۇ ۋاقىتتا تۈبۈتلەر شەرىقتە گەنسۇ ئۆلكىسىنىڭ غەربى شىمال قىسمى ، جەن يې شەھەر ئەتراپلىرى قاتارلىق جايلارغا ھۆكۈمرانلىق قىلاتتى .
9 W; Z7 u8 B" p# E, `0 s& }: L0 b5 S( w* u6 b b- |! J! S

, c! b* n1 G6 I7 s5 q. Aياغلاقالار گۇرۇپپىسى گەنجۇ رايونىغا كۆچۈپ بىرىپ تۈبۈتلەرنىڭ ، كىيىن جاڭ يى جاۋ zhangyizhao پادىشاھلىقىنىڭ ھۆكۈمرانلىقىنى بۆلدى . ئۇيغۇرلار بۇ قەدىمكى ماكانىدىكى ئىلگىرى كىلىپ ئولتۇراقلاشقان قېرىنداشلىرى بىلەن بىللە گەنجۇ (ھازىرقى جاڭ يې شەھىرى) نى ئاساسى تايانچ بازا قىلىپ ، بۇ ئورۇندا ئۆز پائالىيىتىنى داۋاملاشتۇرۇشتا كۈچ توپلاپ تۈبۈتلەرنى ۋە جاڭ يى جاۋ پادىشاھلىقىنى ئاخىرى ئاغدۇرۇپ تاشلىدى ، گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى قۇدرەتلىك كۈچكە ئايلىنىپ شەرىقتە گەنجۇ ، دۇنخۇاڭ، يۈمىنگۈەنگىچە بولغان جايلارنى ئىگەللىدى ./ N! D( B/ ?: Z( F1 \\+ s# `

% Y4 k$ ~( Q! v/ R- P3 ~+ ~ئۇيغۇرلارنىڭ خېشىدىكى ئولتۇراقلىشىش ئەھۋالى ئاساسەن تۆۋەندىكىچە : ھازىرقى جاڭ يې شەھىرى (گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى). ھازىرقى ۋۇۋېي شەھىرى (لىياڭ جوۋ ئۇيغۇرلىرى )،ھازىرقى ئەنشى شەھىرى(گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى ).ھازىرقى دۇنخۇاڭ(شاجوۋ ئۇيغۇرلىرى).ئۇندىن باشقا ئىچكى موڭغۇلدىكى ئىجىنا (خې لۇ چۈەن ئۇيغۇرلىرى)، ھازىرقى نىڭشىيا دائىرسىدىكى خېلەنشەن ئۇيغۇرلىرى، چىنجوۋ ئۇيغۇرلىرى. گەنجۇ ئايمىقى ئۇيغۇرلار ئەڭ كۆپ مەركەزلىشىپ ئولتۇرغان رايون ئىدى
8 q+ x" L, s+ h* r9 s
8 E8 m7 c U" q3 B( B6 S% s% H: Z/ q8 f8 ?
+ S4 A1 c6 k' I7 Z
ئۇلار زىمىن بۆلۈشۈپ چارۋىچىلىق قىلىپ ،ئۆملۇشۇپ ياشىدى .خېشى رايونىدىكى ئۇيغۇرلار ئەڭ كۈچلۈك بولغان گەنجۇ ئۇيغۇرلىرىنى مەركەز قىلغان ھالدا تارقاق بىرلەشمە گەۋدە بولۇپ شەكىللەندى .
" o' v& [6 e) ]8 t4 N- p6 J) U( c1 E& {9 l+ W3 p4 j8 J/ \\4 A
خېشى كارىدورىدىكى گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى گەنجۇنى(ھازىرقى جاڭ يې شەھىرىنى مەركەز قىلغان ھالدا گەنجۇ ئۇيغۇر خاندانلىقىنى قۇرۇپ چىقتى. تارىختا بۇلار گەنجۇ ئۇيغۇرلىرى (甘州回鹘)ياكى خېشى ئۇيغۇرلىرى (河西回鹘)دەپ ئاتالدى . بۇلار قۇرغان خانلىق گەنجۇ ئۇيغۇر خانلىقى (甘州回鹘国)بولۇپ ئەسلىدىكى ئۇرخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ قاغان نامىنى قوللانغان ، ئۇلارنىڭ پايتەختى گەنجۇ(جاڭ يې张掖)شەھىرى ئىدى . ~Azj 9 C% E$ w |$ |& A1 R; [
' Y- h3 t/ d; a5 \\
مىلادى 1028-يىللىرى تاڭغۇت پادىشاھلىقى ئۆز ھۆكۈمرانلىقىنى كۈچەيتىپ گەنجۇنى ئىشغال قىلدى .شۇنىڭ بىلەن خېشى ئۇيغۇرلىرى سىياسىي قوماندانلىق مەركىزىدىن ئايرىلىپ قالدى. پۇقرالار تەرەپ تەرەپكە پىتراپ كەتتى، بىر قىسمى گۇا جۇ ،شاجۇغا قاراپ قاچتى & a' E1 e2 j; a S# f$ o0 s1 `
1 q5 I" r7 B, q p

# S3 c6 R4 K- U( g9 b1 a
: C1 U6 f2 D$ F% V1036-يىلى لىيۇ يۇەن خاۋ گۇا جۇ، شا جۇ ئايماقلىرىغا داۋاملىق ھۇجۇم قىلىپ بۇ جايلارنى ئىشغال قىلۋالدى. شۇنىڭ بىلەن 200يىلغا يىقىن داۋام قىلغان گەنجۇ ئۇيغۇر خاندانلىقى ئاياقلاشتى .+ G5 H, B& Y' X$ N$ ^

; U: g- K0 g3 m/ ?. G6 W6 l7 O( Q4 T' Y$ l8 ~0 i8 |
) s2 O3 J1 Z/ L+ `, M) \\
ئۇيغۇر ئاھالىلىرىنىڭ بىر قىسمى جەنۇپتا داڭچىن تېغىدىن ئۆتۈپ ، سەيدام ئويمانلىقىنىڭ غەربى چېتىگە بېرىپ كۆچمەن چارۋىچىلىق قىلدى .بۇلار 《سوڭ سۇلالىسىگە دائىر مۇھىم خاتىرىلەردىن تاللانما》ۋە 《جىن سۇلالىسى تارىخى》دا شاجۇ ئۇيغۇرلىرى دەپ ئاتالدى . ئەمما ئۇلارنىڭ نوپۇسى ، ئىقتىسادى،ۋە ھەربىي كۈچى ئەسلىدىكى خېشى ئۇيغۇرلىرىغا سىلىشتۇرغاندا كۆپ تۆۋەن ئىدى
2 p$ a; s. ]$ U3 d0 [9 c5 H) g- [- `+ h- Q2 T" A1 U+ L

& U7 n8 [2 e1 c11-ئەسىرنىڭ ئاخىرلىرىغا كەلگەندە ، ئۇدۇن (ھازىرقى شىنجاڭنىڭ خوتەن شەھىرى)، فەرەڭ ئەلچىلىرى شاجۇ ئۇيغۇرلىرى چارۋىچىلىق قىلغان رايونلاردىن ئۆتكەن .سۇڭ سۇلالىسىنىڭ تارىخىي كىتاپلىرىدا ئاشۇ ئەلچىلەرنىڭ سۆزلەپ بەرگەنلىرىگە ئاساسەن بۇ جايدىكى ئۇيغۇرلارنى سېرىق باش ئۇيغۇرلار دەپ تەرجىمە قىلغان .
) @ Q9 E# n4 ~. I- Q; g
2 l- r( k! d5 T1 X Z3 i+ N
- H4 L& R! r: d# Y& Y9 M4 Xسېرىق باش ئۇيغۇرلار ھازىرقى گەنسۇ چىڭخەي ۋە شىنجاڭنىڭ چىگرىلىنىدىغان يىرىگە جايلاشقان بولغاچقا سىرت بىلەن ئانچە ئالاقە قىلمىغان. 13-ئەسىردە موڭغۇللار غەرپكە يۈرۈش قىلغاندا ئۇلار موڭغۇللارغا بەيئەت قىلغان. بۇ دەۋرىدىن باشلاپ ئۇلارنىڭ نامى سارىخ ئۇيغۇر دەپ تەرجىمە قىلىنغان .$ _2 z" O8 k; L8 R5 U# v6 a2 {

; }5 ^! J. f" |, q- E8 ?. O: m9 g0 ^' v& j1 ?+ p) s9 |$ h; m! `
سېرىق باش ئۇيغۇر دىگەن نام سۇڭ سۇلالىسى تارىخىغا ئائىت خاتىرلەردە ئۇدۇن (ھازىرقى شىنجاڭ)ۋە فەرەڭ ئىككى جايدىن كەلگەن ئەلچىلەرنىڭ سۆزلەپ بەرگەنلىكىگە ئاساسەن يىزىلغان . ھالبۇكى ئۇدۇن ۋە فەرەڭ ئەلچىلىرى سېرىق باش ئۇيغۇرلارنىڭ جۇغراپىيىلىك ئورنىنى ناھايىتى ئىنىق ئىيتىپ بەرگەن، بولۇپمۇ فەرەڭ ئەلچىسى سېرىق باش ئۇيغۇرلارنىڭ زىمىنىنىڭ دەل شاجۇ ئايمىقىنىڭ غەربى جەنۇبى چىگرىسى ، يەنى ھازىرقى گەنسۇ ،چىڭخەي، شىنجاڭنىڭ تۇتشىدىغان جايىدا ئىكەنلىگىنى تىخىمۇ ئىنىق ئىيتىپ بەرگەن . 6 n, `; \\0 W. G* D% H
سېرىق باش ئۇيغۇرلارنىڭ چارۋىچىلىق قىلغان جايلىرى قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىدا 《سىرى》 يەنى《كەڭ》دەپ ئاتالغان .خەنزۇچە تارىخى كىتابلاردا بۇ سۆزنى بەزىدە 《锡勒》(شىلى) دەپ ياكى 《萨里》(سالى) دەپ تەرجىمە قىلىنغان، ئەنگىليە تەۋەلىكىدىكى ۋىنگىرىيەلىك سىتەيىن ئۇنى 《سۇلى ئويمانلىقى 》 (疏勒盆地) دېگەن. سۇڭ دەۋرىدىكى تەرجىمە ئۇسلۇبى بويىچە《سۇلى ئۇيغۇر 》锡勒回鹘 دەپ تەرجىمە قىلىش، ھازىرقى زامان تەرجىمە ئۇسلۇبى بويىچە 疏勒回鹘 دەپ تەرجىمە قىلىش كېرەك .بۇ سۆز قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىدىكى 《سارىخ(ھ) 》 (سىرىخ(ھ)) دېگەن سوزنىڭ ئاھاڭىغا بەكمۇ يېقىن كېلىدۇ، شۇڭا《سۇڭ سۇلالىسى تارىخى》دا ئۇنى سېرىق (黄) دەپ خاتا تەرجىمە قىلغان .《سۇڭ سۇلالىسى تارىخى》دا مەنە تەرجىمىسى بىلەن ئاھاڭ تەرجىمىسىنى ئارىلاشتۇرۇپ تەرجىمە قىلىش ئۇسۇلىنى قوللىنىپ ، يەر نامىنى《سېرىق》 دەپ ، مىللەت نامىنى 《ئۇيغۇر》دەپ تەرجىمە قىلغان .نەتىجىدە ئادەم چۈشەنگىلى بولمايدىغان 《سېرىق باش ئۇيغۇر》دېگەن بىر ئاتالغۇ كېلىپ چىققان، بۇنىڭدىن باشقا قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىدىكى 《سارى》 كۆپ مەنىلىك بىر سۆز بولۇپ ئادەتتە سېرىق دېگەن مەنىنى بىلدۈرىدۇ ،لېكىن ئۇنىڭ 《كەڭ 》 دېگەن مەنىسىمۇ بار .(سۇڭ سۇلالىسى تارىخىدا ئۇنىڭ 《سېرىق 》دېگەن مەنىسىنىلا ئالغان ھەمدە يەر نامىنى خاتا ھالدا ئىرقى تۈرى ، يەنى《سېرىق باش》 (سېرىق تەنلىك ) دەپ چۈشەندۈرگەن . قىسقىسى《سېرىق باش 》دېگەن سۆز يەر نامىدىن كەلگەن . مەيلى يەر نامىنىڭ ئەسلى مەنىسى قانداق بولىشىدىن قەتئىينەزەر ، بۇ يەر نامى مىللەت نامىنىڭ ئالدىغا قوشۇلغاندا تېرىتورىيە ئۇقۇمىنىلا بىلدۈرىدۇ ، يەر نامىنىڭ ئەسلى نامى بىلەن مۇناسىۋەتسىز . شۇڭا خەنزۇچە تارىخلاردا سېرىق باش ئۇيغۇر دەپ ئاتالغان ئۇيغۇرلار دەل ھازىرقى يۇغۇر مىللىتىدۇر /5 T, S8 k( b0 N;

يوق ئشىىم ھاكىم،ئەمەلدار،شاھى-سۇلتانلار بىلەن،بىرگە بولسام دەيمەن دائىم باغرى سۇنغانلار بىلەن.
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش