ئورخۇننى قوللامسىز؟ مۇنبەر خېتىنى نورمال كۆرەلمىگەنلەر مۇنبەرنى ئىشلىتىش قوللانمىسى Munber hetni Nurmal Korelmigenler
قورال ئىشىلتىش ئادرېسىنى كۆچۈرۈش | ساقلىۋېلىش | پىرىنتىرلاش
دەرىجىسى: كۇلۇب باشلىقى
UIDنومۇرى: 1787
جەۋھەر يازمىسى: 6
يوللىغان يازمىسى: 432
شۆھرىتى: 688 نومۇر
پۇلى: 4305 سوم
تۆھپىسى: 100 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 756(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-01-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-10
باش يازما  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-15 17:06

 لوپنۇردىكى موڭغۇللار

لوپنۇردىكى موڭغۇللار
ئاپتورى د. سېبېگباپ
«شىنجاڭ گېزىتى» نىڭ موڭغۇلچە 2006- يىلى 12- مايدىكى سانىدىن


ئاپتور سېبېگباپ خىزمەت مۇناسىۋىتى بىلەن لوپنۇر ناھىيىسىنىڭ قاراچوغ ۋە تارىم يېزىلىرىدا 2 يىل تۇرۇش جەريانىدا، بۇ يەردە موڭغۇللارنىڭ ئەۋلادلىرى بارلىقىنى بايقايدۇ.
ئاپتور د. سېبېگباپنىڭ سىتاتىستىكا قىلىشىچە، لوپنۇر ناھىيىسىنىڭ قاراچوغ يېزىسىدا 47 تۈتۈن، جەمئىي 167 جان موڭغۇلنىڭ ئەۋلادى بار ئىكەن.
ئاپتور 2001- يىلى 3- ئاينىڭ باشلىرىدا، ھۆكۈمەتنىڭ ئورۇنلاشتۇرۇشى بىلەن، تارىم دەرياسى سۇ ئامبىرىنى ياساش قۇرۇلۇشىغا قاتىنىشىۋاتقاندا، تارىم يېزىلىق بىر 93 ياشلىق موماي ئاپتور ئېلىپ كەلگەن كىگىز تەگلىكنى كۆرۈپ : «بۇنى `سىرماق` دەيدۇ، بۇرۇن مېنىڭ موماممۇ بۇنى ياسايتتى، مومام موڭغۇل. ئېيتىشلارغا قارىغاندا، بۇ يەردە ئەسلى موڭغۇللار كۆپ ئىكەندۇق، ئۇرۇش قالايمىقانچىلىقى ۋە كېسەللىكلەر تۈپەيلىدىن ھازىر ئاز قالدى، باشقىلىرى ئۇيغۇرلار بىلەن سىڭىشىپ كەتتى. موڭغۇللار بۇرۇن بۇددا دىنىغا ئېتىقاد قىلاتتى، بۇرۇن بىزنىڭ بۇ يەردىكى موڭغۇللارنىڭ ئۆيىدىمۇ بۇدلار بار ئىدى، كېيىن بەزى تەسىرلەرنىڭ تۇپەيلىدىن، بولۇپمۇ `مەدەنىيەت ئېنقىلابى`نىڭ تۈپەيلىدىن، بىزدە بۇنداق ئۆرپ- ئادەتلەر يوقاپ كەتتى». بۇ دېھقان موماينىڭ ئىسمى خاسەم تېمۇر ئىكەن.
ئۇلار ئۇيغۇرچە سۆزلەيدىكەن ۋە ئىسلام دىنىغا ئېتىقاد قىلىدىكەن. ئەمما سۆزلىرىنىڭ تەكىبىدە بەزى موڭغۇل سۆزلۈكلىرىنى ساقلاپ قاپتۇ. ئاپتورنىڭ كۈزىتىشىچە، ئۇلارنىڭ يىمەك- ئىچمەك ئادىتىدە ئۇيرات موڭغۇللىرنىڭ ئالاھىدىلىكى ئىپادىلىنىدىكەن.

قېنى تورداشلار ئۆزۈڭلەر قاراپ بېقىڭلار، يۇرتىمىزنىڭ باشقا جايلىرىدىمۇ مۇشۇنىڭغا ئوخشاش ساقلىنىپ قالغان موڭغۇل ئەۋلاتلىرى بارمۇ يوق؟ بولسا قانچىلىك ساقلىنىپ قالغان، بىر ئىزدىنىپ باقمامدۇق.
ئەركەم تورى
تارىخ خاتا يېزىلغان بولىدۇ، شۇڭا ئۇ تەكرار قايتا يېزىلىدۇ.
دەرىجىسى: پانسات
UIDنومۇرى: 2068
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 308
شۆھرىتى: 293 نومۇر
پۇلى: 3055 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 326(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-04-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
1-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-15 17:35
مانا ،مۇڭغۇللار نىڭ ئۇيغۇرلارغا سىڭىشى تاكى يېقىنغىچە داۋاملىشىپتۇ.لوپنۇرلۇقلارنى  قەدىمقى كرورەنلىكلەرنىڭ بىۋاستە ئەۋلادى دېيىشمۇ ئادەمنى گۇمانغا سالىدۇ.قەدىمقى كرورەنلىكلەرنىڭ تېپىلغان جەسەتلىرىدىكى ئالامەتلەر بىلەن ھازىرقى لوپنۇرلىقلارنىڭ چىراي تۈسى يېقىنمۇ كەلمىسە؟لوپنۇرلىقلارنىڭ چىرايىدە مۇڭغۇلچە ئالامەتلەر (قاراپ باقساڭلار بۇلىدۇ. "ئىخلاس"نىڭمۇ ئەيتاۋۇر بىرسىنىڭ ئېلانىدا كۈندە شۇلار بار.)،مەكىت،مارالبېشى ئۇيغۇرلىرىغا ئوخشاش باشقا يۇرت ئۇيغۇرلىرىدىن كۈچلۈك.
باي ناھىيەسىنىڭ سايرام يېزىسىدا "قارا دۆڭ بۇلاق"دەپ ئاتىلىدىغان مۇڭغۇل خارەبىسى بار ئىدى. ھازىر تۈزلىنىپ كېتەي دەپتۇ. شۇ سايرامنىڭ "مىڭ جىگدە"دېگەن مەھەللىسىدە نۇرغۇن قەبىلە -لەقەب ناملىرى تېخى يېقىنقى كۈنلەرگىچە بار ئىدى. شۇلارنىڭ بەزىلىرى مۇڭغۇلچە ناملار. ئاغزىدا قۇبۇز چالىدىغان مومايلارنى نەچچە كۆرگەن كىچىك ۋاقىتلىرىمدا.بۇ فەقەتلا بىر مىسال. بۇنداق ئىشلار شىنجاڭنىڭ ھەر قايسى جايلىرىدا بار. دېمەك، بىرلا نوقتىدا يەنە شۇنى ئەسكەرتىمىزكى ،ھازىرقى ئۇيغۇرلارنىڭ ئېتنىك تەركىبىدە مۇڭغۇللار خېلى سالماققا ئىگە .
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 1791
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 11
شۆھرىتى: 12 نومۇر
پۇلى: 110 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 10(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2008-04-13
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-01-11
2-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-15 22:29
      بىزنىڭ ناھىيىمىزدىكى كۆپىنچە يەر ناملىرى موڭغۇلچە ، مەسىلەن : نېرىنكىر ، چاغنېجىرغا ، قوتۇغاي .... دېگەندەك
yol
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 327
جەۋھەر يازمىسى:
يوللىغان يازمىسى:
شۆھرىتى: 0 نومۇر
پۇلى: سوم
تۆھپىسى: نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 0(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-05-22
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 1970-01-01
3-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-16 20:07
  ئۇلۇغبەگ ئەپەندى، قۇبۇز ئۇيغۇر مىللىتىنىڭمۇ چالغۇسى دەپ ئاڭلىغان ئىدىم. بۇ ھەقتە ئېنىقراق چۈشەنچە بەرگەن بولسىڭىز؟ ئۆتكەندە بىرى تۇرپاندىكى مىڭ ئۆيلەردىكى تام رەسىملىرىدە پىپا، قۇبۇز ... چىلىۋاتقان كۆرنۈشلەر بار ئىكەن  دېگەن ئىدى. دېمەك، قۇبۇز ئويغۇرلارنىڭمۇ سازى، قۇبۇز چالغانلارنى مۇڭغۇل دېسەك بولماس. ئۇنىڭ ئۈستىگە قوبۇز ھازىر قىرغىز مىللىتىنىڭ ئاساسلىق سازىغۇ دەيمەن....
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: پانسات
UIDنومۇرى: 2068
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 308
شۆھرىتى: 293 نومۇر
پۇلى: 3055 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 326(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-04-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
4-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-16 22:49
qoute
3 - قەۋەتتىكى kariz 2008-06-16 20:07 دە يوللىغان  نى نەقىل كەلتۈرۈش :
  ئۇلۇغبەگ ئەپەندى، قۇبۇز ئۇيغۇر مىللىتىنىڭمۇ چالغۇسى دەپ ئاڭلىغان ئىدىم. بۇ ھەقتە ئېنىقراق چۈشەنچە بەرگەن بولسىڭىز؟ ئۆتكەندە بىرى تۇرپاندىكى مىڭ ئۆيلەردىكى تام رەسىملىرىدە پىپا، قۇبۇز ... چىلىۋاتقان كۆرنۈشلەر بار ئىكەن  دېگەن ئىدى. دېمەك، قۇبۇز ئويغۇرلارنىڭمۇ سازى، قۇبۇز چالغانلارنى مۇڭغۇل دېسەك بولماس. ئۇنىڭ ئۈستىگە قوبۇز ھازىر قىرغىز مىللىتىنىڭ ئاساسلىق سازىغۇ دەيمەن....


شۇنداق .قۇبۇز(قۇمۇز) . يايلاق مىللەتلىرىنىڭ ھەممىسى دېگىدەك چالىدىغان ساز بولغان.لېكىن ھازىر كىشىلەرگە بولغان تەسىردە  ئۇ ئۇيغۇرنىڭ سازى ئەمەس.ھە راست. ئۆتكەندە مەھمۇد سۇلايماننىڭ "بۇقۇ بۇقۇ بۇققاڭ بۇقۇلاپ"دېگەن ناخشىسىدا شۇ "قۇمۇز"نىڭ ئۈنىنى ئىشتكەندەك بولغان ئىدىم. كېيىن بەزىلەر "مەھمۇد سۇلايمان ئەمدى قازاقنىڭ سازىنى ئىشلىتىپتۇ "دەپ مۇنازىرەمۇ قىلىشقان بولدى. قۇمۇز چالغانغا قاراپلا ،"مۇڭغۇلكەن "دېيىش يوق. كىچىك ۋاقىتلىرىمدا ئاشۇنداق قۇمۇز چالىدىغان مومايلار ، ئاغزىدا بىر نىمىلەرنى تىرىڭشتىپ يۈرسە، ئەجەبلىنىپ ئاپامدىن سورىسام ،"ئۇلارنىڭ لەقەمى قالماق. شۇڭا شۇنداق سازنى چالىدۇ"دېگەن.ھازىرغۇ ئۇ مومايلارمۇ تۈگەپ كېتىپتۇ.مۇشۇنداق ئەھۋال شۇ.
دەرىجىسى: يۈز بېشى
UIDنومۇرى: 1570
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 49
شۆھرىتى: 58 نومۇر
پۇلى: 480 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 34(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2008-03-06
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
5-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-17 00:38
فرانسىيىلىك ئۇيغۇرشۇناس خامىلتون ئېلان قىلغان <ئاقكۆڭۈل ۋە قارانىيەت ئىككى تېكىن ھېكايىسىنىڭ ئۇيغۇرچىسى> (مىلادى 8-ئەسىرگە ئائىت بۇددىزىم ئەسىرى) ناملىق قەدىمكى ئۇيغۇرچە ھېكايىدە <قۇڭقا، قوبۇز> دېگەن چالغۇ ناملىرى ئۇچرايدۇ. دېمەك، ئۇيغۇرلار  غۇڭقا، قوبۇزلارنىڭ ناملىرىنى 8-ئەسىرلەردىلا يازما خاتىرىگە ئېلىپ بولغان. ھازىرقى تىلىمىزدىمۇ ئىككى جاۋغاي ئىچىنى قوۋۇز  دەيمىزغۇ.، بۇلارنىڭ كىمدىن كىمگە ئۆتۈۋاتقانلىقى ئېنىق. شۇڭا بىرىنچى قول مەنبەلەرنى كۆرمەي، تەتقىق قىلماي تۇرۇپ بۇلارنى ئالدىراپ ئۇ مىللەت يا ئۇ مىللەتكە تەۋە قىلىشقا بولمايدۇ. 
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: يۈز بېشى
UIDنومۇرى: 1570
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 49
شۆھرىتى: 58 نومۇر
پۇلى: 480 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 34(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2008-03-06
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
6-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-17 00:46
يەنە بىرى: قۇمۇز  ياكى قۇبۇز ئەمەس قومۇز  يا قوبۇز دەپ يازايلى.  دىماق تاۋۇشى م ، ب لارنىڭ نۆۋەتلىشىشى نورمال ئىش. ئۇيغۇرچە ئەسلى توغرىسى قوبۇز بولۇپ، بۇنىڭ تەركىبىدىكى ب  =ۋ غا ئاجىزلىشىپ قوۋۇز شەكلىدە ساقلانماقتا.
yol
دەرىجىسى: پانسات
UIDنومۇرى: 2068
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 308
شۆھرىتى: 293 نومۇر
پۇلى: 3055 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 326(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-04-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
7-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-17 01:39
qoute
6 - قەۋەتتىكى tonyuquq 2008-06-17 00:46 دە يوللىغان  نى نەقىل كەلتۈرۈش :
يەنە بىرى: قۇمۇز  ياكى قۇبۇز ئەمەس قومۇز  يا قوبۇز دەپ يازايلى.  دىماق تاۋۇشى م ، ب لارنىڭ نۆۋەتلىشىشى نورمال ئىش. ئۇيغۇرچە ئەسلى توغرىسى قوبۇز بولۇپ، بۇنىڭ تەركىبىدىكى ب  =ۋ غا ئاجىزلىشىپ قوۋۇز شەكلىدە ساقلانماقتا.

ئەمىسە "قۇبۇز" دەپ بىرلىككە كەلتۈرەيلى. ئۇنتۇلۇپ كېتىۋاتقان سازىمىزنى قايتىدىن ئەۋلادلارغا ئۈگىتەيلى. ئەۋلادلىرىمىز  قۇبۇز چالغاننى كۆرسە مېنىڭ كىچىك ۋاقتىمدىكىدەك ئەجەبلىنىپ ئانىلىرىدىن سوراپ يۈرمىسۇن. ئانىلىرىمىزمۇ شۇ قۇبۇز چالىدىغان مومايلىرىمىزنى كۆرسىتىپ "ئۇلارنىڭ لەقىمى قالماق"دەپ چۈشەندۈرۈپ يۈرمىسۇن.ئۇيغۇر چالغۇ -ئەسۋاپلىرى تەركىبىگە قۇبۇزنىمۇ كىرگۈزۈپ، تېگىشلىك ئۇرۇن بېرەيلى. بولمىسا ئۇ فەقەت بۇرۇنقى ئۇيغۇرلارغىلا خاس ساز بۇلۇپ ، كونا تارىختىلا قېلىپ قالىدۇ.
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: يۈز بېشى
UIDنومۇرى: 1906
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 61
شۆھرىتى: 63 نومۇر
پۇلى: 610 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 37(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2008-04-25
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2008-07-20
8-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-17 16:08
قۇبۇز ئەمەس قوبۇز ئىكەنغۇ، بىرىنچى بوغۇمى < و>. بۇ قومۇل شېۋىسىدە بار سۆز. بەلكىم باشقا دېئالېكت، شېۋىلەردىمۇ بولۇشى مۇمكىن.
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 2928
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 1
شۆھرىتى: 2 نومۇر
پۇلى: 10 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 0(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2008-06-25
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2008-06-25
9-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 2008-06-25 22:59
مەن بۇرۇن ئوقۇغىغان ماقالىدە ئۇيىغۇرلار  باشىقا ئوتتورا ئاسىيادىكى قىرىنداش تۇركىي مىللەتلەرگە قارىغاندا مۇڭغۇل ئېرىقىنڭ تەسىرىگە ئاز ئۇچرىغان دەپ كۆرگەن،لىكىن يۇقۇرىكى ئنىكاستا،ئۇيىغۇرلارنىڭ ئېتنىك تەركىبىدە مۇڭغۇللار خېلى سالماقنى  ئىگەللەيدۇ دەپتۇ، قايسسى توغىرا ، ياكى مەن خاتا كورۇپ قالدىمۇ؟ ئۇيىغۇرلار بىلەن ئۆزبىكلەرنىڭ قايسسىنڭ مۇڭغۇل ئېرىقى  كۇچلۇك ،ماڭا جاۋاپ خەت يازساڭلار بوپتىكەن 
yol
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 9195
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 3
شۆھرىتى: 40 نومۇر
پۇلى: 20 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 0(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-03-08
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-11
10-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 3كۈن بۇرۇن
ھازىرقى ئۆزبىك-ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ ئېتنىك تەركىبى ئاساسەن ئوخشاش ، ھازىرقى زامان ئۆزبىك مىللىتىنى نۇقۇل تارىختىكى ئۆزبىك نامى بىلەن باغلاپلا چۈشۈنۈش توغرا ئەمەس ، چۈنكى سىتالىننىڭ مىللەتلەرنى پارچىلاش سۈيقەستىدە ئەسلىدىكى تۈرك ئاتالغان توپ ئىچىدىكى ئاساسىي گەۋدە بولغان ئۇيغۇر-ئۆزبىك توپى ئىككىگە بۆلۈنۈپ ، بىرىگە تارىختىكى «ئۆزبىك»نامى ، بىرىگە «ئۇيغۇر» نامى قويۇلغان .
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 9193
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 2
شۆھرىتى: 10 نومۇر
پۇلى: 0 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 1(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-03-08
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-08
11-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 3كۈن بۇرۇن

 9 قەۋەت(akpar) نىڭ يازمىسىغا ئىنكاس

ئۇيغۇرلارنىڭ موڭغولوئىد(ئاسىيالىق) تەركىبى تاكى موڭغوللار كىرگىچە ناھايىتى ئازسالماقتا ئىدى. تۈركىك ئائىلىسىدە ئەڭ ئاسىيالاشقان قىرغىز بولسا ئەڭ ساقلاپ 1جى تۈركۈم ئارىئان -ساك ھالىتىنى ساقلاپ قالغان ئۇيغۇرلار ئىدى . موڭغوللار كىرىپ مىەدىنىيەت قۇبۇل قىلىدۇ. باللىرى ئۇيغۇرچە سۆزلەيدىغان بولىدۇ نەۋرىلىرى ئۇيغۇرلىشىدۇ.  بۇ 1250يىلدىن باشلانغان 759يىل بوپتۇ. ئۇنىڭدىن بۇرۇنقى ئەجدالىرىمىز شانلىق مەدىنىيەتلىك ئاسىيالىق ئاق ئېرىقلىقلار ئىدى.
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 9193
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 2
شۆھرىتى: 10 نومۇر
پۇلى: 0 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 1(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-03-08
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-08
12-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 3كۈن بۇرۇن

 10 قەۋەت(uzhal) نىڭ يازمىسىغا ئىنكاس

ئۆزبەكلەرنىڭ ئاتا تەرەپ ئەجدادى ئۇيغۇرلار بىلەن ئوخشاش ئوغۇز دۇر. ئانا تەرىپى سوغدىلار دۇر. بىزنىڭ ئانا تەرەپ تارىم ۋادىسىدىكى چىن-ماچىن لار دۇر.
yol
ﺋﻪﺳﻜﻪﺭﺗﯩﺶ : ﺗﻮﺭ ﺑﯧﻜﯩﺘﯩﻤﯩﺰﺩﻩ ﯞﻩﻣﯘﻧﺒﯩﺮﯨﻤﯩﺰﺩﻩ ﺩﯙﻟﻪﺗﻨﯩﯔ ﺗﯜﺭﻟﯜﻙ ﻗﺎﻧﯘﻥ - ﺳﯩﻴﺎﺳﻪﺕ ﭘﻪﺭﻣﺎﻧﻠﯩﺮﯨﻐﺎ ﺧﯩﻼﭖ ﻣﺎﻗﺎﻟﯩﻠﻪﺭ ﯞﻩ ﻳﻮﻟﻼﻧﻤﯩﻼﺭﻧﻰ ، ﺳﯜﺭﻩﺗﻠﻪﺭﻧﻰ ﻳﻮﻟﻼﺷﻘﺎ ﺑﻮﻟﻤﺎﻳﺪﯗ.
ﺑﯚﻟﮕﯜﻧﭽﯩﻠﯩﻚ ، ﻗﯘﺗﺮﺍﺗﻘﯘﻟﯘﻕ ﺧﺎﺭﺍﻛﺘﺮﯨﺪﯨﻜﻰ ﻣﺎﻗﺎﻟﯩﻠﻪﺭﻧﻰ ﻳﻮﻟﻠﯩﻐﺎﻥ ﺋﺎﭘﺘﻮﺭﻻﺭ ﺋﺎﻗﯩﯟﯨﺘﯩﮕﻪ ﺋﯚﺯﻯ ﻣﻪﺳﺌﯘﻝ ﺑﻮﻟﯩﺪﯗ . ﺗﻮﺭ ﭘﻮﻧﻜﯩﺘﯩﻤﯩﺰ ﮬﯧﭽﻘﺎﻧﺪﺍﻕ ﻣﻪﺳﺌﯘﻟﯩﻴﻪﺗﻨﻰ ﺋﯜﺳﺘﯩﮕﻪ ﺋﺎﻟﻤﺎﻳﺪﯗ . ﺋﯚﺯ ﺗﻮﺭ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﺘﯩﻤﯩﺰﻧﯩﯔ ﺳﺎﻏﻼﻡ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻲ ﻗﯩﻠﯩﺸﻰ ﯞﻩ ﺗﻮﺳﺎﻟﻐﯘﺳﯩﺰ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﻟﯩﺸﻰ ﺋﯜﭼﯜﻥ ﺑﯘ ﻣﯘﻧﺒﻪﺭﻧﻰ ﺋﯚﺯ ﻛﯚﺯ ﻗﺎﺭﭼﯘﻗﯩﯖﯩﺰﺩﻩﻙ ﺋﺎﺳﺮﯨﺸﯩﯖﯩﺰﻧﻰﺋﯜﻣﯩﺪ ﻗﯩﻠﯩﻤﯩﺰ.
ﻛﯧﻴﯩﻨﻜﻰ ﭘﯘﺷﺎﻳﻤﺎﻥ ، ﺋﯚﺯﯛﯕﮕﻪ ﺩﯛﺷﻤﻪﻥ . ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻨﻰﺳﯚﻳﮕﯜﭼﯩﻠﻪﺭ ﺋﯚﺯ ﻧﻪﺭﺳﯩﺴﯩﻨﻰ ﻗﻪﺩﯨﺮﻟﻪﻳﺪﯗ .

ئاخىرىدا ھەربىر كۈنىڭىزنىڭ خۇشاللىق تىلەيمىز !