ئورخۇننى قوللامسىز؟ مۇنبەر خېتىنى نورمال كۆرەلمىگەنلەر مۇنبەرنى ئىشلىتىش قوللانمىسى Munber hetni Nurmal Korelmigenler
قورال ئىشىلتىش ئادرېسىنى كۆچۈرۈش | ساقلىۋېلىش | پىرىنتىرلاش
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 8302
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 16
شۆھرىتى: 160 نومۇر
پۇلى: 90 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 15(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-01-23
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-09
باش يازما  يوللانغان ۋاقتى: 13كۈن بۇرۇن

 ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ شەھەر مەدەنىيىتى

                                                 
   ] ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ شەھەر مەدەنىيىتى

              1. ئۇيغۇر شەھەرلىرىنىڭ بارلىققا كېلىشى
  
     ئۇيغۇرلار ناھايىتى يىراق قەدىمكى زامانلاردىلا مەدەنىيەت دەۋرىگە قەدەم قويغان. ئارخېئولوگىيىلىك پاكىتلارغا ئاساسلانغاندا ،< مىلادىيىدىن بۇرۇنقى 2000--1000- يىللار ئارىلىقىدىكى برونزا دەۋرىدىن باشلاپ يۇرتىمىز مەدەنىيەت دەۋرىگە قەدەم قويغان بولۇپ، برونزا دەۋرىگە ئائىت خارابە ئىزلىرىدىن قارىغاندا مۇشۇ دەۋرلەردىن باشلاپ،يۇرتىمىزدا ئىپتىدائىي شەھەرلەر بارلىققا كەلگەن>مەسىلەن ،ئارا تۈرك ناھىيىسىدىكى تۇز كۆل خارابىسى ،بارىكۆلدىكى لەنجۇئەنزى ئىزى   خېجىڭدىكى شىنتاران ئىزى قاتارلىقلار يۇرتىمىزدىكى ئەڭ بۇرۇنقى ئىپتىدائىي شەھەرلەردۇر.يازما خاتىرىلەرگە ئاساسلانغاندا ،خەن سۇلالىسى دەۋرىدىلا شىنجاڭنىڭ ھەر قايسى جايلىرىدا سېپىل سوقۇپ شەھەر ياساش ناھايىتى ئومۇملاشقان بولۇپ، بۇ ھەقتە <خەننامە .غەربى يۇرت تەزكىرىسى >دە :<غەربى يۇرتتا ئەسلى 36 بەگلىك بولۇپ ،كېيىن تەدرىجى بۆلۈنۈپ،50 نەچچىگە يەتكەن ... غەربى يۇرتتىكى ئاھالىلەرنىڭ كۆپىنچىسى شەھەرلەرگە ئولتۇراقلاشقان بولۇپ،دېھقانچىلىق ۋە چارۋىچىلىق بىلەن شۇغۇللىنىدۇ. (2) > دەپ خاتىرلەنگەن .ئۇيغۇر شەھەرلەرە توغرىسىدا يەنە مەھمۇد كاشىغەرىنىڭ  <تۈركىي تىللار دىۋانى > دىمۇ، مۇھىم خاتىرىلەر قالدۇرۇلغان .ئالىم ئۆز ئەسىرىدە :<بۇ ئەلدە ئەسلى بەش شەھەر بار ، ئۇنىڭ خەلقى ئەشەددىي كاپىرلار ھەم ئۇستا مەرگەنلەردۇر.بۇ شەھەرلەر سۇلمى ،قۇچۇ، چانبالىق ،بېشبالىق ،ياڭى بالىقتۇر>  دەپ يازغان .
     يۇقىرىدىكى تارىخىي پاكىتلارغا ئاساسلانغاندا ، ئەجدادلىرىمىز ئەڭ كېچىككەندىمۇ مىلادىيىدىن خېلى بۇرۇنقى ۋاقىتلاردىن  باشلاپ  ئاۋات شەھەرلەرنى  بەرپا قىلىپ، تۈركىي خەلقلەر  ئىچىدە ئەڭ بۇرۇن شەھەر مەدەنىيىتىگە قەدەم قويغان. نىيە ،كىروران ، ئىدىقۇت، يارغول، بېشبالىق ، بايبالىق،قارا بالغاسۇن قەدىمكى ئىزى شەھىرى ئىزى ،ئۇيغۇرلارنىڭ قەدىمكى زاماندىكى پارلاق شەھەر مەدەنىيىتىنىڭ يالدامىسى ھېسابلىنىدۇ.

                  2.ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىدا شەھەرلەرنىڭ بارلىققا كېلىشى

     تارىختا ئۇيغۇرلارنىڭ شەرقىي تارمىقى بولغان  موڭغۇل دالاسىدا ياشىغۇچى قەدىمكى ئۇيغۇرلارمۇ كۆچمەن چارۋىچىلىق بىلەن شۇغۇللىنىپ،تارقاق ياشاشتىن سىرت، توپلىشىپ ئولتۇراقلىشىپ، شەھەرلىشىش دەۋرىنى باشتىن كەچۈرگەن .بۇ ھەقتە <جۇڭگو كاتتا ئېنسىكلوپىدىيىسى.ئارخېئولوگىيە قىسمى >دا: < موڭغۇل دالاسىدا ھۇنلار دەۋرىدىلا شەھەرلەر بارلىققا كەلگەن،مەسىلەن ،سېلىنگا دەرياسىنىڭ تۆۋەن ئېقىنىنىڭ ئوڭ تەرىپىگە جايلاشقان ھۇنلارنىڭ قەدىمكى شەھىرى بۇنىڭ تىپىك مىسالىدۇر.مەزكۇر شەھەر تىك تۆت بۇلۇڭ شەكلىدە بولۇپ،شەھەر ئەتراپىغا ھېپىل سوقۇلغان ۋە خەندەك قېزىلغان ، شەھەر كۆلىمى 348كۆپەيتىمىز 200 مېتىر بولۇپ، مىلادىيىدىن بىر ئەسىر ئىلگەرە قۇرۇلغان >دېيىلگەن . ئۇنىڭدىن باشقا سابىق سوۋېت ئىتتىپاقى پەنلەر ئاكادىمىيىسىنىڭ مۇىبىر ئاكاېىمىكى،ئارخېئولوگ كېسلىيېۋ بېيجىڭدا بەرگەن دوكلاتىدا :<يېڭىدىن بايقالغان ئارخېئولوگىيىلىك ماتېرىياللارغا ئاساسلانغاندا ،ئىلگىرى ئېيتىلغان مەركىزىي ئاسىيا ،جەنۇبىي سىبىرىيە ۋە تاشقىي بايقال رايونىدا قەدىمكى دەۋرلەردە كۆچمەن چارۋىچىلىق  تۇرمۇشىلا بولۇپ،ئولتۇراق تۇرمۇش زادى يوق ئىدى دېگەن قاراش توغررا ئەمەس، ئەمەلىيەتتە برونزا دەۋرى ياكى دەسلەپكى تۆمۈر قوراللار دەۋرىدىلا بۇ رايونلاردا ئاھالىلەر مۇقىم ئولتۇراقلاشقان شەھەر-بازارلار بار ئىدى . بايقال كۆلى ئەتراپى ،يېنسەي دەرياسى ،سېلىنگا دەرياسى، تۇغلا دەرياسى، ئورخۇن ۋە قۇرۇلۇن دەرياسى ۋادىلىرىدا مىلادىيىدىن بۇرۇنقى 2-ئەسىردىن مىلادىيە 1-ئەسىرگىچە بولغان ئارىلىقتا دېھقانچىلىق بىلەن شۇغۇللىنىدىغان ،مۇقىم ئولتۇراقلاشقان ئاھالىىلەر بار ئىدى > دېگەن .
   بۇنىڭدىن كۆرۈۋېلىشقا بولىدۇكى، موڭغۇل دالاسىدا ياشىغۇچى قەدىمكى ئەجدادلىرىمىز بىپايان موڭغۇل دالاسىدا< سۇ،ئوت-چۆپ قوغلىشىپ>كۆچۈپ يۈرۈشتىن سىرت، شەھەر-بازارلارادىمۇ ئولتۇراقلاشقان. جۈملىدىن ئورىۇن ئۇيغۇرلىرىمۇ شەھەرلىشىش شارائىتلىرىنى ھازىرلاپ، مۇقىم شەھەرلەرنى بەرپا قىلىپ، شەھەر تۇرمۇشىنى باشتىن كەچۈرگەن. بولۇپمۇ ئورخۇن ئۇيغۇر ىانلىقى دەۋرىدىكى بىر قىسىم دانىشمەن قاغانلارنىڭ  ئىجتىمائىي ئىگىلىكىنىڭ ئەسلىگە كېلىشى، تەرەققىي قىلىشى ،شۇنداقلا مەدەنىيەتنىڭ گغللىنىشىگە ئالاھىدە ئەھمىيەت بېرىشى نەتىجىسىدە، خانلىق تىرىتورىيىسىدە بىر قىسىم چوڭ شەھەرلەر بارلىققا كېلىپ، ئۇيغۇر قەبىلىلىرىنىڭ كۆچمەن چارۋىچىلىق ھاياتتىن مۇقىم ئولتۇراق تۇرمۇشقا قاراپ يۈزلىنىشىنى ئىلگىرى سۈرگەن .ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ ئىجتىمائىي ئىگىلىكىنىڭ تەرەققىي قىلىشى، تاڭ سۇلالىسى بىلەن بولغان سودىسىنىڭ راۋاجتېپىشى ۋە بۇ سودىدا  ئۈستۈنلۈكنى ئىگىلىشى ،شۇنداقلا شەرق بىلەن غەرب ئوتتۇرىسىدىكى چوڭ كارۋان يولىنىڭ خانلىق زېمىنىدىن ئۆتۈشى ۋە  <ئۇيغۇر يولى> نىڭ بەرپا قىلىنىشى  شەھەر قۇرۇلۇشىنىڭ ئۇچقاندەك راۋاجلىنىشىغا تۈرتكە بولغان.بولۇپمۇ سودا ئورخۇن ئۇيغۇرلىرىنىڭ شەھەرلىشىشكە قاراپ يۈزلىنىشىدىكى مۇھىم ئامىللارنىڭ بىرى بولۇپ قالغان .ئەينى ۋاقىتتا تاڭ سۇلالىسىنىڭ ئاجىزلاشقان پۇرسىتىدىن پايدىلىنىپ تىبەتلەرنىڭ خېشى كارىدورى ۋە گەنسۇ ئەتراپىنى ئىشغال قىلىۋېلىشى، تاڭ سۇلالىسىنىڭ غەربىي ئەللەر بىلەن بولغان سودا يولىنى ئۈزۈپ تاشلىغان ،شۇ سەۋەبتىن ئۇيغۇر خانلىقى بىر مەھەل شەرق بىلەن غەرب سودا ئالاقىسىدىكى مۇھىم بېكەت بولۇپ قالغان .نەتىجىدە بېشبالىقتىن باشلىنىپ بارىكۆلگە ،ئاندىن شەرقىي شىمالغا --ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ ئاستانىسى قارابالغاسۇنغا يېتىپ بارىدىغان «ئۇيغۇر يولى » شەكىللەنگەن> . بۇنىڭ بىلەن ئۇيغۇر خانلىقى تاڭ سۇلالىسى بىلەن غەربىي ئەللەر ئوتتۇرىسىدىكى  مۇھىم سودا مەركىزىگە ئايلانغان .سودىنىڭ راۋاجلىنىشى  تەبىئىكى خانلىق ئاھالىلىرىنىڭ  مۇقىم ئولتۇراق تۇرمۇشقا قاراپ يۈزلىنىشىگە تۈرتكە بولغان .
        ئورخۇن ئۇيغۇرلىرىنىڭ شەھەرلىشىشكە  قاراپ يۈزلىنىشىگە تۈرتكە بولغان يەنە بىر مۇھىم ئامىڭ  مانى دىنىنىڭ ئۇيغۇرلار ئارىسىدا ئومۇملىشىشى بولۇپ، ئۇ يېڭى بىر خىل ئىدېئولوگىيە  سۈپىتىدە ئورخۇن ئۇيغۇرلىرىنىڭ ئىدىيىسىگە سىڭىپ كىرىپ،ئۇلارنىڭ شەھەرلىشىش ئېڭىنىڭ چوڭقۇرلىشىشىدا مۇھىىم رول ئوينىغان. مانى دىنى مۇقەددەس كالامى ،دىنىي تەشكىلاتى، مۇنتىزىم قائىدە -قانۇنلىرى بار دىن بولۇپ،ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ جەمئىيەت ئەھۋالىغا ناھايىتى ماس كېلىپ،بىر قەدەر تېز تارقىلىش ئىمكانىيىتىگە ئىگە بولغان.بۇ دەل ئورخۇن ئاھالىلىرىنىڭ ئىدېئولوگىيىسىنى بىرلىككە كەلتۈرۈپ ئۇلارنىڭ ئۇيۇشۇش كۈچىنى ئاشۇرۇپ، مۇقىم ئولتۇراق تۇرمۇشقا --شەھەرلىشىشكە قەدەم قويۇشىغا تۈرتكە بولغان .ئورخۇن ئۇيغۇرلىرى ئىلگىرىكى ئەجدادلىرىنىڭ شەھەر قۇرۇلۇشى ئاساسىدا  ئوردۇبالىق ، بايبالىق ،خاتۇنبالىققا ئوخشاش خېلىلا راۋاجلانغان مۇنتىزىم شەھەرلەرنى بىنا قىلىپ ،بىر قەدەر يۇقىرى سەۋىيىدىكى <ئورخۇن  شەھەر مەدەنىيىتى >نى ياراتقان ئۇيغۇرلار شەھەر ھاياتىغا شۇ قەدەر تېز ئۆزلىشىپ كەتكەنكى، ھەتتا 840-يىلى قىرغىزلار ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ پايتەختى  ئوردۇبالىققا  ئوت قويۇۋەتكەندىن كېيىن ،ئۇيغۇر قاغانى ئوكا قاغان تاڭ سۇلالىسىگە جىن ۋۇ ھەربىي قۇرۇلى بلىەن تيەندى ھەربى قۇرۇلىغا قاراشلىق ئىككى شەھەرنى ئارىيەت ئېلىپ تۇرۇش ئۈچۈن ئەلچى ئەۋەتكەن . يۇقىرىقىلاردىن ئورخۇن ئۇيغۇرقاغانلىرىنىڭ  شەھەر تۇرمۇشىدىن زادىلا ئايرىلالمايدىغان بولۇپ قالغانلىقىنى چۈشىنىۋېلىش قىيىن ئەمەس.بۇ خىل شەھەرلىشىش يۈزلىنشى ئۇيغۇرلارنىڭ كېيىن غەربكە كۆچۈپ مۇقىم ئولتۇراق تېرىم ھاياتىغا قەدەم قويۇشىدا ناھايىتى مۇھىم رول ئوينىغان .
      
مەنبە : «ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ قىسقىچە تارىخى» --     ئەھمەد سۇلايمان قۇتلۇق         
               (داۋامى بار )
[ 此帖被سەرۋەر在2009-03-03 19:26重新编辑 ]
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 8302
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 16
شۆھرىتى: 160 نومۇر
پۇلى: 90 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 15(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-01-23
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-09
1-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 8كۈن بۇرۇن
    

         3.ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىدىكى شەھەرلەرنىڭ خاراكتېرى
        
   ئورخۇن ئۇيغۇر ىانلىقىنىڭ ئاستانىسى بولغان ئوردۇ بالىق ---خانلىق تەۋەسىدىكى كۆلىمى ئەڭ چوڭ، بازىرى ئاۋات،مەنزىرىسى ئۆزگىچە شەھەر بولۇپ خامىلتون :«ئۇ ئورخۇن دەرياسى بويىدا ،كۆك تۈركلەرنىڭ باش شەھىرىنىڭ ئورنىغا قۇرۇلغان ،يەنى بۈەۈنكى قارا بالغاسۇندا »دەپ يازغان .تارىخىي مەنبەلەرگە ئاساسلانغاندا ،بۇ شەھەرنى مىلادىيە 760- يىلى بۆگۈ قاغان سالدۇرغان. شەھەر خارابىسىنى سوۋېت ئىتتىپاقى ۋە موڭغۇلىيە ئارخېئولوگلىرى 1949-يىلى بايقاپ قېزىپ چىققان بولۇپ، شەھەرنىڭ ئومومىيكۆلىمى 25كۋاردات كېلومېتر،شەھەر تاشقىي شەھەر .ئىچكىي شەھەر، خان وردىسىدىن تەشكىل تاپقان .ئەتراپى ئېگىز سېپىللار بىلەن قورشالغان ،قالدۇق سېپىلنىڭ ئېگىزلىكى 10 مېتر ،قاراۋۇلخانىسىنىڭ ئېگىزلىكى 12 مېتر، كۆزىتىش مۇنارىنىڭ ئېگىزلىكى 14 مېتر. شەھەر خارابىسىنىڭ ئومۇمىي كۆرۈنىشىدىن قارىغاندا، شەھەر ناھايىتى رەتلىك ۋە پىلانلىق ئورۇنلاشتۇرۇلغان .مىلادىيە 1680-يىلىرۇس سەيياھى ئىۋان خدىرىن تاشقىي موڭغۇل يايلىقىغا ئىچكىرىلەپ كىرىپ ،تاسادىپىي ھالدا بۇ شەھەر ىارابىسىنى بايقاپ قېلىپ،ھەيران قالغان ھالدا خاتىرىسىگە :«بۇ قەدىمكى شەھەر تۆت چاساس ياسالغان ،ھەر بىر بۇرجىكىدە ناھھيىتى كۆپ كۆزىتىش مۇنارى بار شەھەر سىپىلىنىڭ تۆۋەنكى قىسمى سىلىقلانمىغان قورام تاشلاردىن ،ئۈستى پىششىق خىشتىن قوپۇرۇلغان .ئوردا پاكار -پاكار خىش تاملار بىلەن قورشالغان .ئوردىنىڭ تېمى ھەر خىل كۆركەم كۆرۈنۈشلەر بىلەن ناھايىتى چىرايلىق بىزەلگەن ،كۆرگەن ئادەمنىڭ زادى كەتكۈسى كەلمەيدۇ» دەپ يازغان .ئوردۇ بالىق شەھىرى شۇ دەۋرگە نىسبەتەن خېلىلا زامانىۋى سەۋىيەدە ياسالغان بولۇپ، ئارخېئولوگلار شەھەرنىڭ شەرقىي جەنۇبىي چېتىدىكى بىر مۇنار خارابىسىنى تەكشۈرۈش ئارقىلىق ،ئۇنڭ كۆپ قەۋەتلىك ئىكەنلىكىنى ،ئىسسىنىش قۇرۇلمىسى ،يۇندا چىقىرىدىغان ساپال تۇرۇربىسى بارلىقىنى بايقىغان.ئوردۇ بالىق شەھىرىنىڭ قۇرۇلۇشىدا ھەربىي ئىستىراتىگىيە ۋە مۇداپىيەلىنىش ئېھتىياجىمۇ ئالاھىدە نەزەرگە ئېلىنغان بولۇپ،سېپىل بۇلۇڭلىرىغا  قاتار قوختىلار ئوتتۇرىسىغا دەرۋازىلار ئورۇنلاشتۇرۇلغان .قورغان تۆت چاسا شەكلىدە ياسىلىپ ،ئۇيغۇر قورغانلىرىنىڭ ئۆزىگە خاس ئالاھىدىلىكلىرىنى گەۋدىلەندۈرگەن.سېپىل بويلىتىپ قوختا ،ئىستىھكاملارنى ئورۇنلاشتۇرۇش قورغاننىڭ بىر قەدەر پۇختا مۇداپىيەلىنىشى ئۈچۈن ئىمكانيەت يارىتىپ بەرگەن .شۇنىڭ ئۈچۈن ئوردۇبالىق قورغىنىنى  مەركىزىي ئاسىيادىكى ئەڭ مۇكەممەل ھەربىي قۇرۇلۇش دەپ ھېسابلاشقا بولىدۇ.
   يۇقىرىقى ئارخېئولوگىيىلىك  ۋە يازما پاكىتلاردىن شۇنداق خۇلاسىگە كېلەلەيمىزكى،ئوردۇ بالىق ئەينى دەۋردىكى ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىدىكى تۇنجى چوڭ پايتەخت بولغان بولۇپ، ئۆزىنىڭ يۇقىرىقى ئالاھىدىلىكى بىلەن خانلىقنىڭ مۇھىم سودا ۋە مەدەنىيەت مەركىزىگە ئايلانغان.
  بايبالىق --مويۇنچۇر جاغان تەرىپىدىن 757-يىلى سوغدى ۋە تاڭ سۇلالىسى ئۇستىلىرىنىڭ قولى بىلەن ياسىتىلغان .بۇ شەھەرگە كۆپىنچە  قاغان جەمەتى ۋە باي سودىگەرلەر ئولتۇراقلاشقان بولۇپ خانلىقنىڭ ئىككىنچى ئورۇندا تۇرىدىغان مۇھىم سىياسىي ئىقتىسادىي مەركىزى بولغان .
  قاتۇنبالىق (مەلىكبالىق )--قۇتلۇق بىلگە قاغاننىڭ شىيەنئەن مەلىكىەە ئاتاپ ئىجىنا دەرياسى  ۋادىسىدا بەرپا قىلغان  بەرپا قىلغان شەھىرى بولۇپ ،كېيىنچە خانىش  ،مەلىكىلەر مۇشۇ شەھەردە تۇرىدىغغان بولغان .كېيىن ئۇ خانلىقنىڭ غەربىي رايونغا يۈرۈش قىلىشتىكى ھەربىي بازىسى ۋە سودھا نۇقتسى ،مۇھىم سىياسىي ئىقتىساد مەركىزى بولغان  .
     بېشبالىق ---تەڭرىتېغىنىڭ شىمالىدىكى ئىستىراتىگىيىلىك ئورنى ناھايىتى مۇھىم بولغان شەھەر بولۇپ،ئۇيغۇر قاغانى بايان دەۋرىدىلا (650--655-يىللار)ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىغا تەۋە بولغان.
   سۈيئاب --ئئورنى ھازىرقى قىرغىزىستان جۇمھۇرىيىتىنىڭ پايتەختى بېشكەكنىڭ شەرقىدىكى توقماقنىڭ يېقىن ئەتراپىدىكى ئاق بېشىم خارابىسى بولۇپ بۇ شەھەر ھازىر قازاقىستان بىلەن قىرغىزىستان چېگرىلىنىپ تۇرىدىغانچۇ دەرياسىنىڭ  جەنۇبىي قىرغىقىغا سېلىنغان .
بالاساغۇن --ئوپرنى ھازىرقى قىرغىزىستاندىكىتوقماقنىڭ يېقىن ئەتراپىدىكى بۇرانا خارابىسىدە بولۇپ جۇۋەينىنىڭ خاتىرىسىگە ئاساسلانغاندا ،بۇ شەھەرنى بۆگۈ قاغان (يەنى قۇتلۇق قاغان )غەربكە يۈرۈش قىلىپ،ئوتتۇرا ئاسىياغا بارغاندا سالدۇرغان.
   دېمەك يۇقىرىقى شەھەرلەرنىڭ ھەممىسى ئۇيغۇرلار تەرىپىدىن بەرپا قىلىنغان بولۇپ،بۇ قەدىمكى شەھەرلەر ئۆز زامانىسىدا سىياسىي ،ئىقتىساد ،قاتناش ۋە سودا مەركىزى بولۇپلا قالماي،بەلكى دېھقانچىلىق ۋە قول ھۈنەرۋەنچىلىكىنىڭ مۇھىم مەركىزى بولغان .ئئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقى تېررىتورىيىسىدىكى بۇ ئۇيغۇر شەھەرلىرى مەيلى بىناكارلىق جەھەتتىن بولسۇن ،مەيلى جايلىشىش ئورنى ۋە ئالاھىدىلىكى جەھەتتىن بولسۇن،ئۇيغۇرلارنىڭ ئەينى ۋاقىتتىكى يۇقىرى مەدەنىيەت ئېڭى ۋە تەپەككۇر شەكلىنى نامايان قىلغان بولۇپ،ئەينى دەۋردىكى شىمالىي دالا مەدەنىيىتىنىڭ ئەڭ يۈكسەك پەللىسىنى ياراتقان.
       مەنبە : «ئورخۇن ئۇيغۇر خانلىقىنىڭ قىسقىچە تارىخى  »    (ئەخمەت سۇلايمان قۇتلۇق)
yol
دەرىجىسى: كۇلۇب باشلىقى
UIDنومۇرى: 1787
جەۋھەر يازمىسى: 6
يوللىغان يازمىسى: 432
شۆھرىتى: 688 نومۇر
پۇلى: 4305 سوم
تۆھپىسى: 100 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 756(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-01-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-10
2-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 8كۈن بۇرۇن
بۇ يەرگە قاراپ بېقىڭە، سىز يوللىغان مەزمۇنلار يوللىنىپ بولغانمىكىن، ئەگەر يوللىنىپ بولغان بولسا، ئەمگەك تەكرارلانمىسۇن.
terjime guruppisi
تارىخ خاتا يېزىلغان بولىدۇ، شۇڭا ئۇ تەكرار قايتا يېزىلىدۇ.
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 8302
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 16
شۆھرىتى: 160 نومۇر
پۇلى: 90 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 15(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-01-23
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-09
3-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 7كۈن بۇرۇن
   ئوتتۇرا ئەسىردىكى ئۇيغۇرلار دېگەن سەھىپىنى تەپسىلى كۆرۈپ چىقتىم بۇ  تېما  تېخى يوللانماپتىكەن،  شۇڭا تورداشلار  پايدىلىنىپ قالار دەپ  يوللاپ قويدۇم.
ئەركەم تورى
دەرىجىسى: كۇلۇب باشلىقى
UIDنومۇرى: 1787
جەۋھەر يازمىسى: 6
يوللىغان يازمىسى: 432
شۆھرىتى: 688 نومۇر
پۇلى: 4305 سوم
تۆھپىسى: 100 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 756(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2007-01-21
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-10
4-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 7كۈن بۇرۇن
بۇ يەرنى دىمەكچىتىم ئالدىنقى ئىنكاسىمدا ئۇلىنىشنى قالدۇرۇپ قويۇشنى ئۇنتۇپ قاپتىمەن، قاراپ بېقىڭ:
./BBS/read.php?tid=757
تارىخ خاتا يېزىلغان بولىدۇ، شۇڭا ئۇ تەكرار قايتا يېزىلىدۇ.
دەرىجىسى: لەشكەر
UIDنومۇرى: 9186
جەۋھەر يازمىسى: 0
يوللىغان يازمىسى: 2
شۆھرىتى: 35 نومۇر
پۇلى: 15 سوم
تۆھپىسى: 0 نومۇر
توردىكى ۋاقتى: 0(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقتى: 2009-03-07
ئاخىرقى كىرگەن ۋاقتى: 2009-03-07
5-قەۋەت  يوللانغان ۋاقتى: 5كۈن بۇرۇن
ئەھمەد سۇلايمان مۇئەللىم ھەقىقەتەن قابىلىيەتلىك،كۆزگە كۆۈرۈنىۋاتقان موللا مۇسا سايرامىدىن كېيىن چىققان داڭلىق ئۇيغۇر تارىخچىسى بولۇشقا مۇناسىپ!
ئەركەم تورى
ﺋﻪﺳﻜﻪﺭﺗﯩﺶ : ﺗﻮﺭ ﺑﯧﻜﯩﺘﯩﻤﯩﺰﺩﻩ ﯞﻩﻣﯘﻧﺒﯩﺮﯨﻤﯩﺰﺩﻩ ﺩﯙﻟﻪﺗﻨﯩﯔ ﺗﯜﺭﻟﯜﻙ ﻗﺎﻧﯘﻥ - ﺳﯩﻴﺎﺳﻪﺕ ﭘﻪﺭﻣﺎﻧﻠﯩﺮﯨﻐﺎ ﺧﯩﻼﭖ ﻣﺎﻗﺎﻟﯩﻠﻪﺭ ﯞﻩ ﻳﻮﻟﻼﻧﻤﯩﻼﺭﻧﻰ ، ﺳﯜﺭﻩﺗﻠﻪﺭﻧﻰ ﻳﻮﻟﻼﺷﻘﺎ ﺑﻮﻟﻤﺎﻳﺪﯗ.
ﺑﯚﻟﮕﯜﻧﭽﯩﻠﯩﻚ ، ﻗﯘﺗﺮﺍﺗﻘﯘﻟﯘﻕ ﺧﺎﺭﺍﻛﺘﺮﯨﺪﯨﻜﻰ ﻣﺎﻗﺎﻟﯩﻠﻪﺭﻧﻰ ﻳﻮﻟﻠﯩﻐﺎﻥ ﺋﺎﭘﺘﻮﺭﻻﺭ ﺋﺎﻗﯩﯟﯨﺘﯩﮕﻪ ﺋﯚﺯﻯ ﻣﻪﺳﺌﯘﻝ ﺑﻮﻟﯩﺪﯗ . ﺗﻮﺭ ﭘﻮﻧﻜﯩﺘﯩﻤﯩﺰ ﮬﯧﭽﻘﺎﻧﺪﺍﻕ ﻣﻪﺳﺌﯘﻟﯩﻴﻪﺗﻨﻰ ﺋﯜﺳﺘﯩﮕﻪ ﺋﺎﻟﻤﺎﻳﺪﯗ . ﺋﯚﺯ ﺗﻮﺭ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﺘﯩﻤﯩﺰﻧﯩﯔ ﺳﺎﻏﻼﻡ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻲ ﻗﯩﻠﯩﺸﻰ ﯞﻩ ﺗﻮﺳﺎﻟﻐﯘﺳﯩﺰ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﻟﯩﺸﻰ ﺋﯜﭼﯜﻥ ﺑﯘ ﻣﯘﻧﺒﻪﺭﻧﻰ ﺋﯚﺯ ﻛﯚﺯ ﻗﺎﺭﭼﯘﻗﯩﯖﯩﺰﺩﻩﻙ ﺋﺎﺳﺮﯨﺸﯩﯖﯩﺰﻧﻰﺋﯜﻣﯩﺪ ﻗﯩﻠﯩﻤﯩﺰ.
ﻛﯧﻴﯩﻨﻜﻰ ﭘﯘﺷﺎﻳﻤﺎﻥ ، ﺋﯚﺯﯛﯕﮕﻪ ﺩﯛﺷﻤﻪﻥ . ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻨﻰﺳﯚﻳﮕﯜﭼﯩﻠﻪﺭ ﺋﯚﺯ ﻧﻪﺭﺳﯩﺴﯩﻨﻰ ﻗﻪﺩﯨﺮﻟﻪﻳﺪﯗ .

ئاخىرىدا ھەربىر كۈنىڭىزنىڭ خۇشاللىق تىلەيمىز !