دېھقانچىلىق ۋە<قىر مەدەنىيىتى>
دېھانچىلىق ئۇيغۇرلارنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى ھاياتىغا ئايلانغان-دۆلەت قۇرۇلۇش ھارپىسىنىڭ بۇ تەرىپىدە،تېرىقچىلىق -بىزگە ھەدىيە قىلىنغان ئەڭ چوڭ ئىختىسادى ئەۋزەللىك بولۇپ ھىساپلىنىپ كەلدى.
ۋاھالەنكى تېرىقچىلىق ئىشلىرىنىڭ بۇگۈنكى زامانىۋىلىشىشى دېھقانچىلىق قوراللىرىنىڭ ئىلغارلىشىش جەھەتتىن بىر قسىىم دېھقانچىلىق رايۇنلىرىدىكى ‹‹قارا كۈچلەر››نى ئازاد قىلغان بولسىمۇ جەنۇبى شىنجاڭنى ئۆز ئىچىگە ئالغان چەت-يىراقتىكى ئەمگەك كۈچلىرىنى قارا تەرگە چۈمدۈرمەكتە......
ئۇنداقتا جەنۇپنىڭ كۆپ قىسىم دېھقانلىرى نىمە ئۈچۈن زامانىۋى دېھقانچىلىقتىن
‹‹قارا تەر››گە چۈمىدۇ؟
...........
قاچانلاردىن باشلاپ مەدەنىيەت قۇبۇل قىلىش دولقۇنىنى قارشى ئالدۇق- شۇ ۋاقىتتىن باشلاپ
تەرەققىياتىغا ماس ھالدا دېھقانچىلىقىمىزغا ئاتالمىش‹‹قىر مەدەنىيىتى›› سىڭىپ كىردى.
ناھىيە رەھبەرلىرىنىڭ تېرىقچىلىق سۈپەت تەكشۈرۈش ئۆتكىلىدىن ئالدىنقى قاتاردا ئۆتۈش ئۈچۈن
‹‹بىر تۈپمۇ قۇناق ئۈنمىسىە مەيلىكى بىر سانتا قىر دوناي بولۇپ قېلىشىغا بولمايدۇ››
(يېزىلىق پارتىكوم شۇجى ئاغزىدىن)
خوش.....
زادى ئېتىزنىڭ نەچچە قىرى بولىشى كېرەكتۇ؟
رەھبەرلىرىمىزنىڭ ئېتىزنىڭ تۆت قىرى بولىدىغانلىغىنى بىلىشى ئېنىق، لېكىن ئېتىز ئىچىگە سېلىنغان ‹‹قوش ئۈنۈم››مىۋىلىك كۆچەتلىرىنىڭ ئاسرىلىشى ئۈچۈن يەنە بىر ئىھاتە قىرى ئېلىنىشى كېرەك.
دېھقانلار ئەلۋەتتە ئۆزى سالغان كۆچەتنى ئاسرىشى كېرەكتە!
مانا بۇ مەسىلىمۇ ھەل بولدى....دېھقانلار بىر ئېتىزغا 3رەت سېلىنىش بەلگۈلەنگەن مىۋىلىك دەرەخلەرنىڭ ‹‹شامال ئۆتۈش بەلۋىغى››نامىدىكى ‹‹قىر مەدەنىيەت››ئالۋىڭىمۇ ئورۇنلاندى.
بىراق ئەڭ مۇھىم مەسىلە تېخى ھەل بولمىدى........
چۈنكى ئېتىز ئوتتۇرسىدىكى مىۋىلىك دەرەخلەر ئۈچۈن ئېلىنغان قىر-دېھانچىلىق ئۇيغۇرلارنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى ھاياتىغا ئايلانغان-دۆلەت قۇرۇلۇش ھارپىسىنىڭ بۇ تەرىپىدە،تېرىقچىلىق -بىزگە ھەدىيە قىلىنغان ئەڭ چوڭ ئىختىسادى ئەۋزەللىك بولۇپ ھىساپلىنىپ كەلدى.
ۋاھالەنكى تېرىقچىلىق ئىشلىرىنىڭ بۇگۈنكى زامانىۋىلىشىشى دېھقانچىلىق قوراللىرىنىڭ ئىلغارلىشىش جەھەتتىن بىر قسىىم دېھقانچىلىق رايۇنلىرىدىكى ‹‹قارا كۈچلەر››نى ئازاد قىلغان بولسىمۇ جەنۇبى شىنجاڭنى ئۆز ئىچىگە ئالغان چەت-يىراقتىكى ئەمگەك كۈچلىرىنى قارا تەرگە چۈمدۈرمەكتە......
ئۇنداقتا جەنۇپنىڭ كۆپ قىسىم دېھقانلىرى نىمە ئۈچۈن زامانىۋى دېھقانچىلىقتىن ‹‹قارا تەر››گە چۈمىدۇ؟
قاچانلاردىن باشلاپ مەدەنىيەت قۇبۇل قىلىش دولقۇنىنى قارشى ئالدۇق- شۇ ۋاقىتتىن باشلاپ
تەرەققىياتىغا ماس ھالدا دېھقانچىلىقىمىزغا ئاتالمىش‹‹قىر مەدەنىيىتى›› سىڭىپ كىردى.
ناھىيە رەھبەرلىرىنىڭ تېرىقچىلىق سۈپەت تەكشۈرۈش ئۆتكىلىدىن ئالدىنقى قاتاردا ئۆتۈش ئۈچۈن
‹‹بىر تۈپمۇ قۇناق ئۈنمىسىە مەيلىكى بىر سانتا قىر دوناي بولۇپ قېلىشىغا بولمايدۇ››
(يېزىلىق پارتىكوم شۇجى ئاغزىدىن)
خوش.....
زادى ئېتىزنىڭ نەچچە قىرى بولىشى كېرەكتۇ؟
رەھبەرلىرىمىزنىڭ ئېتىزنىڭ تۆت قىرى بولىدىغانلىغىنى بىلىشى ئېنىق، لېكىن ئېتىز ئىچىگە سېلىنغان ‹‹قوش ئۈنۈم››مىۋىلىك كۆچەتلىرىنىڭ ئاسرىلىشى ئۈچۈن يەنە بىر ئىھاتە قىرى ئېلىنىشى كېرەك.
دېھقانلار ئەلۋەتتە ئۆزى سالغان كۆچەتنى ئاسرىشى كېرەكتە!
مانا بۇ مەسىلىمۇ ھەل بولدى....دېھقانلار بىر ئېتىزغا 3رەت سېلىنىش بەلگۈلەنگەن مىۋىلىك دەرەخلەرنىڭ ‹‹شامال ئۆتۈش بەلۋىغى››نامىدىكى ‹‹قىر مەدەنىيەت››ئالۋىڭىمۇ ئورۇنلاندى.
بىراق ئەڭ مۇھىم مەسىلە تېخى ھەل بولمىدى........
چۈنكى ئېتىز ئوتتۇرسىدىكى مىۋىلىك دەرەخلەر ئۈچۈن ئېلىنغان قىر-ھەر يىلى ئىككى قېتىم يۆتكىلىپ ئورنىدا زادىم مۇقۇم تۇرمىدى(بىر يىلى كۆچەتنى ئوتتۇرىغا ئېلىپ قىر سېلىشقا رەھبەرلىك قىلىنسا يەنە بىر يىلى كۆچەتنىڭ ئوتتۇرىدىكى قىرنى ئىككى تەرەپكە 75غانتىمىتىردىن تارتىپ سېلىشقا رەھبەرلىك قىلىنىدۇ).....
بۇ مۇقۇمسىزلىق ئەمەسمۇ؟
بىر مۇ يەردىكى 3رەت باغ ئورمىنىنىڭ ئوتتۇرچە ئۇزۇنلىقى 20مېتىر، جەمئى6قىر بويىچە ھىساپلىغاندا بىر ئادەم بۇ 120مىتىر قىرنى ئىگىزلىگى40سانتىمىتىر، كەڭلىكى20سانتىمىتىردىن سېلىپ سۈپەتلىشى ئۈچۈن كېتىدىغان ۋاقىت دەل بىر ئادەم-كۈن بولىدۇ.(بۇ پەقەت بىرمۇ يەرنىڭ قىر ئالۋىڭى ئۈچۈن كېتىدىغان ئاددى ھىساپ).
‹‹قىر مەدەنىيىتى››ھەققىدە قاراشلار ھەر خىل بولسىمۇ ،ئۇلارنى يىغىنچاقلاش تامامەن مۇمكىن.
يېزىلىك پارتكوم شۇجىسى ئالماشقانسىرى قىرلارنىڭ يۆتكىلىشى شۈنچە تىزلىشەرمىش.....
جەميەتتە مۇقۇمسىزلىق ئامىللىرى كۆپەيگەنسىىرى ‹‹قىر مەدەنىيىتى›› ئۆزىنى كۆرسىتەرمىش....
بىراق مەن ئاخىرقىسىغا بىرنىمە دىيلمەيمەن.....
سەۋەبى ئاددى - ئەينى يىلى تومۇز ۋەقەسى مەزگىلىدە شۇ يىلى دېھقانچىلىق شۇنچىلىك ئىلمىي ئېلىپ بېرىلغان بولۇپ، يېزىلىك پارتىكوم-ھۆكۈمەتتىن ئالاھىدە كۆرسەتمە شۇ بولغان ئىدىكى- قىسقا ۋاقىت ئىچىدە جىددى تېرىش، ۋاقىتنى ئۆتكۈزىۋەتمەي قوناقنىڭ پىشىش ۋاختىنىڭ كېچىكىپ كېتىشىنىڭ ئالدىنى ئېلىش-شۇئارىنى ئېتىز بېشىدا ياڭراتقاندا-دېھقانلارنىڭ خېلى ھاردۇقى چىقىپ قۇناقلىرىمۇ ئاساسەن يىللاردىكىن ئىلگىرى پىشقان ئىدىغۇ؟
ئۈنۈمسىز ‹‹ قىر مەدەنىيىتى››تومۇز ئايلىرىدىكى جىددى تېرىقچىلىقتا تاغلىق رايونلاردىكى يېرىم چارۋىچىلىق تېرىم باقمىچىلىق قىلىپ بېكىتىلگەن رايونلاردىكى قوناقنىڭ تېرىلىش ۋاختىنى كەم دىگەندە 5كۈن كېچىكتۈرمەكتە...
قوناقنىڭ تېرىلىش ۋاختىنىڭ يۇقارقىدەك كېچىكىشى سەۋەپلىك قوناق پىشماسلىق.
كېچىكىپ تېرىلغان بۇغداي ساۋاپلىك كېلەر يىللىق قۇناققا تەسىر كۆرسىتىش قاتارلىق ئەھۋالغا قاراپ ئىش كۆرۈش-قىسمەن رەھبەرلىرىمىزنىڭ ‹‹خۇسۇسى ھوقۇق ئىمتىيازى››بولۇپ يېزا ئىگىلىگىدە-
‹‹قىر مەدەنىيىتى››نى ئىگىرى سۈرۈپ كۆكباش يەپ مەدەك چىقىرامدۇق-دېھقانچىلىق ئارقىلىق جېنىمىزنى-جان ئېتەمدۇق؟
دىگەن سۇئالغا جاۋاپ ئىزدىمەكتە.......
مەنبە:لاۋا0998
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا lawa0998 تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2013-6-12 02:37 PM