ئەمدى بەزى ئىنكاسقا قارتا زادى تاقىتىم قالمىدى جۇمۇ ! ھىلى قان بىسىمى بولۇپ قالىمەن مەن
بەزىڭلار ھاراقكەشنىڭ ئىشەكچىلىكمۇ ئەقلى يوق دەپ . ئىشەكنى ئەقىللىق جانۋار قاتارىغا چىقىرۋىتىپسىلەر . بۇ تۈپتىن خاتا قاراش دەپ قارايمەن .
ئاللاھ ئىشەكنىڭ تەبىيئىتىنىى ئەزلدىن پۇرىقى غەيرى پۇرايدىغان ، تەركىبى ئىغىزنى سەسكىندۇردىغان ئىچىملىكلەرنى يەكلەيدىغان قىلىپ ياراتقان بولغاچقا ( ھىلىغۇ ئىشەكككەن باشقا ئات-كالا،قوي ، توخا-كەپتەر قاتارلىق جانلىقلارمۇ بۇنىڭ ئىچىگە كىرىدۇ ) ، ھاراقنى ئىچمەيدۇ .
چۈنكى قىيامەتتە ھايۋانلارغا ئۇچار قۇشلارغا دوزاق-جەننەت كىرىش جەھەتتە ئىرىشىدىغان مۇكاپاتى بولمىغاچ ، بۇلارغا شەرىئەت تىڭىلمايدۇ ، بۇ ئەھۋالدا ھايۋانلارنىڭ بۇ نەرسىلىرگە ئىھتىياجى چۈشمىگەچ ئاللاھ ، ھاراق ،تاماكا ، نەشە ، خىروئېن .....دىگەندەك نەرسىلەرنى بۇ ھايۋانلارنىڭ تەبىيئىتىگە يات قىلىپ ياراتقان .
ئىنسانغا كەلسەڭ ، ئىنسان چوقۇم بۇ ئالەمدە سىنىلىشى تولىمۇ زورۇر بولغاچ شۇڭلاشقا ، ئىنساننى سىناش يۈزىسىدىن ، ساۋاپ ۋە گۇناھ ھىساپلانغان ھەر قانداق بىر ئىشنى ئىنساننىڭ تەبىئىتى قوبۇل قىلغۇدەك قىلىپ يارتىلغان بولغاچ . ئىنسان ئەلۋەتتە ئىشەك ئىچمىگەن ھاراقنى ئىچىدۇ . لىكىن ھاراق ئىچكەن ئادەمنى ،بۇ ھاراق ئىچكەنلىك خاتالىقى بىلەن ئىشەكچىلىك ئەقلى يوق دەپ باھا بىرىشكە قەتئىي بولمايدۇ .
ماقۇلە ئىشەكنى ھاراق ئىچمىگەنلىكى ئۈچۈن ئەقلى بار دەپ قارايلى . قىنى قايسىڭلار بۇ كەمگۈچە بىرەر ئىشەكنىڭ سىيگۈسى كىلىپ قالغاندا ۋە ياكى بىزلەر تاسادىب توغرا كىلىپ قالغاندا ، بىزلەر قاراشقىمۇ يۈزىمىز خىجىللىق ھىس قىلىپ قالدىغان، نەدە كۆڭلى چۈشسە شۇ يەردىلا جۇپلىشىدىن ئىبارەت ھايۋانلارغا خاس ئىشىلىرىنى ، سىز -بىزلەرنىڭ ئالدىمزىدا كۆزىمىزگە كۆرسىتىپ تۇرۇپ ئاشكارە قىلىشتىن خىجىل بولۇپ توختاپ قالغانلىقىنى ياكى بىز كۆرمەيدىغان يەرگە كىتىپ ئىشلىرىنى پۇتتۇرۇپ كەلگىننى ۋە ياكى سىيگىسى كەلسە ، بىزدەك تازلىق ئۆيىگە كىرىپ ئىشىنى تۈگىتىپ چىققىنى كۆرگەن .
ھاراق ئىچكەن ئادەمنى ئىشكەكچىلىك ئەقلى يوق دەيسىلەر ،قىنى قايسىڭلار بۇ كەمگۈچە بىرەر ھاراقكەشنىڭ بىر توپ خانىم-قىزلار ئالدىدا، ھاراق سەۋەبىدن ئەقلىنى يوقتۇپ بىرەر خانىم-قىزغا پۇخۇرلۇق قىلغىنى كۆرگەن ياكى ئاڭلىغان ؟
ئەمدى ئاڭسىزلىقتا كىچىللىرى باشقا بىراۋ كۆرەيدۇ بۇ كىچىدە دىگەن خىيال بىلەن ، مەھرەمسىز يالغۇز كىتىۋاتقان خانىم-قىزلارغا پۇخۇرلۇق قىلسا قىلغاندۇ لىكىن ئىسلامنىڭ قائىدە-يوسۇنى بويۇنچە ھىجاپ كەيگەن جىلباب سالغان خانىم-قىزلاردىن بىرەسىگە بەرەر ھاراكەشنىڭ پۇخۇرلۇق قىلغىنى ئاڭلىغانمۇ يە ؟
يەنە بىر مىسال سىللەر بىرەر ئىشەكنىڭ ،بىز ئەرلەردىن ۋە باشلىرى يالاڭباشتاق خانىم-قىزلاردىن ھايا قىلمسۇن ،بىراق ھىچ بولمىغاندا ھىجاپلانغان مۇسلىمەلەردىن بولسىمۇ بىزلەر خىجىلقتىن قاراشقىمۇ كۆڭلىمىز بارمايدىغان تاپقان يەردە جۇپلىشىدىن ئىبارەت ئىشىنى بىزلەرنىڭ ئالدىمزىدا خىجىل بولۇپ توختاپ قالغان ياكى بىز كۆرمەيدىغان يەرگە كىتىپ ئىشلىرىنى پۇتتۇرۇپ كەلگىننى ۋە ياكى سىيگىسى كەلسە بىزدەك تازلىق ئۆيىگە كىرىپ ئىشىنى تۈگىتىپ چىققىنى كۆرگەن .
قايسىڭلار بىرەر ھاراق ئىچىپ مەس بولۇپ قالغان بىرىنىڭ، باشلىرى يالاڭباشتاق خانىم-قىزلاردىنغۇ ھايا قىلمسۇن ،بىراق ھىچ بولمىغاندا ھىجاپلانغان مۇسلىمەلەردىن بىرەسىگە پۇخۇرلۇق قىلغاننى ئاڭلىدىڭلار .
سىللەر ئىيىقاندەك ھاراق ئىچكەن ئادەم ھەقىقەتەن ئەخلاقسىز كىشى ھىساپلىنىدۇ . بىراق ھاراق ئىچكەن ئادەم ھەر قانچە مەيخور بولۇپ كەتسىمۇ ،يەنىلا ئۇ بارلىق جانلىقلاردىن مىڭ ھەسسە ئۇلۇغ ، چۈنكى ئۇ تەپەككۇر قىلالايدۇ ، ئۆزىگە قايسى ئىشنىڭ ياخشى قايسى ئىشنىڭ گۇناھ بولىدىغانلىقىنى بىلىپ يىتەلەيدۇ . بۈگۈنى ئىچكەن بولسا ئەتە تاشلا ،ئەتىسى ئىچكەن بولسا ئۆگىنى تاشلا ، ئىشقىلىپ قايسىبىر ھاراقكەش ئۆلگىچە كاللىسى ئوچۇق بولىدىكەن بۇ كىشىنىڭ ئۇ ئالەمدىكى ئورنى ھەققىدە كىسىپلا نەتىجە چىقىرش بىزلەرگە بالدۇرلۇق قىلىدۇ . بىراق مۇشۇنداق ئىشلار بلىەن شۇغۇللانغۇچىلارنىڭ بۇ ئالەمدە تارتىدىغان پاراكەندىچلىك ئىچىدە ئۆتۇشتىن ئىبارەت جازاغا دۇچار بولۇش بىلەن بىرگە ئۇ ئالەمدە تارتىدىغان جازاسى ھەققىدە ئاگاھلاندۇرپ قويشىمىزلا كۇپايە.
ئىشقىلىپ مىنىڭ دەيدىغىىنىم نەسلى ۋە خىللىقىدا ھەر قانچە ئېسىل ئىشكە بولار مارالبىشى ناھىيسىنىڭ سىرىقبۇينىڭ ئىشىگىدەك بولار ، مۇشۇ سىرىقبۇي تەۋەسىدىكى ئىشكە ئاتلىق جانلىقنىڭ ھەممىسىنى يىغىپ بىر ھاراكەشكە سىلىشتۇرسىمۇ دەر ھەقىقەتەن بىر ھاراقكەش شۇ نەچچە مىڭلىغان نەسلى ياخشى ئىسمى داڭلىق ئىشەكلەردىن مىڭ دەرىجە ئارتۇق چىقىدۇ .
ئالتە-يەتتە يىل بۇرۇن ھاراق ئىچىدىغان كىشىللىرىمىز شۇنداق يامان كۆپتتى ، نىمىسى نىمە بولدى تاڭ مانا ھازىر ئاي-يىللاپ بىرەر ھاراقكەشنى ئۇچۇرتۇپ قالمىدىم . لىكىن ھازىرمۇ ئىچىدىغانلار يوق ئەمەس بار . لىكىن بۇرۇنقىدەك كۆپ نىسبەتتە ئەمەس ھەتتا شۇ ھازىر ئىچىۋاتقانلارمۇ بۇرۇنقىدەك ئاشكارە كوچىلاردا قۇسۇپ ،پەسلىشىپ يۈرۈشتىن نۇمۇس قىلدىغان چىراي نادە ئىچسە شۇ يەردە مەسلىكتىن سالامەت يىشىپ خۇددى بىلىگۈدەك بولغاندا ئاندىن ئۆيسىگە كىتىدىغان قائىدىنى ئومۇملاشتۇرۋاپتۇ .
مۇنبەردە ھاراق ،قىمار ، خىروئېن چىكىدىغانلار توغۇرسىدا يىزىلغان تىمىلارغا قاراپ جەمىيئەت ئىغىر دەرىجىدە بۇزۇلۇپ كەتكەندەك تۇيغۇدا بولۇپ قالىمىز ،بىراق ئەمىلىي تۇرمۇشىمىزغا كەڭ دائىردە نەزەر سىلىپ باقايلى قىمار ئوينايدىغانلار ، ھاراق ئىچىدىغانلار ، خىروئىن چىكىدىغانلار ئۇنچە كۆپ ساندا يوقلا دىيەرلىك دەپ قارايمەن .
.....بەزىدە مۇشۇنداق چولتا پىكىر يۈرگۈزۈلگەن ئىنكاسلارغاپەرۋا قىلماي دەيمەن ،بىراق ئەقلى ھۆكۇم قىلىش ئىقدىدارىمىز بارلىق دەۋىرلەردىكى كىشلەرنىڭ ئەقلى قۇۋۋىتىگە قارىغاندا ئەڭ ساغلام تەپەككۇر كىلىش ھالىتىدە تۇرۇپمۇ يەنە بىر قىسىم مەسىللەرگە كۇڭزىچە تەپەككۇر يۈرگۈزۈش ئۇسۇلى بويۇنچە مۇئامىلە قىلۋاتقانلارنى كۆرۇپ چىچىلىپ قالدىم
مىنىڭ دەيدىغىنىم ئەمدى ئىشك بلىەن ھاراق تەجىربىسىنى ئىشلىگەن ئالىممۇ بۇ تەجىربىنى ئىشلەپ بۇ ئەمگىكىمدىن ياراتقان ئىقتىسادى دارامەت بىلەن تۇرمۇشۇمنى قامدەيمەن دىمەي ، ئەڭ ياخشىسى ئىشەك باقمىچىلىغى بىلەن شۇغۇللىنىپ ئائىلە كىرىمىنى مۇشۇ ئىشتىن تاپسۇن .
مۇشۇنداق ئىشكە بىلەن ھاراق تەجىربىسىگە ھەيرانۇ-ھە بولۇپ كىتىدىغان دوسلىرىمزىمۇ بۇ ئىشقا كەتكەن كاللىنى بىر مەسىلىگە ئىلمى نۇقتىدىن تۇرۇپ باھا بىردىغان قىلىشا يىتەكلەپ كىتەيلى شۇنداق قىللىما يا مۇنبەرداشلار
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا uzumtal تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2012-9-19 10:55 AM