turkiya aranqa kiyimliri lutun elan orni
«123»Pages: 1/3     Go
بۇ تېما 1218 قېتىم كۆرۈلدى
uyghurghol
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 2170
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 28
شۆھرەت: 205 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 225 سوم
تۆھپە: 114 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 114 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 185(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-06-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 قومۇل، تۇرپان، لوپنور ئۇيغۇرلىرى ھەققىدە بىر قانچە كەلىمە

قومۇل، تۇرپان، لوپنور ئۇيغۇرلىرى دېسىلا كۆپىنچە ئادەمنىڭ كۆز ئالدىغا يالاڭ قاپاق، «خەنزۇ چىراي» دەپ سۈپەتلىنىدىغان بىر تۈركۈم ئۇيغۇرلار كېلىدۇ. چىراي نۇقتىسىدىن ئېلىپ ئېيتقاندا قومۇل-تۇرپان ئۇيغۇرلىرىنىڭ كۆپچىلىكى موڭغوللوئىدلىق ئالاھىدىلىككە ئىگە. ئىلىمدىن خەۋەرسىز كۆپىنچە كىشىلەر بۇنى خەنزۇلىشىشنىڭ نەتىجىسى دەپ قارايدۇ. بۇ قاراش تامامەن خاتا. بۇ قىسقىغىنا يازمامدا قومۇل-تۇرپان-لوپنور ئۇيغۇرلىرىدا ساقلانغان قەدىمكى ئۇيغۇر تەركىبلىرىنى قىسقىچە سۆزلەپ ئۆتىمەن.

 

چىراي-تۇرق جەھەتتىن، كۆپ قىسىم قومۇل-تۇرپان ئۇيغۇرلىرىنىڭ خەنزۇلارغا ئوخشاپ قالىدىغان موڭغۇللوئىدلىق ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە بولۇشى ئۇلارنىڭ ئېتنىك قاتلىمى بىلەن زىچ مۇناسىۋەتلىك. بۇنى ئەينى چاغدا موڭغۇلىيە دالىلىرىدىن كۆچۈپ كىرىپ تارىم ۋادىلىرىنى ئۇيغۇرلاشتۇرغان ئۇيغۇر، تۈركلەر بىلەن باغلاشقا بولىدۇ. ئارخېئولوگىيەلىك پاكىتلار، ئۇ جايلاردىن تېپىلىۋاتقان تۈرك قەبرىلىرى ئالدىغا تىكلەنگەن بالباللار قەدىمكى تۈرك، ئۇيغۇرلارنىڭ روشەن موڭغۇللوئىدلىق ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە ئىكەنلىكىگىمۇ گۇۋاھ بېرىپ تۇرىدۇ. دەسلەپ قومۇل-تۇرپان-لوپنورلارغا كۆچكەن ئۇيغۇر-تۈركلەرنىڭ ئەسلى تۇرق ئالاھىدىلىكى ئۇلار ئەڭ ئاۋۋال كۆچكەن قومۇل-تۇرپان-لوپنور ئۇيغۇرلىرىدا روشەن ساقلىنىپ كەلگەن. شۇڭا تۇرپان مىڭئۆيلىرىدىكى ئۇيغۇرلارنىڭ رەسىملىرىدىنمۇ بىز بۈگۈنكى قومۇل-تۇرپان ئۇيغۇرلىرىنىڭ سىياقىنى كۆپلەپ تاپالايمىز. تۈركلەردە موڭغۇللوئىدلىق ئالاھىدىلىكنىڭ روشەن بولۇشىغا بىز باشقا مىللەتلەر بىلەن قەدىمدىن بېرى ئالاقىسى ئەڭ ئاز بولۇپ كەلگەن، تاغ-يايلاقلاردا چارۋىچىلىق بىلەن شوغۇللىنىپ كەلگەن قازاق-قىرغىز، شۇنداقلا سىبىرىيەدە قەدىمكى تۈرك ئېتىقادىدىن تارتىپ ساقلاپ قالغان ياقۇت، خاكاس، توۋالارنىڭ سىياقىدىن كۆرۈۋالالايمىز. دېمەك، قومۇل-تۇرپان-لوپنور ئۇيغۇرلىرىدا كۆپ كۆرۈلىدىغان، جەنۇبىي شىنجاڭ ئۇيغۇرلىرىغا ئوخشاشمايدىغان موڭغۇللوئىدلىق ئالاھىدىلىكلەر ھەرگىزمۇ خەنزۇلار بىلەن ئەبجەشلىشىش ياكى باشقا سەۋەبتىن ئەمەس، بەلكى مەزكۇر قەدىمكى ئۇيغۇر قېنىنىڭ بىر قەدەر ساپ ھالەتتە ساقلىنىشى بىلەن مۇناسىۋەتلىك. تارىخ ئىلمى بىلەن ئاز-تولا خەۋەردار كىشىلەرگە مەلۇمكى قەشقەر، خوتەن رايونلىرىنىڭ تولۇق تۈرك، ئۇيغۇرلىشىشى 11-ئەسىرلەردە قاراخانىيلارنىڭ ئۇدۇن ئېلىگە قىلغان ھۇجۇمىنىڭ غەلبىسى بىلەن تامامىغا يەتكەن. بۇنىڭ بىلەن تۈركىي خەلقلەر تارىم ۋادىلىرىدىكى تۈركىي تىلدا سۆزلەشمەيدىغان ئاق ئىرققا مەنسۇب كىشىلەرنى تۈركلەشتۈرگەن ۋە بۈگۈنكى ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ ئېتنىك قاتلىمى 12-13-ئەسىرلەردىكى چىڭگىزخان ئىستېلاسى بىلەن تولۇق ئەمەلگە ئاشقان. قومۇل-تۇرپانلارنىڭ ئەسلى ئاھالىلىرى خېلى بۇرۇنلا موڭغۇلىيە ۋادىلىرىدىكى تۈرك-ئۇيغۇرلار بىلەن يېقىن ئالاقە قىلىپ كەلگەنلىكى ئۈچۈن ئۇلارنىڭ ئەسلىدىكى ئېتنىك تەركىبىدە چوڭ ئۆزگىرىش بولمىغان. بىراق تارىم ۋە پەرغانە كېيىنچە ئاناتولىيەلەرگە قەدەر كۆچكەن تۈركلەر شۇ جايدىكى ئەسلى موڭغۇللوئىد بولمىغان يەرلىك مىللەتلەرنىڭ تىلىنى ئۆزگەرتكەن بىلەن، مەدەنىيەت ۋە سىياق جەھەتتە ئۇلارنىڭ تەسىرىگە ئۇچراپ كەتكەن. شۇڭا بۇ جەھەتتە بىر قەدەر ئەسلىنى ساقلاپ قالغانلار باشقا مىللەتلەر بىلەن ئالاقىسى ئەڭ ئاز بولغان چەت رايونلاردا ياشايدىغان چارۋىچى مىللەتلەر، مەسىلەن قازاق-قىرغىز، توۋا، خاكاس، ياقۇت، قومۇل-تۇرپان-لوپنور ئۇيغۇرلىرى قاتارلىقلار بولغان.

 

تىل جەھەتتە، بۈيۈك تىلشۇناس مەھمۇد كاشغەرىي ئۆزىنىڭ ئۆلمەس ئەسىرى «دىۋانۇ لۇغەتىت تۈرك»تە خوتەنلىكلەرنىڭ خوتەن تىلى ئىشلىدىغانلىقى، قەشقەر ئەتراپىدا بولسا كەنچەكلەرنىڭ بىر خىل ئارىلاشما تىلنى ئىشلىتىدىغانلىقىنى يازغان. دېمەككى، شۇ زامانلار قەشقەر، خوتەنلەرنىڭ تىلى تېخى تولۇق تۈركلىشىپ كېتەلمىگەن. بەلكى ھىندى-ياۋروپا تىل سېستىمىسىغا مەنسۇپ ئۇدۇن تىلىدىن بارغانسېرى تۈرك-ئۇيغۇرلىشىش جەريانىدا بولغان. بىراق قومۇل-تۇرپانلاردا بولسا تۈرك-ئۇيغۇر تىلى ئۆزىنىڭ خېلى زور ئىجتىمائىي ئاساسىنى تىكلەپ، جەمئىيەتتە قوللىنىلىدىغان ئالاقە تىلىلىق سالاھىيىتىنى ئاللىقاچان ھازىرلاپ بولغانىدى. مىڭ يىللار مابەينىدا قومۇل-تۇرپان-لوپنورلارغا ئىسلام دىنىنىڭ كېچىكىپ كىرىشى، باشقا مىللەتلەر بىلەن بولغان ئالاقىنىڭ ئازلىقى بۇ رايونلاردا قوللىنىلىدىغان تىلنىڭ قەدىمكى ئۇيغۇرچىنىڭ نۇرغۇنلىغان خۇسۇسىيەتلىرىنى ساقلاپ قېلىشتا ھالقىلىق رول ئوينىغان. بىز بۇ رايونلاردىن قەدىمكى ئۇيغۇرچە ۋەسىقىلەردە قوللىنىلىدىغان نۇرغۇن سۆزلەرنىڭ يېقىنغىچە قوللىنىلىپ كېلىنىۋاتقانلىقىنى ۋە تاۋۇشلارنىڭ ماسلىقىدەك ئۇيغۇر تىلىنىڭ ئەڭ ئاساسىي قائىدىسىگە قاتتىق رىئايە قىلىنىدىغانلىقىنى كۆرەلەيمىز. بۇ جەھەتتىن ئېلىپ ئېيتقاندا ئۇيغۇر ئەدەبىي تىلىنى ئۆلچەملەشتۈرۈشتە، بۇ رايونلارنىڭ تىلىدىن كۆپرەك پايدىلىنىش بىر قەدەر مۇۋاپىق. چۈنكى ئىشلىتىلىدىغان ئادەم سانى كۆپ بولغان قەشقەر شېۋىسىنى ياكى سۈنئىي رەۋىشتە چالا بىر ھالەتتە شەكىللەنگەن ئۈرۈمچى شېۋىسىنى ئاساس قىلغانغا قارىغاندا ئۇيغۇر تىلىنىڭ تىل قانۇنىيەتلىرىگە ئۇيغۇنلۇقى ئەڭ كۈچلۈك بولغان،  قەدىمكى ساپ ئۇيغۇرچە سۆزلەرنىڭ ساقلىنىشى كۆپ بولغان بۇ رايوننىڭ تىلىنى تاللاش بىر قەدەر ئاقىلانىلىك بولاتتى. بىراق شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونىدا ئۇ مۇمكىن بولمىدى. بىراق تىل تەتقىقاتچىلىرىنىڭ بۇ مەسىلىنى يەنە داۋاملىق چوڭقۇرلىغان ھالدا ئويلىشىپ كۆرۈشىنى ئۈمىد قىلىمىز.

 

مەدەنىيەت جەھەتتە بۇ رايونلاردا تا يېقىنقى يىللارغىچە قەدىمكى ئۇيغۇرلارنىڭ ئاساسىي تۇرمۇش شەكلى بولغان چارۋىچىلىق داۋاملىشىپ كەلگەن بولغاچقا قەدىمكى ئۇيغۇرلارنىڭ تۇرمۇش ئادەتلىرى بۇ رايوندا كۆپرەك ساقلىنىپ كەلدى. مەسىلەن مەھمۇد كاشغەرىي تۈركىي تىللار دىۋانىدا خاتىرىلەن قەدىمكى ئۇيغۇر قەبىلىلىرىنىڭ تامغىلىرى تا يېقىنقى مەزگىللەرگىچە قومۇل تاغلىرىدا ئىشلىتىلىپ كەلگەن. شۇنداقلا قەدىمكى ئۇيغۇر قەبىلىلىرىدىن بولغان تېلى، چومۇل، ئەلكە، قارلۇق. خۇلارنىڭ نامى بۇ رايونلاردا جەمەت سۈپىتىدە بۈگۈنگىچە داۋام قىلىپ كەلگەن. گەرچە ئۇيغۇرلار شەھەرلىشىش ھاياتىغا كۆچكەندىن كېيىن قەبىلىلەرنىڭ پارچىلىنىشى يۈز بەرگەن بولسىمۇ، بۇ رايونلارنىڭ چەت يېزا-قىشلاقلىرىدا بۇ ناملار بۈگۈنگىچە ساقلىنىپ كەلگەن. ياخشىلاپ تەتقىق قىلىنىپ كۆرۈلسە بۇ رايونلاردا كۆپ كۆرۈلىدىغان ئۇششاق بالىلارنى ئۇچۇغداش، جادىگەرلىك، مازار-ماشايىخلارغا بولغان پەرقلىق ئىشەنچلەر .... بۇلارنىڭ قەدىمكى ئۇيغۇر مەدەنىيىتى بىلەن يېقىن مۇناسىۋىتى كېلىپ چىقىدۇ. ئەلۋەتتە بۇ پائالىيەتلەرنىڭ كۆپىنچىسى پۈتۈن ئۇيغۇر يۇرتلىرىغا ئورتاق. بىراق قومۇل–تۇرپانلاردا باشقا يۇرتلارغا قارىغاندا شەكىل جەھەتتىن كۆرۈنەرلىك پەرقلەر بار. قومۇل-تۇرپان-لوپنور رايونلىرىدىكى ناخشا-مۇزىكا، مۇقاملارمۇ جەنۇبىي شىنجاڭ ناخشلىرىدىن روشەن پەرقلىق. يەنى مەزكۇر رايون ناخشىلىرىدا قويۇق يايلاق تۈسى ۋە جەڭگىۋارلىق، چوڭقۇر مۇڭ-ھەسرەت، رېئالنى تېمىلاردىكى تارىخىي ۋەقەلەر بار. بۇ رايوننىڭ كىيىم-كېچەكلىرىمۇ باشقىچە. مىڭئۆيلەردىكى كىيىملەر بىلەن سېلىشتۇرۇپ باقسا چوقۇمكى بۇنىڭدىن نۇرغۇن ئوخشاشلىقلارنى بايقاش مۇمكىن.

 

قىسقىسى، قومۇل-تۇرپان-لوپنورلاردىن سىز قەدىمكى ئۇيغۇرلار بىلەن باغلىنىشلىق نۇرغۇن تەرەپلەرنى بايقىيالايسىز. بۇ ھەرگىزمۇ جەنۇب ئۇيغۇرلىرىغا باشقىچە قارىغانلىق ئەمەس. خۇددى بىرەيلەن ئېيتقاندەك، ئۇيغۇرنىڭ يۈرىكى جەنۇبتا. چۈنكى جەنۇبىي شىنجاڭ ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ نوپۇسى ئەڭ كۆپ ۋە زىچ تارقالغان رايون. بۇ رايوننىڭ ئىلىم-پەن، قۇرۇلۇش، تېبابەت ۋە باشقا نۇرغۇن ئىشلىرى قومۇل-تۇرپان-لوپنور ئۇيغۇرلىرىنىڭكىدىن بەكرەك تەرەققىي قىلغان. بىراق، ئۇيغۇر مىللىتىنى تارىخىي، مەدەنىيەت، تىل جەھەتلەردىن ئەتراپلىق چۈشەنمەكچى بولغان ئادەم ئۈچۈن قومۇل-تۇرپان-لوپنورنىڭ ئاز نوپۇس بىلەن خاس مەدەنىيەت ۋە تىلنى داۋاملاشتۇرۇپ كەلگەن ئىجتىمائىي مۇھىتىدىن، كەڭ دالا-سەھرالىرىدىكى قەدىمكى ئۇيغۇر يېزىقلىرى پۈتۈلگەن، سۈرەتلەر ئويۇلغان تەبىئىي مۇھىتى تېپىلغۇسىز مۇھىم مەنبە ھېسابلىنىدۇ.

تېما تەستىقلىغۇچى : hawar
تەستىقلانغان ۋاقىت : 2011-06-06, 18:35
چوققا [باش يازما] ۋاقتى : 2011-06-06 18:26 |
sarsan88
دەرىجىسى : ئادەتتىكى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1952
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 279
شۆھرەت: 1410 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 1420 سوم
تۆھپە: 843 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 843 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 107(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-05-23
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-13
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

سەۋەبى يەنە بۇلا ئەمەس :
قومۇلدا يېڭىلار دەپ يەنە بىر تۈركۈم كىشىلەر بولۇپ ئۇلارنى  كىچىك چېغىدا قومۇلدىكى ئۇيغۇرلار ئىچكىرى ئۆلكىدىن ئېلىپ چىقىپ بېقىۋالغان ، كېيىن چوڭ بولۇپ تويىنى قىلغان، شۇ تركۈم كىشىلەرنىڭ ئەۋلادلىرى خەنزۇ چىراي كېلىدۇ
lutun
چوققا [1 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-06 20:08 |
uyghurghol
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 2170
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 28
شۆھرەت: 205 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 225 سوم
تۆھپە: 114 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 114 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 185(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-06-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

بۇنداق كىشىلەر بولغان تەقدىردىمۇ بەكلا ئاز. تۇرپان، لوپنور ئۇيغۇرلىرىنى بۇ نۇقتىدا چۈشەندۈرۈشكە ئامالسىزمىز. شۇڭا بۇنداق ئۇششاق نۇقتىلار دىققەتكە ئەرزىمەيدۇ.
چوققا [2 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-06 21:16 |
uyghurghol
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 2170
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 28
شۆھرەت: 205 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 225 سوم
تۆھپە: 114 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 114 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 185(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-06-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

تۈركلەر قايسى ئىرققا تەۋە؟

«تۈركلەر سېرق موڭغۇل ئىرقىغا ئەمەس، ئاق ئارىئان ئىرقىدىندۇر» پەقەت ئوبيېكتىپ ئاساسلارغا تايانمىغان بۇ ھۆكۈمگە نىسبەتەن بۈگۈنگىچە بىلىنگەن چۈشەنچىلىرىمىزنى ئىلىم يولى بىلەن سۆزلىمەكچىمىز: بۈگۈن ئىنسانلار  تېرە رەڭلىرىگە ئەمەس، بەلكى تىللىرىغا قاراپ گۇرۇپپىلارغا بۆلىنىدۇ. بۇرۇندىن ئاق ئىرق نامى ئارىئان ئىرقىدا توپلانغان ئارىئانلار بىلەن سامىلار بىر-بىرىدىن ئۇزاق ياشىشى، ئوخشاشلا قەدىمدىن سېرىق ئىرقتىن سانالغان تۈرك ۋە موڭغۇللار بىلەن خەنزۇلارنىڭ ھېچبىر ئىرقى يېقىنلىقى بولماسلىقى بۈگۈن ھەممە كىشى تەرىپىدىن قوبۇل قىلىنغاندۇر. قەدىمدىن تۈركلەر سېرىق ئىرقنىڭ ئالتاي-ئۇرال گۇرۇپپىسىدىن سانىلىدۇ ۋە بۇ گۇرۇپپىغا تۈركلەر، موڭغۇللار، توڭغۇسلار، فىنلەر ۋە ماجارلار كىرىدۇ. بۇگۈن فىن ۋە ماجارلارنىڭ يېقىن تۇغقانلىقىنى ئىسپات بولغان ۋە ھەتتا فىن، ئېستون ۋە ماجارلاردىن مۇرەككەپ بىر فىن-ئوگۇر قۇرۇلمىسىنى تۈزسە ھەم، تۈركلەر، موڭغۇللار، تۇڭغۇسلارنىڭ بۇلارغا تۇغقانچىلىقى ئىسپاتلانمىدى. باشقا تەرەپتىن تۈركلەر بىلەن موڭغۇللارنىڭ بىر ئۇرۇقتىن بولغانلىقى قەتئىي رەۋىشتە ئىسپاتلاندى ۋە تۇڭغۇسلارنىڭ بۇ گۇرۇپپىغا  تەۋەلىكى ئۈچۈن مۇۋاپپىقىيەتلىك خىزمەتلەر ئىشلەنمەكتە. ھەتتا بۈگۈنگە قەدەر تۈرك سانالغان چۇۋاشلارنىڭ ھەم تۇركلەر بىلەن موڭغۇللار ئارىسىدا ئىكەنلىكى ئېيتىلماقتا. تۈركلەر ۋە موڭغۇللار بىلەن ئارىئانلار ئارىسىدا بۈگۈنگە قەدەر ھېچبىر يېقىنلىق كۆرسىتىلمىدى ۋە ئىسپاتلانمىدى.
تۈركلەرنىڭ ئارىئان ئىرقىغا مەنسۇپلۇقى ھەققىدىكى خاتا چۈشەنچىلەرنىڭ نېمە ئۈچۈن قوبۇل بولىشى كېرەكلىكىنى بىلمەيمىز. شۇنداق قارايمىزكى، موڭغۇللارنىڭ ۋەھشى ۋە ياۋايى، ئارىئانلارنىڭ مەدەنىي بولغانلىقى ھەققىدىكى كونا قاراشلار بۇنىڭغا سەۋەب بولدى. بۇ قاراش بەزىدە ئۇ قەدەر غەلىتە شەكىللەر ئالدىكى، كۇرتلار ھەققىدە بىر يۈرۈش ماقالە نەشىر قىلغان بىر زات ئۆزىگە كۆرە، سانىغان بىر مۇنچە دەلىللەردىن كېيىن «كۇرتلارنىڭمۇ تۈركلەرگە ئوخشاش ئارىئان ۋە تۈرك ئىكەنلىكى»نى ئېلان قىلدى.
بۇ مەسىلىنى يالغۇز ھېسسىي چۈشەنچىلەرنىڭ مەھسۇلى دەپ ئويلاشقا مەجبۇرمىز. ۋەھشىي موڭغۇللار بىلەن تۇغقان بولماسلىق ئۈچۈن، تۇرانلىق ئىنكار ئېتىلسە، سىگانلار ھەم مەنسۇپ بولغان ئارىئان ئىرقىغا كىرىش بۇ خىياللىرىمىزغا تەسىر قىلماسمۇ؟!
موڭغۇل قانچلىك ۋەھشىي ۋە ياۋايى بولسا بولسۇن، ھەقىقىي نوچى ئەسكەرلەرگە ساھىپ بولغان. ھالبۇكى، تۈرك-موڭغۇل تۇغقانچىلىقى بۈگۈن ئىلمىي بىر ھەقىقەتتۇر. بۇلارنىڭ تارىخى ۋە قانلىرى بىر-بىرى بىلەن ئۇ قەدەر ئارىلىشىپ كەتكەنكى، ئۇلارنى ئايرىم-ئايرىم ئەسكەرتىشكە ئىمكان يوقتۇر.  ئوخشاش ئىسىمنى قوللىنىدىغان قەبىلىنىڭ يېرىمى تۈركچە، يېرىمى موڭغۇلچە سۆزلىشىدۇ. ھەتتا بەزىدە تارىخنىڭ بەزى دەۋرلىرىدە تۈركچە ئىشلەتسە، بىر زامانلاردىن كېيىن موڭغۇلچە ياكى ئىككى تىلنى تەڭ قوللانغان قەبىلىلەرنى كۆرىمىز. ئەمەلىيەتتە، چىڭگىزخان موڭغۇللاشقان بىر تۈركتۈر. ئاقساق تېمۇر بولسا، تۈركلەشكەن موڭغۇلدۇر.
تارىخ تەتقىقاتى چوڭقۇرلاشقانچە، تۈركلەرنىڭ ۋە موڭغۇللارنىڭ ياۋايىلىقى ھەققىدىكى ئىبارىلەرنىڭ مۇبالىغە ئىكەنلىكى ئايان بولدى. بۇلارنىڭ زور غەلبىلىرى ھەم بۈيۈك مەدەنىي نەتىجىلىرى ئىلگىرى سۈرۈلمەكتە.
تۈركلەرنىڭ ئارىئان سانىلىشى نەتىجىسىدە مەيدانغا چىققان مەسىلىلەردىن بىرى ھىتىتلەرنىڭ تۈركلىشىشىدۇر. بۇنى ئىلگىرى سۈرگەن نەزەرىيىچىلەر تۈركلەرنىڭ ئاناتولىيىدىكى قەدىمىي ئىزلىرىنى ئىسپات ئەتمەك ۋە بىر ۋارىس ھەققى ئىزدەش مەقسىتىدە. شۇبھىسىز ھېسسىي جەھەتتىن بۇنى ھەممىمىز خالايمىز. بىراق ھەقىقەت شۇدۇر: ھىتىتلەرىن ئابىدىلىرى ئوقۇلدى ۋە بۇلارنىڭ تۈرك ئەمەس، ئارىئانلىقى ئوتتۇرىغا قويۇلدى.  ھىتىتلەرگە قوشۇلۇش ئۈچۈن ئارىئانلىقنى قوبۇل ئەتمەك بىز ئۈچۈن خەتەرلىك بىر يولدۇر. ئۇنىڭ ئۈستىگە ئىرقىمىزنىڭ ئانتروپولوگىك خۇسۇسىيەتلىرى ھېچ ئارىئانلارغا ئوخشىمايدۇ. ھەتتا بىزنىڭ ئانتروپولوگىك خۇسۇسىيەتلىرىمىزنى ئىنكار قىلىپ ئاناتولىيە تۈركلىرىنى قەدىمكى يۇنانلىقلارنىڭ تارمىقى دېيىشكە ئۇرۇنغانلارغا پايدىلىق زېمىن ھازىرلاپ بېرىدۇ. بۈگۈنكى ئىلمىي ھەقىقەتلەرگە تايىنىپ چۈشەنچىلىرىمىزنى شۇنداق خۇلاسە قىلىمىز:
تۈركلەر ئۈچۈن باشقا قەۋملەرنىڭ مەدەنىيىتىگە ساھىپ چىقماققا زۆرۈرىيەت يوق. بىز ئۆزىمىز ياراتقان مەدەنىيەتنى تامامەن دۇنياغا چۈشەندۈرەلىسەك، شۇنىڭ ئۆزى كۇپايە.
بۈگۈن مەدەنىي بىر مىللەت بولۇپ ياشىماق ئۈچۈن ئەيسادىن ئاۋالقى ئەسىرلەردىن بىر مەدەنىيەت ياراتماققا زۆرۈرىيەت يوق. ئەمەلىيەتتە، بۈگۈنكى ياۋروپا مىللەتلىرىنىڭ ھېچبىرى بۇنداق قەدىمىي مەدەنىيەت ساھىبى ئەمەس. غەربنىڭ مەدەنىيەتتە شەرقتىىن ئۈستۈن تۇرۇشى 16-ئەسىرلەردە باشلانغان.
بۇنداق يازمىلار ياشلىرىمىزنى ۋە تۈرك تارىخى بىلەن يېقىندىن ۋە چوڭقۇردىن ئالاقىدار بولمىغان قېرىنداشلىرىمىزنىڭ پىكرىنى بۇلغايدۇ. ئۆتكەن ئىنكاس، ئىشەنچ ھېسلىرىنى ئازايتىدۇ. مەۋجۇت ھەقىقەتلەرگە شۇبھە بىلەن قارىشىغا سەۋەب بولىدۇ. بۇنىڭ ئۈچۈن تۈرك بالىلىرىغا ئوچۇق قىلىپ ئېيتىشىمىز كېرەككى:«سېنىڭ بوۋىلىرىڭ قۇرغاق تۇپراقلاردا، رەھىمسىز ئىقلىملاردا ۋە ساناقسىز مىللەتلەرنىڭ ئارىسىدا ياشىغانلىقى ئۈچۈن مۇكەممەل ئەسكەر بولغان ۋە ئۆمرى تەبىئەت ۋە مىللەتلەر بىلەن كۆرەش قىلىپ ئۆتكەن. شۇنداق بولسىمۇ، پۇرسەت تاپقان زامان يۈكسەك مەدەنىيەت ياراتقان.  ئەمما ئەسكەرلىكتە قازانغان يۈكسەك مۇۋاپپىقىيەتلىرى ھازىرغىچە مەدەنىيەت ساھەسىدە كۆرسىتىشكە ۋاقىت بولمىغان.»
بۇ ھالدا بىز تەۋە بولغان ئىرقنىڭ ئىسمى نېمە؟ بۇنى ئالتاي ۋە تۇران ئىرقى دەيدۇ. بىز بۇ ئانا ئۇرۇقتىن كۆپەيگەن ۋە ئاخىرى ئۇندىن ئايرىلغان تارماقلاردىن تەشكىللەنگەن بىر بۆلىكىمىز. ئارىئان بولمىغىنىمىز شىنجاڭدىكى رەسىملەر(مىڭئۆي) ۋە تۈرك ھەيكەللىرىدىن ئىسپاتلاندى. بۇ رەسىملەردىن مۇھىم بىر قىسمى گېرمان ئالىملىرى تەرىپىدىن نەشىر قىلىندى. ئۇلاردا تۈرك، خەنزۇ، ئىران ۋە ھىندى سىمالىرى ناھايىتى خاسلىققا ئىگە بىر شەكىلدە پەرقلىقتۇر. بۇ سېلىشتۇرۇشتا ئارىئان بولمىغىنىمىزغا ئاخىرقى ۋە توغرا بىر دەلىل بار.

مەنبە:http://www.bilge-kagan.org/turk-tarihi/turkler-hangi-irka-mensuptur.html
hawar
چوققا [3 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-06 21:27 |
satar
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1328
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 123
شۆھرەت: 630 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 630 سوم
تۆھپە: 375 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 375 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 55(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-04-08
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-10-06
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئىشلىتىش
بۇ مەزمۇن 1قەۋەتتىكى sarsan88دە2011-06-06 20:08يوللىغان يازمىسىغا نەقىل :
سەۋەبى يەنە بۇلا ئەمەس :
قومۇلدا يېڭىلار دەپ يەنە بىر تۈركۈم كىشىلەر بولۇپ ئۇلارنى  كىچىك چېغىدا قومۇلدىكى ئۇيغۇرلار ئىچكىرى ئۆلكىدىن ئېلىپ چىقىپ بېقىۋالغان ، كېيىن چوڭ بولۇپ تويىنى قىلغان، شۇ تركۈم كىشىلەرنىڭ ئەۋلادلىرى خەنزۇ چىراي كېلىدۇ


 بۇ ئىنكاس ئورۇنلۇق ، ھەقىقەتەن شۇنداق بولغان  تارقىلىش ۋە دائىرىسىنى سىتاستىكا قىلماق تەس ، چۈنكى شۇ چاغدا قانچىلىك بالىنى ئېلىپ چىقىپ بېقىۋالغانلىقى نامەلۇم ،

 ئەگەر 200 دەپ پەرەز قىلساقچۇ ؟
 200 بالا چوڭ بولۇپ توي قىلىپ بالىلىق بولدى ، ئۇيغۇرلار كۆپىنچە 2 بالىلىق بولىدۇ . دىمەك بۇ چاغدا بۇ خىل ئارىلاشما قانلىقتىن قانچىسى بولىدۇ ،600 .    ئاندىنچۇ ؟  دىمەك شۇنداق ھەسسىلىنىش ئارقىلىق ھېساپلىپ بېقىڭ !

ئۆتكەندە بىر سورۇندا مۇشۇ تېمىغا يانداش بىر مەسىلە توغۇرلۇق پاراڭ بولدى.
 تارىخى رومانلاردا كۆپىنچە تاجاۋۇز قىلغانلىق ئەھۋاللىرىنى بىلىمىز ، قومۇل تۇرپاننى  ئىچكىرىدىن چىققان ماجۇڭيىڭ تولا مالىماتاڭ قىلغان .يەنە موڭغۇللارمۇ تاجاۋۇز قىلغان ،
 شۇ تاجاۋۇز قىلغانلار مال -مۈلۈكنى بۇلىغاندىن سىرت يەنە قىز ئاياللارنى دەپسەندە قىلىدىغان ئەھۋالمۇ كۆپرەك .
 شۇنداق بولغاندا تارىختا كۆپىنچە ئاياللارنىڭ تۇققان بالىلىرى ئاشۇ موڭغۇل ياكى تۇڭگانلارنىڭ بوپ قېلىشى ئەھۋالىنى نەزەردىن ساقىت قىلغىلى بولمايدۇ .  بۇنىمۇ يوقىرىقىغا ئوخشاش ھېساپلىساق يەنە بىر 3 خانىلىق سان چىقىپ قېلىشى مۇمكىن !
 
چوققا [4 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-08 17:03 |
uyghurghol
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 2170
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 28
شۆھرەت: 205 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 225 سوم
تۆھپە: 114 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 114 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 185(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-06-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

قومۇلدا سىز ئېيتقاندەك 200 بالىنى ئېچىقىپ بېقىۋالغانلىقىدەك ئۇنداق تارىخىي خاتىرە يوق. مۇبادا راستىنلا شۇنداق بىر ئىش بولدى دېگەن تەقدىردىمۇ، ئۇ 200 بالا ھەممىسى ئەي بولۇپ، ھەممىسىنىڭ ئەي بولۇپ كېتىشى ناتايىن. ئۇنى ئەينى زاماندىكى ئومۇمىي نوپۇس سانىغا نىسبەتلەشتۈرۈپ، ئۇنىڭ بۈگۈنكى قومۇل نوپۇسىدا تۇتقان نىسبىتىگە ئايلاندۇرغىنىمىزدا تولىمۇ ئاز سان چىقىدۇ. بۇنداق ئاز نىسبەتنى ئېتىبارغا ئېلىش ھاجەت ئەمەس.  قەدىمدە ئۇرۇش ۋاقىتلىرىدا ئاياللارغا نومۇسسىزلىق قىلىش ئىشلىرىغا كەلسەك، ئۇرۇش ۋاقىتلىرىدا ئاياللارنىڭ ئۇنداق بالىلارنى تۇغالىشى ۋە ئەي قىلالىشى تولىمۇ تەس ئىش. بۇنداق ئۇششاق مەسىلىلەرنى نەزەردىن ساقىت قىلىشقا تامامەن بولىدۇ.
lutun
چوققا [5 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-08 23:53 |
satar
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 1328
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 123
شۆھرەت: 630 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 630 سوم
تۆھپە: 375 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 375 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 55(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-04-08
ئاخىرقى كىرگىنى:2011-10-06
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئىشلىتىش
بۇ مەزمۇن 5قەۋەتتىكى uyghurgholدە2011-06-08 23:53يوللىغان يازمىسىغا نەقىل :
قومۇلدا سىز ئېيتقاندەك 200 بالىنى ئېچىقىپ بېقىۋالغانلىقىدەك ئۇنداق تارىخىي خاتىرە يوق. مۇبادا راستىنلا شۇنداق بىر ئىش بولدى دېگەن تەقدىردىمۇ، ئۇ 200 بالا ھەممىسى ئەي بولۇپ، ھەممىسىنىڭ ئەي بولۇپ كېتىشى ناتايىن. ئۇنى ئەينى زاماندىكى ئومۇمىي نوپۇس سانىغا نىسبەتلەشتۈرۈپ، ئۇنىڭ بۈگۈنكى قومۇل نوپۇسىدا تۇتقان نىسبىتىگە ئايلاندۇرغىنىمىزدا تولىمۇ ئاز سان چىقىدۇ. بۇنداق ئاز نىسبەتنى ئېتىبارغا ئېلىش ھاجەت ئەمەس.  قەدىمدە ئۇرۇش ۋاقىتلىرىدا ئاياللارغا نومۇسسىزلىق قىلىش ئىشلىرىغا كەلسەك، ئۇرۇش ۋاقىتلىرىدا ئاياللارنىڭ ئۇنداق بالىلارنى تۇغالىشى ۋە ئەي قىلالىشى تولىمۇ تەس ئىش. بۇنداق ئۇششاق مەسىلىلەرنى نەزەردىن ساقىت قىلىشقا تامامەن بولىدۇ.


سىزگە كىم دەيدۇ ئۇنداق تارىخ يوق دەپ ، جەمئىيەت تەكشۈرۈش قىلىپ بېقىڭ :
مەن تونۇيدىغانلاردىنلا 4-5 ى بار ،  بىرسىنىڭ بوۋىسى ئەسلى  خەنزۇكەن ، باشقىلار كىچىكىدە ئېلىپ چىقىپ بېقىپ چوڭ قىلىپتىكەن ،ھازىر شۇ بوۋىنىڭ 4-5 پەرزەنتى ،ۋە ئۇلاردىن بولغان 1دىن 2دىن بۇلۇپ بۇ جەمەتتە ئاز دىگەندىمۇ 20دەك ئادەم بار ،  قالغانلىرىمۇ شۇنداق ، بوۋىسىى ياكى مومىسى ساپ ئۇيغۇر ئەمەس !
 ئەمەلىيەتتە مەن 200 دەپ ئەڭ ئەڭ تۆۋەن چەكنى دەپ قويغان .
 يەنە بىرسى ئۇرۇش ۋاقىتىلىرىدا قانداقسىگە بالىلارنى تۇغالىشى تەس دەيسىز ! ھامىلدار بولغان ئىكەن تۇغالايدۇ ، ئۇ چاغدا ئاياللار ھازىرقى ئاياللاردەك ئاجىز ئەمەس ، بىرنىمۇ ئوڭشاپ تۇغالماي ئوپىراتسىيە قىلدۇرىدىغان ،  شۇ قىيىنچىلىقتىمۇ 10 نەچچە بالىنى تۇغۇپ قاتارغا قوشۇپ كەلگەن ، ئاندىن بىزدە بالا تۇغۇلسا رىسقى بىلەن تۇغۇلىدۇ دىگەن گەپ بار ، زاغرا نان بىلەن بولسىمۇ ئاچ- توق بېقىپ ئەي قىلىۋالىدۇ .
   كىتاپقا يېزىلغانلا بولسا تارىخ بولمايدۇ ، بۇمۇ بىر قومۇل تۇرپاننىڭ ئەينەن تارىخى .
  ھېسىياتقا بېرىلىپ بۇ پاكىتلىرىمنى چەتكە قاقماڭ ، بۇ ئاللىقاچان تارىخ بوپ قالغان ،ئېتىراپ قىلساق ئەلۋەتتە بولىدۇ !
 تورداشلاردىن يېڭىلار  توغۇرلۇق بىلىدىغانلار بولسا سۆزلەپ باقساڭلار !
 توخوتۇر چوقۇم بىلىدۇ ؟
sarkar
چوققا [6 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-09 10:42 |
arkim
دەرىجىسى : دائىملىق ئەزا


UID نۇمۇرى : 255
نادىر تېما : 5
يازما سانى : 481
شۆھرەت: 2815 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 2930 سوم
تۆھپە: 1626 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 1631 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 624(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-21
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-13
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ئىسمىڭىز ساتاركەن ھە؟ ساتار  
hawar
مىللەت سۈكۈت ئىچىدە گۇمران بولىدۇ!
چوققا [7 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-09 12:44 |
uyghurghol
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 2170
نادىر تېما : 2
يازما سانى : 28
شۆھرەت: 205 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 225 سوم
تۆھپە: 114 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 114 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 185(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-06-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

ھەقىقەتەنمۇ 200 دەپ تۇرايلى بۇ ساننى(بىراق ئۇيغۇرلارنىڭ بىرلا ۋاقىتتا ئۇنچە كۆپ خەنزۇ ياكى باشقا مىللەتنى بېقىۋېلىشى شۇ دەۋردىكى كىشىلەرنىڭ ئىدىيەسىگە سىغىشىمۇ بىر مەسىلە)، بىراق سىز ئۇ 200ئادەمنى قومۇلنىڭ شۇ ۋاقىتتىكى ئومۇمىي نوپۇسىغا نىسبەتلەشتۈرۈڭ، قانچە پىرسەنتنى ئىگىلەيدۇ ئۇ كىشىلەر، بۇنى بىلىش كېرەك. ئاندىن شۇ نىسبەتنى ئۇلارنىڭ ئومۇمىي قومۇل نوپۇسىغا تەسىر كۆرسىتىش-كۆرسەتمەس مەسىلىسى ئۈچۈن پايدىلانغان مۇۋاپىق. 1911-يىلىدىكى قومۇل ۋاڭىغا قاراشلىق نوپۇس، يەنى ئۇيغۇرلارنىڭ نوپۇسى 33725بولغان. (مەنبە http://www.hami.gov.cn/10037/10037/00016/00013/10000/2010/80590.htm) بۇ نوپۇسنىڭ ئىچىگە سىز ئېيتقاندەك 200 يات مىللەت نوپۇسى قوشۇلدى دەيلى، ئۇلار ئومۇمىي نوپۇستا %0.5 نى ئىگىلەيدۇ. بۇنداق ئاز سان قومۇل ئۇيغۇرلىرىنىڭ ئېتنىك قاتلىمىغا قانچىلىك دەرىجىدە تەسىر كۆرسىتىشى مۇمكىن؟! ئۇرۇش ۋاقىتلىرىدا ئۇنداق شەرمەندىچىلىكلەر بولغاندا، ھامىلە قېلىشى بىر مەسىلە، قالغان تەقدىردىمۇ سىز ئۇنى شۇ ۋاقىتتىكى كىشىلەرنىڭ ئىدىيەسى نۇقتىسىدىن ئويلىسىڭىز، ئۇنداق بولغانى بالىلارنى تۇغۇش ۋە تەربىيەلەشنى شۇ زاماندا قانچىلىك كىشى قوبۇل قىلىپ، كۆڭۈل كۆتۈرۈپ تەربىيەلەيدۇ، بۇ مەسىلىلەرنى ئويلاشقاندا ئۇمۇ دىققەتنى چەككۈدەك دەرىجىدە كۆپ ئەمەس. ئەلۋەتتە، ھېچبىر مىللەت، قەۋمنىڭ قېنى ساپ بولمايدۇ، بۇنىسى ھەقىقەت. ئەمما نىسپىيلىك نۇقتىسىدىن قارىغاندا قومۇل ئۇيغۇرلىرىنىڭ قېنىنى خېلى ساپ دەپ قاراشقا بولىدۇ. قومۇل، تۇرپان، لوپنور ئۇيغۇرلىرىدا موڭغۇللوئىدلىق ئالاھىدىلىكنىڭ گەۋدىلىك بولۇشىدىكى سەۋەپ ھەرگىزمۇ سىز ئېيتقاندەك ئۇششاق سەۋەبلەر تۈپەيلىدىن ئەمەس، بەلكى قەدىمكى ئۇيغۇر قېنىنىڭ بىر قەدەر ساپ ھالەتتە داۋام قىلىشى بىلەن مۇناسىۋەتلىك. بۇنى بىز قازاق-قىرغىز قاتارلىق باشقىلار بىلەن ئالاقىسى ئاز بولغان چارۋىچى مىللەتلەر ۋە سىبىرىيەدە ئاساسەن باشقىلار بىلەن ئالاقە قىلمىغان ياقۇت، توۋا، خاكاس قاتارلىق مىللەتلەر بىلەن سېلىشتۇرۇش ئارقىلىق تېخىمۇ ئىلگىرىلىگەن ھالدا دەلىللەپ بېرەلەيمىز.
sarkar
چوققا [8 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-09 12:58 |
tarati
http://risaletmerdan.blogbus.com/

دەرىجىسى : تەكلىپلىك ئەزا


UID نۇمۇرى : 81
نادىر تېما : 11
يازما سانى : 973
شۆھرەت: 5404 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 5377 سوم
تۆھپە: 3177 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 3160 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 2927(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-01-09
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

بۇنى ئابلەت ئابدىرىھىم ياخشى چۈشەندۈرۈپ بەرگەن ئىدى بىر چاغلاردا...
يېڭىلار بىلەن مۇناسىۋىتى ئاز جۇمۇ...
چوققا [9 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-06-09 15:09 |
kojo
دەرىجىسى : يىڭى ئەزا


UID نۇمۇرى : 4824
نادىر تېما : 0
يازما سانى : 20
شۆھرەت: 103 كىشىلىك
مۇنبەرپۇلى: 104 سوم
تۆھپە: 62 ھەسسىلىك
ياخشى باھا: 63 نۇقتا
توردىكى ۋاقتى : 9(سائەت)
تىزىملاتقان ۋاقىت:2011-12-06
ئاخىرقى كىرگىنى:2012-01-14
خەت چوڭلىقى : كىچىك نورمال چوڭ

 

قۇمۇل-تۇرپان، لۇپنۇر ئۇيغۇرلىرىنى مۇڭغۇلىئىد دەپ مۇئەيەنلەشتۈرۋىتىش بۇ تۇغرا ئەمەس، قۇمۇللۇق ئۇيغۇرلار ئەينى ۋاقىتتا ئىچكىردىكى خەنزۇلارنىڭ بالىلىرىنى بىقىۋىلىپ  چىراي تۇقى خەنزۇلىشىپ كەتكەن دىگەنلىكمۇ بىمەنىلىك، بۇ تۇغۇرلۇقمۇ ھىچقانداق تارخىي ئۇچۇر يۇق، بەلكى بىرەر يىتىم خەنزۇ بالىسىنى بىقىۋالغاندۇ،قۇمۇل- تۇرپان ، لۇپنۇر ئۇيغۇرلىرى قەدىمكى ئۇيغۇر تىلىنىڭ يەنى تۈرۈك تىلىنىڭ تۇغرا ئالاھىدلىكىنى، ئۈرۈپ - ئادەت ۋە باشقا جەھەتتىكى ئالاھىدلىكىنى ئەڭ تۇغرا  ساپ ھالەتتە ساقلاپ قالغان يۇرتلار ھىساپلىنىدۇ، تۈركى خەلىقلەرنىڭ زۇر كۈپچىلىگى مۇڭغۇللىئىدلىق خەلىقلەرنى كىلىش مەنبەسى قىلغان ئەمەس، شۇڭا ھازىرقى تۈركى خەلىقلەرنىڭ زۇر كۈپچىلىگى ياۋرۇپا ئېرقىغا كىرىدۇ، يەنى تۈرك، ئەزاربەيجان ،تۈركمەن، تاتار، ئۇيغۇر، ئۈزبىك ،گاگائۇز، باشقىرىت، قۇمىق، بالقار قاتارلىق تۈركلەر ياۋرۇپا ئېرقىغا تەۋە. قەدىمكى ئۇيغۇرلار تىپىك ياۋرۇپا ئېرقىدا بۇلۇپ، كىيىن ئۇيغۇرلاشقان چاغاتاي مۇڭغۇلىرىنىڭ قۇشۇلىشىدىن بۈگىنكى زامان ئۇيغۇرلىرى شەكىللەنگەن. ھازىرقى ئۇيغۇرلار مۇڭغۇل ئېرقى ئارلاشقان ياۋرۇپا ئېرقىنىڭ ھىندى- پامىر، كاۋكاز تىپىغان كىرىدۇ، لىكىن ھەمىلا ئۇيغۇرنىڭ بەدەن قۇرۇلمىسى ياۋرۇپائىد ئالاھىدلىككە ئىگە.تۇرپان- قۇمۇل، لۇپنۇر ئۇيغۇرلىرىدىكى قىسمەن مۇڭغۇلىئىد ئالاھىدلىكلەرنى كۈرۈپلابۇلارنى مۇڭغۇللىئىد دەپ مۇئەيەنلەشتۈرۋەتسەك بۇ پۈتۈنلەي بىمەنىلىك، ئەينى ۋاقىتتا ئۇيغۇرلاشقا چاغاتاي مۇڭغۇلىرى  بارچە ئۇيغۇرلارغا ئازدۇ كۈپتۈر قۇشۇلۇپ كەتكەن بۇلغاچقا مۇڭغۇلئىد ئالاھىدلىك كۈچلۈكرەك بۇلغان ئۇيغۇرلارنى بىز تۇرپان - قۇمۇل، لۇپنۇرلاردىنلا ئۇچىتىپ قالماي يەنە بارچە ئۇيغۇر يۇرتلىرىدا ئۇچىرتىمىز، قەشقەردە، خۇتەندە، يەركەندە، دۇلاندا، ئىلىدا ئۇچىرتىمىز. بۇ ئۇيغۇرلارغا مۇڭغۇللارنىڭ قۇشۇلغانلىقىنىڭ دەلىلى. ئۇيغۇرلاشقان مۇڭغۇللارغا قارغاندا، قازاقلاشقان، ئۈزبىكلەشكەن، قىرغىزلاشقان مۇڭغۇللار تېخىمۇ كۈپ. تۇرپان ئاستانە، ياڭخېي، قەدىمقى قەبرىستانلىقىدىن چىققان قەدىمكى ئۇيغۇرلار ھىساپلىندىغان جەسەتلەردىن ئۇلارنىڭ تىپىك ياۋرۇپا ئېرقىدا  ئىكەنلىگى چىقىپ تۇرۇدۇ، تۇرپان مۇزىيىدىمۇ تۇرپاندىكى ياشىغان قەدىمكى ئۇيغۇرلار تىپىك ياۋرۇپا ئېرقى ۋە مۇڭغۇل ئېرقى ئاز نىسپەتنى، ياۋرۇپا ئېرقى   ئۈستۈنلىكىنى ئگلەيدۇ دەپ ئىزاھ بىرىدۇ، لۇپنۇرلۇقلارمۇ ئەينى ۋاقىتتاياۋرۇپا ئېرقى ئالاھىدلىكى ئۈستۈن ئۇرۇننى ئىيگلەپ كىيىن مۇڭغۇللارنىڭ كىلىشى بىلەن مۇڭغۇلارچە تەركىپلەرنى يۇقتۇرۋالغانلىغىغا دائىر تارىخي مەلۇماتلار   ئىنتايىن كۈپ، ئەلبەتتە قۇمۇلمۇ شۇنداق، تارىخقا نەزەر سالساق قەشقەر، خۇتەن، يەركەنلەردە ئۇيغۇرلار بىلەن تۇي قىلغان  ھىندىلار، پاكىستانلىقلار، ئافغانلارمۇ بار، بۇلارنىڭ بالىلىرى كىيىن ئۇيغۇر بۇلغان. شۇڭا بىز تۇرپان - قۇمۇل ،لۇپنۇر ئۇيغۇرلىرىنى مۇڭغۇلىئىد دىسەك بۇ ئەقىلگە سىغمايدۇ.  ناخشىچى مۈمىنجانغاقاراپ بىقىڭ، داڭلىق رەسسام  غازى ئەمەتكە قاراپ بېقىڭ ئۇلارمۇ قەشقەردىن ،مارالبىشىدىن، ،ئۇلاردىمۇ مۇڭغۇل ئېرقى ئالاھىدلىكى بار. تۇرپان- قۇمۇل- لۇپنۇر ئۇيغۇرلىرى قەدىمقى ئۇيغۇرلارنىڭ ئۈرۈپ- ئادەت، تۇرمۇش ئالاھىدلىكىنى، تىلىنى ئەڭ ساپ ياخشى ساقلاپ قالغان يۇرتلار ھىساپلىنىدۇ.  ھازىرقى ئۇيغۇر تىلى بىرئەسىردە بىر قانچە قىتىم ئۇيغۇر تىلىنىڭ تەلەپۇز ۋە ئىملا قائىدىسىنى قىلىپلاشتۇرمىز دەپ  ئۈزگەرتىپ ئۇيغۇر تىلىنىڭ، تۇغرىسى تۈركى تىلىنىڭ تۇغرا ئالاھىدلىكىدىن يىراقلاپ كەتۇق، بۇ دەل بىزنىڭ ئەينى ۋاقىتىكى تىلشۇناسلىرىمىزنىڭ تۇرپان- قۇمۇل، لۇپنۇر شىۋىلىرىنى ئۇيلاشماي، ئۈز يۇرتلىرىنىڭ شىۋىلىرىنى ئاساس قىلغانلىقتىن، بۈگىنكىدەك تاۋۇشلارنى تۇغرا تەلەپۇز قىلماي چۈشۈرۈپ تەلەپۇز قىلدىغان، ئىملاسى بىلەن تەلەپۇزى ئۇتۇرسىدا زۇر پەرىق بار  تۇغرا بۇلمىغان ئۇيغۇر تىلىنى ئىشلىتىۋاتىمىز.ئۈزبىك تىلى بىلەن ئۇيغۇر تىلى ئازاتلىقىتىن بۇرۇن زۇر پەرىقلەنمەيتى، ئەمما بىز بىرى قانچە قىتىم تەلەپۇز ۋە ئىملا قائىدىسىنى ئۈزگەرتىپ خاتالاشتۇق، شۇنۇڭ بىلەن ئۇرتاق چاغاتاي تىلى دىگەن نامغا ئىگە ئۇيغۇر ، ئۈزبنىك تىلىلىرى بىر- بىرىدىن پەرەقلىندىغان بۇلۇپ قالدى، كۈپلىگەن تۈركى تىللاردا تەلەپۇزنى ئىملاغا بۇيسۇندۇردۇ، بىزدەك ئىملاسى بىلەن تەلەپۇز ئۇتۇرسىدا پەرىق يۇق، تۈرك، ئازەر، ئۈزبىك، تۈركمەن، تاتار قاتارلىق تۈركلەر بىزدەك  كۈپ قىتىم تەلەپپۇز ۋە ئىملا قائىدىسىنى ئۈزگەرتكەن ئەمەس، شۇڭا ئۇلار تۈركى تىلىرىنىڭ تۇغرا ئالاھىدلىكلىرىنى ياخشى ساقلىغان، تۇرپان - قۇمۇل،لۇپنۇر شىۋىلىرى ئۇيغۇر شىۋىلىرى ئىچىدە ئۇيغۇر تىلىنىڭ تۇغرا ئالاھىدلىكىنى ئەڭ ياخشى ساقلىغان شىۋە ھىساپلىنىدۇ. ئۈزبىك تىلىغا ئەڭ يېقىن شىۋىمۇ دەل تۇرپان شىۋىسىدۇر. ئۈزبىك تىلىدا<< دارۋاز، ئۇردەك، قارلىغاچ، ئۇرما...>> دىگەن سۈزلەرنى<ر>> تاۋۇشىنى چۈشۈرۈپ قۇيماي يازىدۇۋە تەلەپۇز قىلىدۇ، كۈپلىك قۇشۇمچىسى قۇشۇلدىغان ھۈرمەت سۈزلىرىدە<< سىزلەرنىڭ، سىزلەرگە، ئاتىڭىزلەر، كىتابىڭىزلار، كۈزىڭىزلەر...>> دەپ تەلەپۇز قىلىدۇ ۋە يازىدۇ، بۈگىنكى تۇرپارن شىۋىسىدىمۇ بارلىق سۈزلەرنى ئۈزبەكچىدىكىدەكلا<<ئۈردەك، قارلىغاچ، ئۇرما، ئۇراق، دارۋاز، ئانار، دۇتتار...>> دەپ تەلەپۇز قىلىدۇن ۋە سىزلەرنىڭ ،سىزلەرگە، كىلىڭىزلەر، ئۈكىڭىزلەر، كىيمىڭىزلەر، يانفۇنىڭىزلەر دەپ تەلەپۇز قىلىدۇ.بۇنداق مىساللار ئىنتايىن كۈپ ،قىسقىسى تۇرپان - قۇمۇل، لۇپنۇرلۇقلارتەلەپۇزنى كىتاپتىكى ئىملاغا بۇيسۇندۇرۇپ تەلەپۇز قىلىدۇ.
چوققا [10 - قەۋەت] ۋاقتى : 2011-12-13 10:45 |
كۆرۈلگەن تېما خاتىرىسى كۆرۈلگەن سەھىپە خاتىرىسى
«123»Pages: 1/3     Go
Bagdax bbs » ئۇيغۇرنىڭ كۆزى