قولاي تىزىملىك
كۆرۈش: 8255|ئىنكاس: 436

ئەلى قۇربان لېكسىيەسىگە قىستۇرما (زىۋىدە ئابدۇكېرەم)

  [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

1

تېما

0

دوست

72

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   24%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  33131
يازما سانى: 4
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2
تۆھپە : 22
توردىكى ۋاقتى: 1
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-8
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەلى قۇرباننىڭ مەركىزى مىللەتلەر ئىنىستىتوتىدا سۆزلىگەن لېكسىيىسىگە كىچىككىنە قىستۇرما
زىۋىدە ئابدۇكېرەم

    بۈگۈن ئۈندىدارىمىزنى قاپلىغان«ئەلى قۇرباننىڭ مەركەزدىكى لېكسىيە فىلىملىرى»نىڭ 1-2-قىسىملىرىنى كۆرۈپ ئالى مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرىنىڭ پسىخولوگىيە پېنىنى ئاساس قىلىپ سۆزلىگەن بۇ لېكسىيىنى بۇنداق چاۋاك ھەم قىزغىنلىق ئىچىدە ئاڭلىغانلىقىنى، ھەم ئەلى قۇرباننىڭ پسىخولوگىيەدىكى نۇرغۇن مۇرەككەپ كەسپى ئاتالغۇ ھەم نەزىرىيىلەرنى بۇنداق ئاممىباپ ،يومۇرۇستىك تىل ھەم مىساللار بىلەن چۈشەندۈرۈلگەنلىگىنى كۆرۈپ،ئەلى ئىنىمىزنىڭ دىيارىمىزدىكى پسىخولوگىيە قىزغىنلىقىنى يەنە بىر يېڭى بالداققا كۆتۈرگەنلىگىدىن («مېنىڭ پسىخىكام»ناملىق پلاستىنكىسى بىلەن بىر  بالداق كۆتۈرگەن دەپ قارايمەن) مەمنۇن بولدۇم.
  ھەقىقەتەن نۇرغۇن پسىخىك مەسلىھەتچىلەر كىشىلەرنى ئۆز-ئۆزىگە ئىشىنىشكە دەۋەت قىلسىمۇ،ئۆزىگە بۇنداق ئىشىنىدىغان پسخىك مەسلىھەتچىنى تۇنجى قېتىم ئۇچراتتىم دېسەم بولىدۇ. ئەسلى بۇ فىلىم شۇ ئاڭلىغۇچىلار بىلەنلا چەكلىنىپ قالغان بولسا،ئاۋارە بولۇپ ئىنىمىزنى "ماختاش" ھاجەتسىز ئىدى. بىراق بۇ فىلىم بەكلا كەڭ تارقىلىپ كەتكەچكە، بەزىلەرگە «ئوزۇقلۇق» بولسا،يەنە بەزىلەرگە «زەھەر» بولۇپ قالماسلىق ئۈچۈن،قولۇمغا قەلەم ئېلىپ ئولتۇرۇپتىمەن. بۇ يازما ئەلى قۇربانغا ئەمەس مۇشۇ فىلىمنى كۆرگەنلەرگە ئاتاپ يېزىلدى.
مەن ئەزەلدىن تەنقىدنى ياخشى كۆرمەيمەن، ھەم كۆپ ئىشلەتمەيمەن. لېكىن تەنقىدنى ياخشى كۆرمەيدىغانلىقىم ئىلمىي خاتالىقلارغا سۈكۈت قىلىدىغانلىقىمنى بىلدۈرمەيدۇ. ئەلى ئىنىمىزنىڭ بۇندىن كېيىنكى تېخىمۇ چوڭ سەھنىلەردىن ئورۇن ئالالايدىغانلىقىغا ئىشەنگەنلىكىم ئۈچۈن بىر قانچە كۆز قارىشىمنى ئوتتۇرىغا قويۇپ ئىلمىي مۇلاھىزە يۇرگۈزۈشنى توغرا تاپتىم.

1. پىسىخولوگىيە ئىلمىگە مۇناسىۋەتلىك  خاتالىقلار
       «ھەممە ئادەمنىڭ بەدەن ۋە روھى ئوخشاش» بەدەننىڭ ئوخشاشلىقىغا پىكىر بايان قىلىشقا قۇربىم يەتمەيدۇ.بىراق بۇ يەردە ئېيتىلغان «روھ»ئەگەر پسىخىكىغا قارىتىلغان بولسا، ئۇ ھەرگىز ئوخشاش بولمايدۇ ،مېڭە پسىخىكا پەيدا بولىدىغان ئورگاندىنلا ئىبارەت(بۇ لېكسىيىدە دىيىلگەن بەدەن قىسمىغا تەۋە)،ئۇنىڭدىكى «تەرجىمە»قابىلىيىتىمۇ پسىخىكىلىق ئالاھىدىلىك.ئەگەر پسىخىكا(لېكسىيىدىكى روھ) ئوخشاش بولسا،ئۇنى بىر ئىلمىي پەن قاتارىدا تەتقىق قىلىۋاتقان كەسپداشلىرىمىز نىمە توغرۇلۇق ئىزدىنىۋاتقاندۇ.پسىخىكىنىڭ ماھىتى ئادەم مېڭىسىنىڭ ئوبىكتىپ سەيئىلەرگە بىلدۈرگە سوبىكتىپ ئىنكاسىدىن ئىبارەت،بۇنىڭ بىرسى كام بولسا پسىخىكا شەكىللەنمەيدۇ.بۇ دىگەنلىك ئادەمدە بەدەن، پسىخىكا ھەم مەدىنىيەت مۇھىتى بولغاندا ئاندىن پسىخىكا شەكىللىنىدۇ دىگەنلىك. لېكسىيىنىڭ بېشىدىلا كەسپىي ئاتالغۇلار پۈتۈنلەي قالايمىغانلاشتۇرۇلغان.
    ۋونت 1871-يىلى گېرمانىيىدە پسىخولوگىيە تەجىربىخانىسىنى قۇرۇپ بۇ پەننى پەلسەپە پېنىدىن ئايرىپ چىققاندىلا مىللەت پسىخولوگىيىسى(ئورتاقلىق) ۋە شەخسىيەت پسىخولوگىيىسى(ئايرىمىلىق)مەۋجۈتلىقىنى ئوتتۇرىغا قويغان. شۇندىن ئېتىۋارەن پسىخولوگىيىدىكى ھەرقانداق تەرەپدارلارنىڭ نەزىرىيىسى بۇ ئىككى تەرەپنى چەتكە قاقمايدۇ.ماسلوۋ گۇمانىزىمدا ئىنساننىڭ ئەڭ تۈپ پەرقى بولغان ئېھتىياج قاتلىمىنى ئوتتۇرىغا قويغان. ئۇنىڭ مەلۇم بىر جۈملىسىنى’ئىنسان پىسىخىكىسى(روھ دەپ سۆزلەنگەن) ئوخشاش‘دەپ ئىسپاتلاشقا  ئىشلىتىش پۈتۈنلەي خاتا. ئىنسان پسىخىكىسى ئورتاقلىققا ئىگە ھەم زور ئىندىۋىدۇئاللىققىمۇ ئىگە(لېېكسىيىنىڭ كەينىدە بۇنىڭ مىساللىرى كۆپ).
   ”پسىخولوگىيە “ھەرگىز دىھقان تىلى بولماستىن،كەسپى ئاتالغۇ.مەرھۇم ۋاھىت ئەپەندىم ئەڭ دەسلەپتە ئۆزىنىڭ ئىزاھلىق لوغىتىدە بۇ ئاتالغۇنى ئىلمىي چۈشەندۈرگەن. ھەم كېيىنكى پسىخولوگلارمۇ مۇشۇنداق ئاتاشنى توغرا تاپقان، چۈنكى”روھ “سۆزى ئويغۇر تىلىدا كۆپ خىل مەنالارغا ئىگە.ئەلى قۇربان گەرچە دىمەكچى بولغان مەركىزى ئىدىيەسىنى ناھايىتى ئوبرازلىق چۈشەندۈرگەن بولسىمۇ،بىر پەننىڭ كەسپى ئاتالغۇلىرىنى ئۆزىنىڭ ئىدىيىسى بويىنچە خالىغانچە بۇرمىلىشى توغرا ئەمەس،ئەمىلىيەتتە دائىم سۆزلىنىدىغانABC نەزىرىيىسىنى باشقىلارغا ئوخشاتماي سۆزلەيمەن دەپ، پسىخىكىدىن ئىبارەت ئەڭ ھالقىلىق ئاتالغۇنى بۇرمىلىۋەتكەن .ئۇنداقتا مەركىزى ئىدىيە ئاڭلىغۇچىلارغا چۈشىنىشلىك قىلىپ يەتكۈزۈلسىلا بولدىغۇ دىيىشىڭىز مۈمكىن. توغرا ئەگەر توغرا ئاتالغۇنى قوبۇل قىلسىڭىز،تۇرمۇشىڭىزدىكى ئوخشاش ياكى ئوخشاپ كېتىدىغان مەسىلىلەرنىڭ ھەممىسىدە ئاڭلىغىنىڭىزنى ئىشلىتەلەيسىز.ئەكسىچە بولغاندا پەقەت بىرلا نوقتىنى بىلەلىشىڭىز ھەتتا زور خاتالىق سادىر قىلىشىڭىز مۈمكىن.
   ”يوشۇرۇن ئاڭ “ھەرگىز ”ئەقلىي يەكۈن“ ئەمەس ،ئۇ بىر ئاڭسىز ھالەت، ئەگەر ئۇ”ئەقلىي يەكۈن“ ئارلاشتۇرغان ھالەت بولسا،ھەرگىز”يوشۇرۇن“سۆزى بىلەن ئاتالمىغان بولاتتى.بۇ ئاتالغۇ گەرچە پۈتۈنلەي تولۇق يېشىلىپ بولالمىسىمۇ،ئۇنىڭ ئاڭسىز ھالات ئىكەنلىگىنى ھەممىمىز بىلىمىز،ئەقىل ئاڭنىڭ ئەڭ مۇھىم تەركىبى.شۇڭا بۇ خىل چۈشەندۈرۈش پۈتۈنلەي خاتا دەپ قارايمەن.

2. تارىختا ئېتىراپ قىلىنىپ بولغان روھىيىتىمىزنىڭ تۈۋرۈكلىرىگە ئايلانغان تارىخىي شەخسلىرىمىزنى”بولدى“ قىلىش مەسىلىسى
  مەن لېكسىيەنى ئاڭلاش جەريانىدا نۇرغۇن چەتئەللىك ئالىملار ۋە شەخسلەرنىڭ ئىسمى بىلەن باغلىنىدىغان ماختالمىلارنى ئۇچراتتىم.مېنى ئويلاندۇرغىنى ناتىقنىڭ ئۆزىمىزنىڭ ئۇلۇغلىرىنى موزېيغا ئەكىرىپ قويۇپ ،چەتئەللىكلەرنى ئۇلۇغلاشنى تەشەببۇس قىلغانلىقى بولدى. نىمىشقا ئۇلارنى”بولدى“قىلماي، ئۆزىمىزنىڭ پەخىرلىك ئالىملىرىمىز مەھمۇت قەشقەرى ۋە يۈسۈپ خاس ھاجىپلارنى”بولدى“ قىلىمىز؟ئۇلارنى ئېتىراپ قىلىش بىلەن ئۆزىمىزنىڭ ئۇلۇغلىرىنى ئېتىراپ قىلىش زىددىيەتلىك بىر ئىشمۇ؟شۇنداق قىلىشنىڭ زۆرۈرىيىتى نەدىن كەلگەن؟ ياكى بۇ ئېغىزىمغا كەلدى دەپ دەۋرىشنىڭ نەتىجىسىمۇ؟بىر قۇۋم ئۆزىنىڭ تەۋەلىكى ۋە تارىخىدىن پەخىرلەنمىگەندە مەڭگۈ ھەقىقى ئىشەنچكە ئېرىشەلمەيدۇ.
   ئەلۋەتتە ئەسلىمىزنى بىلىش ۋە ئۇنى قەدىرلەش، ھازىرقى زامان ئىلغار مەدىنىيەتنى قوبۇل قىلىپ ئىلگىرلەش بىلەن توقۇنۇشمايدۇ. قايسى تەرەققى قىلغان دۆلەتتە ئالىملىرىنى ئۆتمۈش دەپ ”بولدى“قىلىۋەتكەن دەلىل باركەن؟ئەگەر ئالدىنقىلارنىڭ نەتىجىسىنى دەسسەپ تۇرۇپ ئىلگىرلىسەك ھەم ئۇلارنىڭ تۆھپىسىدىن ئارتۇرۇپ تۆھپە يارىتالىساق ھەقىقى ئىجتىمائى قىممەت ياراتقان بولىمىز.ئەلى  ئىنىمىز يېزىۋاتقان  كىتابىنىڭ ئىچىگە ئۆزىدىكى «قوشنامنىڭ قوش كۆرىنەر ئېففىكتى»نى قوشۇپ قويۇشىنى تەۋسىيە قىلىمەن.  
     بۇ يەردە مېنى ھەم قايىل قىلغان ھەم ئويلاندۇرغان يەنە بىر مەسىلە شۇكى ئىنىمىز پسىخولوگىيىلىك تەربىيە (ئۆزىگە ئىشىنىش تەربىيىسى)ئۈچۈن مەھمۇت قەشقەرى ۋە يۈسۈپ خاس ھاجىپلارنىڭ تەتقىقاد بۆشۈگى بولغان مەركىزى مىللەتلەر ئىنىستىتوتىغا بېرىپ ئۆزىنى بۈيۈك ئالىملىرىمىزدىن ئۈستۈن ئورۇنغا قويۇپ غەلبە قازانغىنى بولدى. لېكسىيەنىڭ قالغان مەزمۇنلىرىغا چېلىنغان چاۋاكلارغا مەن قايىل، بىراق مۇشۇ يەرگە چېلىنغان چاۋاك بارلىق چاۋاكلارنى يۇيىۋەتتى دەپ ئويلايمەن.ئۆز كەسپىنى ھەم ئۇنىڭغا تۆھپە قوشقان ئالىملىرىمىزنى قوغدىيالمىغان ،ھەتتا ئۇلارنى قوغداشنىمۇ ئويلاپ قالماي،ئۇلارنىڭ ئىسمى ھەزىلگە ئايلاندۇرۇلۇپ،ئادەمنىڭ غورۇرىغا تېگىدىغان رەۋىشتە سېلىشتۇرما قىلىنسا خامۇشلارچە چاۋاك چېلىپ ئولتۇرغان ئاڭلىغۇچىلارنىڭ چالغان چاۋىكىنىڭ نوپۇزىدىن گۇمانلىنىش كېرەكمۇ يوق؟  ئەلى ئىنىمىزنىڭ  شۇنچە تەييارلىق بىلەن بەرگەن تەربىيىسىدىن ئۇلارنىڭ مەلۇم نەرسىلەرنى يۇقتۇرىۋېلىشىغا ئىشىنەلەمدۇق؟ناۋادا ئۇلار ئەلىنىڭ پاراڭلىرىنى سەھنىىدىكى تالانتلىق كۈلدۈرگە ئارتىسلىرىنىڭ قىزىقچىلىقىدەك بىر ئىش دەپ قاراپ چاۋاك چالغان بولسا بۇ باشقا بىر گەپ. ئىنىمىزنىڭ كۆپ كىتاب ئوقۇيدىغىنىغا ئىشىنىمەن، بىراق  ئۇنىڭ نۇتۇق جەريانىدىكى پوزىتسىيەدىن «قۇتادغۇبىلىك» ۋە «تۈركى تىللار دىۋانى»دىن ئىبارەت ئىككى تەۋەررۈك كىتابقا يېقىن يوللاپ باققىنىغا ئىشەنگۈم كەلمىدى. ناۋادا ئۇ ئالىملىرىمىز ۋە ئۇلارنىڭ نەتىجىلىرىنى تونۇغان بولسا بۇ سۆزلەرنى قىلغاندا تىلى كۆيگەن بوللاتتى.

3.لوگىكىلىق خاتالىق مەسىلىسى
     بۇنداق كەڭ تارقىلىدىغان لېكسىيىلەردە ئىلمىي تەتقىقاتتىن ئۆتمىگەن مەزمونلار يەڭگىللىك بىلەن ئوتتۇرىغا چىقسا بولمايدۇ.مەسىلەن،’ق‘ھەرپى ئۇيغۇرلاردىلا بار،بۇ بەكلا مەسئۇلىيەتسىز خۇلاسە، يېنىمىزدىكى قازاق مىللىتىنىڭ ئىسمىدىلا’ق‘تۇرۇپتىغۇ، ئۇنىڭدىن باشقا ئەرەپ،پارىس تىللىرىدىمۇ بار.يەنە ئۇيغۇر مىللىتىدىن شۇنچە كۆپ ئالىم چىقسا ئەقىللىق ھىساپلانماي،’ق‘تاۋۇشىنى چىقىرالىغان تىلدىكى ئەۋرىشىملىق ئالاھىدىلىكى ئۈچۈن ئەقىللىق بولسا بۇنداق خۇلاسىنىڭ ئىلمىلىكىدىن سۆز ئاچقىلى بولمايدۇ.
   قىستۇرۇپ قويۇشقا تېگىشلىك يەنە بىر جىددىي مەزمۇن،بەزى نەرسىلەرنى سېلىشتۇرۇشقا بولىدۇ،يەنە بەزى نەرسىلەرنى قالايمىغان سېلىشتۇرۇش لوگىكىلىق خاتالىق ھىساپلىنىدۇ.مەسىلەن،بوي ئىگىزلىگى بىلەن بەدەن ئېغىرلىقىنىڭ مىقتارى ئوخشىمىغاچقا سېلىشتۇرۇشقا بولمايدۇ.يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ تارىخ سەھنىسىدىن ئورۇن ئالغان بىلىم قۇرۇلمىسى بىلەن ئەلى ئىنىمىزنىڭ ئېنگىلىسچە ۋە پسىخولوگىيە بىلىمىنى سېلىشتۇرۇپ، ئۇلارنى موزېيغا ئەكىرىۋېتىپ ئورنىغا ئۆزىنى دەسسىتىش ئىستىگى مېنىڭ سەل غەزىۋىمنى قوزغاپ قويدى.”ئۇلار بىلگەننى مەن بىلىمەن،ئەمما مەن بىلگەننى ئۇلار بىلمەيدۇ “بۇنداق ئىشەنچ مېنى ھەيران قالدۇردى.گەرچە ئەلى بىلەن ئۇلارنى سېلىشتۇرۇشنى ئالىملىرىمىزغا قىلىنغان ھاقارەت دەپ رەت قىلىپ تۇرساممۇ،لېكىن ئەلى ئۇلار بىلەن ئۆزىنى سېلىشتۇرۇش تاماسىدا بولغاچقا ۋە ئۇنى ئوچۇق ئاشكارا ئىپادە قىلغاچقا بۇ يەردە ئامالسىز سېلىشتۇرۇپ قويۇشقا مەجبۇرمەن.يەنە بىر تىلنى پىششىق بىلىش نوقتىسىدىن سېلىشتۇرغاندا، مەھمۇت قەشقەرى <<دىۋانى لوغەتىت تۈرك>>(تۈركى تىللار دىۋانى >>شۇ زاماندىكى ئەرەپلەرنىڭ تۈرك تىلىنى ئۈگۈنۈش ۋە تۈركلەرنى چۈشۈنۈش ئېھتىياجىنى قاندۇرۇش ئۈچۈن ئەرەپ تىلىدا يېزىپ چىققان.بەلكىم ئەلى بىر كۈنلىرى ئېنگىلىز تىلىدا ئېنگىلىز تىلى دۇنياسىدىكى كىشىلەر ئېتىراپ قىلغۇدەك بىر پارچە ئەسەر يازالمىغان تەقدىردىمۇ ئۇيغۇرلارغا ئائىت بىرەر پارچە ئەسەرنى ئېنگىلىز تىلىغا يۇقۇرى سەۋىيەدە تەرجىمە قىلىپ ئېنگىلىز تىلى دۇنياسىغا تونۇشتۇرالىسا بەلكىم سېلىشتۇرغىدەك ئەڭ كىچىك بولسىمۇ بىر دەسمىگە ئېگە بوپتۇ دەپ ئويلىشىم مۈمكىن.پسىخولوگىيىلىك بىلىملىرىنى سېلىشتۇرغاندا،”قۇتادغۇبىلىك “”تۈركى تىللار دىۋانى “”پەزىلەتلىك شەھەر ئاھالىسى “قاتارلىق ئەسەرلىرىمىزدىكى سېستىمىلىق پسىخولوگىيە بىلىملىرىنى(«شىنجاڭ پىداگوگىكا ئۇنىۋېسىتېتى ئىلمى ژورنىلى»2014-يىللىق1-سان ”مەدىنىيەت پسىخولوگىيىسىدىن ئۇيغۇرلانىڭ يەرلەشمە پسىخولوەىيىسىگە نەزەر “دىن ئېلىندى)چۈشەنگەن بولسىدى ئۆزىنىڭ قەدىمقى ئالىملىرىمىزدىنمۇ 300يىل كېيىن قالغىنىدىن ئەپسۇسۇلانغان ، ئەگەر ئالىملىرىمىزنىڭ بىلىمىنىلا ئەمەس پەزىلىتىنىمۇ قوشۇپ ئۈگەنگەن بولسا، ئاڭلىغۇچىلارنى تېخىمۇ كۆپ مەنپەئەتلەندۈرگەن بولاتتى

4.باشقىلارنىڭ بىلىم ھوقۇقىغا ھۆرمەت قىلماسلىق مەسىلىسى
”ئەگەر سەن كەمبەغەل تۇغۇلغان بولساڭ،ئۇ سېنىڭ خاتالىقىڭ ئەمەس.بىراق كەمبەغەل ئۆلۈپ كەتسەڭ،ئۇ سېنىڭ خاتالىقىڭ “بۇ بېلگەيتىسنىڭ ھەممەيلەنگە تونۇشلۇق سۈزى،بىراق لېكسىيىدە ’مېنىڭ‘قىلىپ ئىشلىتىلگەن.بۇنداق باشقىلارنىڭ بىلىم ھوقوقىنى مېنىڭ دەپ ئىشلىتىۋېلىش ھەرقانداق يازما ياكى نۇتۇقلاردا چەكلىنىدۇ.
   بەلكىم ئوقۇرمەنلىرىمىز يۇقارقى قۇرلارنى كۆرگەندە ئۆزىنىڭ بىلىش خەرىتىسى بىلەن كۆلەڭگە چۈشۈرۈپ نىيىتىمنى ھەر خىل چۈشىنىشى مۈمكىن. شارنى كۈچەپ پۈۋلىسە ئېتىلىپ كېتىدىغىنىنى بىلىمەن. شۇڭىمىكىن بۇ لېكسىيىدىن ئەلى ئىنىمنىڭ بىر ئوچۇم كاللىسىنى ئىشلىتىشنى خالىمايدىغان  ئاڭلىغۇچىلىرىنىڭ چاۋىكى تەرىپىدىن ئېتىلىپ كېتەي دىگەن ھالىتىنى كۆرۈپ، كاللام بولدى قىل دەپ بۇيرۇق چۈشۈرسىمۇ، قەلبىم بۇنىڭغا كۆنمەي قەلىمىمنى قولۇمغا تۇتقۇزۇپ قويدى. دىيارىمىزدىكى ئېھتىياج پسىخولوگىيە ساھەسىدە تېخىمۇ كۆپ يۇلتۇزلارنىڭ چاقنىشىنى كۈتىۋاتىدۇ.ئەگەر بۇ يۇلتۇزلار خەلقىمىزنىڭ ئۇزۇن تارىخى سىنىقىدىن ھەم ئىلمى پسىخولوگىيە پېنىنىڭ تەكشۈرىشىدىن ئۆتەلمىسە تېزلا ئېقىپ كېتىشى مۈمكىن.مەن يەنىلا ئەلى قۇرباندىن ئىبارەت يۇلتۇزۇمىزنىڭ ئاقىللار چاۋاكلىرى ئارىسىدا مەڭگۈ چاقنىشىنى ئۈمۈت قىلىپ يازمامنى ئاخىرلاشتۇرىمەن.


2015-يىلى 1-ئاينىڭ 6-كۈنى


باشقۇرغۇچىدىن
ئەلى قۇربان لىكسىيەسىنىڭ سىن فىلىمىنىڭ ئۇلىنىش ئادىرىسى

160

تېما

10

دوست

3 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   59.92%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  255
يازما سانى: 1706
نادىر تېمىسى: 16
مۇنبەر پۇلى: 6556
تۆھپە : 6105
توردىكى ۋاقتى: 1496
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   arkim تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2015-1-6 19:16  

مېنى ئويلاندۇرغىنى ناتىقنىڭ ئۆزىمىزنىڭ ئۇلۇغلىرىنى موزېيغا ئەكىرىپ قويۇپ ،چەتئەللىكلەرنى ئۇلۇغلاشنى تەشەببۇس قىلغانلىقى بولدى. نىمىشقا ئۇلارنى”بولدى“قىلماي، ئۆزىمىزنىڭ پەخىرلىك ئالىملىرىمىز مەھمۇت قەشقەرى ۋە يۈسۈپ خاس ھاجىپلارنى”بولدى“ قىلىمىز؟ئۇلارنى ئېتىراپ قىلىش بىلەن ئۆزىمىزنىڭ ئۇلۇغلىرىنى ئېتىراپ قىلىش زىددىيەتلىك بىر ئىشمۇ؟شۇنداق قىلىشنىڭ زۆرۈرىيىتى نەدىن كەلگەن؟ ياكى بۇ ئېغىزىمغا كەلدى دەپ دەۋرىشنىڭ نەتىجىسىمۇ؟بىر قۇۋم ئۆزىنىڭ تەۋەلىكى ۋە تارىخىدىن پەخىرلەنمىگەندە مەڭگۈ ھەقىقى ئىشەنچكە ئېرىشەلمەيدۇ.
---
مەن ئاڭلاپ باقمىدىم بۇ پىسخلوگ ئەلى قۇرباننىڭ نۇتۇقلىرىنى. بىراق، يۈسۈپ خاس ھاجىپ مۇھىممۇ مەنمۇ دېگەن تېتىقسىز سۇئالىنى ئۈندىداردا كۆرۈپ غەزەپتىن يېرىلىپ كېتەي دېگەن ئىدىم. قەلەم ئىگىسىنىڭ مەسئولىيەتچانلىقىغا ئاپرىن.
بىر ناتىقنىڭ (تونۇلىۋاتقان) ھاماقەتلەرچە ئۆز مىللىتىنىڭ ئالىم، ئۇلۇغلىرىنى ھەزىل قىلىشى ئۇنىڭ كاللىسىنىڭ تېخى تۇلۇق يېتىلمىگەنلىكىنى ياكى بولمىسا باشقىلاردىن زىيادىرەك يېتىلىپ قالغانلىقىنىڭ ئىپادىسى دېسەك بولامدۇ؟ ئەلى قۇربان سىزنىڭ يۈسۈپ خاس ھاجىپ، مەھمۇد قەشقىرىلەرنى كەمسىندۈرىدىغانغا نىمە ئاساسىڭىز بار ئىدى؟!
ئەي بېيجىڭدىكى سۆيۈملۈك سىتودېنىت ئىنى، سىڭىللىرىم، ئەلى قۇربان ئۇلۇغلىرىمىزنى كەمسىندۈرسە ھاماقەتلەرچە قىزغىن چاۋاك چالغىنىڭلارغا چەكسىز ئېچىنىمەن. شۇ مەيداندا بىرەيىڭلار ئورنۇڭلاردىن دەس تۇرۇپ: ئەلى قۇربان ! ساڭا بۇ ئۇلۇغلارنى مەسخىرە قىلىدىغان ھوقوقنى كىم بەردى؟! دەپ سورالمىغىنىڭلارغا ھەيرانمەن، ياكى ئەلى قۇربان سىلەرنى ئوقۇپ گىپنوس قىلىۋەتكەنمىدى؟!
يۇنىل ئوپال سىلىقلاش مېيى

1

تېما

0

دوست

606

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   21.2%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  1627
يازما سانى: 18
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 65
تۆھپە : 148
توردىكى ۋاقتى: 56
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەمسە ئەلىدىن باشقا ئادەم چىقىپ نۇيۇق سۆزلىمەيدۇ بۇ توغرىلىق؟ سىز نىمىشقا سۆزلىمەيسىز؟ بۇ يەردە كىچىك قىستۇرمىلىرىڭىزنىڭ نىمىگە رولى بار؟
مىنىڭ ئويلىغىنىم شۇكى، ئەلىنىڭ مەقسىتى ھەرگىزمۇ ئۇلۇغلارنى چۈشىرىش ياكى ھۆرمتسىزلىك قىلىش ئەمەس، ئۆزىمۇ دەپ ئۆتتىغۇ. پەقەتلا ئوقۇغۇچىلارنى تېخىمۇ ئېلھاملاندۇرۇش خالاس.
بۇ تىمىنىڭ چىقىشى ئەلىنى تىللاريدىغانلارنىڭ ماكانى بۇلىدىغىنى ئېنىق ، بىردەمدىلا.

0

تېما

1

دوست

174

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   58%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  31929
يازما سانى: 6
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 56
توردىكى ۋاقتى: 6
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
arkim يوللىغان ۋاقتى  2015-1-6 18:55
مېنى ئويلاندۇرغىنى ناتىقنىڭ ئۆزىمىزنىڭ ئۇلۇغلىرىنى م ...

ئەمىلىيەتتە بۇ سورۇندا مەنمۇ بار ئىدىم ، ناتىقنىڭ باشقا نۇتۇقلىرى قانداق مەن بىلمەيمەن ،ئەمما مىللەتلەر ئونۋىرسىتىتىدىكى بۇ نۇتۇقى ئاساسى جاھاتتىن قىززىق گەپلەر بىلەن ئاخىرلاشقان بولدى ،ئۆزۈمنىڭ دۆتلىكىدىنمۇ ئىشقىلىپ لىكسىيەنىڭ ھەقىقى ئاساسىي مەزمۇنىنىڭ نىمە ئىكەنلىكىنى تازا ئۇقۇپ بۇلالمىدىم . بەزى گەپ -سۆزلىرى زادى ئىلمىي بولماي قالدى،بۇلۇپمۇ مەھمۇد قەشقىرىنى ئۆزى بىلەن سېلىشتۇرغىنى ،بەلكىم ئىدىيسىنى باشقا ئۇسۇل بىلەن  ئىپادىلىگەن بولسا ياخشى بولاتتىكەنتۇق. ئىشقىلىپ بۇ نۇتۇقتىن بەك سۈيۈنۈپمۇ كەتمىدىم .

160

تېما

10

دوست

3 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   59.92%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  255
يازما سانى: 1706
نادىر تېمىسى: 16
مۇنبەر پۇلى: 6556
تۆھپە : 6105
توردىكى ۋاقتى: 1496
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   arkim تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2015-1-6 19:23  
Petrologist يوللىغان ۋاقتى  2015-1-6 19:16
ئەمىلىيەتتە بۇ سورۇندا مەنمۇ بار ئىدىم ، ناتىقنىڭ باش ...


مەن ئالدى بىلەن بۇ كىشىنىڭ نۇتۇقىنى ئاڭلاپ باقاي جۇمۇ. قومۇلغىمۇ تولا كەلدى بولمىسا، شۇغىنىسى بېرىپ ئاڭلايدىغانغا ۋاقىت چىقىرالمىدىم. قومۇللارغا ئەمدى كەپ قالسا بىر ئاڭلاپ باقاي. ئاندىن پىكىر قاتناشتۇرساممۇ كىچىكمەسمەن.

12

تېما

0

دوست

942

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   88.4%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  31172
يازما سانى: 36
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 24
تۆھپە : 294
توردىكى ۋاقتى: 77
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-8
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەلى مۇئەللىملەردەك ۋە شۇنىڭدەڭ بىرقىسىم كىشىلەرنى قەدىمكىلەرنىڭ ئەسەرلىرىنى ئالدى بىلەن ئۇقۇپ بېقىپ چۈشەنگەندىن كېيىن ئاندىن چوڭ سۆزلىسە دەيمەن،   بىرسى قوپۇپ نەۋاينىڭ ئەسەرلىرىدىدىكى تېرەن مەزمۇنلارنى چۈشەنمەي ئۇنى ئىچ پۇشۇق شېئىر دېگەن  بىرسى قوپۇپ  يەنە  بىر كىمنى ماڭا يەتمەيدۇ دېگەن  ،،   چۈشەنمىسە  چوڭ  سۆزلىمەي  قوڭنى قىسىپ  ئۆگەنگۈلۈك ،  مەن  ئالدىنقى قېتىم  جالالىدن رومىنىڭ ئىچىڭدىكى ئىچىڭدىدۇر  دېگەن  كىتابى   توغۇرلۇق يازغان  بىر  تېمامدا  ئۇلارنىڭ  ئەسەرلىرىدە  اىروئىد ،  نىتسەي  قاتارلىق  كىشىلەرنىڭ  ھەممە ئىدىيسىنى  تاپقىلى  بولدىغانلىقى  توغۇرلۇق  توختالغان  ئىدىم ،  مەن  ئىچىڭدىكى ئىچىڭدىدۇر  دىگەن  ئەسەردىكى نىتسەي ۋە گېگىل  قاتارلىقلارنىڭ ئىدىيسى  بىلەن ئوخشاش يەرلەرنى سىزىپ ئۆزەممۇ  ھەيران  قالغان ئىدىم  ، خالىسا  شۇنداق چوڭ  سۆزلەيدىغان  ئادەملەرگە  غەربنىڭ   پوردىقىنى  كۆتۈرۈپ ھە دېسە   شەرقنىڭ  ئىدىيسىنى  چۈكۈرۈپ  يۈز  تاپماقچى  بولغان  كىشىلەرگە  شەرقلىق  پەيلاسوپلارنىڭ ئەسەرلىرنى   چۈشىنىپ  ئوقۇپ  بېقىشنى  تەۋسىيە قىلىمەن ، چۈشەنمەي  سەۋەبنى  ئالىملىرىمىزغا  دۆڭگەش  ئاقىلانىلىك  ئەمەس  

ئالمىدەك يۈرەكت

5

تېما

10

دوست

1 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   24.31%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9801
يازما سانى: 1544
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2261
تۆھپە : 4419
توردىكى ۋاقتى: 1302
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەلى قۇربان  سۆزلىگەن لېكىسيەلىرى بولسا جەمىيەتتە خېلى تەسىر پەيدا قىلىدى. بىزنىڭ ئىدارىگە كېلىىپ ئىشىچى خىزمەتچىلەرگە ئائىلە ئەخلاق توغرىسىدا  بەرگەن لېكسىيەسىمۇ خېلى ئوڭۇشلۇق بولدى . مەنمۇ ئويلايمەن ئەلى قۇربان لېكىسىيەلىرىنى مۇئەييەنلەشتۈرۈش بىلەن بىرگە ،ئۇنىڭ ياخشى ئىدديەلىرى بولسا، ئىجابىي قوبۇل قىلساق بۇلىدۇ. بۇ كىشىمۇ بەزىبىر نوخسانلاردىن خالى ئەمەس.

0

تېما

0

دوست

1046

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   4.6%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  9377
يازما سانى: 73
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 34
تۆھپە : 303
توردىكى ۋاقتى: 76
سائەت
ئاخىرقى: 2015-1-9
يوللىغان ۋاقتى 3 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   arman312 تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2015-1-7 10:42  

بىز بۇرۇن باشلانغۇچتىكى ۋاقىتلىرىمىزدا 0 «نۆل» نى ھەممىدىن كىچىك(يوقلۇق) سان دەپ ئۈگىتەتتى .
ئەمما تۇلۇقسىزغا چىققاندىن كىين مۇئەللىملەر «نۆل» دىن كىچىك مىنۇس سانلار بار دەپ ئۆگەتتى.
باشلانغۇچتىكى بالىلار ئۈچۈن،باشلانغۇچ ئوقۇتقۇچىلىرىنىڭ سۆزلىگىنى توغرا.
بىز ھازىر ئومۇمي جەھەتتىن ئالغاندا، پسخولوگىيەدە تېخى يەسلى ھالەتتە،باشلانغۇچقا ئەمدى قەدەم قويماقتىمىز.
شۇڭا يەسلى ۋە باشلانغۇچتىكى بالىلارغا سۆزلەنگەن «پىسخولوگىيە» بىلىملىرىنى،تۇلۇقسىز ۋە ئۇنىڭدىن يۇقىرى سەۋىيەدىكى ھالەتتە تۇرۇپ كۈزىتىپ باھا بەرسەك تازا توغرا بولماسمىكىن دەيمەن.
ئەلى قۇرباننىڭ نۆۋەتتىكى لىكسىيە مىتوتى بىر خىل فانتازىيە،چۆچەك،يۇمۇرغا ئوخشايدۇ.خۇددى بېلىقئالغۇچقا ئوخشاش،ئاسماندىمۇ،سۇدىمۇ،قۇرۇقلۇقتىمۇ ماڭالايدۇ .شۇڭا بەزىسى ھەقىقەت،بەزىسى كۆپتۈرمە،بەزىسى خاتا،بەزىسى كۈلكە.ئاڭلىغانلارنى ئۈزىنى ھېلى خېمەن،ھېلى رامبو،ھېلى بىلگەيتىسنمۇ ئېشىپ چۈشكىدەك رۇھى ھالەتكە ئەكىلىدۇ.
ئەمما مەقسەت ئاۋال ئىشكىنى يۇغان ئېچىپ ئۆيگە كىرگۈزۈش.ئۆيدىن چىقىش ھەركىمنىڭ ئۈزىگە باغلىق .دىگەن نوقتىنى چۆرىدەپ سۆزلەۋاتىدۇ دەپ قارايمەن.
---------------------------
ئەگەر ئەلى قۇربان زىۋە خانىمغا لىكسىيە سۆزلەپ قالسا ،زىۋىدە خانىم قەيت قىلغان «خاتا» لىقلارنى سادىر قىلماي،ئاتالغۇلارنى توغرا ئىشلىتىدۇ دەپ ئويلايمەن.ئەمما باشقىلارغا نىسبەتەن ھازىرقى سۆزلەش مىتۇدى ياخشى ئۇسۇلدۇر.
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )