ھۆ-تاڭ يوللىغان ۋاقتى 2014-8-23 12:27 AM
نەچچە ۋاقىتتىن كۆرەلمىگەن ئىدىم ،بۈگۈن كۆرەلىدىم ،
سە ...
راستىنى دىسەم بۇرادەر بۇ ناخشىسى كەينىدە ئوقۇغان ناخشىسى ھەقىەقتەن يارمىدى . سەنەتكەرلەرنىڭ كۆزى بىز بىلەن ئوخشىمايدىكەن دىگەپ گەپنى كۆپۈنچىلەر سەنەتكارلارنىڭ كۆزى ھەقىقەتەن مال تونۇيدۇ . مۇىكىلارنىڭ ئەڭ نازۇك ئىپادىللىرىگىچە چۈشىنىپ كىتەلەيدۇ بىراق بىزلەر بولساق بۇ جەھەتتە يىتىشەلمەيمىز دەپ قارايدۇ .
ئۇسلۇپ، خاسلىق .....دىگەن سۆزگە بىقنىدۇرۇپلام مۇنداق سەھنىگە چىقىپلا گىتتارنى تىرىڭ-تىرىڭ قىلىپ قويۇپ ۋەلېسپىتنىڭ ئالدى رامغا مىنىپ ،بازارغا ماڭغاندا پۇتۇم ئالدى چاقنىڭ ئارىسغا سىمىغا ئىلنىشىپ قىلىپ دەپلا .................. ئاخىردە تىرىڭ قىلىپ يەنە بىرنى تىرىڭلىتىپ قويۇپ ، ئۈسۈلۈپ خاسلىق جۇڭگۇ ئاۋازى دەپ قارا-قويۇق مەدىھە ئوقۇشنى مەن لايىق تاپمىدىم . بۇنداق دىسەم كۆپۈنچىلەر ئىچىڭلار قوتۇركەن دىيدۇ . پەرھاتكا تېلېۇن قىلىپ ئاكا مۇنبەرلەدە بىر قىسىملار سىزنى كۆرەلمەپتۇ . ئۇنداقلارنىڭ سۆزلىرىگە پەرۋا قىلماڭ . كارۋان يۈرىۋىرىدۇ ئىتى قاۋاپ قىلىۋىرىدۇ جۇمۇڭ دىيىشتىنمۇ يانمايدىغان پىدائىيلارنى يوق دخەىلى بولمايدۇ .
پەرھاتنىڭ گىرمانىيەدە داڭ قازانغىننى بىلدۇق بۇ ياخشى ئەھۋال . سەنەتكارلارنىڭ بارلىق ئىشلىرى مۇشۇنداق تالانىتتىن كەلگەن دىسەك بىر ئاز بى تەرەپلىمە بولۇپ قالدىغاندەك بىر تۇيغۇ بار . مەن بىيجڭغا چىققاندا ئەركىن ئاكىمىز بىيجڭىدىكى ھەر قايسى داڭلىق كۇلۇپلاردە ئۇيغۇر خەلىق ناخشىللىرىنى خەنچە تىلدا ئوقۇۋىتىپتىكەن . ئاھاڭلىرى شۇنداق ‹‹ ساق ›› بىراق خەنزۇ مىھمانلار ئۇيغۇر تىلىنى بىلمىگەنلىكى ئۈچۈن شۇ ناخشىلارنى داڭلاپ قىقاس-چۇقان چىقىپ كەتكەن سورۇنلار بولغان . ھەتتا ئاركىن ئاكىمىزنىڭ ....شەھرىدە بىر ناخشا ئىيتىۋاتقاندا شۇ مەيداندا ناخشا ئاڭلاۋاتقان تاماششىبىنلار سەھنىگە قارىتىپ بەس-بەستە 100 يۈۋەنلىك 50 يۈۋەنلىك پۇللارنى چاچقان . شۇ يەردە ئاشخانا ئاچىدىغان بىر ئۇيغۇر كىشىنىڭ كىچىك بالىسى شۇ روسۇندا ئىندىرەكلپە يۈرۈپ 3000 يۈۋەندەك پۇلنى ترىۋالغان ئىشلارمۇ بولغان . شۇ ۋاقىتتىكى ئىشلىرى ئەركىن ئاكىمىزنىڭ گىتار چىلىش ۋە ناخشا ئىيتىش تالانتىنىڭ تىخى راۋۋۇس مۇكەممەل ئىكەنلىكىگە دەللىل بولمايدۇ . بىراق ئەركىن ئاكىمىز ئۆتكۈر كۆزلىرى ، ئۆتكۈر زىھنى بىلەن شۇ مەزگىلدىكى بىر مەزگىللىك ھالەتنى ناھايتى تىزلا ئوڭشاپ ھەقىقى سەنەتكارلارغا خاس يولنى تۇتۇپ ئۆزىنى قىلىپقا سىلىپ كىينكى ئىشلىرىغا پۇختا ئاساس سالدى .
مانا ھازىر جۇڭگۇ دا تۆتنىڭ بىرى دىيىشكە ھەقىقەتەن بولىدۇ . ئەركىن ئاكىمىزنىڭ كىيىنىكى ئىشلىرىغا تىخىمۇ نۇسىرەت ۋە غەلبە نىسىپ بولغاي .
ئابدۇللا ئاكىمىزنى ئىلىپ ئىيتساق ،شىنجاڭدا ناخشا ئوقۇش جەھەتتە مۇزىكا سىزىمى جەھەتتىن بولسۇن مەيلى ناخشا ئىيتىش جەھەتتە بولسۇن ئەڭ ئالدى ھىساپلىنىدىغان سەنەتكارلىرىمىزنىڭ ئىچىدە ئابدۇللاھ ئابدېرىھىم ئاكىمىز، مەخمۇت سۇلايمان . سەنۇبەر تۇرسۇن ، ئايتىللا ئەلا ، مۇقامچى ئوسمان ئاكىمىز .....قاتارلىق بىر نەچچە سەركە بار . بىراق مۇشۇلارنىڭ ئىچىدە قايسىنىڭ ئىقتىساتى ئەركىن ئاكىمىزغا يىتىدۇ .
ئەگەر بىر مىليارىت نوپۇسقا ئىگە خەن يولداشلار ئابدۇللاھ ئاكىمىزنىڭ ناخشىللىرىدىن تۆۆۈلگەن كۈيلەرنى ، مۇڭلارنى چۈشەنگۈدەك سىزىم بولسا ئىدى گەپ يوق ئابدۇللا ئاكىمىزنىڭ سەۋدايىلەرچە ياخشى كۆرۈش ئوبىكتى بولۇپ قالغان بولاتتى .
ئالدىنقى ئىنكاسلاردا بىر نەچچە مۇنبەرداشلىرىمىز بۇ ناىشىدىن ھەقىقەتەن تەسىرلىنىپتۇ . ھازىرغىچە ئكمۈرىدە مۇنداق ئېسىل مۇڭ كۈيلەرگە تولغان ناخشىنى ئاڭلاپ باقماپتىمىش .
مەنچە قىلغان سۆزلىرىدىن قىزىل يالغان ئىيتقانلىقى چىقىپ تۇرىدۇ . ئەگەر بۇ مۇنبەرداشلىرىمىزنىڭ كەسپى سەنئەت ساھاسى بولسا بۇ باشقا گەپ ،
بۇلار چوڭ يەردىن چۈشكەن بلىەن مەن دەيمەن سەنۇبەر ھەدىمىزنىڭ مۇڭلارغا، يۈرەكلەردىكى چىن ئەقىدىلەرنى سۇۈۇرۇپ چىقىرىپ ھۇھەببەت بۇلاقلىرىغا سىلىپ ئاشىقلىققا گىرىپتار بولغان ئۇشبۇ يۈرەكلەرنىىڭ تەشنالىقى قاندۇردىغان مۇھەببەتلىك كۇيلىرىنى ، ئابدۇللا ئاكىمىزنىڭ يارقىن ئۆتمىشىمىز بۈگۈنىمىز ۋە كەلگۈسىمىزنىڭ مۇھەببەتلىك تۇرمۇش ئەقدىلىرىمزدىن ئىبارەت كۈيلەرنى سىڭدۈرۈپ ئىيتقان ناخشىللىرىنى ، مەخمۇت سۇلايماننىڭ مەردۇ-مەردانە ئىيتىلغان ئۇيغۇرلارنىڭ جەسۇرانە خىسلەتلىرى سىڭدرۋىتىلگەن ناخشىللىرىنى چۈشەنگۈدەك كاللا بارمىدۇ ؟
ئەگەر بۇنى جۇڭگۇ ياخشى ئاۋازى دىسەك يۇقارقىلارنىڭ ئاۋازىنى نىمە دەيمىز ؟ مىللىيلارنىڭ ئاۋازى ، شىنجاڭلىق ئوغرىلارنىڭ ،كاۋاپچىلارنىڭ ، چەنتۇلارنىڭ ئاۋازى دەمدۇق .
ئەگەر مۇشۇ ئۇسۇلۇپ ، مۇشۇ سەنئەت ،مۇشۇ ئەڭ ياخشى ئاۋاز بولسا گەپ يوق سەنئەت يەنە 50~30 يىلدىن كىيىن تارسى يوق سازدىن بىرنى كۆتۈرۈپ چىقىپ . مەن تۇغۇلغاندا ئۇچامدا كىيىم يوقككەن . نۇمۇستىن يىغلاپ قىقىرسام ، ئاپام-ئاتاملار تاراق-تۇرۇق تىرىڭ-تىرىڭ . مەقسىتىمنى چۈشەنمەي كىۋەتتى كىندىكىمنى . شۇ چاغدا ئويلىغانمەن خەپ قاچانمۇ تىلىپ چىقار ئىڭە-ئىڭە دەپ تارسى يوق سازنى چىكىپ قويسا مۇشۇنىمۇ سەنئەت، ئۇسۇلۇپ بولۇپ قالىدۇ . بۇنىڭغا بىر نىمە دىسەك ئاتام ئاتىمىز زاماندىكى ئەڭ تەبئىي سەنئەت دىەەن مۇشۇ . سەن چۈشەنمەپسەن دەيدىغان رەدىيەلەر يەنە چىقىدۇ .