قولاي تىزىملىك
كۆرۈش: 823|ئىنكاس: 41

قاسىم سىدىق:«ئوبىيىكتىپ زامان»دىن ۋاز كېچىشنىڭ ئاساسلىرى

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-11 11:27:10 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
abida

قاسىم سىدىق

      مەن 1989-يىلى زامان (ۋاقىت) ھەققىدىكى دەسلەپكى كۆز قاراشلىرىمنى تېزىس شەكلىدە يىزىپ چىققان ۋە 1992-يىلى ئېلان قىلغان ئىدىم. شۇندىن بويان بۇ مەسىلە ئۈستىدە ئىزچىل ئويلىنىپ كەلدىم، كۆزقارىشىمدا ماھىيەتلىك ئۆزگىرىش بولمىدى. ئەكىسچە مەنىدە ۋاقىت دەۋرىي ھەركەتىتىن كېلىپ چىققان خاتا سەزگۈ دىگەن بۇ خىل مەۋقە تېخىمۇ كۈچەيدى. ھازىرقى زامان نەزەرىيىۋى فىزىكىسى ۋە ئالەمشۇناسلىقىدىكى زامان ۋەجىدىن كېلىپ چىققان زىددىيەتلەرنى كۆزدە تۇتقاندا، «زامان»غا جىددى مۇئامىلە قىلىش، «زامان» ئۇقۇمىنىڭ ئاساسلىرى ئۈستىدە قايتا ئويلىنىش بەكمۇ زۆرۈر دەپ قارايمەن. «زامان-سۇبىيىكتىپ كاتىگورىيە.»، «زامان-فىزىكىلىق رېئالللىق ئەمەس» دەيدىغان بۇ خىل نۇقتىنەزەر دەرۋەقە ئىنسانىيەتنىڭ ھىسىياتى بىلەن سىغىشالمايدۇ. زامان (ۋاقىت) بىزنىڭ تۇرمۇشىمىزدا شۇنچە مۇستەھكەم ۋە كەڭ ئاساسقا ئىگە ئۇقۇمكى ئۇھەتتا چېقىلىشقا بولمايدىغان مۇقەددەس رىئاللىق دەرىجىسىگە يەتكەن دىسەك خاتالاشقان بولمايمىز. دەل مۇشۇنداق مۇقەددەسلىشىپ كەتكەن شەيئىگە تۇتۇلغان گۇمانى پۇزىتسىيەنىڭ ھە دىگەندىلا قارشى ئېلىنىپ كىتىشى ناتايىن. ئەكىسچە، تۇشمۇ-تۇشتىن غەزەپ، نارازىلق ۋە مەسخىرە سادالىرى ياڭرىشى مۇمكىن. نىمە بولۇشىدىن قەتئىينەزەر ئۈزۈل-كېسىل ئىلمىي پۇزىتسىيە ۋە ئىلمىي مەسئوليەتچانلىق مەۋقەسىدە تۇرۇپ يەنە تەكرارلايمەنكى؛- زامان فىزىكىلىق رىئاللىق ئەمەس. ھەم ئۇنى ھەرگىز ئوبىكتىپ رىئاللىق دەپ قارىۋىلىشقا بولمايدۇ. پەقەت زاماننى تىزلىكنى تەسۋىرلەشتە زۆرۇر بولغان سۇبىكتىپ قورال دەپ قاراش كىرەك.
زاماننىڭ ئوبىكتىپلىغى ياكى سوبىكتىپلىغى ھەققىدىكى تالاش-تارتىشلار تارىخى ئۇستىدە توختولوش بۇ ماقالىنىڭ ۋەزىپىسى ئەمەس. بۇ ماقالىنىڭ ۋەزىپىسى «زامان (ۋاقىت)»دىن ئىبارەرت بۇ ئۇقۇم ئنسانىيەتنىڭ ئۇقۇم فۇندىدا قانداق پەيدا بولۇپ قالغان، ئۇنىڭ ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ چىنلىق ئىكەنلىگىنى ئىسپاتلىغىلى بولامدۇ-بۇلمامدۇ؟ «زامان» ئۇقۇمى نېمە ئوچۇن زۆرۇر؟ «ئوبىكتىپ زامان» دىن نىمە ئۈچۇن ۋاز كىچىش كىرەك؟ دىگەندەك مەسىللەر ئۈستىدە مۇھاكىمە يۇرگۇزۇش. تۆۋەندە ئاساسلارنى قىسقىچە بايان قىلىمەن.

1. «زامان» ئوقۇمىنىڭ كىلىپ چىقىشى.

       «زامان» ئىنسانىيەتنىڭ پەلسەپە تارىخىدا ئەڭ قەدىمى ئۇقۇم دەپ قاراشقا بولىدۇ. ھالبۇكى، ئۇنىڭ قەدىملىگى ئۇنىڭ ئوبىكتىپلىقىدىن دىرەك بەرمەيدۇ. «زامان» ئوقۇمىنىڭ كىلىپ چىقىشىدىكى ئاساسى سەۋەپ؛ يەر شارىنىڭ ئۆز ئوقىدا ئايلىنىشى ۋە ئوربىتا بويلاپ ئايلىنىشىدىن ئىبارەت مۇشۇنداق ئىزچىل تەكرارلىنىدىغان دەۋرى ھەركەتتىن ئىبارەت. بىزنىڭ يىراق ئۆتمۇشتىكى ئاتا-بوۋىلىرىمىز يوقورقى دەۋرى ھەركەتلەرنىڭ ئىزچىل تەكرارلىنىشىدىن «كۇن» ۋە «يىل» ئوقۇملىرىنى ئاپىرىدە قىلغان. ئىپتىدائىي كالىندارلار ۋە ئىپتىدائىي سائەتلەر دەل مۇشۇنداق تەپەككۇر يولى ۋە مىتوددىن كىلىپ چىققان. سائەت، مىنوت، سىكونىتتىن ئىبارەت بۇ ئۇقۇملار ماھىيەتتە ئوبىكتىپ مەۋجۇت بولغان «زامان»نىڭ ئۆلچىمىگە ئەمەس بەلكى ئۇلارنىڭ ھەممىسى يەرشارىنىڭ ئۆز ئوقىدا ئايلىنىشىنىڭ مۇناسىپ مىقدارىغا – ئۇزۇنلىقىغا ۋەكىللىك قىلىدۇ. دىمەك «زامان»نىڭ ماھىيىتى ھەركەتتىن ئىبارەت. پەقەت ھەركەتلا ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ رىئاللىقتۇر.
       موبادا ئىنسانىيەت ھىچقاچان دەۋرى ھەركەت بىلەن ئۇچىراشمىغان دەپ پەرەز قىلساق (بۇ شۇنچە بىمەنە پەرەز بولسىمۇ) ئۇ ھالدا «زامان» كىلىپ چىقمىغان بولاتتى. ئەگەر ئىنسانىيەت يەر شارىدا بولماي، قۇياش سىستىمىسىنىڭ ئىچىدىكى باشقا سەييارىلەردە بولغان بولسا ئۇ يەردىكى سائەتلەرنىڭ ئۆلچىمى ئەلبەتتە يەر شارىدىكىدىن پەرىقلىنەتتى. يەنى بىر يەرشارى سوتكىسى بىلەن بىر مىركورى سوتكىسى ياكى پىلوتون سوتكىسنىڭ قىممەتلىرى شۇنداقلا يەر شارى يىلى بىلەن مىركورى ياكى پىلوتون يىلىنىڭ قىممەتلىرىنى ھەرگىز ئوخشاش بولمايتى. يەنى يەر شارى ۋاقتى بويىچە يۈزيىل ياشىيالىغان ئادەم پىلوتون ۋاقتى بويىچە ئون يىل ياشالمايدۇ. چۇنكى پىلوتوننىڭ بىر يىلى 39.44 يەر شارى يىلىغا تەڭ. كۆرىۋىلىشقا بولىدۇكى سائەت پەقەت پايدىلنىش سىستىمىسى قىلىنغان جىسىمنىڭ دەۋرى ھەرىكىتىنىڭ بىر يۆنىلىشلىك تەقلىدىدىن ئىبارەت. سائەتنىڭ كۆرسىتىدىغىنى پەقەت جىسىمنىڭ بىسىپ ئۆتكەن مۇساپىسىدىن باشقا نەرسە ئەمەس. يەرشارى سائىتىنى كۆزدە تۇتقاندا مەلۇم بىر ھادىسىنىڭ يۇزبىرىپ تاماملىنىشىغا كەتكەن ۋاقىت ماھىيەتتە يەرشارى ئۆز ئوقىدا مانچىلىك ماڭغىچە بۇ ھادىسە يۇزبىرىپ تاماملىنىدۇ دىگەنلىكتۇر.
        دىمەك، مەيلى قانداق ئويلىمايلى «زامان» ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكىتىپ رىئاللىق سۇپىتىدە مەۋجۇت ئەمەس. «زامان» ئۇقۇمىنىڭ كىلىپ چىقىش مەنبەسى دەۋرى ھەركەت، ھەركەت بولسا ھامان ماكان ئۆلچىمى بىلەن ئۆلچىنىدۇ. يەنى ئو مېتىرنى ۋە تەكرارلىنىش قىتىم سانىنى ئۆلچەم قىلىدۇ.
«زامان» نىڭ ئوبىكىتىپ رىئاللىق بولماي پەقەت ھەركەتلا ئوبىكتىپ چىنلىق ئىكەنلىگىنى تەكىتلەش ھەرگىز «زامان» دىن ئۈزۈل-كىسىل ۋاز كىچىشنى تەشەببوس قىلغانلىق ئەمەس. بۇ،پەقەت «زامان» نى سوبىكىتىپ ئۆلچەم (قورال) سۈپىتىدە تونوشقىلا بولىدۇكى ئوبىكتىپ رىئاللىق دەپ قارىۋالماسلىق كىرەك دىگەنلىكتۇر.

2. زامان –فىزىكىلىق رىئاللىق ئەمەس، پەلسەپەۋى رىئاللىق

      تەجىرىبە پىېنى بولغان فىزىكىنىڭ تەتقىق قىلىدىغىنى، تەجىرىبە ئارقىلىق دەلىللەشكە بولىدىغان، ئاڭدىن مۇستەسنا مەۋجۇت بولۇپ تۇرالايدىغان ئوبىكتىپ مەۋجۇتلۇكتىن ئىبارەت. ماددا (ماسسا-ئىنىرگىيە)، ھەركەت، زەررەت قاتارلىقلار مانا مۇشۇنداق رىئاللىقتۇر. ئىنسانىيەت يارالمىغان ۋاقىتلاردىمۇ يوقارقى فىزىكىلىق رىئاللىقلار ھامان مەۋجۇت ئىدى دەپ قاراش پۈتكۈل تەبىئەت پەنلىرى ۋە ئىلغار پەلسەپەنىڭ ئورتاق مەۋقەسى. ھالبۇكى، ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ ئالەمدىمۇ «زامان»بار دەپ قاراشنىڭ ھىچقانداق ئاساسىي يوق. زامان پەقەت بىزنىڭ ھەركەتنى تەسۋىرلەش، بىلىش، جەريانلارنى خاتىرلەش، ئىپادىلەش ئىھتىياجىمىزغا زورور بولغان سوبىكتىپ قورال، خالاس. بو نوقتىنى تىخىمۇ روشەنلەشتۇرۇش ئۇچۇن تىخىمۇ ئىلگىرلىگەن ھالدا مۇھاكىمە قىلىپ كۆرەيلى.


  • فىزىكىلىق جەريانلار ۋە ئوبىكتلارنىڭ ھەرقاندىغى ئۈچ ئۆلچەملىك رىئاللىقتۇر. ئۇلارنىڭ ھەرقاندىغى ئۈچ ئۆلچەملىك ماكاندا ئىپادىلىنىدۇ ۋە تەجىربە ئارقىلىق دەلىللەشكە بولىدۇ. ھالبۇكى زامان ئۇچ ئۆلچەملىك رىئاللىق ئەمەس ۋە ئۇنى تەجىربە ئارقىلىق دەلىلىگىلى، كۇزەتكىلى بولمايدۇ.
  • فىزىكىلىق جەريانلار قايتىلىنىدۇ، دەۋرى بولىدۇ، كۆپ يۆنىشلىك بولىدۇ. ھالبۇكى، «زامان» قايتىلانمايدۇ، پەقەت ئورتاق ئىتىراپ قىلىنغان خاراكتىر شۇكى ئو بىر يۆنولۇشلىك بولىدۇ.
  • بىر ئۆلچەملىك بىر يۆنولۇشلۇك رىئاللىق ئوبىكتىپ بولمايدۇ. ئۇ پەقەت ئاڭ فۇرمىسى سۇپىتىدىلا مەۋجۇت. پۇتكۇل تەجىربە پەنلىرى ئۇنداق رىئاللىقنى بايقىغىنى يوق. ئۈچ ئۆلچەملىك رىئاللىقنىڭ بىر ئۆلچىمىنى كۆزدە تۇتۇش بۇ باشقا گەپ. تەبىئەت دونياسىدا بىر ئۆلچەملىك رىئاللىق مەۋجۇت دەپ پەرەز قىلىشنىڭ قىلچە تەجىربە ۋە ئىلمىي ئاساسى يوق.
  • زامان- ھەركەتنىڭ تاشقى شەرتى ئەمەس، ھەركەتنىڭ تاشقى شەرتى پەقەت ماكاندىن ئىبارەت.


5. ئوبىيىكتىپ «زامان»نىڭ ئۇقۇم ئاساسى ئۇنى ئوبىيىكتىپ دەپ بېكىتىشكە يىتەرلىك ئەمەس.

3. «ئوبىكتىپ زامان» پەيدا قىلغان قىيىنچىلىقلار



  • زاماننى ئوبىكىتپ دەپ قاراش ھازىرقى زامان فىزىكىسى ۋە ئالەمشۇناسلىقىدا زىددىيەت پەيدا قىلىدى. فىزىكىدا ساقلىنىش قانونلىرى ئاساسلارنىڭ ئاساسى. ھالبۇكى، بۇگۇنكى دەۋىردىكى ئاتالمىش «ئۆلچەملىك ئالەمشۇناسلىق» ئالەم «غەيرى نوقتا» دىن باشلانغان. «غەيرى نوقتا»دا بولسا بارلىق فىزىكا قانونلىرى ئۇنۇمسىز دەپ قارايدۇ. ھازىرقى زامان فىزىكىسى ۋە ئالەمشۇناسلىقى ئوبىكتىپ – رىئاللىق سۇپىتىدە مەۋجۇتلىگى ھىچقاچان ئىسپاتلىنىپ باقمىغان ئاتالمىش «ئوبىكتىپ زامان» مەۋقەسىدە تۇرۇپ، ئوبىكتىپ رىئاللىق سۇپىتىدە مەۋجۇتلىگى ئاللىقاچان ئىسپاتلىنىپ بولغان ساقلىنىش قانونلىرىنى يوققا چىقارماقتا. ئالەم يوقلوقتىن پەيدا بولغان ۋە بۇنىڭدىن 13 مىليارد 700 مىليون يىل بورون باشلانغان (بۇ ھەقتە كۆز-قاراشلار بىردەك ئەمەس)، ئالەم يەنە يوقولىدۇ دەيدىغان بۇ چۇشەنچە ھازىرقى زامان ئالەمشۇناسلىقى ۋە نەزەريىۋى فىزىكىسىدا ھۆكۇمران ئىدىيە سۇپىتىدە «بىشەملىك» قىلماقتا. بۇنداق سەپسەتەلەر يىشى ئاتالمىش «ئالەمنىڭ يىشى» دىن ئارتوق بولغان زەررىچىلەرنىڭ مەۋجۇتلىكىدىن ئىبارەت ئەقەللى بىر پاكىت تەرىپىدىن رەت قىلىنىدۇ. نۆۋەتتە فىزىكا ۋە ئالەمشۇناسلىق ساقلىنىش قانۇنلىرى بىلەن «ئوبىكتىپ زامان» نىڭ بىرسىنى تاللاش مەسىلىسىگە دۇچ كەلدى. ساقلىنىش قانونلىرى بولسا پۈتكۈل ئىدىيە تارىخىدا ئورتاق ئىتىراپ قىلىنغان ۋە تەجىرىبە ئارقىلىق دەلىللەنگەن، مۇنازىرە تەلەپ قىلمايدىغان قانونلاردۇر. لىكىن «ئوبىكتىپ زامان» بولسا ھازىرغىچە ئىسپاتلانمىغان، مۇنازىرە باسقۇچىدىكى رىئاللىقتۇر. نىيوتۇنچە زامان بىلەن ئىنىشتېينچە زاماننىڭ كەسكىن پەرقى ۋە ھەر ئىككى «زامان»نىڭ ئالى مەكتەپ دەرىسلىكلىرىدىن ئورون ئىلىشى، نىيوتونچە زاماننىڭ ئىجدىمائىي ھاياتتا ھىلىھەم ئەڭ كەڭ تەدبىقلىنىشى مانا بۇلار ھازىرقى زامان پەلسەپەسى ۋە ئىلىم –پىنىدىكى ئىچكى زىددىيەتلەرنى ئەكىس ئەتتۇرۇدۇ.


2. ئاتالمىش «ئوبىكتىپ زامان» پەقەت ئىلمىي فانتازىيە يازغۇچىلىرنىڭ تەسەۋۇرىنى ئورغۇتۇپ نۇرغۇنلىغان ھازىرقى زامان چۆچەكلىرىنى مەيدانغا كەلتۈردى. زامانغا ئالاقىدار پارادوكىسلارنىڭ سانىنى ئالماق قىيىن. ئاتالمىش «قوش-گىزەك پارادوكىسى» بارلىق بىئولوگىيەلىك قانونلارنى يوققا چىقىرىدۇ. ھالبۇكى، ھاياتلىق خىمىيىلىك ۋە بىئولوگىيىلىك رىئاكسىيە ۋە جەريانلارنىڭ نەتىجىسىدۇر، ئاللىقانداقتۇر «زامان»نىڭ نەتىجىسى ئەمەس.
«ۋاقىتتا ساياھەت قىلىش»، «ۋاقت تونىلى» قاتارلىقلار پەلسەپەۋى جەھەتتىكى يىتەكچى ئىدىيىنىڭ خاتالىقىنىڭ مۇقەررەر مەھسولى. ئىنسانىيەت نۆۋەتتە ئۆزى ئويدۇرۇپ چىققان يالغانغا ئۆزى ئىشىنىپ قالماقتا. زامان ئۈچ ئۆلچەملىك رىئاللىق ئەمەس ئىكەن. ئۇنى «ئەگرى»دەپ تەسۋىرلەش ئەسلا ئەقىلگە سىغمايدۇ. چۇنكى «ئەگرى»لىك «شەكىل» كاتىگۇرىيىگە مەنسۇپ خۇسۇسيەت بولۇپ، ھەرقانداق تەبى شەكىل ئۈچ ئۆلچەملىك بولىدۇ. «ۋاقىت تونىلى» دىگەنلىكنىڭ ئۆزىمۇ زاماننى ماكانغا ئوخشاش ئوبىيىكتىپ رىئاللىق دەپ پەرەز قىلىشىۋېلىشنىڭ نەتىجىسى. ھالبۇكى، زاماننىڭ ئېنىقلىمىسىىدىكى «زامان بىر ئۆلچەملىك قايتىلانماس جەريان» دىگەن بۇ خاراكتىر بىلەن يوقورقى ئەپسانە ۋە چۆچەكلەر ئەسلا سىغىشالمايدۇ.
دىمەك، ئاتالمىش «ئوبىكتىپ زامان» بۇگۇنكى دەۋر نەزىريىۋى فىزىكىسى ۋە ئالەمشۇناسلىغىنى چوڭقۇر زىدىيەتكە پاتۇرۇپ قويدى. ئەگەر ئۇنۇڭدىن ۋاقتىدا ۋاز كەچمىسەك تاكى ۋاز كەچكەنگە قەدەر ئادەم ۋە ھاۋانىڭ ئەۋلاتلىرى قاراڭغۇ پەلسەپە ئورمانلىرىدا ئېزىقىپ، ھەقىقەت ئۇپوقىغا كۆز يەتكۈزەلمەيدۇ.  

4. زاماننى سۇبىكتىپ زۆرۈر قورال دەپ تونۇش كىرەك

زاماننىڭ ئوبىكتىپلىغىنى ئىنكار قىلىش، زاماندىن ئۇزۇل-كېسىل ۋاز كىچىش دىگەنلىك ئەمەس ئەلبەتتە، زامان (ۋاقىت) مىتودى بولمىسا فىزىكا ۋە ئالەمشۇناسلىق تىزلىكنى تەسۋىرلەپ بىرەلمەيدۇ. زامان بولمىسا ئىجدىمائىي ھايات تەرتىۋى قالايمىقانلىشىپ كېتىدۇ. بىز بارلىق پائاليەتلىرىمىزنى «زامان» ئارقىلىق تەڭشەيمىز. بىز ئادەتتە يەرشارى ئۆز ئوقىدا مانچە مىتىر ئايلانغىچە، مەن مانچىلىك ئىش قىلىدىم دەپ ئولتۇرمايمىز، بەلكى مانچىلىك ۋاقىتتا مانچىلىك ئىش قىلدىم دىسەك تىخىمۇ قولايلىق بولىدۇ. بىرەيلەننى 80يىل ئۆمۈر كۆردى دىگەنلىك ماھىيەتتە بۇ ئادەم يەرشارى قوياشنى چۆردەپ 80 قىتىم ئايلانغىچە ياشىدى دىگەنلىكتۇر. دىمەك، زاماننى سوبىكتىپ قورال، زۆرۇر ئۇقۇم دەپ قوبول قىلىش ۋە ئونىڭ فىزىكىلىق رىئاللىقىنى تەسۋىرلەشكە يىتەرلىك بولغان مكرو بۆلەكلىرىنى تورغۇزۇش تولىمۇ زۆرۇر. پەقەت ئوبىكتىپ ئالەم بىز ئۆزىمىز ياسىۋالغان سوبىكىتپ قورال بولغان «زامان» غا بويسۇنۇشى كىرەك دىسەك خاتا قىلغان بولىمىز. زامان ھىچقاچان ھەرىكەتنىڭ چەكلىگۇچىسى ۋە ئىمكانىيىتى بولالمايدۇ. بايامقى 80 يىل ياشىغان ئادەم بىلەن 40 يىللا ياشىغان ئادەمنى سىلىشتۇرساق ئۇلارنىڭ ھاياتى ۋە ماماتى خىمىيىلىك، بىئولوگىيىلىك، فىزىلوگىيىلىك جەريانلارنىڭ نەتىجىسىدىن ئىبارەتكى، ئاللىقانداقتۇر «زامان» نىڭ نەتىجىسى ئەمەس، شۇڭا مەن شەكىل نەزەريىسى تەتقىقات گۇرۇپىسىدىكى ئالاقىدار ئەزالار بىلەن، سوبىكتىپ زاماننىڭ مۇتلەق ئېلمىنتار بىرلىكلىرىنى تۇرغۇزۇش ئۇچۇن ئىزدەندۇق ۋە ئىزچىل ئىزدىنۋاتىمىز. خۇلاسە شۇكى؛ «ئوبىكتىپ زامان»دىن ۋاز كىچىش، زاماننىڭ سوبىكتىپلىغىنى مۇئەييەنلەشتۇرۇش بىلەن بىرگە ئۇنىڭ مۇتلەق ئىلىمىنتار بىرلىكىنى تورغۇزۇش-ھازىرقى زامان نەزىريىۋى فىزىكىسى ۋە ئالەمشۇناسلىغىدىكى «زامان» تۈپەيلى كىلىپ چىققان قىيىنچىلىقلارنى بىر تەرەپ قىلىشنىڭ ئالدىنقى شەرتى. باشقىچە ئېيتقاندا ئاتالمىش «ئوبىكتىپ زامان» دىن ۋاز كىچىپ، سوبىكتىپ قورال سۇپىتىدىكى زاماننى مۇئەييەنلەشتۇرۇش بىزنىڭ ئالەمنى بىلىشىمىزگە ئەسلا قىيىنچىلىق پەيدا قىلمايلا قالماستىن ئەكىسچە نۇرغۇن قۇلايلىقلارنى ئىلىپ كىلىدۇ.
2010-8-5

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-12 13:02:28 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاتالمىش«زامان»نىڭ ئەڭ كىچىك بىرلىكى«ھازىر»بولىشى كىرەك.لىكى «ھازىر»دىن پەقەت ھەركەت ۋە جىملىق ،ھەجىم ۋە شەكىل قاتارلىق ئوبىكتىپ ئوبرازغا ئىگە رىياللىقلار،يەنى ئۈچ ئۇلچەملىك رىياالىقلارنى كۇزۆتۈش مۇمكىنكى،«زامان»نى كۇزۆتۈش مۇمكىن ئەمەس!.
"ھازىر"نى ئوپراتسىيە قىلىش،_ ئوبىكتىپ زامان مەۋجۈتمۇ،مەۋجۈت ئەمەسمۇ؟دىگەن بۇ تىپىشماققا توغرا جاۋاپ بېرىشنىڭ ئەڭ قىسقا يولى.
قۇتلان تېلفۇنلىرى

1

تېما

0

دوست

217

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   72.33%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  22452
يازما سانى: 14
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 7
تۆھپە : 52
توردىكى ۋاقتى: 18
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-12 17:31:32 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

6

تېما

0

دوست

1217

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   21.7%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  2867
يازما سانى: 72
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى: 149
تۆھپە : 268
توردىكى ۋاقتى: 68
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 2013-10-12 18:28:12 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كىچىك چېغمىزدا شۇنداق گەپلەرنى ئاڭلايتتۇق:‹زىمىندىكى يۈز يىل ئالەمدىكى بىر يىل›دېگەندەك..بۇ بىمەنە قاراشمۇ قانداق بىلمىدۇق؟ يەنە بىر فانتازىيە فىلمدىغۇ دەيمەن،بىر ئادەم تاشقى پىلانت ئادەملىرى تەرىپدىن تۇتۇپ كىتلىدۇ. ئاندىن ئۇنى خۇددى بىر ئۇخلاپ قوپقاندەك ۋاقىت ئىچىدە ئۇنى يەنە يەر شارىغا ئېلىپ كېلىدۇ بۇ چاغدا ئۇنىڭ بالىلىرى قېرىپ نەۋرلىك بولۇپ كېتىدۇ.

بىز يەنە ئۇ دۇنيانىڭ مەڭگۈلۈك ئىكەنلىكنى بىلمىز مەڭگۈلۈك دېگە ن سۆز ۋاقىت،زامان يوق دېگەنلىك بولىدۇ.  شۇڭا ۋاقىتنمۇ تەڭرى مۇشۇ دۇنيادا تۇغۇلۇش ياشاش ئۆلۈشنى ۋە ( ھاياتلىق مەشغۇلاتلىرىنى) ھېسابلاش ئۈچۈن يارىتىپ بەرگەن نەرسە(نېممەت) .يەنى ئۇ ئىنسانلار بىلەن تەڭ يارىتىلغان  ئىنسانلارنىڭ يوق بولۇشى بىلەن تەڭ يوقايدۇ.دەپ قارىساق قانداق بولىدىكىن؟
ئەسكەرتىش :ھاياتلىق مەشغۇلاتى دېگىنمىز مۇشۇ ماقالىدىكى:زامان پەقەت بىزنىڭ ھەركەتنى تەسۋىرلەش، بىلىش، جەريانلارنى خاتىرلەش، ئىپادىلەش ئىھتىياجىمىزغا زورور بولغان سوبىكتىپ قورال، دېگەن بىلەن ئوخشاش ئۇقۇم

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 7 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ماكان،زامان،ماددا _ بۇ ئۇچ ئۇقۇمنىڭ مۇناسىۋەتلىرىنى، ئورتاقلىق ۋە خاسلىقلىرىنى چوڭقۇر مۇھاكىمە قىلىپ كۇرسەك زاماننىڭ سوبىستانسىيە (فىزىكىلىق ئالەمنى تۆزۆشكە قاتنىشىدىغان ئەسلى زات)خارەكتىرىگە ئىگە ئەمەسلىكىنى بايقايمىز.
1.ماددا _ئۈچ ئۇلچەملىك چەكلىك،  غەيرى ئۆزلۆكسىز، ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ  رىياللىق.
2.ماكان _ ھەر بىر كونكىرىتلىقتا چەكلىك،بىر پۈتۈنلۇكتە چەكسىز،ئۈچ ئۇلچەملىك ئۆزلۆكسىز، ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ رىياللىق.
3.زامان _ بىر ئۇلچەملىك ،ئاڭدىلا مەۋجۆت بولغان،ئۆزلۆكسىز،غەيرى ئوبىكتىپ رىياللىق.

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 7 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مىنوت،سىكونىت دىگەنلەر يەرشارىنىڭ ئوقىدا ۋە ئوربىتىدا ئايلىنىشىنىڭ ئۇزۇنلۇغىدىن كەلتۆرۆپ چىقىرىۋىلغان نەرسە ،ئۇزۇنلۇق ۋەگىرادۇسقا ۋەكىللىك قىلىدۇ.ماھىيىتى شۇ.ئۇزىڭىز ھىساپلاپ بېقىڭ بىر سىكۇنىت نەچچە مىتىرغا ياكى گىرادۇسقا ۋەكىللىك قىلىدۇ.ئۇنى ئاللىقانداقتۇر"ۋاقىت"دەۋالغان بىلەن،ماھىيەتتە ھەركەت.

ۋاقىتنىڭ،سائەتنىڭ ،مىنوت،سىكونىتلارنىڭ ماھىيىتى كۇپ گىرادۇس ياكى كۇپ مىتىر.

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 7 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
زامان ئۇقۇمى دەۋرى ھەركەتنىڭ مىڭىمىزدە پەيدا قىلغان ھېسسى ھاسىلاتى سۈپىتىدە ھەركەتتىن كىيىن پەيدا بولغان.ئاڭدىن تاشقىرى ئوبىكتىپ ئالەم زامانغا ھاجەتسىز.سەۋەپ-نەتىجە مۇناسىۋىتىدىن قارىغاندا زامان سوبىكتىپ نەتىجە، ھەركەت ئوبىكتىپ سەۋەپ.

0

تېما

0

دوست

20

جۇغلانما

يىڭى ئەزا

ئۆسۈش   6.67%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  22480
يازما سانى: 2
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 6
توردىكى ۋاقتى: 0
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-14
يوللىغان ۋاقتى 6 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ziya يوللىغان ۋاقتى  2013-10-13 06:58
ماكان،زامان،ماددا _ بۇ ئۇچ ئۇقۇمنىڭ مۇناسىۋەتلىرىنى،  ...

سوبىستانسىيە دىگىنىڭىز  «ياراتقۇچى  زات  »  دىگەننى بىلدۈرەمدۇ؟

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 6 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئېينىشتېيىن ئۇزىنىڭمۇ زاماننى خاتا سەزگۆ،ئۇبىكتىپ مەۋجۈتلۆك ئەمەس،دەپ قارايدىغانلىغى ھەققىدە ئىسپاتلار بار.
مىنىڭ قارشى تۇرۇدىغان ئاساسىم شۇكى ،ئۇ نىمە ئۈچۈن مەۋجۈت بولمىغان نەرسىنى 4-ئۇلچەم قىلىپ ئەكىرىۋالىدۇ،دىگەن مۇشۇ بىر نۇقتا!.

54

تېما

8

دوست

2 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   25.47%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  4372
يازما سانى: 1614
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2571
تۆھپە : 4308
توردىكى ۋاقتى: 3273
سائەت
ئاخىرقى: 2013-10-20
يوللىغان ۋاقتى 6 كۈن ئالدىدا |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )