- تىزىملاتقان
- 2014-3-13
- ئاخىرقى قېتىم
- 2015-4-26
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 1595
- نادىر
- 0
- يازما
- 101
ئۆسۈش
59.5%
|
كەچۇرۇڭلار، خەتنى ئايپەدتە يازغانتىم ئىملا جايىدا بولماي قاپتۇ.
تۆت تادۇ پەلسەپىسى بۇنىڭ ئىسلامىيەتتىن كىيىنكى سىماسىنى ئىلقا قىلساق، رەسۇلىللا ۋاپاتىدىن كىيىن، مەدىنىيەت مىللىي تۇسى گەۋدىلىنىشكە باشلىغان. مەدىنىيەتنىڭ مىللىي تۇسى دىگەنلىك، مەدىنىيەت بىر قەۋىمگە كىرگەندىن كىيىن ، يەنە بىر قەۋىمگە ئوخشىمىغان سۇپەتتە ئەكىس ئىتىدۇ. مەسلەن ئەرەپلەردە بىلىش تەۋھىد گەۋدىلىك بۇلىدۇ. ئاندىن مەدىنىيەت قانۇن ئادىللىققا مايىل قىبتى خاۋارىجلارغا كىرگەندىن كىيىن، ئۇلاردا ئەرەپلەرگە ئوخشىمىغان بىرخىل سۇپەتتە ئەكىس ئىتىدۇ. ھازىرمۇ شىئە مۇسۇلمانلىرى بىلەن ئەرەپلەر ئوتتۇرسىدىكى مەدىنىيەتتە پەرىق بار، مەدىنىيەتمۇ ئىنساندىكى ئىرسىي خۇيغا بىقىش گەۋدىلىنىدۇ.
ناۋادا ئوتتۇراتۇزلەڭ ئىسلام مەدىنىيتىنى قۇبۇل قىلدى دىسەك، ئۇ ھەرگىزمۇ ئەرەپلەردەك ياكى خاۋارىجلاردەك سۇپەتتە بولمايدۇ. بەلكى تەسەۋۋۇپ بۇيىچە گەۋدىلىنىدۇ. ھازىرمۇ ئوتتۇرتۇزلەڭدە ئاپپاق خوجىنىڭ تەسىرى بار. ئىنساندىكى خۇي دىگەن نەرسە ئىرسىي بۇلىدۇ. يارتىلغان بۇلىدۇ. مىللەت بىلەن مەدىنىيەت قىتىلىپ مىللىي مەدىنىيەت بۇلىدۇ. مەسلەن بىزدە ئادىمىگەرچىلىك قازان ئىسىپ مىھمان قىلدىغان ئىشلار مىللەتنىڭ خۇيى دىسەك، بىزدىكى مەدىنىيەتمۇ شۇنىڭغا ماس ياخشىلىق بارىستىكى ئەمەللەر كۇچلۇك،ھەم قىممەتلىك بۇلىدۇ. ئۇدۇل دىگەندە قىلغان ياخشىلىقىمىزنىڭ شاراپىتىدىن دۇنيا ۋە ئاخىرەتتە مەرتىۋىمىز ئۇستۇن بولغۇسى. دىمەك مەدىنىيەتمۇ ئەرەپلەرنىڭ تۇپراق خۇسيەتتىكى بىلىشى، خاۋارىجلارنىڭ ئوت سۇپەتتىكى ئادىللىقى، تۇرۇكلەرنىڭ سۇ سۇپەتتىكى ياخشىلىقى، پارىس شىئەلەرنىڭ ھاۋا خۇسيەتتىكى تەقۋادارلىقى بىلەن. بىر بىرىنى باشلاپ تۇلۇقلاپ، بىربىرىنى چەكلەپ، مۇستەھكەملەپ، تۆت تادۇنىڭ زىدىيەت مۇناسىۋىتى بىلەن مەۋجۇت بۇلۇپ تۇرىدۇ. ناۋادا تۇرۇكلەرنىڭ ياخشىلىقىنى ئىلىۋەتسەك، مەدىنىيەتتە ياخشىلىقتىن ئەسەر قالمايدۇ.
گەپكە كەلسەك، رەسۇللىلا ۋاپاتىدىن كىيىن مۇئتەزىللەر دىگەن بىر ئىقىم بولغان. بۇنىڭ ئاساسى پەيلاسۇپلارنى ئاساس قىلغان. نەخ دىگەندە قۇرئان تەتقىقاتى ئالەمشۇمۇل ئىش بولغان. ھەنبەل دەۋرىدىكى قۇرئان مەخلۇق قارشى بۇنىڭ مەسھۇلى. پەيلاسۇپلارنىڭ قاراشلىرى ئىسلام مەدىنىيەت تارىخدا خىلى ئالاھىدە ئورۇنغا ئىگە. بۇيەردە شۇنداق سوئاللاشقا بۇلىدۇ. پەلسەپىنىڭ قۇرئان ئاساسى بولمىسا، مۇسۇلمانلار ئۇلارغا شۇنداق ئورۇن بىرەرمۇ؟بىرەر ھەدىسنىڭ روھىغا خىلاپ ئىش بولسىمۇ، مىيەدە تاس قالىدۇ تىرىك تۇرغۇزۇپ دوزاخقا تاشلىغىلى.
قۇرئان كىلىشتىن ئىلگىرى تەۋرات پىشىۋا بولغان، سىھرى جادۇ يامان بولغان.
قۇرئان كىلىپ، ئەقلى ھۇكۇم پەن ئاساسى بولغان تۆت تادۇ پەلسەپىسى نەزىريەۋىي يۇكسەكلىككە كۆتۇرۇلگەن. مۇنداقچە دىگەندە قۇرئان تۆت تادۇ پەلسەپىسىنى ئىنسانلارغا ئۇگەتكەن. ئادەتتىكىدەك ئوقىساق قۇرئان تىلى ئاددىي تۇيىلىدۇ. بىراق ئۇنى پەلسەپىگە سالساق، بۇ بىر جاڭگال ئاجايىت غارايىپ ئىلىملەرنىڭ جەمگاھى، ھەتتاكى جاھاندىكى بارلىق ئىلىملار قۇرئاندىن چىققاندىكىدەك تەسىر بىرىدۇ. قاتلام نەزىريىسىگە قۇرئاندىن پاكىت چىقىرىپ بىرەلەيمەن. لوگىكىغىمۇ شۇ سۇرەقاپتا قوگىكا ئەكىس ئىتىدۇ. پىشىۋا ساماۋىيلىقى ھەقىقەتەنمۇ مەۋجۇت. |
|