قولاي تىزىملىك
ئىزدەش
بېكەت تەۋسىيەسى:
كۆرۈش: 2585|ئىنكاس: 51

قوش ئەرەب مازىرى ۋە ئۇنىڭ ئاتىلىش تارىخىي سەۋەبلىرى

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

4

تېما

1

دوست

1237

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   23.7%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  46219
يازما سانى: 41
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 8
تۆھپە : 396
توردىكى ۋاقتى: 65
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-3
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-15 15:01:58 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

«قوش ئەرەب مازىرى» ۋە ئۇنىڭ ئاتىلىش تارىخىي سەۋەبلىرى
مۇھەممەدتۇرسۇن مەجىددىن


    قوشراپ يېزىسى ئەسلى يەكەن خانلىقى دەۋرىدىلا ئاۋات چوڭ يېزىلاردىن بىرى ئىدى. شۇ زامانلاردا بىنام ئېچىپ تېرىلغۇ يەرلەرنى كېڭەيتىپ ئۆز تۇرمۇشىنى باياشاد ئۆتكۈزۈپ كەلگەن بۇ يېزا خەلقى ئۆلۈم - يېتىم ئىشلىرىنى ئادا قىلىشتا مېيىتنى ئۆرپ-ئادەت بويىچە ئۇزىتىپ، تېرىلغۇ يەردىن ئېگىز ھەم يىراق بولغان دۆڭلۈك، قاراقلارغا دەپنە قىلىپ كەلگەن ۋە كەلكۈن، تاغ سۇلىرىنىڭ قەبرىلەرنى سۈرۈپ كېتىشىدىن ساقلاپ قېلىش ئۈچۈن بۇ ئادەتنى تاكى ھازىرغىچە داۋاملاشتۇرۇپ كەلگەن، شۇنداقلا يەنە بىر تەرەپتىن ئادەم كۆپ، تېرىلغۇ يەرنىڭ ئازلىقىنى نەزەردە تۇتۇپ، ئۆلۈم -يېتىم ئىشلىرىدا مېيىتنى  ئامال بار تېرىلغۇ يەردىن سىرتتا قويۇشقا ئادەتلەنگەن. ھازىرمۇ ئۇلۇش تەرەپتىكى يىرما، لەنگەر، تۆلكەن، بازار كەنتىدىكىلەرنىڭ قەبرىستانلىقى قاراق تەرەپتە، كوڭگودىكى جايباغ، شاقلا تەرەپتىكى قاراقلاردا مازارلار كۆپ. بۇنىڭدىن قارىغاندا بازاردىكى يالغۇز گۈمبەز بىلەن كوڭگو تەرەپ قاراقتىكى يەنە بىر يالغۇز مازار ئەينى چاغدىكى يۇرت چوڭلىرىنىڭ ياكى ئۇلۇغ ئۆلىمالارنىڭ ۋە، ياكى خەلق قەھرىمانلىرىنىڭ مازىرى بولۇپ، كىشىلەر ئۇلارغا ئالاھىدە ھۆرمەت بىلدۈرۈش ئۈچۈن ئۇلارنىڭ مېيىتىنى باشقىلاردىن ئايرىم قويغانلىقى ئەمەلىيەتتىن يىراق ئەمەس. لېكىن ھازىر بۇلارنىڭ تەزكىرە ياكى ياكى تارىخىي ماتېرىيالى تېپىلمىدى. بۇلار كېيىنكى بىر قىسىم كىشىلەر تەرىپىدىن يوقىتىۋېتىلگەن.
ھازىر كىشىلەر كوڭگودىكى مازارنى ئەبۇ مۇسا ئەشئىرى دېگەن كىشىنىڭ، ئولۇشتىكى قەبرىنى مائاز ئىبنى جەبىل دېگەن كىشىنىڭ ياتقان ئورنى، شۇڭا قوشراپ دېگەن  يۇرت نامىمۇ ئەسلى قوش ئەرەب دېگەن سۆزنىڭ ئۆزگىرىشىدىن كەلگەن،  دەپ قارىماقتا. بۇ ھەرگىز مۇمكىن ئەمەس. چۈنكى، كىشىلەر ئېغىزىدا ئېيتىلىپ كەلگەن بۇ ئىككى كىشى ئەرەبلەر تارىخىدا چوڭ ئورۇن تۇتقان ھەم مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام زامانىدا مەككىدىن ئايرىلىپ باقمىغان كىشىلەر بولۇپ، ئەرەب يېرىم ئارىلىدىن ئايرىلمىغان ياكى aچىقىپ باقمىغان بۇ كىشىلەرنىڭ بۇ دىياردا يېتىشى (دەپنە قىلىنىشى) ئەسلا مۇمكىن ئەمەس.
    دىيارىمىزدا نامى ئاتىلىپ كەلگەن بۇ ئىككى ئەرەبزادە ساھابە يەكەنگە ئەسلا كەلمىگەن كىشىلەر بولۇپ، ئۇلارنىڭ ياتقان جايى ھەم بىزگە مەلۇم ئەمەس. تارىخىي پاكىتلاردىن ھەم ئىسلام تارىخىدىن قارىغاندا مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام مەككىنى پەتىھ قىلغاندىن كېيىن ئەرەب يېرىم ئارىلىنىڭ جەنۇبىدا بولغان يەمەن ۋىلايىتىگە بۇ ئىككى كىشى (مائاز ئىبنى جەبىل بىلەن ئەبۇ مۇسا ئەشئىرى رەزىياللاھۇ ئەنھۇ)نى ۋالىي قىلىپ تەيىنلىگەنلىكى ھەققىدە مەلۇمات بار، بۇ ھەرگىزمۇ يەكەن ئەمەس ئىدى. لېكىن كىشىلەر بۇ ئىككى ئادەمنى مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام ھايات ۋاقتىدا يەكەنگە ئۆزى يولغا سالغان دېگەن ئۇقۇمنى سىڭدۈرۈۋالغان. مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام ھايات چاغلىرىدا ئەرەبىستاندىن چىقمىغان، كېيىن چاھارىيارلار (خەلىپىلەر) زامانىدا ئەتراپقا ئىسلام دىنىنى كېڭەيتىش خىزمىتىنى ئىشلىگەن. تارىخىي مەلۇماتلاردا مۇنداق يازىدۇ: «پەيغەمبەر ئەلەيھىسسالام يەمەنگە ئۆز تەرىپىدىن ۋالىيلارنى قويدى. يەمەننىڭ ئەدەن تەرىپىدىكى يۇقۇرى رايونغا مائاز ئىبنى جەبىل، تۆۋەنكى رايونغا ئەبۇ مۇسا ئەشئىرىنى ئەۋەتتى. روسۇلىللا ئۇلارغا مۇنداق تەۋسىيە قىلدى:‹دەپنە ئىشلىرىنى ئاسانلاشتۇرۇڭلاركى، قەتئىي قىيىنلاشتۇرماڭلار، كىشىلەرگە بىشارەت بېرىڭلار، ئۇلارنى ھۈركىتىپ قويماڭلار، مەزلۇملارنىڭ بەد دۇئاسىدىن ساقلانغىن، بۇنداق دۇئا بىلەن ئاللاھنىڭ ئارىسىدا پەردە يوقتۇر›» دەيدۇ ( « مۇھەممەد ئەلەيھىسسالامنىڭ تەرجىمىھالى» 282-،381-بەتلەر).
  يەنە شۇ كىتابتا:« مۇئاز ئىبنى جەبىل رەزىيەللاھۇ ئەنھۇ روسۇلىللا ۋاپات بولغۇچە يەمەندە تۇرىدۇ، ئەبۇ مۇسا ئەشئىرى رەزىيەللاھۇ ئەنھۇ بولسا روسۇلىللا ۋىدالىشىش ھەجىنى قىلىۋاتقاندا مەككىگە قايتىپ كەلدى » دەپ يازغان. بۇ ئىككى ساھابە ئەسلى مۇھەممەد ئەلەيھىسسالامنىڭ يېنىدىن نېرى بارمىغان كىشىلەر بولۇپ، پەقەت كېيىنكى چاغدا يەمەن ۋىلايىتىگە ۋالىي تەيىنلەنگەندىلا بىزگە ئىسمى مەلۇم بولغان، ئۇلار مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام ۋاپات بولۇشنىڭ ئالدى كەينىدە مەككىگە كېلىپ بولغان ۋە شۇ زېمىندا ۋاپات بولغان. شۇڭا بۇ پاكىتتىن بۇ ئىككى ئەرەب ساھابىنىڭ يەكەنگە كەلگەنلىكى مەلۇم بولمايدۇ. ئەمما، يەكەندىكى كىشىلەر قوشراپتىكى بۇ ئىككى چوڭ قەبرىنى شۇ ئىككى كىشىنىڭ دەپ تونۇپ كەلگەن. بۇ ئىككى مازارنىڭ تارىخىي سەۋەبلىرىنى، ئارقا كۆرۈنۈشىنى سۈرۈشتە قىلغاندا، يېقىنقى ئۈچ-تۆت يۈز يىل مابەينىدە شىنجاڭدا، جۈملىدىن يەكەندە يۈز بېرىپ كەلگەن سوپىزم تەلىماتىنىڭ ئىخلاسمەن ئەقىدىچىلىرى تەرىپىدىن مازار ئاشكارىلاش ئۇسۇلىنى قوللىنىپ ئۆز كۈچىنى كۆرسىتىش ئۈچۈن ئەرەب ئەللىرىدىكى «يەمەن»نى شىنجاڭدىكى يەكەنگە ئالماشتۇرۇپ، بۇ قەبرە ئىچىدە ياتقان كىشىلەرنىڭ نام-ئەمەلىنى  ئۆزگەرتىپ، ئۆزلىرى ئويدۇرۇپ چىقارغان ئىسلام غازاتچىلىرىنىڭ باشلىقلىرى بىلەن ئالماشتۇرۇپ، نادان ئىخلاسمەنلەرنى قايمۇقتۇرۇپ، ئىشەندۈرۈپ ھازىرغىچە ساقلاپ كەلگەن، ئەسلى قەبرىلەرنىڭ ئۆز تارىخىنى يوقاتقان ياكى ئۆزگەرتكەن،يالغاندىن تارىخ ئويدۇرۇپ چىققان، بۇ ئارقىلىق شۇ جايغا ۋەخپە يەر ئاجرىتىپ، خانىقا سېلىپ، مۇرت توپلاپ جارۇپكەش (ساقلىغۇچى سۇچى) ھەم شەيىخلەرنى بىكىتىپ ئۇلارغا ھەر خىل ۋاستىلەر بىلەن جان بېقىش يولىنى كۆرسىتىپ بەرگەن. بۇ ھەقتە بىر قىسىم پاكىتلار بار ھەم «قەدىمقى كىتابلار تەتقىقاتى» ژۇرنىلىنىڭ 1986-يىللىق 2-سانىنىڭ 130-، 131-، 132-بەتلىرىدە ئېنىق بايانلار بار.
«قەدىمقى كىتابلار تەتقىقاتى» ژۇرنىلىدا: «مازار ئاشكارىلاش ئىشىدا خوجا ئىسھاق ۋەلى ئالاھىدە ئورۇن تۇتىدۇ» دەپ يېزىلغان بولۇپ، بۇ جايدا بىر پاكىتنى كۆرسىتىپ ئۆتۈشكە بولىدۇ. مەسىلەن: «بەشئېرىق ئىمام پاشا مازىرىنى خوجا ئىسھاق ۋەلە چۈشۈمگە ئايان بولدى، بۇ مازار ئىمامى پەتتالى غازىنىڭ مازىرى ئىكەن دېيىشى بىلەن ھازىرغىچە كىشىلەر ئىمامى پەتتالى مازىرى دەپ قارايدۇ. ئەمەلىيەتتە، ئىمامى پەتتالى غازى مازىرى تۈركىيە ئىستانبولدا ئىكەنلىكى ھەممە كىشىگە ئايان، بۇ بولسا بىر پاكىت» دەپ يېزىلغان.
    بۇنىڭدىن قارىغاندىمۇ بىر قىسىم كىشىلەر ئۆلىما-ئالىم، قەھرىمان، داڭلىق كىشىلەر، شاھلار، تارىخىي شەخسلەرنىڭ نامىنى سۈيئىستىمال قىلىپ، بۇرمىلاپ ئۆز ئەقىدىسى بويىچە ناملارنى بېرىپ، ئۇنىڭغا تارىخ  ئويدۇرۇپ چىقىپ، كىشىلەرنى ئالداش بىلەن ھازىرغا قەدەر نۇرغۇن قالايمىقانچىلىقلارنى پەيدا قىلدى. بۇنداق تارىخىي سەۋەبلەر تۈپەيلىدىن قوشراپتىكى ۋە كاچۇڭدىكى بىر قانچە مازارلار ۋە باشقا مازارلارنىڭ ھەقىقىي ياتقان ئىگىسىنى تېپىش ھەقىقەتەن تەس ھالەتكە كېلىپ قالغان. بۇنداق شارائىتتا قوشراپتىكى بۇ ئىككى مازارنى «قوش ئەرەب مازىرى»، قوشراپنى «قوشئەرەب نامىغا باغلىق بولغان يەر نامى» دەپ ئاتاش ئەمەس، بەلكى تارىخىي پاكىتلاردىن كەلگەن «قوشلاپ» سۆزىدىن كەلگەن دەپ قاراش لازىم. لېكىن تېخىمۇ ئىزدىنىپ بۇ ئىككى مازارنىڭ ھەقىقىي ئىگىسى بىلەن تارىخىنى بىلىش بىزنىڭ ھەم كېيىنكى ئەۋلادلارنىڭ سەل قاراشقا بولمايدىغان مۇھىم ئىشلىرىدىن بىرىدۇر.

(ئاپتور:يەكەن ناھىيەلىك ئورمانچىلىق ئىدارىسىدا)
uyghuray

15

تېما

0

دوست

2455

جۇغلانما

ئاكتىپ ئەزا

ئۆسۈش   15.17%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  7212
يازما سانى: 115
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 106
تۆھپە : 702
توردىكى ۋاقتى: 133
سائەت
ئاخىرقى: 2016-4-14
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 13:09:27 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇھەممەت تۇرسۇن مەجىددىن ئاكىغا سالام ! سىزگە ئوخشاش خىزمەتتە ئارامىغا چىققان بولسىڭىزمۇ  دىيارىمىزدىكى يەر ناملىرى ھەققىدىكى مۇشۇنداق ئېسىل ئىزدىنىشلىرىڭىزدىن سۈيۈندۈم . سىزگە ئوخشاش ئەمەلىي ، بىرىنچى قول ماتېرىيالىرى مول بولغان ئوستاز ئاكىلىرىمىزنىڭ سىزدىن ئۆرنەك ئېلىشىنى، ياخشى ئوچۇر-ماتېرىياللار بىلەن ئۇچراشتۇرۇشىنى  ئۈمىد قىلىمەن.

1

تېما

2

دوست

1 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   3.28%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  3512
يازما سانى: 701
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 767
تۆھپە : 2980
توردىكى ۋاقتى: 1416
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 13:21:34 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كۆپ رەھمەت، مۇھەممەد تۇرسۇن ئەپەندىمنىڭ ئىجتىھات قىلىپ بۇ يازمىنى تەييارلىغانلىقىغا ئاپىرىن، شۇغىنىسى بۇ پاكىتنى كۆرۈپ مازارغا كەلگەنلەردىن قىزىل بولاق ھىساۋىدا «بەلۋاغ بولاق» ئېلىپ كۆنۈپ قالغانلار ئاچچغىنىدا كچىچە«ئەپسۇن »ئوقۇپ «سۈپكۆچلەپ» سىلىنى قاغاپ چىقارمۇ ئەمدى.

يازمىساممۇ بولا؟

0

تېما

0

دوست

725

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   45%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  45150
يازما سانى: 59
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 222
توردىكى ۋاقتى: 32
سائەت
ئاخىرقى: 2016-3-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 13:24:40 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ErkeOghul تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-2-16 13:27  

ئەبۇ مۇسا ئەشئەرى بىلەن مۇئاز ئىبنى جەبىل  نىڭ  دەپنەقىلىنغان  جايى  بولۇشى قىل سىغمايدىغان قۇرۇق گەپ .
مىنىڭ بىلىشىمچە قوشراپتىكى 80 -90 دىن ھالقىغانلارمۇ ئۇنداق قارىمايدۇ .
ھەم  ئۇنداق قوشاقلار چىقسا ، قوشراپتىكى  ئاز بولسىمۇ دىننىي ساۋادى بار كىشلەرمۇ ئاغدۇرۋىتەلەيدىغان قاراش بولىدۇ ئۇ.   ھەم يەنە ناۋادا مۇئاز ئىبنى جەبىل نى  يەكەنگە  ۋالىي بولغان دىيىلسە نىمىشقا قەبرىسى چىلتەنلىرىمدىن ، ئالتۇن مازاردىن ياكى ھەستىپىردىن چىقماي ،ياكى شەھەرگە يىقىنراق جايدىن چىقماي ، نىمىشقا شۇ چاغلاردا ئات ئۇلاغ بىلەن ماڭسا ئىككى كۈندە چىقىدىغان تاغ قا  دەپنە قىلىنىدۇ ؟
بۇنىڭدىنمۇ ئىنىقكى ئۇلارنىڭ يەكەنگە ۋالىي بولغان لار قەبرىسى ، مازارلىقى دەپ قاراشنى ئىنكار قىلىش قىيىن ئەمەس. شۇنداق تۇرسا  قوشراپتىكىلەر يەنە شۇ ئىككى مازارنى ئەبۇ مۇسا ئەشئەرى بىلەن  مۇئاز ئىبنى جەبىل نىڭ قەبرىسى دەمۇ ؟
بۇ دىگەن  تۇتامغا چىقمايدىغان گەپ بولىدۇ.
شۇڭا بۇلارغا ئىزاھ بەرگەندە  ئۇنداق قاراشقا بولمايدۇ ، بولمىسا قوشراپ لىقلارنى يوقنى بار قىلىدغان ، خەق ئىككى يوتىسىغا شاپاللاپلا گەپ تاپسا ، ھە ھۇ دەپ شۇنىڭغا ئەگىشىدىغان ،  ئاڭسىز رەۋىشتە ، ياخشى ياماننى ئايرىمايلا  ياشايدىغان ئاڭقاۋ تاغلىقلار دەپ كەمسىتكەنلىك بوپ قالامىكىن . شۇڭا تەۋسىيەم ئىغىر بىسىقلىق بىلەن ئولتۇرۇپ ،  قوشراپلىقلاردىن مۇشۇ ئىككى مازار توغۇرسىدا  بىر ئىغىز بولسىمۇ گەپ سوراپ بىقىپ ، ئاندىن بىر نەرسە  يازسا ، قوشراپتىكىلەر نىمە دەپ مەندىن بۇنداق سورايىتتىڭ دەپ خەقنىڭ كانىيدىن ئالامدىكەن ؟

ئاشۇ ئىككى مازارنى ئاشۇ ئەرەبلەرنىڭ دىگەن قاراشنى قوشراپتا قوللايدىغان بىرەر ئىنسان بارمىكەن ؟
ئالدى بىلەن شۇ يۇرتنىڭ پىشقەدەملىرىدىنمۇ ئاز تولا بىر نەرسىنى سوراپ بىقىپ ، ئاندىن    ھىكايە يازامدىمەن پوۋسىتمۇ دىگەننىمۇ ئويلاش كىرەك .
ئۆزىچە مەن ما توغۇرسىدا بىر نەرسە يازسام قوشراپتىكىلەر پەرۋاسىز ئىش بولغاندىكىن ، مەن بىر نەتىجە ياراتقان بولىمەن دىگەندەك ئىش قىلماي ، ئالدى بىلەن خەقتىمۇ بۇ توغۇرلۇق نەرسە بىلىدىغانلا بولماي قالمايدۇ ، شۇڭا ئەھۋال ئىگەللەپ بىقىپ ، سۆزلىسەممۇ كىچكمەيمەن دىگەننى بىلىش كىرەك.

ئەلتۇغ  ئەپەندىم سىزدىن سوراپ باقسام ، مۇھەممەد تۇرسۇن مەجىددىن مۇشۇ تىمىلارنى يازغاندا بىرە قوشراپلىقتىن  ئاغزاكى بىرە سۇئال سوراپ بىقىپتىمۇ ؟
ئىزدىنىش ياخشى ئىش، بىراق  شۇ يۇرت خەلقىنى قايىل قىلالىغۇدەك نەتىجە بولمىسا، سەل ئويلاپراق يىزىش كىرەك .

خاتا سۆزلىگەن بولسام ئەپۇ قەلىمىڭىز بىلەن تۈزىتىش بەرگەن ئاساسدا چۈشەنچە بەرگەيسىز.
uyghuray

1

تېما

2

دوست

1 تۈمەن

جۇغلانما

پاكلىق ئەلچىسى

ئۆسۈش   3.28%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  3512
يازما سانى: 701
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 767
تۆھپە : 2980
توردىكى ۋاقتى: 1416
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 13:42:06 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ErkeOghul يوللىغان ۋاقتى  2016-2-16 13:24
ئەبۇ مۇسا ئەشئەرى بىلەن مۇئاز ئىبنى جەبىل  نىڭ  دەپنەقى ...

بۇرادەر، بۇنىڭ ئۈچۈن بۇ كىشىدىن قوشراپ خەلقىدىن سوراپ كۆرۈشنى تەلەپ قىلىشنىڭ ئورنىغا ئۆزىڭىزلا چىقىپ چۈشەنچە بىرىۋەتسىڭىز بولىدۇ، ئەمەسمۇ، ھىچكىممۇ قوشراپ خەلقىنى ئاڭقاۋ، كىم نىمە دېسە شۇنىڭغا ئىشنىدىغان كىشىلەر دەپ چۈشۈنۈپ قېلىشىمۇ ناتايىن، يەكەندىكى چىلتەنلىرىمنىمۇ ھەزرىتى ئەلى رەزىيەللاھۇ ئەنھۇ بىر كېچىدە پاتىمە رەزىيەللاھۇ ئەنھا بىلەن بىرگە بولۇپ 40 پەرزەنتكە ھامىلدار بولۇپ، بولاردىن 33ى ئاسمانغا چىقىپ كېتىپ  7سى يەكەنگە چۈشۈپ چىلتەنلىرىم( يەنە بىر نامى ھەفتە مۇھەممىدان، ‹يەتتە مۇھەممەد› مەنىسىدە) گە دەپنە قىلىنغان دەپ قەبرىسىنى ھازىرغىچە تاۋاپ قىلىپ يۈرىدىغانلار بار، بۇ 7قەبرىنىڭ كىمنىڭ ئىكەنلىكىنىمۇ ھىچكىم بىلمەيدۇ، بۇنىڭلىق بىلەن پۈتۈن يەكەن خەلقىنى كىشىلەر ئەخماق، نادان دەپ قارىمايدىغۇ.

يازمىساممۇ بولا؟

0

تېما

0

دوست

725

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   45%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  45150
يازما سانى: 59
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 222
توردىكى ۋاقتى: 32
سائەت
ئاخىرقى: 2016-3-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 13:53:43 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
elkelem يوللىغان ۋاقتى  2016-2-16 13:21
كۆپ رەھمەت، مۇھەممەد تۇرسۇن ئەپەندىمنىڭ ئىجتىھات قىلى ...

راس دەيسىز.

يازمىساممۇ بولا؟

0

تېما

0

دوست

725

جۇغلانما

دائىملىق ئەزا

ئۆسۈش   45%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  45150
يازما سانى: 59
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 0
تۆھپە : 222
توردىكى ۋاقتى: 32
سائەت
ئاخىرقى: 2016-3-4
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 14:06:09 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
elkelem يوللىغان ۋاقتى  2016-2-16 13:42
بۇرادەر، بۇنىڭ ئۈچۈن بۇ كىشىدىن قوشراپ خەلقىدىن سورا ...

دىگنىڭىز ئورۇنلۇق گەپ . بىراق تىمىدىكى بەزى گەپلەر ئادەمنى بىئارام قىلسا ، ئەلۋەتتە شۇنداق تەلەپ قىلىش كىرەكدە. مەن ئىشىنىمەنكى قوشراپتا ھىچكىم ئاۋۇ مازارلارنى ئەرەبلەرنىڭ بولغىنى ئۈچۈن قوش ئەرەب دەپ ئاتالغان دىگەن قاراشنى قوللىمايدۇ،ھەم ئاۋۇ ئىككى ئەرەبزادىنىڭ قەبرىسى دىگەن قاراشنىمۇ قوللىمايدۇ . شۇڭا  مەن قوشراپلىق بىرەسىدىن سوراپ بىقىپتىمۇ دەپ سىورىغىنىم شۇ سەۋەبتىن.
مىنىڭ مەقسىدىم ھەرگىزمۇ مۇھەممەد تۇرسۇن  مەجىددىن دىن  قۇسۇر ئىزدەش ياكى  ئۇنىڭغا ئۇۋال قىلىش ئەمەس.

1

تېما

0

دوست

1920

جۇغلانما

تىرىشچان ئەزا

ئۆسۈش   92%

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  36006
يازما سانى: 136
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى: 2
تۆھپە : 594
توردىكى ۋاقتى: 103
سائەت
ئاخىرقى: 2016-8-2
يوللىغان ۋاقتى 2016-2-16 14:10:03 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يەكەنلىك قېرىنداشلار جاۋاب بىرىپ باقساڭلار:
1.يەكەندە نۇپۇسنىڭ كۆپ بۇلۇشى تارىختىن بىرى خانلىق مەركىزى ھەم مۇھىم شەھەر بۇلىشىدىنمۇ؟
2.يەكەن بۇرۇن ۋىلايەت بوپتىكەن،ئۇ ۋاقىتتا قايسى جايلار يەكەنگە قارايتتى؟مەسلەن قاغىلىقنىڭ ھەممە زىمىنى قارامتى؟
3.نىمە ئۈچۈن ۋىلايەت ئەمەلدىن قالدۇرۇلغان؟ شەھەر بۇلىدىكەن ئاڭلىغىلى 10يىلدىن ئاشتى،ياكى يېقىندا بۇلۇپ قالارمۇ؟  شەھەر بوپ قالسا تەرەققىيات تىزلىشامۇ؟
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | دەرھال تىزىملىتىش

Powered by Discuz! X2.5(NurQut Team)

( 新ICP备06003611号-1 )