مەرىپەتچىلىك  دىگەن نېمە ؟

كانت (گېرمانىيە)   مەمتىمىن ئوبۇل تەرجىمىسى     مەرىپەتچىلىك  بولسا كىشىلەر ئۆزى ئۆزىگە ئارتىۋالغان ساددا ھالەتتىن قول ئۈزۈش دېمەكتۇر . ساددىلىق دېگىنىمىز ،باشقىلارنىڭ يىتەكلەپ يول كۆرسىتىشى بولمىسا ئۆزىنىڭ ئەقلىي تەپەككۇرىنى ئىشلىتەلمەيدىغان ناقابىللىقنى كۆرسىتىدۇ . بۇنداق ساددىلىق  ئەقىلنىڭ كەمتۈكلۈكى سەۋەبلىك ئەمەس ، بەلكى باشقا بىراۋنىڭ يول باشلىشىسىز شۇ ئەقىلنى ئىشلىتىدىغان جۈرئەت ۋە قەتئىيلىكنىڭ ئاجىزلىقى سەۋەبىدىن بولغاندا ، مانا شۇچاغدا كىشىلەر بۇ خىلدىكى ساددىلىقنى ئۆزىگە ئارتىۋالغان بولىدۇ . « بىلىشكەجۈرئەت قىل ! » ، « ئۆزۈڭنىڭ ئەقلىنى ئىشقا سالىدىغان

داۋامى

« سۇدا سۈيى جېڭى » ۋە مىللى كارخانىلىرىمىزدىكى رىقابەت ئەندىزىسىگە تەھلىل

ئابلەت ياسىن بابا (مەركىزى مىللەتلەر ئۇنىۋېرسىتېتى مىللەتشۇناسلىق ۋە جەمىئىيەتشۇناسلىق ئىنستىتوتى مىللەتشۇناسلىق كەسپىنىڭ دوكتورى)   رىقابەت – بازار ئىگىلىكى دەۋردە بازارنى تەڭشەش ۋە كارخانىلارنى ساغلام تەرەققىيات مۇھىتى بىلەن تەمىنلەشتىكى مۇھىم مىخانىزىملارنىڭ بىرى. نەزىرىيە جەھەتىن ئېلىپ ئېيتقاندا، رىقابەت بولسا ئوخشاش ئىقتىسادى گەۋدىلەرنىڭ ئۆزىنىڭ مەنپەئەتىنى چىقىش قىلىپ تۇرۇپ، ئۆزىنىڭ ئىقتىسادى ئەمەلىي كۈچىنى يوقىرى كۆتۈرۈشنى مەخسەت قىلىپ باشقا ئوخشاش ئىقتىسادى گەۋدىلەرنى چەتكە قاقىدىغان، چەكلەيدىغان قىلمىشلارنى كۆرسىتىدۇ. يوقىرىقى ئېنىقلىمىدىن تۆۋەندىكى ئىككى نوقتىنى كۆرىۋالغىلى بولىدۇ: رىقابەت ئوخشاش ئىقتىسادى گەۋدىلەر ئوتتۇرىسىدا ئېلىپ

داۋامى

تۈننىس ۋە ئەنئەنىۋى جەمئىيەت

ئەنئەنىۋى جەمئىيەت بىلەن زامانىۋى جەمئىيەتنىڭ پەرقى ھەققىدە ئەڭ دەسلەپ تەتقىقات ئېلىپ بارغان كىشى تۈننىس(Ferdinand Tönnies,1855~1936) بولۇپ، ئۇ ئەنئەنىۋى جەمئىيەتتىكى جامائەت ياكى مەھەللە (community,共同体) بىلەن زامانىۋى جەمئىيەتنىڭ قۇرۇلمىسىنى سېلىشتۇرغان. ئۇنىڭ قارىشىچە، سانائەت جەمئىيتىنىڭ يىتىپ كىلىشى بىلەن ئەنئەنىۋى مەھەللە ۋە جامائەت قارىشى تۆۋەنلەيدۇ. كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائىي مۇناسىۋەتلىرى يەر، قانداشلىق ۋە روھىي بىرلىكىنى ئەمەس، كەسپلەرنى بىرلىك قىلىپ شەكىللىنىدۇ. تونىس جامائەت ياكى مەھەللىنى مۇنداق ئۈچ تۈرگە بۆلگەن. قانداشلىق جامائىتى(血缘共同体)، مەھەللە جامائىتى(地缘共同体) ۋە روھىي جامائەت[1](精神共同体) . ئۇنىڭ نەزىرىدە يۇقىرىقى جامائەت تۈرلىرى

داۋامى