-
2011-01-19
ئەلىشىر نەۋائىي ۋە ئۇنىڭ تەسىرى (3) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
نەۋائىينىڭ ئۆزىنىڭ دەۋردىشى بولغان بۈيۈك ئوسمانلى شائىرى بۇرسالىق ئەھمەت پاشاغا كۈچلۈك تەسىر كۆرسەتكەنلىكى ۋە بۇ ئارقىلىق ئانادولۇ تۈركلىرىگە نەۋائىي تەسىرىنىڭ ئۆتكەنلىكى ھەققىدە نامىق كەمالدىن باشلاپ <<ئوسمانلى شېئىرى تارىخى>...
-
2011-01-19
ئەلىشىر نەۋائىي ۋە ئۇنىڭ تەسىرى (2) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تۈرك كلاسسىك ئەدەبىياتىنىڭ ئۇزۇن ئەسىرلەردىن بېرى يىتۈشتۈرگەن مىڭلىغان سەنئەتكارلىرى ئارىسىدا ئەلىشىر نەۋائىينىڭ ناھايىتى خاس بىر ئورنى بار. نەۋائىي يالغۇز ئوتتۇرا ئاسىيا تۈركلىرىنىڭ، يەنى چاغاتاي ئەدەبىياتىنىڭ شائىرى بولۇش بىلەن چەكلىنىپ&nb... -
2011-01-19
(1)ئەلىشىر نەۋائىي ۋە ئۇنىڭ تەسىرى - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
ئەلىشىر نەۋائىي ۋە ئۇنىڭ تەسىرى
م. فۇئاد كۆپرۈلۈ
تۈركچىدىن يۈسۈپجان ياسىن ئۇيغۇرچىغا ئۆرىگەن.
فۇئاد كۆپرۈلۈ 20- ئەسىردە تۈركىيەنىڭ سوسيال پەنلەر ساھەسىدە يىتىشكەن ئەڭ بۈيۈك ئالىمى. 1890- يىلى ئىستانبۇلدا تۇغۇلغان ... -
2011-01-14
«شىكار» ناملىق ھېكايە ئۈستىدە تەھلىل (ئوبزۇر) - [رەشىد ماقالىلىرى]
«شىكار» ناملىق ھېكايە ئۈستىدە تەھلىل (ئوبزۇر)
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن
ئەدەبىيات – سەنئەت ئىنساننىڭ ئىنسانىي ھېس – تۇيغۇسىنىڭ بەدئىي ئىنكاسى بولۇش سۈپىتى بىلەن بەزىدە شەخىس خاراكتېرى بىلەن خاراكتېرلەن... -
مۇھەببەت ئۈچۈن ياشايمىز، مۇھەببەت ئۈچۈن سۆزلەيمىز
رۇقىيە ئابدۇللانىڭ «مۇھەببەت»[①] ناملىق داستانىنى ئوقۇغاندىن كېيىن
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن
(شىنجاڭ پېداگوگىكا ئۇنۋېرسىتېتى ئەدەبىيات ئىنىستىتۇتى 2008-يىللىق ماگىستىر ئاسپىرانتى)
ئەدەبىيات تارىخىمىزغا نەزەر سالساق، ئۇزاق زامانلاردىن بۇيان، بىزدە مۇھەببەت توغرىسىدا تالاي قىسسەلەر، تالاي غەزەل، داستانلار يېزىلىپ، بىر – بىرىدىن بەسلەشكۈدەك ئېسىل دىۋانلار تۈزۈلدى.
-
2011-01-14
تەتقىقاتچى مىرسۇلتان ئوسمانوف بىلەن سۆھبەت - [سۆھبەت - ئەنجۇمەنلەر]
تەتقىقاتچى مىرسۇلتان ئوسمانوف بىلەن سۆھبەت
غىلاجىدىن ئوسمان
بۈركۈت بوۋاي
ئاتاقلىق تىلشۇناس مىرسۇلتان ئوسمانوف ئەپەندى تۇنجى ئۇچراشقان كىشىگە سىپايە كۆرۈنسىمۇ ، سىرلىق تەسىر بېرەتتى. نەزىرى ئۈستۈن، چۇس مۇجەز بۇ ئالىمنىڭ تەتقىقاتقا بېرىلىپ كەتكەن... -
2011-01-11
جان ئىچىدە - [سەرخىل گۈللەر بېغى]
جان ئىچىدە
ئابدۇقادىر جالالىدىن
مېھمىنىم بار مېھمان ئىچىدە،
ساھىبخان مەن گۈلخان ئىچىدە.
بولسۇن دېدىم ھالىمنى ئايان،
چاينىڭ ئىچىدە، نان ئىچىدە.
مېھمىنىم بار مېھمان ئىچىدە،
ساھىبخان مەن گۈلخان ئىچىدە.
بىر تۈپ رەيھان ئۆستۈرۈپ قويدۇم،&... -
2011-01-11
چېقىلغان ئەينەكمەن (ئىككى تىلدا) - [رەشىد ئەدەبىي ئەسەرلىرى]
چېقىلغان ئەينەكمەن (ئىككى تىلدا)
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن
ئىنگىلىزچىسى :
I am a broken mirror
I am a broken mirror,
Which was broken when you look.
... -
2011-01-11
چۈش ئۆرۈشنى بىلەمسەن گۈلۈم - [رەشىد ئەدەبىي ئەسەرلىرى]
چۈش ئۆرۈشنى بىلەمسەن گۈلۈم
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن
چېچەكلەرنىڭ مەڭزىگە ساقىپ
ھېكايىلەر سۆزلەر زىل شەبنەم.
سۆيۈپ تۇرۇپ سېنىڭ مەڭزىگە،
ئۆلۈپتىمەن چۈشۈمدە ئەركەم.
شۇ دەم باھار ۋايىغا يېتىپ،
شېرىن قۇشلار قىلغانمىش خەندان.
ئۆلىمىمدە با... -
2011-01-06
مەن توغرىلىق بىلىشنى خالامسىز ؟ - [بىلوگىم ئۇچۇرلىرى]
مەن توغرىلىق بىلىشنى خالامسىز ؟
ئىسمىم ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن. تور دۇنياسىدا ئىلگىرى Azizturk كېيىنچە rasheed نامىدا ئەدەبىيات – سەنئەت تېمىلىرىغا ئىزچىل ئىشتىراك قىلىۋاتقان، مەزكۇر «ئەدەبىيات – سەنئەت تەتقىقاتى بىلوگى»نى شۇ ئىشتىياقنىڭ تۈرىتكىسىدە قۇرۇپ ماڭدۇرىۋاتقان دوستىڭلار بولىمەن. مەن توغرىلىق قىزىقساڭلار ئۇنداقتا «شىنجاڭ يازغۇچىلار مۇنبىرى» دە مەن توغرىلىق چىقىرىلغان تۆۋەندىكى تېمىغا دىققىتىڭلارنى بېرىڭلار :
-
2011-01-05
بەدىئىي ماھارەتنىڭ جۇلاسى («جانان كوچىسىدىكى ئىشلار» ناملىق ھېكايىلەر توپلىمى ئۈستىدە تەسىرات) - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
بەدىئىي ماھارەتنىڭ جۇلاسى («جانان كوچىسىدىكى ئىشلار» ناملىق ھېكايىلەر توپلىمى ئۈستىدە تەسىرات)
تۇردى سۇلتان ئىزچى
... -
2011-01-05
«تىيانشان» دېگەن نام توغرىسىدا - [تىل - يېزىق تەتقىقاتى]
«تىيانشان» دېگەن نام توغرىسىدا
ئاپتورى: قۇربان ۋەلى
"تىيانشان"دېگەن نام تۈركىي تىللارغا خەنزۇ تىلىدىن كىرگەن.بۇ نام خەنزۇ تىلىدا بولسا قەدىمكى تۈركىي تىللاردىكى"تەڭرى"دېگەن سۆزنى ئەسلىى تەلەپپۇزى بويىچە قوللىنىش ياكى مەنىسىنى تەرجىمە... -
2011-01-05
تەسەۋۋۇف - [ئىسلام ۋە دۇنيا]
تەسەۋۋۇف
تەسەۋۋۇف ( تەسەۋۋۇف-قۇرئاندا تەزكىيە ۋە ھېكمەت دەپ ئاتىلىدۇ، ھەدىسلەردە ئېھسان دەپ تەرىپلىنىدۇ. كېيىنچە كىشىلەر ئارىسىدا « تەسەۋۋۇف» دەپ ئاتالدى)
فىقھى- ئىنساننىڭ كۆرۈنۈشتىكى ئاشكارا ئەمەللىرى بىلەن مۇناسىۋەتلىك. يەنى فىقھى،... -
2011-01-05
تۈركىي تىللاردىن چەت تىللارغا سىڭىپ كىرگەن بەزى جۇغراپىيىلىك ئاتالغۇلار توغرىسىدا (2) - [تىل - يېزىق تەتقىقاتى]
تۈركىي تىللاردىن چەت تىللارغا سىڭىپ كىرگەن بەزى جۇغراپىيىلىك ئاتالغۇلار توغرىسىدا (2)
‹‹ئورمان›› دىگەن سۆز روسچە ۋە رومىنچە ماتىرىياللاردا كۆپ ئۇچرايدۇ. رومىنىيىدە تېلو ئورمان دىگەن ھالەتتە كېلىدۇ. روسچە ماتېرىيا... -
2011-01-05
تۈركىي تىللاردىن چەت تىللارغا سىڭىپ كىرگەن بەزى جۇغراپىيىلىك ئاتالغۇلار توغرىسىدا (1) - [تىل - يېزىق تەتقىقاتى]
تۈركىي تىللاردىن چەت تىللارغا سىڭىپ كىرگەن بەزى جۇغراپىيىلىك ئاتالغۇلار توغرىسىدا
ئۆمەر موللا
(شىنجاڭ ئۇنىۋېرسىتېتى جۇغراپىيە فاكۇلتىتىنىڭ پېنسيۇنېرى)
دۇنيادىكى تىللار ھەرخىل ئائىلىلەرگە (سېستىمىلارغا)، ئائىلىلەر بولسا گۇرۇپپىلارغا بۆلىنىدۇ، بۇند... -
2011-01-05
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (5) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (5)
"ئىلىم – مەرىپەت"لىك بولۇش ئىنسانىيەت تەرەققىياتىدىكى ماھىيەتلىك ھادىسە ، ئىنسان ئەقلىنىڭ مېۋىسى ، مەنىۋى ھاياتنىڭ ئ... -
2011-01-05
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (4) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (4)
شائىر تېخىمۇ ئىلگىرىلىگەن ھالدا بىلىمسىز نادانلىقنىڭ ئىنسانىيەت تەرەققىياتى ۋە مەنىۋىيىتىگە كەلتۈرىدىغان ئېغىر زىيىنى ۋە ئاقىۋىتىنى ئۇنچىلىك ئىلمىي... -
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (4)
شائىر تېخىمۇ ئىلگىرىلىگەن ھالدا بىلىمسىز نادانلىقنىڭ ئىنسانىيەت تەرەققىياتى ۋە مەنىۋىيىتىگە كەلتۈرىدىغان ئېغىر زىيىنى ۋە ئاقىۋىتىنى ئۇنچىلىك ئىلمىي... -
2011-01-05
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (3) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (3)
شائىرنىڭ ئاممىبابلىقى بىرقەدەر كۈچلۈك ، تىلى يەڭگىل بولغان تۆۋەندىكى مىسرالىرى بۇ نۇقتىنى جانلىق ئىسپاتلايدۇ . مەسىلەن : 8
ئەسلىسى : 44 . بىل... -
2011-01-05
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (2) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
«ئەتەبەتۇلھەقايىق» داستانىدا ئىپادىلەنگەن ئىلىم-مەرىپەت توغرىسىدىكى قاراشلار (2)
شۇنى تەكىتلەش مۇمكىنكى ، ئەھمەد يۈكنەكىنىڭ ئىلىم – مەرىپەت تەشەببۇس قىلىنغان دىداكتىك داستانىنىڭ ئەينى دەۋردىلا ئاۋام خەلقنىڭ سۆيۈپ ئوقۇشى ھە...