موڭغۇللار ۋە ئۇلارنىڭ ئەۋلادلىرى

موڭغۇللار ۋە ئۇلارنىڭ ئەۋلادلىرى

مۇڭغۇللار مىلادىيە 13-ئەسىرنىڭ باشلىرىدا ، چىڭگىزخان (1155-ياكى 1167-يىلى توغۇلغان) نىڭ رەھبەرلىكىدە ، دائىرىسى كەڭ ، ھازىغىچە ۋۇجۇدقا كەلگەن بارلىق يايلاق خانلىقلىرىدىن ئېشىپ چۈشىدىغان دۆلەتنى قۇرۇپ چىققان . جۇڭگونىڭ تارىخى ماتېرىياللىرىدا ، ئۇلار مىلادىيە 9-ئەسىردىن باشلاپ تىلغا ئېلىنىشقا باشلىغان ، ئۇلار بۇرۇن مۇڭغىلىيىنىڭ شەرقىي قىسىمىدا كۆچمەن چارۋىچىلىق بىلەن شۇغۇللانغان بولسىمۇ ، كېيىن چىڭگىزخان (ئەسلىي ئىسمى تېموچىن) رەھبەرلىكىدە ، ئۆزلىرىنىڭ تەسىرى كۈچىنى ئەسلىدىكى زېمىندىن كۆپ ئېزىپ چۈشىدىغان جايلارغىچە كېڭەيتكەن.

مۇڭغۇللارنىڭ تەرەققىي قىلىپ يايلاقتىكى ھەل قىلغۇچ كۈچكە ئايلانغان ، قۇدرەتلىك بىر كۆچمەن خانلىق قۇرۇش ئۈچۈن ، چىڭگىزخاننىڭ رەھبەرلىكىدىكى قەبىلە ئىتتىپاقى ئەتراپىدىكى قوشنا مىللەتلەرنى ئۆزىنىڭ بېقىندىسى بولۇشقا مەجبۇرلىغان ، ھۆكۈمران ئورۇندىكى قەبىلىنىڭ تىلى ھەممە قوللىنىدىغان تىلغا ئايلانغان ،مەلۇم بىر كىشىنىڭ بۇ خان جەمەتىنىڭ تۇتېمى ۋە ئىلاھىي سېستىما مەنبەسى توغرىسىدا تەسۋېرلەپ يازغان بىر پارچە ئەپسانىۋى ئەسىرى بولۇپ ، ئۇنىڭدا باشقا قەبىلىلەر ۋە ئۆتكەنكى خان جەمەتىنىڭ ئەپسانىۋى ھېكايىلىرى سۆزلەنگەن ، شۇنىڭ بىلەن يېڭىدىن بىر مىللەتنىڭ بارلىققا كېلىشى ئۈچۈنمۇ دىنىي ئاساس ھازىرلانغان . بۇ نۇقتىنى «مۇڭغۇللارنىڭ مەخپىي تارىخى» دېگگن كىتابتىن تېخىمۇ ئېنىق كۆرۈۋالغىلى بولىدۇ.باشقا مۇنبەر ۋە تور بەتلەردە ئېلان قىلسىڭىز مەزمۇننى ئەسكەرتىڭ:كىتاپ يۇرتى

چىڭگىزخاننىڭ سىياسىي ۋە ھەربىي جەھەتتىكى قارا نىيىتى كەڭ يايلاقنىڭ سىرتىغا ھالقىپ چىقىشقا باشلىغان . بۇ كەڭ يايلاقنىڭ سىياسىي مەركىزى مۇڭغۇلىيىنىڭ شىمالىي قىسىمىدىكى قاراقورۇم ئىدى . ئۇنىڭ قوشۇنى بۇ رايوننى كونتۇرۇل قىلغاندىن كېيىن ، يەنە گەنسۇ ، تارىم ئويمانلىقى ، ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمىدىكى ئورۇشلاردا غەلبە قىلىپ ، ئارال دېڭىزىنىڭ يېنىدىكى خارەزمىگىچە يېتىپ بارغان.مىلادىيە 1279-يىلى ، چىڭگىزخاننىڭ نەۋرىسى قۇبلاي خان يەنە جۇڭگونىڭ جەنۇبىي سۇڭ سۇلالىسىنى مۇۋەپپەققىيەتلىك بويسۇندۇرغان ، شۇنىڭدىن ئېتىبارەن جۇڭگو مەدەنىيىتى مۇڭغۇللارغا تەسىر كۆرسىتىشكە باشلىغان . گەرچە شۇنداق بولسىمۇ ، يۈەن سۇلالىسى دەۋرى (1279~1368-يىللار) دىكى مۇڭغۇللار جۇڭگودا تەلتۆكۈس خەنزۇلاشمىغان، بەلكى ئۇلار ئۆزلىرىنىڭ مەدەنىيەت ئالاھىدىلىكلىرىنى ، جۈملىدىن ئۇيغۇرلاردىن قوبۇل قىلغان يېزىقىنى ساقلاپ قالغان . نۇرغۇنلىغان ئۇيغۇرلارنى يۇقىرى دەرىجىلىك ئەمەلدارلىققا تەيىنلەپ ، شۇلارغا تايىنىپ مەمۇرىي باشقۇرۇش ئىشلىرىنى ئېلىپ بارغان . ماركو پولو بىر مەزگىل قۇبلاي خان ئوردىسىدا تۇرمۇش كەچۈرگەن ، قۇبلاي خان تىبەتنىڭ لامادىنىغا قارىتا ئىشىكنى ئېچىۋېتىشنى يولغا قويغان ، بۇ دىن كېيىنكى ۋاقىتلاردا كەڭ يايلاق دىنىي تۇرمۇشىغا ھەل قىلغۇچ تەسىر كۆرسەتكەن . بۇ مۇڭغۇل خانلىقى يەنە يىراق غەرىبكىچە كېڭىيىپ بارغان بولۇپ ، ئۇلار بىرمۇنچە دۆلەت ۋە رايونلارنى بويسۇندۇرۇپ ، كىچىك ئاسىيا ۋە شەرقىي ياۋروپاغىچە يېتىپ بارغان . مىلادىيە 1258-يىلى ئۇلار باغدادقا تۇيۇقسىز ھۇجۇم قىلىپ ، ئۇ يەرنى بۇلاڭ – تالاڭ قىلىپ ۋەيران قىلىۋەتكەن . شۇ قېتىمقى زوراۋانلىق ئىسلام تارىىلىرىدا خېلى ئۇزۇنغىچە ئۈزلۈكسىز تىلغا ئېلىنىپ تۇرغان ھەمدە مۇڭغۇل ئېستىلاسى پەيدا قىلغان جاراھەت ئېھتىمال بىر قانچە ئون يىلدىن كېيىن ساقايغان شۇنداق بولسىمۇ ، زور ، ھازىرغىچە كۆرۈلۈپ باقمىغان كەڭ مۇڭغۇل ئىمپىرىيىسىنىڭ قۇرۇلۇشى نەتىجىسىدە ، يېقىن شەرق بىلەن جۇڭگو ئوتتۇرىسىدىكى سودا ، قاتناش ۋە مەدەنىيەت ئالماشتۇرۇش مىسلىسىز كۆلەمدە ئېلىپ بېرىلغان ، ماركو پولۇ ۋە باشقا ياۋروپالىقلار دىن تارقاتقۇچى ياكى دىپلوماتىيە ئەلچىسى سۈپىتىدە مۇڭغۇللار رايونى ياكى جۇڭگوغا بارغان ، ئەگەر مۇڭغۇلىيىنىڭ تىنىچ مۇھىتى بولمىغان بولسا ، ئۇلارنىڭ ساياھەت قىلىشى مۇمكىن بولمىغان بۇلاتتى . بۇ ئەھۋال داۋاملاشقان ۋاقىت قىسقا بولسىمۇ (مۇڭغۇللار 1368-يىلى جۇڭگونى قولدىن بېرىپ قويغان)، لېكىن تىنىچ بولغان بولغان ئاشۇ قىسقىغىنە مەزگىل .ئىچىدە ، يىپەك يولىدا ئىلگىرى تارىختا كۆرۈلۈپ باقمىغان قىتئەلەر ئارا قاتناش ئېلىپ بېرىلغان . بۇ چىڭگىزخان ئۆلگەندىن كېيىن يەنە بىر نەچچە ئەۋلادمۇڭغۇل ھاكىمىيىتى داۋاملىشىپ ، بويسۇدۇرۇلغان مىللەتلەرنىڭ ئۆز مەدەنىيىتى ۋە دىنىي ئالاھىدىلىكلىرىنى ساقلاپ قېلىشىغا يول قۇيۇلغانلىقىدىن بولغان . مىلادىيە 1227-يىلى چىڭگىزخان ئۆلگەندىن كېيىن ، ئۇنىڭ دۆلىتى ئۇغۇللىرى ۋە نەۋرىلىرى تەرىپىدىن بۆلۈشۋېلىنغان . باتۇ بۇ دۆلەت قۇرغۇچىنىڭ نەۋرىلىرىنىڭ بىرى بولۇپ ، ئۇ غەرىبتىكى رايونلارنى بۆلۈۋېلىپ ، ئۆزىنىڭ تەسىر كۈچىنى كېڭەيتكەن . چاغاتاي بولسا ئۇتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمى شىنجاڭ ، قۈملىدىن ئىلى دەرياسى ۋادىسىغا ئىگە بولغان ، ئۇنىڭ ھۆكۈمرانلىق مەركىزى ئال؛مالىق بولۇپ ، ئۇ يەرمۇ ئەينى ۋاقىتتا نېستۇرى دىنىنىڭ بىر مەركىزى بولغان . ئەسلىدىكى خانلىقنىڭ مەركىزى قاراقورۇم ئەتراپىدىكى جايلار تۇلىيغا تەۋە بولغان . بالقاش كۆلىنىڭ شەرقىي بىلەن موڭغۇلىيىنىڭ غەربىي قىسىم ئارىلىقىدىكى رايونلار بولسا ئۆگەتايغا بۆلۈپ بېرىلگەن .ئۇ 1229-يىلى ئۇلغ قاغان بولۇپ سايلىنىپ ، كېيىن تولىنىڭ ئوغلى مەڭگۈ (مۆڭكۈ) ئۇنىڭ ئورنىغا ۋارىسلىق قىلغان ، مەڭگۈنىڭ ئىنىس قۇبلاي 1259-يىلى ئۇلۇغ قاغان بولغان . غەربىي قىسىمىدا مىلادىيە 13-ئەسىرنىڭ ئوتتۇرىلىرىدىن باشلاپ ، ھۆلەگۈ ئىرانغا ھۆكۈمرانلىق قىلغان ، ئۇنىڭ خاندانلىقى ئەل خانلىقى دەپ ئاتالغان .

باشقا مۇنبەر ۋە تور بەتلەردە ئېلان قىلسىڭىز مەزمۇننى ئەسكەرتىڭ:كىتاپ يۇرتى

چاغاتاي خانلىقى (1227~1346-يىللار) مەلۇم دەرىجىدىكى ئۆزگىچە تەرەققىيات جەريانىنى باشتىن كەچۈرگەن بولۇپ ، ئۇنىڭ تېررىتورىيىسى مىلادىيە 16 – ئەسىردىكى غەربىي تۈركلەر تېررىتورىيىسىگە توغرا كېلەتتى. مۇڭغۇللارنىڭ ئىشغالىيىتىدە ، بۇ رايوننىڭ تىلى تېزلا تۈركلىشىپ كەتكەن … پارس تىلى يېزىق تىلى قىلىنغان بولسىمۇ ، لېكىن ئۆزگىچە ئالاھىدىلىككە ئىگە چاغاتاي – تۈرۈكچە ئەسەرلەر بارلىققا كەلگەن . 14-ئەسىرنىڭ 30-يىللىرىغا كەلگەندە ، تارماشىرى خاننىڭ ئىسلام دىنىغا ئېتىقاد قىلىشى بىلەن مەزكۇر رايون تەدىرىقىي ئىسلاملاشتۇرۇلغان . شۇڭا ، كېيىنچە ، چاغاتايچە ئەسەرلەرنىڭ مۇتلەق كۆپ قىسىمىنىڭ مەزمۇنى ئىسلام دىنىغا ئائىت مەزمۇنلار ئىدى .

مۇڭغۇللارنىڭ ئىمپېرىيىسىگە ۋارىسلىق قىلغان ھەر قايسى خانلىقلارنىڭ تارىخىي تەرەققىيات ئەھۋالىنى بۇ يەردە ئانچە كۆپ بايان قىلالمايمىز . بىراق ، بىز ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمى ئىسلاملاشتۇرۇلغاندىن كېيىنكى تەرەققىيات ئەھۋالىنى قىسقىچە كۆرسىتىپ ئۆتىمىز . ئۇ بولسىمۇ مىلادىيە 820~821-يىللىرى توققۇز ئۇيغۇرنىڭ خۇراسانغا ھۇجۇم قولىشى ، يەنە بىرى فەرغانىنىڭ غەربىي قىسىمىدىكى سوغدى ھاكىمىيىتى ئىدى . كۆچمەن تۈركلەر نىشانلىق ھەربىي ھەرىكەت ئېلىپ بارغاندىن سىرت ، يەنە پەيدىنپەي غەرنكە سۈرۈلگەن . ئۇلار ئۆزلىرىنىڭ مەدەنىيەت ئەنئەنىسىنى قىسىمەن ساقلپ كېلىۋاتقان بولسىمۇ ، لېكىن يەنە ئېراننىڭ مەدەنىيىتى بىلەن ئېتىقاسىنىمۇ قوبۇل قىلغان ، بۇنى خۇيتساڭنىڭ ساياھەت خاتېرىسىدىن چۈشۈنىۋالالايمىز . مەسلەن ،كېيىنكى ۋاقىتلاردا ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمىدىكى ئىراننىڭ يەرلىك تۆرىلىرى تۈرك ياللانما ئەسكەرلىرىنى ئۆزلىرى ئۈچۈن خىزمەت قىلدۇرغان ، شۇنىڭدەك 11-ئەسىردىن باشلاپ مۇسۇلمان يازغۇچىلار تۇران زېمىنىنى تۈرك رايونى دەپ قارىغان ، تۈركلەرنىڭ داۋاملىق غەربكە قاراپ سۈرۈلىشى تۇران بىلەن ئىران ئوتتۇرىسىدىكى كۈرۈشكە ئېلىپ بارغان . بۇ خىل كۈرەش كېيىنكى ۋاقىتلاردا ئاتەشپەرەستلىك دىنى بىلەن ئىسلام دىنى ئەسكەرلىرىدىمۇ ئۆز ئىپادىسىنى تاپقان .

ئىسلام دىنىغا ئىتقاد قىلغانلىقتىن ، ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمىدىكى تۈركلەرنىڭ ئالاھىدىلىكىدە بارغانسېرى شەرقىي ئېران تەركىبلىرى كۆپلەپ قوبۇل قىلىنىپ ، يىڭى ئالاھىدىلىككە ئىگە بولغان .شەك سۈبھىسىزكى ، ئىسلام دىنى بىلەن ئۇچرىشىش ھەرگىزمۇ ئۆتمۈش ،مەدەنىيەتتىن ئۈزۈل – كسىل ئادا-جۇدا بولۇشقا ئېلىپ بارغان ئەمەس . ھازىرغا قەدەر كىشىلەر ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىىمىدىكى ئىسلام دىنىدا زادى يەنە قانچىلىك ئىلگىرىكى ئەنئەنىۋى دىنىي تەركىبلەر بارلىقىنى سېستېمىلىق تەتقىق قىلمدى، شەك – شۇبھىسىزكى ، پارس تىلى ئەينى ۋاقىتتا مەدەنىيەت ساھەسىدىكىلەر قوللىنىدىغان تىل ئىدى ھەمدە بىر خىل روشەن پارس مەدەنىيىتى بەزى شەھەرلەردە ، مەسلەن ، سەمەرقەند ، بۇخارا، ھېراتلاردا گۈللىنىشكە باشلىغانىدى . بۇ نۇقتىنى نامايان قىلىپ بېرىدىغىنى شۇكى بولۇپمۇ ئاشۇ شەھەرلەردىكى ئىسلام دىنىغا ئائىت رەسىملەر ۋە مەتبەئە تېخنىكىسىدۇر . بىراق ، كۈندىلىك ئېغىز تىلى نۇقتىسىدىن ئالغان كىشىلەرنىڭ قوللانغىنى تۈرك تىلى ، ھېچبولمىغاندا ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمىدا شۇنداق ئىدى ، شۇنىڭدەك بۇنىڭ بىلەن باغلىنىشلىق بولغىنى شۇكى ، يەنە بىرخىل ئۈزلۈكسىز كۈچىيىپ بېرىۋاتقان ئاڭ ، يەنى ئۆزلىرىنىڭ تۈركلەرگە مەنسۇپ ئىكەنلىكى جەھەتتىكى ئاڭ ئىدى.

باشقا مۇنبەر ۋە تور بەتلەردە ئېلان قىلسىڭىز مەزمۇننى ئەسكەرتىڭ:كىتاپ يۇرتى

ئوتتۇرا ئاسىيانىڭ غەربىي قىسىمىدا كېيىنرەك قۇرۇلغان بىر مۇھىم دۆلەت بولۇپ ، ئۇ بولسىمۇ ئاقساق تېمۇر قۇرغان ھاكىمىيەت ئىدى . بۇ ئېستىلاچى 1336-يىلى توغۇلغان بولۇپ ، تۈرۈكلىشىپ كەتكەن مۇڭغۇل بارلاس قەبىلىسىدىن كېلىپ چىققان ، ئۇنىڭ ئانىسى چىڭگىزخاننىڭ ئەۋلادىدۇر . ئۇ قۇرغان دۆلەت ئۆزىنى مۇڭغۇل ئىمپىرىيىسىنىڭ كېيىنكى ئەۋلادى دەپ قارىغان . تېمۇر قوشۇنلىرىغا داۋاملىق چېدىر ئۆيدە يېتىش تەكلىپىنى قويۇپ ،ئۆزى بولسا پايتەخت سەمەرقەندتە سالدۇرغان ھەشەمەتلىك ئوردىدا تۇرغان . ئۇ بۇ قۇرۇلۇشلار ئۈچۈن ، ھەر قايسى جايلارىدىن نۇرغۇنلىغان قول ھۈنەر ئۇستىلىرى ۋە ئاخېتېكتورلارنى مەجبۇرىي يۆتكەپ كەلگەن .

تېمۇر ئىنتايىن ياۋۇزلۇق بىلەن قانلىق ئۇرۇشلارنى ئېلىپ بېرىپ ئۆز خانلىقىنى تىكلىگەن . ئۇ موغۇلىستان ، ئامۇ دەرياسىنىڭ ئوڭ قىرغىقىدىكى رايونلار ۋە خارەزەمنى كونترول قىلىغان ھەم كۆپ قېتىم ھىندىستانغا بېسىپ كىرىپ بۇلاڭ-تالاڭ قىلغان . ۋاھالەنكى ، ئۇ يەنە دۆلەت چېگرىسى ئىچىدە شەرق بىلەن غەرب ئوتتۇرىسىدىكى سودىنى ماھىرلىق بىلەن يېڭىباشتىن گۈللەندۈرۈپ ، شۇ ئارقىلىق قىسمەن جايلاردا يىپەك يولىنىڭ شۇ جايلار بويىچە ئىلگىرىكى مۇھىم رولىنى ئەسلىگە كەلتۈرگەن . تېمۇر مىلادىيە 1405-يىلى ئالەمدىن ئۆتكەندىن كېيىن ئۇنىڭ ئەۋلادلىرى سەمەرقەند بىلەن ھېراتنى تەرەققى قىلدۇرۇپ ، ئىسلام مەدەنىيىتىنىڭ مۇھىم مەركىزىگە ئايلاندۇرغان . ھىندىستان ئىسلام موغۇل خانلىقىنى قۇرغۇچى بابۇر (1483~1530-يىللار) تېمۇرنىڭ ئەۋلادى بولۇپ ئوتتۇرا ئەسىر تۈرك يېزىقىدا بىر پارچە تەرجىمھال يېزىپ قالدۇرغان .

مەزكۇر پارچە شىنجاڭ خەلق نەشرىياتى تەرىپىدىن نەشر قىلىنغان قەدىمكى يىپەك يۇلى مەدەنىيىتى ناملىق كىتابتىن ئېلىندى (109~106)بەتلەر

يىپەك يۇلى مەدەنىيىتى ناملىق كىتابنى سېتىۋېلىش ئادرىسى:http://item.taobao.com/item.htm?id=9186881321

باشقا مۇنبەر ۋە تور بەتلەردە ئېلان قىلسىڭىز مەزمۇننى ئەسكەرتىڭ:كىتاپ يۇرتى

تۈرى :ئۇنۋېرسال, ئۇيغۇرچە كىتابلار, تەرمىلەر | خەتكۈچ :

بۇ كىتابلارنىمۇ كۆرۈپ بېقىڭ :

مەن كەچكەن كېچىكلەر مەن كەچكەن كېچىكلەر
ئابدۇقادىر داموللا ﮬﻪﻗﻘﯩﺪﻩ ئابدۇقادىر داموللا ﮬﻪﻗﻘﯩﺪﻩ
ۋاپا ۋاپا
قىيامەت قىيامەت
سوغۇق تام سوغۇق تام

تورداشلارنىڭ ئىنكاسى

  1. ھازىرچە ئىنكاس يوق

  1. ھازىرچە نەقىل ئۇقتۇرىشى يوق.