يېۋگېنې گراندې

يېۋگېنې گراندې

ئاپتورى:ئونورى دې بالزاك

باھاسى:25.00

2009-يىلى 8-ئاي 2-نەشرى

2009-يىل 8-ئاي 1-بېسىلىشى

تىراژى:1-3000

Isbn:9787228127238

مۇھەررىردىن

  ئونورى دې بالزاك (1850-1799) فرانسىيىنىڭ19-ئەسىردىكى ئۇلۇغ تەنقىدىي رېئالىزم يازغۇچىسى . ئۇنىڭ «جۇئانستلار» ، «گوبىسىك» ، «سېھىرلىك داڭدار ئەسەر» ، «كاپىتان شاپېر» ، «پايتەخت چېركاۋىدىكى پوپ» ، «فىراگوس» ، «ساغرا تېرە» ، «يېزا دوختۇرى» ، «شەرتسىز ئىزدىنىش» ، «گورىيو بوۋاي»، «جىمجىت جىلغىدىكى گۈلسامساق»، «دەھرىنىڭ ئىبادەت قىلىشى» ، «قېرى قىز» ، «چاتاقچى خوتۇن» ، «خام خىيالنىڭ بەرپات بولۇشى» ، «بايۋەچچىنىڭ گۈللىنىشى ۋە چۈشكۈنلىشىشى» ، «چەت ئەلدىكى شېئىر پېشۋاسى» ، «دېھقان» ، قاتارلىق ئەسەرلىرى بار . فرانسىيە جەمئىيىتىنى ئەكس ئەتتۈرۈشتەك بىر پۈتۈن گەۋدىگە ئايلانغان «ئىنسان كومېدىيىسى» ئۇنىڭ يۇقىرىقىدەك 90 پارچە ئەسىرىنى ئۆز ئىچىگە ئالغان.

     «يېۋگېنې گراندې» (1833) بالزاكنىڭ ۋەكىللىك خاراكتېرگە ئىگە ئەسەرلىرىنىڭ بىرى . بۇ ئەسەر نىڭ گەۋدىلىك مۇۋەپپەقىيىتىنى مەككار ، ئاچ كۆز ، بېخىل ، بىردىنلا بېيىپ كەتكەن بۇرژۇئازىنىڭ ئوبرازنى ياراتقانلىقىدا .

     گراندې- بالزاك ئەڭ مۇۋەپپەقىيەتلىك سۈرەتلەپ بەرگەن بېخىللار ئوبرازىنىڭ بىرى بولۇپ ، فرانسىيە ئەدەبىيات تارىخىدىكى داڭلىق تىپ بولۇپ ھېسابلىنىدۇ  . ئاپتور بىر قاتار ئىنچىكە تەپسىلاتلارنى بېرىش ئارقىلىق گىراندېنىڭ بېخىللىقىنى گەۋدىلەندۈرگەن : گراندې ھەر ۋاقىتلىق تاماق ، ھەر كۈنى ياقىدىغان شاملارنىمۇ ئۆز قۇلى بىلەن تارقىتىدۇ . ئازراقمۇ ئارتۇق بەرمەيدۇ ، ھەتتا خوتۇنىغا پارچە راسخوت ئۈچۈن پۇل بېرىشكىمۇ ئۇنىماي ، خېرىدارلارنىڭ ھېسابىنىڭ سىرتىدا تاپشۇرغان پۇللىرىنى خوتۇنىغا بېرىدۇ ، كېيىنرەك بارلىق ئائىلە چىقىملىرىنى خوتۇنىنىڭ ئۈستىگە ئارتىدۇ ، خوتۇنى كېسەل بولۇپ ئورۇن تۇتۇپ يېتىپ قالغاندا  ، ھەممىدىن ئاۋۋال ئۇنىڭ كاللىسىدا ئەگەر دوختۇر تەكلىپ قىلىنسا پۇلنىڭ پېچىتى بۇزۇلۇپ كېتەرمىكىن ، دېگەن پىكىر پەيدا بولىدۇ . گراندېنىڭ بېخىللىقى ئۇنىڭ ئەتىدىن – كەچكىچە پۇللا دەيدىغان ئاچ كۆزلۈكى بىلەن زىچ بىرلىشىپ كەتكەن . گراندېنىڭ نەزىرىدە پۇل ھەممىدىن ئەلا تۇرىدۇ . ئۇ دائىم كېچىلىرى مەخپىي بۆلىمىسىنى تاقىۋېلىپ ، ھەددى – ھېسابسىز ئالتۇنلىرىغا قاراپ ھۇزۇر قىلىدۇ . ئۇ ئۆز بايلىقلىرىنىڭ بۆلۈنۈپ كېتىشىدىن ئەنسىرەپ خوتۇنى ئۆلگەندىن كېيىن ، قىزىغا يالۋۇرۇپ ، قىزىنى ئانىسىنىڭ مىراسلىرىغا ۋارىسلىق قىلماسلىققا كۆندۈرىدۇ . ئۇ پالەچ بولۇپ ماڭالماي قالغان چاغلىرىدا ، باشقىلار ئۇنى قول ھارۋىسىغا ئولتۇرغۇزۇپ توشۇيدۇ . ئۆلۈشتىن بۇرۇن ئۇ قىزىغا : «ئىشلارنى قىلىپ بولغاندىن كېيىن ئاخىرەتكە بېرىپ ھېسابات بېرىپ تۇر» دەيدۇ . ئاپتور يەنە ئۇنىڭ مەككار – ھارامزادىلىكنى كۆرسەتكەن . ئۇ سودا قىلغاندا ساختىپەزلىك قىلىشقا ماھىر بولۇپ ، كۆپىنچە گاس – گاچا قىياپىتىگە كىرىۋالىدۇ ، بەزىدە بۇ قىياپىتىنى قىلچە ئۆزگەرتمەيدۇ ، لېكىن نېمە قىلىشنى كۆڭلىگە ئاللىقاچان پۈكۈپ قۇيىدۇ. گراندې بىر ئىش قىلغاندا ، كېيىن چاتاق چىقىپ قالماسلىقى ئۈچۈن ، قىلچە ئىز قالدۇرمايدۇ ، قانداقلا بىر ئىش ئۈستىدە گەپ قىلسا ، ئېنىق جاۋاب بەرمەيدۇ .

     روماندا شۇ چاغدىكى جەمئىيەتتە ھۆكۈم سۈرۈۋاتقان يىرگىنچلىك ئاقچا مۇناسىۋەتلىرى گراندېنىڭ قىزى يېۋگېنېنىڭ توي ئىشىنى چۆرىدىگەن ھالدا پاش قىلىنغان . يەرلىك بايلاردىن بولغان كريوشۇ ئائىلىسى بىلەن گراسىن ئائىلىسى بايلىققا ۋارىسلىق قىلغۇچى قىزنى تالىشىپ ، ئۆز ئارا پۇت تېپىشىدۇ ؛ يېۋگېنې پۇللىرىنى شارلغا بېرىۋەتكەنلىكى ئۈچۈن ئوتتۇرىدا جېدەل چىقىپ ، ئاتا – بالىلىق مۇناسىۋەت بۇزىلىدۇ ؛ مال دۇنيا ئىگە بۇلىۋالغان شارال گراندې ئائىلىسىنىڭ پەسلىكىنى ئويلاپ نىكاھ توختامىنى ئۆكتەملىك بىلەن يىرتىپ تاشلايدۇ ؛ بونفون ئەپەندى ئۆزى يالغۇزلا يۇتۇۋالماقچى بولۇپ ، بايلىقلارنى ئۆز ئارا تەقدىم قىلىش توختامى تۈزمەكچى بولغان بولسىمۇ ، لېكىن ئاخىرىدا ھېچ نەرسىگە ئىگە بولالماي قولىنى چىشلەپ قالىدۇ . بۇ تەسۋىرلەر پۇلنىڭ جىنايىتىنى ئىنتايىن كۈچلۈك ، ئۈزۈل – ئېچىپ تاشلانغان .

    بالزاك بەدىئىي سەنئەتتە ئۆزىگە خاس ئالاھىدىلىككە ئىگە يازغۇچى .

    مۇھىتنى نەپىس ، مۇپەسسەل ، جانلىق ، ئەينەن تەسۋىرلەش بالزاك رومانچىلىق سەنئىتىنىڭ مۇھىم ئالاھىدىلىكى . ئۇ مۇھىتىنى تەسۋىرلەش ئارقىلىق دەۋرنىڭ قىياپىتىنى نامايان قىلىشقا ماھىر ئىدى . بالزاك «بۇ ئۇششاق دېتاللارنى تەسۋىرلەشنىڭ مۇھىم تەركىبىي قىسمى بولۇپ ، خۇددى تاشقا ئايلانغان ھايۋانات قالدۇقلىرى تىرىك ئورگانىزملار تارىخىنى ئەكس ئەتتۈرۈپ بېرىشى مۇمكىن» دەپ ھېسابلىغان . بۇ خىل كۆز قاراش جەمئىيەت مۇھىتىدىكى ئۆزگىرىشلەرنى ۋە شۇنىڭغا ئەگەشكەن ھالدا ، ئۆرۈپ – ئادەتلەردە كېلىپ چىققان ئۆزگىرىشلەرنى ۋە شۇنىڭغا ئەگەشكەن ھالدا ، ئۆرۈپ – ئادەتلەردە كېلىپ چىققان ئۆزگىرىشلەرنى كۆزىتىشكە  ، تەتقىق قىلىشقا ، شۇنىڭدەك ئىجتىمائىي رېئاللىقنى ئەكس ئەتتۈرۈشكە يېتەكچىلىك قىلىدۇ . شۇنىڭ بىلەن ئۇنىڭ ئەسەرلىرى دەۋر پۇرىقىغا ناھايىتى باي . ئۇ يەنە مۇھىت تەسۋىرى بىلەن پېرسوناژلار ئوبرازىنى يارىتىشنى زىچ بىرلەشتۈرۈلگەن .

    بالزاك تىپ يارىتىشتا ، ئۆزىنىڭ كۆزىتىشىنىڭ ئىنتايىن ئىنچىكە ، ئۆتكۈر ۋە چوڭقۇرلۇقىنى ئىپادىلىگەن . ئۇ بىر دەۋردىكى ئاساسلىق پېرسوناژلارنى تولۇق تەسۋىرلەپ ، تىپلار ئارقىلىق جەمئىيەتنى ئەكس ئەتتۈرۈشنى ئوتتۇرىغا قويغان .

    ئۇ مەركەزلەشتۈرۈپ ئومۇملاشتۇرۇشقا ، تاشقى قىياپەتنى توغرا كۆزىتىپ ، ئىچكى ماھىيەتنى ئەكس ئەتتۈرۈشكە ، پېرسوناژلارنىڭ تىلىنى خاراكتېرلەشتۈرۈشكە ماھىر . پېرسوناژلارنىڭ خاراكتېرى پېرسوناژلارنىڭ ئوخشاش بولىغان باسقۇچتىكى ئىدىيىۋى ئۆزگىرىشلىرىنى ئەكس ئەتتۈرۈش ئارقىلىق تېخىمۇ گەۋدىلەندۈرۈلگەن .

تۈرى :ئۇيغۇرچە كىتابلار, رومان | خەتكۈچ :,

بۇ كىتابلارنىمۇ كۆرۈپ بېقىڭ :

قەدىمكى مەركىزىي ئاسىيا قەدىمكى مەركىزىي ئاسىيا
كۆپۈك كۆپۈك
دېڭىز سەرگەردانى روبىنزون كرۇزو دېڭىز سەرگەردانى روبىنزون كرۇزو
كۆكۈيۈن كۆكۈيۈن
ئۇيغۇر خەلق تارىخىي قوشاقلار قامۇسى ئۇيغۇر خەلق تارىخىي قوشاقلار قامۇسى

تورداشلارنىڭ ئىنكاسى

  1. ھازىرچە ئىنكاس يوق

  1. ھازىرچە نەقىل ئۇقتۇرىشى يوق.